Nästa artikel
Volvo upp, Saab ner
Nyheter

Volvo upp, Saab ner

Publicerad 1 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Vinden har vänt för Volvo, under oktober ökade försäljningen med nästan 11 procent. Samtidigt fortsätter raset för Saab, men långsammare än tidigare.
Jämfört med förra året ökar Volvo sin försäljning.

Förra månaden visade tillverkaren upp en endast marginell tillbakagång och nu under november alltså en ökning.

Det enligt Bil Swedens statistik för nybilsregistreringar under november.

11 procent uppåt
Antalet nyregistrerade Volvomodeller ökade med 10,9 procent, vilket innebär att 3 978 bilar såldes under november i år.

Samma siffror för förra året var 3 549 bilar.

Utvecklingen måste ses som positiv med tanke på att Volvo hittills i år backat med 14,5 procent.

Saab bakåt, men inte lika mycket som tidigare
Under november såldes 601 Saabbilar i Sverige, vilket är en minskning med 55 procent jämfört i fjol då Saab sålde 1 335 bilar under november.

Dock är raset mindre är tidigare. Under hela året har Saab backat med 64,5 procent.

Hittills i år har Saab sålt 6 638 bilar jämfört med 18 710 under samma period förra året.

Diskutera: Hur har Volvo lyckats vända trenden?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-01 16:34
Larsson (ej verifierad)

Volvo bygger bättre bilar helt enkelt? Bilar som folk vill ha? Finns det någon annan förklaring?

#2 • Uppdaterat: 2009-12-01 16:41
B-boy (ej verifierad)

Volvo har en trognare publik, dom vägrar byta märke oavsett kvalite't !

#3 • Uppdaterat: 2009-12-01 17:47
anders (ej verifierad)

BMW upp 36 %, Mercedes upp 29 %, där har ni märken folk vill ha

#4 • Uppdaterat: 2009-12-01 17:55
Mythbuster (ej verifierad)

Anders, med samma matematik får Dacia +370%, Kia 147%, LandRover 94%. Kanske inte är just % siffran som avgör?? Se hellre på totalen om vad folk vill ha. V70 har registrerat fler antal bilar än något annat märke totalt, förutom VW som kommer över. Men då endast med 13% mer bilar (alla modeller) än enbart V70.

#5 • Uppdaterat: 2009-12-01 18:05
Patrik (ej verifierad)

Marknadsandelar 2009 i Sverige
1.Volvo 19,51%
2.Volkswagen 10,85 %
3.Toyota 8,76 %
4.Ford 6,04 %
5.Audi 5,71 %
6.BMW 5,38 %
Mercedes 3,57 %

#6 • Uppdaterat: 2009-12-01 18:59
Simon (ej verifierad)

Det mest märkliga är ju att vår egen Bagdadbob påstår att SAAB har ökat så att de var tvugna att anställa, trot den som vill.....:)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.