Bild
Nästa artikel

Saab tvingas hitta köpare på 30 dagar

Nyheter

Det finns nya intressenter för Saab, det bekräftade GM på tisdagskvällen. Nu ska intresset utvärderas i en månad. Om en affär inte är genomförd efter det läggs Saab ner.

Vid 21-tiden på tisdagen gick General Motors ut med pressmeddelande som alla väntat på.

I ett kort och koncist uttalande bekräftar GM de senaste dagarnas medieuppgifter om ett intresse för Saab.

Nytt bud
Men inte bara det.

GM skriver att det finns flera spekulanter som uttryckt sitt intresse om att köpa Saab.

- Det här var det bästa beslutet man kunde tänka sig, säger Jan-Åke Jonsson, vd för Saab, till TT.

Utvärdering
Nu ska GM utvärdera potentiella bud från dessa intressenter fram tills slutet av december för att hitta en lämplig lösning.

Först då kommer GM med ett slutgiltigt beslut om Saabs framtid.

Annars nedläggning
Om GM inte skulle hitta en lösning kommer en nedläggning av Saabs globala verksamhet att inledas - "under ordnade former", skriver GM i pressmeddelandet.

Saab har alltså fått lite andrum, men tiden är kort.

Vilka budgivare som är aktuella lämnar GM ingen information om.

Enligt tidigare uppgifter finns kinesiska biltillverkaren BAIC, amerikanska finansgruppen Renco Group samt investeringsbolaget Merbanco bland de intresserade.

Inga kommentarer
Fram tills ett beslut om Saab är fattat kommer GM inte att kommentera affären, skriver biljätten i pressmeddelandet.

Diskutera: Vad tror du, efter detta meddelande, om Saabs framtid?
Taggar: Nyheter
Saab tvingas hitta köpare på 30 dagar

Kommentarer

#1
NEJ!
2009-12-01 23:04

Rackarns också. Då tvingas vi stå ut med Saab en stund till.

#1
signs
2009-12-01 23:20

Saabs framtid kan bli bra, om försäljningen ros iland. Tiden för stora och stela byråkratiska produktionsorganisationer är antagligen över snart - se på det statsägda GM. Det verkar för mig vara en mycket bra tidpunkt för en liten tillverkare att fokusera på att göra nya attraktiva och gröna saker med bilar.
Om Saab i framtiden kan göra några av de "kunde, skulle, borde":n som inte tilläts under GM:s ägande kanske vi kan få se bilindustri med ideer igen i Sverige. Det är stora förändringar på gång - innovation är nödvändigt men av naturen riskfyllt.
Steve Jobs återkomst till datorföretaget Apple 1996 utgör kanske ett instruktivt exempel på vad som behövs för Saab: Jobs förstod Apples nisch och satte som första sak igång med att bygga på, och omskapa den. I dagens förhållanden finns det på liknande sätt kanske snart inget intressant kvar att hämta i att vara den som säljer mest bilar. Det är betydligt viktigare att kunna göra vinst, på något som människor verkligen verkligen vill betala för.

#1
Hercule Poirot
2009-12-01 23:28

Faites vos jeux avant Nöel. Après rien ne va plus!

#1
Roger
2009-12-02 01:23

Hmm GM har plockat bort saab från deras "Automotive brands" hemsida....redan sålt eller??!! www.saabusa.com finns ju kvar men på själva huvudsidan så är SAAB borta på "our brands" listan....

#1
R Ekman
2009-12-02 08:35

"Nej:s" Världen kanske kan vara utan SAAB, men
Trollhättan och Sverige behöver en bilfabrik.

#1
Saabnisse
2009-12-02 10:02

Jag tror att GM i det längsta undviker en nedläggning.
En nedläggning skulle kosta GM mellan 15 och 20 miljarder och det är pengar som de säkert behöver till annat.
Idag har GM ju meddelat att de inte vill ha Merbanco som kund och de är inte villiga att släppa teknik till BAIC, samtidigt som holländska Spyker dyker upp som intresserade.
Visserligen ett företag som liksom Saab har flygindustrin i grunden, men är det rätt företag?

#1
Qvist
2009-12-02 10:18

Det kommer att vara svårare att få Saab att överleva, än att få en köpare nu!

#1
Nils
2009-12-02 10:32

Jag tror att SAAB läggs ned i Sverige. Och återuppstår i Kina under annat namn.
Kineserna köper "godbitarna" av SAAB´s produktion, billigt. Restrerande av SAAB´s fabriker, maskiner etc, säljs ut. SAAB som varumärke försvinner, och kommer heta något annat i framtiden. Och Kineserna kommer sälja massor med "SAAB" i Kina, men under nytt namn.

#1
Saabnisse
2009-12-02 10:40

Nej Nils, köper kineserna, vilket jag inte tror att de får, kommer de säkert att behålla namnet även om tillverkningen flyttas till Kina.
De vill nog sälja bilar även utanför Kina och då är Saab ett starkare namn än BAIC oavsett vad alla Saabhatare anser.
Nu kan det ju bli så att BAIC kan bli ägare tillsammans med något eller några andra intressenter, men då har de inte total bestämmanderätt.

#1
Jan L
2009-12-02 12:01

Till Nils.
Hur har du tänkt dig med produktutvecklingen i Trollhättan? Det är ju den verkliga godbiten. Ska den flytta till Kina?

#1
Peter i Sydney
2009-12-02 12:20

Jag vill ju inte vara negativ men jag har ju otroligt svårt att tänka mig att någon vill ta över Saab. En ny ägare måste räkna med att förlora hundratals miljoner de första åren. Saab har faktiskt inte gjort en krona i vinst de senaste 20 åren och jag förstår inte hur Saab skulle helt plötsligt bli vinsgivande över natten. Den teknik och produktutveckling så många talar om är väl inget andra biltillverkare också redan har. Saab gör mycket bra bilar men problemet är att det finns många andra tillverkare som gör ännu bättre bilar.

#1
Jan L
2009-12-02 12:24

Till Peter i Sydney.
Vinsterna kommer först när ett nytt modellprogram är i hamn tills dess kommer det att bli förluster. Så fungarar det i en kapitalintensiv industri som fordonsindustrin. Det är i denna "andra andning" som Saab aldrig har kommit på grund av denna kroniska underinvestering i nya modeller.

#1
pg
2009-12-02 14:33

Är det inte Merbanco som bygger lantbruksmaskiner i USA? Det har ju tidigare ryktats om en sådan tillverkare som var intresserade av Trollhättefabriken. Kanske Sverige kan bli stora på denna nisch igen, som på 60 talet? Kan detta generera pengar till utveckling av nya bilmodeller, modeller som vanligt folk har råd att köpa?
För Saab räcker det inte med att tillverka en prestigebil. Man måste börja tänka i annorlunda banor helt enkelt. Nya modeller kommer ständigt från de kapitalstarka företagen, som kommer med den ena modellen efter den andra.
Förlustbolag som Saab får ju i sin nya skepnad börja från botten, men har trumf på hand om man får EU lånen till utveckling av teknik. däremot inga pengar den vägen till nya bilmodeller. Det är här vinsten från bilförsäljningen kommer in i bilden. Sedan är det lite synd, att det blev ett pånyttfött GM Europa. Saab hade kanske kunnat ta på sig viss tillverkning av Tyska bilar, ungefär som Renault gjort med Opel i Frankrike. Alla tillfällen som genererar pengar till ett svernskt företag måste tillvaratas.

#1
agnes
2009-12-02 15:28

Saab har inte gått med vinst nästan under hela sin tid förutom några ggr. Det var flyget som gått med vinst och där har de dragit av alla förluster.
Lastbilstillverkningen åxå gått med vinst, därför har senare person- och lastbilsdelen slagits ihop.
Jag har själv Saab och ser fram emot att åka till Kina för service tillsammans med mina vänner som har Volvo, kanske något reseföretag ska göra charterresor för bilservicefolket?

#1
Stig Berglund
2009-12-02 18:48

Vem bryr sig?
Om saab hade fabricerat ungefär Daccias sortiment till samma pris hade de varit intressanta för gemene man. Många kräver ju att kunna fixa oljebyte och småfel själva. Enda chansen att ekonomiskt klara innehavet. Nu sviker istället prestugekunderna, som tror sig köpa status.
De måtte ha efterfrågat mycket antislir, 10-tals krockkuddar, esp, tsc , tbc och viftningsbara backspeglar samt elhissar med 5 hastigheter för att klara att sitta i bilköer med en bil kapabel för dubbla maxtillåtna hastigheten. Annars skulle inte Saab saluföra sånt eller? Tar man miljön på minsta praktiskta allvar så behövs inte ingenjörstimmar, material mm för exempelvis el-hissar, lättmetallhjul, datorer hit och dyr service. Uderverket tronar snart i alla fall på toppen av staplade rosthögar på bilskroten. Och köparen är blåst. Och inte ett ord om plåttjocklek.
En fungerande bra bil ska inte kosta över 100 000.
Snart är de riktigt billiga här.
Vi borde kräva förbrukning under 4 l/100 km idag. Kunna byta alla ampor själva, Kunna välja en grundversion utan el-tjafs, det finns hundratals kilo av vikt att spara. Ett fungerande rostskydd, och en vindruta som står åtminstone lite upprätt.
Sen, allt skit som står i bilannonserna, Det vill jag skippa, av miljöskäl.
Låt saab gå i putten. Dom har bett om det.

#1
Basse
2009-12-02 19:56

Lugn ! Mona & Co har säkert något ess i rockärmen. Visserligen bygger det som vanligt på att shoppa med andras pengar men........

#1
SAAB går med god vinst!
2009-12-02 21:24

SAAB går med vinst VARJE år! Orsaken till att SAAB på papperet gått med förlust handlar om att SAAB ingår i en större koncern, GM. Enligt gällande praxis tar en koncern RÄTT att ta ut vinsten från en enhel - eller - land i form av sk. Koncernbidrag och ta ut vinsten i det intäktsställe - land - där det är förmånligast dvs där bolagsskatten är som lägst. Bolagsskatten är högre i Sverige än i tex Tyskland varför man avsiktligt redovisar en bokföringsmässigförlust i Sverige och SAAB och tar ut SAAB reella vinst i Tyskland med lägre beskattning dvs högre vinst för aktieägarna. Detta förfarande är helt lagligt och sker inom ALLA större bolag. Men detta är ngt som illa utbildade journalister har svårt att ta till sig. Så kallade Transit priser är ett annat sätt att redovisa en förlust i Sverige och vinst på ett annat ställe. Så kostar tex en SAAB motor som tillverkas i Sverige, Södertälje, ca 21 000 kr i sk Självkostnad eller direktmaterial. Denna motor säljs sedan internt inom GM för ca 13 000 kr dvs med en förlust om 8 000 kr av bokföringsskäl. På så vis redovisar SAAB en förlust om 8 000 kr per motor som sedan bokförs som en Transit kostnad i tex Tyskland för 21 000 och vips har man flyttat en intäkt dvs en koncernmässig förlust i Sverige mot dess korrekta direktmaterial kostnad i det land där bolagsskatten är lägst. På detta vis TROR svenska folket på MYTEN om att SAAB går med förlust.

#1
Mr Q
2009-12-02 21:53

re: SAAB går med god vinst!
Klart du har rätt, Saab har i alla år varit en fantastisk kassako att pumpa rejäla vinster ur som man sedan levt väl på inom GM. Konstigt bara att man till vilket pris som helst vill sälja...

#1
Basse
2009-12-02 22:00

Märkligt är att Miljöpartiet vill satsa pengar på bilindustrin när man tillsammans med (S) och Kommunisterna påstår sig vilja strypa bilismen. man har ju nett gyllne tillfälle att börja med SAAB. Eller är tanken att SAAB mfl ska producera något som vi inte ska använda enbart för att hålla sysselsättningen uppe ?

#1
Ingo
2009-12-02 22:14

Jag kan tänka mig att GM lägger ner i Trollhättan och flyttar monteringen till en Opel-lina i Tyskland, det är ju mest bara kosmetika som skiljer vissa modeller åt. Samt med en högre prissättning på Saab-bilarna så kommer de att fasas ut ur marknaden automatiskt Och GM kommer ifrån alla skadestånd.

#1
QVIST
2009-12-02 22:25

Till Saab går med god vinst. I vilka länder tog man ut vinsten när Wallenberg och Scania ägde Saab? Varför pumpade man in pengar år ut och år in om man gick med vinst? Behöver man inte sälja bilar för att generera vinst? Jag tror inte på ditt resonemang tyvärr!

#1
Kenneth
2009-12-02 22:44

Qvist:
Vinsten tas ut där marginalskatten är som lägst. Det är det som är poängen med koncerner där man helt lagligt tar ut vinsten på det ställe där skatten är som lägst. Det är den skattemodell som ALLTID har kritiserats av socialdemokraterna. Med all rätt! Jag menar också att skatt ska tas ut på det ställe där man bedriver verksamhet och inte där skatten är mest förmånlig. Även svenska koncerner tex Scania, ABB, SKF, Electrolux mfl. gör samma sak idag. Helt lagligt!

#1
pg
2009-12-03 20:01

Saab hade inte gått med vinst när GM köpte in sig. Detta med förlusten var ju just det som Saab hade problem med. Av de bokslut som företaget gjort inom personbilstillverkningen är det bara några få undantag när företaget redovisat vinst.
Saab har ju liksom Opel varit enskilda bolag ilnom koncernen med egna bokslut.
Eftersom vi har ungefär samma kostnadsläge som tyskland, borde smma manupellation skett där från GM s sida? Dessutom har Saabs ledning vare sig dementerat eller vidhållitt uppgifterna om förluståren.

#1
pg
2009-12-03 20:03

Dessutom har vi högre marginalskatt i Sverige än i Tyskaland och USA.

#1
Sven
2009-12-04 08:41

När Volvo såldes till Ford så skrev Expressens chefredaktör " är det ingen som tänker på Sverige". Det är tråkigt att varken SAAB eller Volvo är aktiebolag med stor del svenska ägare. De skulle väl åtminstobe försökt behålla det "svenska" i bilarna och jobb i Sverige.
Volvo lär väl få kvar viss tillverkning för att behålla illutionen att det är svenskt. SAAB förvinner väl helt. Det tror jag inte det gjort om det funnits 50% svenskt ägande. Då hade det kanske gått att krympa kostymen gradvis till lagom storlek och inte som nu störtdykt från 125 000 till ca 20 000 sålda bilar på 2 år.
Det borde också prövas nya vägar att sälja bilar, hade tex IKEA ägt 10% av endera biltillverkare så kunde de ju ha sålt bilar vid sina 238 varuhus i 38 länder.

#1
Sven
2009-12-05 16:46

Det säger ju mycket om kvaliten på gamla 9-5 att kineserna vill ge 2 miljarder för chansen att tilverka den vidare. Korkskallarna i GM:s ledning kunde ju sålt rättigheten tidigare och använt pengarna till att utveckla nya 9-5:an.
Wolkswagen har ju tillverkat gamla modeller både i sydamerika och Kina.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.