Bild
Nästa artikel

"Spyker närmast Saabköp"

Nyheter

Nu kommer uppgifter om att det blir den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars som får slutförhandla om Saab med ägaren General Motors.

En källa som nyhetsbyrån TT har pratat med beskriver i vaga ordalag den spekulant som GM vill fortsätta att förhandla med.

Tyder på Spyker

Intressenten ska ha erfarenhet av biltillverkning, men i mindre skala. Dessutom är namnet inte nytt, utan företaget ska ha omskrivits för sitt intresse.

Den som stämmer bäst in på den beskrivningen är holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars.

Uttryckt sitt intresse
Efter att Koenigsegg Group dragit sig ur och GM annonserat om tidsfristen på 30 dagar skickade Spyker Cars 2 december ut följande pressmeddelande:

Som svar på marknadens förfrågningar bekräftar Spyker Cars att bolaget, tillsammans med ägaren Convers Group, har uttryckt intresse för Saab Automobile. Om och när vi kan kommentera ytterligare kommer vi att göra det, men vi kan inte ge mer information just nu.

Inga kommentarer

Angående de nya uppgifterna är det från Spyker Cars sida locket på.
 
- Uttalandet där Spyker Cars bekräftar att man tillsammans med ägaren Convers Group har uttryckt intresse för Saab, har inte förändrats, säger Mike Stainton, som sköter Spyker Cars mediekontakter, till TT.

Liknar Koenigsegg
Det finns många likheter mellan Spyker Cars och avhoppande Koenigsegg Group.

Det nederländska företaget bygger ungefär 50 supersportbilar om året och har under de senaste fem åren gått back varje år.

Bara i fjol var förlusten 250 miljoner kronor.

Företaget har 135 anställda och finansieras förutom av en rysk finansman också av ett arabiskt investeringsbolag från Abu Dhabi.

Diskutera: Vad tror du om Spyker Cars som ägare av Saab?
Taggar: Nyheter
"Spyker närmast Saabköp"

Kommentarer

#1
Per
2009-12-11 13:28

Det känns tyvärr ganska instabilt. Precis som det gjorde ända från början med Koenigsegg. Det slutar säkert med avhopp. Hur kan ett företag med 135 anställda köpa ett med 3000-4000?

#1
Lägerleffe
2009-12-11 14:21

Ett blindskott. Spyker är bara pr-kåta alt gamiga på det ev. konkursboet.
De har varken hjärta för Saab eller förståelse för själen i varumärket, och båda är helt nödvändiga i sammanhanget. Tror inte ens de hittar till Trollhättan.
F.n. behöver Spyker en bilfabrik som kan bygga bilarna billigare än den de har i Holland.
Men då Christian o Bård återkommit på banan kan de säkert ha behov av ett B-märke till Koenigsegg. Och lite extra fyllning i Trollhättan.

#1
Göran
2009-12-11 16:32

Spykers huvudägare är tydligen en rysk miljardär som äger en egen bank. Det verkar finnas kapital, och det kan ju behövas...

#1
Cirkus
2009-12-11 16:56

Får jag be om stöööööörsta mööööööjliga tyyyyyyyystnad.
Här kommer cirkus SAABs egen clown, Spyker!

#1
pg
2009-12-11 18:54

Rykten gör gällande att både banken och företaget är infiltrerade av ryska maffian. Ska de va något att ha att göra med i Sverige?

#1
Robert
2009-12-11 21:04

PG!! Folk som styrs utav rykten har man inte mycket till övers för, ej heller för personer som är så trångsinta att man tror att Ryssland är lika med Maffia i alla lägen, vårat kära lilla Svedala torde väl nästan vara i världstoppen när det gäller rofferi på hög nivå..

#1
Saabnisse
2009-12-11 23:11

Ja vad ska man tro?
Det enda Saab och Spyker har gemensamt är ju den ursprungliga kopplingen till flygindustrin.
Det kan ju vara så att de liksom Ägget & Fleksnes först och främst är ute efter EIB-lånet, men det kan kanske vara något mer seriöst.
Om nu gamla 9-5 sålts till BAIC blir väl prisläget på resten lägre och det är ju intressant om BAIC vill gå in även i den delen.
Om nu Saab får chansen att gå vidare, med nya ägare, får man ju en enorm utvecklingsmöjlighet när man slipper det tunga oket från Opel under GMs styre.
Jag menar absolut inte att det är något fel på kopplingen till Opels modeller, men styrningen från GM har absolut inte varit nyttig.
Saab har sedan länge haft mycket nytt och utan amerikanska trumbromsar skulle det kunnat tagits fram långt tidigare.

#1
pg
2009-12-12 01:00

Opel har INTE varit ett tungt ok för Saab, det är en villfarelse som vissa sprider, tyvärr. Visst kan jag hålla med om att GM inte lyft fram Saab i alla lägen, men även Opel har drabbats av GM s minst sagt konstiga politik.
Det är beklämmande att dagens Opelmodeller har tagits fram med hjälp av Saabtekniker, som i en andel av ca 8% varit med och påverkat dessa nya modeller, eftersom de alla jobbat för GM Powertrain. Saabs utvecklingsarbete flyttades ju till Russelsheim och GM powertrain som ett led i rationaliseringen.
Det hade kanske sett annorlunda ut om Saablednngen släppt på stoltheten och anammat det koncept som Vauxhall gjorde. Kanske hade detta räddat arbeten till sverige. Och vad hade sverige och Saab för nytta av att Saabingenjörer utvecklade nya bilmodeller i Tyskland? (Även i sverige inledningsvis för 10 år sedan).

#1
Saabnisse
2009-12-12 12:08

Jo PG, Opel har varit ett tungt ok för Saab.
Inte för att Opels delar varit sämre utan för att kopplingen hindrat Saab att komma med egna lösningar.
Naturligtvis var avsikten att man skulle kunna hålla ner kostnaderna genom detta, men faktum är att Saab många gånger fick betala dyrt för Opeldelar.
Utan GMs styre skulle Saab kunnat köpa delar från flera andra tillverkare till förmodligen betydligt lägre priser.

#1
pg
2009-12-12 19:22

Även Opel har drabbats av GM USA s konstiga inställning till de Europeiska innovationerna. Men man bör ha i åtanke, att utvecklingsarbetet gick till Tyskland och att när det gäller utvecklingen av nya bilar, blev det naturligt att utvecklingsarbetet riktade sig till det märke som genererade bäst rent mängdmässigt. Saab var för litet helt enkelt, och bedömdes inte sälja det antal bilar av varje nyutvecklad bil, som GM krävde. I det avseendet kan Saabnisse ha rätt. Opel var för stor helt enkelt för att Saab skulle kunna konkurrera på den Europeiska marknaden.
Men det stora oket för Saab har varit dess ledning.
Hade man anammat Vauxhalls koncept kanske man idag haft en större arbetsplats hos Saab än man har idag eller framgent. Facket är även det medskyldig till att Königseggsaffären gick i stöpet. man vägrade gå med på att halvera arbetsstyrkan som K krävt är ett ex. jag hört från arbetare på linan.

#1
Saabnisse
2009-12-13 11:29

PG, vi är tydligen helt överens om att GMs amerikanska ledning inte alltid fattar rätt beslut om europeisk bilindustri.
Man kan ju titta på den illa skötta försäljningen av Opel, som ju fått en del efterspel och säkert har GM en hel del skuld i att Ägget&Co hoppade av (om de nu har gjort det?).
Men tydligen fortsätter samarbetet med Opel när det gäller nya modeller, eller hur ska man tolka det här?
Se vidare:
saabsunited.com

#1
pg
2009-12-13 18:40

Mycket intressant läsning, tack Saabnisse! Jag hade ju redan förra veckan konstaterat att Saab plockats bort från GM s USA hemsida. Detta samtidigt som jag även denna dag kan se Saab på GM Europe s hemsida.
Banden Saab - GM powertrain europe, kanske bibehålls efter en ev. nedläggning, samt att ett nytt bolag bildas.

#1
pg
2009-12-13 18:45

En av mina fingrar skickade iväg kommentaren innan jag hann skriva klart!
Ytterligare funderingar krin detta får man ju när man ser nya Astra tillsammmans med 9-5 maskerade bilar på en biltrailer. GM powertrain europe och Opel/Saab tycks fortfarande verka tillsammans inom GM powertrain trots att man bytt namn

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.