Bild
Nästa artikel

Reinfeldt kritisk mot Koenigsegg

Nyheter

Koenigsegg Group har bundit tid, resurser och människors förhoppningar om att en Saabaffär skulle lyckas. Det säger statsminister Fredrik Reinfeldt.

I samtal med nyhetsbyrån TT uttrycker statsminister Fredrik Reinfeldt kritik mot Koenigsegg Group:

- Det är klart att det väcker en del frågor, berättigade sådana, om vilka förutsättningar man egentligen har haft för att gå in i den här affären, säger statsministern.

Krossade förhoppningar
- Det har bundit tid, det har bundit resurser och människors förhoppningar att detta skulle bli en lösning som var tillräcklig.

- Det kan inte vara oklart för någon att den som vill ta över Saab från GM måste ha stora egna resurser och en väldigt bra idé för att utveckla Saab och en förmåga att täcka egna förluster, säger Fredrik Reinfeldt.

"Inte varit tillräckligt aktiv"
Oppositionen har under de senaste dagarna kritiserat Fredrik Reinfeldt för att han skyller alla problem på Koenigsegg Group.

Dessutom anser oppositionen att regeringen inte varit tillräckligt aktiv samt att beslut om lånegarantier dragit ut på tiden.

- De anklagar oss för saker varenda dag, så det är lite svårt att ta den på stort allvar. Vi har varit mycket aktiva när det gäller stöd som utbildningssystem, arbetsförmedling och omställningsstöd. Socialdemokraterna vill använda skolans pengar till att äga förlusttyngda bilföretag, säger Fredrik Reinfeldt.

Inget statligt Saab
Någon statlig investering i Saab blir det enligt Fredrik Reinfeldt inte tal om.
    
- Regeringar och stater ska inte äga bilföretag. Vi ska inte använda välfärdspengar till att bygga bilar. Om det inte är så att världens största bilföretag kan få lönsamhet på detta då ska vi inte tro att något departement kan åstadkomma det, säger han.

Diskutera: Hur tycker du regeringen hanterat Saabaffären?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JL
2009-11-26 12:11

Långsamt. Så kan man väll sammanfatta regeringens agerande?

#1
S-E S
2009-11-26 12:28

Aktiva, drivande entrepenörer kommer aldrig att passa i hop med sengångare oavsett politisk färg. Tröghet = kapitalförlust.

#1
Dr. Phil
2009-11-26 12:38

Bra !
Move Your Mind ;Lägg ned SIKITEN !

#1
Simon
2009-11-26 12:50

Jag är otroligt glad att vi har en regering som inte kastar pengarna i sjön, sossarna har redan satsat massor av pengar i Trollhättan, se hur det gick...
Nu vill dom att vi ska slösa bort mer pengar i en verksamhet som går med förlust, helt bortkastat och det är bara att läsa här vad dom skrev om Trollhättesatsningen dom gjorde....
Facit på hur det gick ser vi idag.....
http://www.s-info.se/region/show_news_g.asp?id=261&news=1473&navi=35

#1
JL
2009-11-26 12:58

Simon: Pengar i sjön? Säg det till alla som arbetat hos underleverantörer och i fabriken i Trollhättan under alla dessa år.

#1
Simon
2009-11-26 13:04

Ja, det skulle jag inte ha några problem med, om staten skulle gå in med pengar nu, vad skulle bli bättre..?
Det är bara en konstgjord andning, så fort pengarna är slut så står vi där igen och måste ut med mer pengar, hur länge ska ett förlustföretag få fortsätta, finns det någon som kan lyckas vända detta företag till vinst så är det bara att gratulera, men staten kommer aldrig att lyckas med det och ska inte heller driva ett förlustföretag.....
Men vi får hålla tummarna att en så stark aktör dyker upp....

#1
Jan Wiklund
2009-11-26 13:20

det är en helt riktig analys av Reinfeldt. Har aldrig varit moderat, men måste säga att det som regeringen INTE gjort i den här soppan är att lägga sig i och ta över ansvaret, och det har svenska folket tjänat miljarder på! Tufft att stå upp en sån här gång! SAAB kommer att säljas om någon ser en potential i företaget. Annars är SAAB bara ett Svarte Pettrkort, och jag är glad att inte skattebetalarna sitter med det. Känner symparti för bilarbetarna, dock, men tyvärr så är detta inte nog för att vi andra ska betala deras löner och företagets kostnader i framtiden.

#1
Simon
2009-11-26 13:27

Ett oerhört bra inlägg i expressen idag av Eric Erfors där han avslutar med följande ord:
Enligt politikens egen naturlag är Maud Olofsson den självklara syndabocken. Så funkar det.
Men det vore klädsamt att någon gång presentera ett konkret alternativ, inte bara detta eviga gnällande. Hur ser Aftonbladets konkreta räddningsplan ut, vem ska betala miljardnotan för det "helhjärtade stödet"?
Jag har tidigare framhållit möjligheten för IF Metall att köpa Saab. Samma fack som har prisat Saab:s framtida marknadsmöjligheter och krävt att skattebetalarnas miljarder ska riskeras, vill inte riskera en krona av de miljarder man har i eget kapital.
Till ett av de mest bisarra inslagen i denna sorgliga historia hör att Saab vägrat att betala den fordran på 110 miljoner kronor som staten har för utbetald lönegaranti, samtidigt som Saab tagit det för givet att skattebetalarna ska garantera ett lån på fyra miljarder kronor.
Typiskt nog har ingen ledande politiker kritiserat Saab:s usla affärsmoral.

#1
Erik F
2009-11-26 15:12

Regeringen har värnat om integriteten för skattebetalarnas pengar. LO och Metall kan ju köpa Saab om det nu är en sån bra affär. Jag vill inte bidra till en affär med mina skattepengar. Dessutom håller inte bilarna någon längre tid innan de pajar. Är företaget inte bra så överlever det inte.
Vänstern har svårt att tänka längre än näsan räcker.

#1
JOM
2009-11-26 15:23

Det är väl tur för "aktiva regeringen" att dom fått någon att skylla på om det blir nedläggning, vilket vi får hoppas att det inte blir.
Beträffande utebliven lönsamhet hos företag inom stora koncerner kan man ju fundera på hur det egentligen är i fallet SAAB.
De stora kolosserna bollar ju med koncernbidrag hit och vinster dit (med staternas goda minne), detta gör ju det troligt att SAAB har gått betydligt bättre än vad koncernsiffror visar.

#1
Sune S
2009-11-26 15:48

Ett gammalt folkligt talesätt kan passa i sammanhanget:
- Små hönor ska inte värpa för stora ägg, de blir så slarviga i ändan.

#1
Ingo
2009-11-26 16:14

Koenigsegg har endast agerat målvakt åt GM, han skulle locka till sig ett antal miljarder från Svenska regeringen och EU som GM kunde håva hem och sedan överlåta hela konkursboet med alla garantiåttagande och skulder på oss skattebetalare. Vänsteroppositionen gjorde inte så mycket när Ericsson hade en kris vid millenniumsskiftet och 50000 tusen människor miste jobbet. Varför är de så högljudda och kritiska nu.

#1
EH
2009-11-26 17:13

Rageringen har gjort mer än de behöver när det gäller Saab, t ex förmånliga lån till en ev. köpare.

#1
Per_K
2009-11-27 00:04

Lite självkritik från regeringens sida hade varit klädsamt! I vilket annat europeiskt bilproducerande land har regeringen varit så tydligt motståndare till bilindustrin? Det storstilade stödpaketet på 28 miljarder som presenterades för ett år sedan har ju inte lett till några nämnvärda satsningar. Villkoren var orimligt hårda. Och varför i hela friden har just Sverige nogsamt undvikit en skrotpremie? Det hade ju kunnat motiveras även av miljö- och säkerhetsskäl.

#1
Anna B
2009-11-27 11:01

Regeringen handlar helt rätt.Det vore mycket lätt att knipa kortsiktiga lättförtjänta popularitetspoäng med att pumpa in miljarder i SAAB.Sen när man står där med rumpan bar och hade behövt pengarna i sjukvården,vad säger vi då? Mona mfl. som ser sin chans i det politiska spelet har vi vanliga skattebetalre genomskådat för länge sen!

#1
AL
2009-11-27 11:59

Frågan är bara vad alternativkostnaden är ANNA B. Hur mycket kostar en nerlagd bilindustri? Jag vågar påstå att det torde vara dyrare än några miljarder i lån - vilka ju per definition skall återbetalas och därtill genererar ränteinkomster. Sjukvård däremot är renodlad konsumtion, dvs den bokförs som en kostnad (till skillnad emot utlånade pengar som är en tillgång och intäkt via räntan). Den av regeringen så populistiska parallellen till sjukvården haltar av den anledningen betänkligt. Men det är ju ofta fallet inom den politiska världen så varför förvånas. MVH AL

#1
Rolle
2009-11-27 22:16

"Al" säger så kloka ord så Man blir rörd, men med
Uddevallavarvet i gott minne så vet Man att pumpa
in pengar i företag som är på fallrepet är inte så
lyckat, det är inte en regerings uppgift.

#1
AL
2009-11-28 02:07

Parallellen till varvsindustrin haltar betänkligt Rolle. Dels är det inget fel på SAAB:s produktivitet eller kostnadsläge och dels ligger man i framkant inom många tekniska grenar. Varvsindustrins dåvarande situation är alltså långt ifrån densamma som SAAB idag, egentligen är det två helt olika debatter. MVH AL

#1
Rolle
2009-11-28 07:03

Ja Du "Al" det kan vara rätt men det är kostnads-
läget i Sverige som dock är relevant att
jämföra i båda fallen alltså varv och biltillverkning,
Jag menar att Asien framför allt har bättre konkurrenskraft, än vad lilla Sverige kan erbjuda.

#1
AL
2009-11-29 12:19

Produktiviteten i Trollhättefabriken anses vara en av Europas högsta. SAAB:s tekniska kompetens likaså. Detta till skillnad emot varvsindustrins dåvarande situation - som just var ineffektiv. Och även om Asien har duktiga bilbyggare är det ingen lösning för att tillgodose den europeiska bilmarknden - i synnerhet inte med de skenande transportkostnader som är att vänta. Världen ser dessutom väsentligt annorlunda ut idag än på den tiden när vi hade en varvsindustri - både marknads - som företagsmässigt. MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.