Bild
Nästa artikel

SVT: "Koenigsegg köper Saab"

Nyheter

Saab kan snart ha en ny ägare. Enligt uppgifter till SVT Rapport är Koenigsegg nära ett köp. Men bilanalytikern Matts Carlsson är tveksam till om köparen har tillräckligt med pengar för att vända Saabs neråtgående trend.

-Enligt min uppfattning har man inte tillräckligt med finansiella muskler för att klara av det här, säger bilanalytikern Matts Carlsson till TT.

Enligt uppgifter till SVT Rapport kommer supersportbilstillverkaren Koenigsegg att köpa Saab. Koenigsegg, med huvudsäte i Ängelholm, ska ha undertecknat ett så kallat letter of intent - vilket är ett första steg mot en affär.

Koenigsegg ska enligt uppgifter till Dagens Industri ha stöd av en grupp amerikanska och norska investerare. Därmed kan företaget ha de ekonomiska resurser som krävs för att ta över Saab. Men Matts Carlsson anser att det kommer krävas stora summor för att få fart på Saabs verksamhet igen.

- Vi pratar nog om fem till tio miljarder kronor, tror Carlsson.

Tyst från Saabs håll

Saab har valt att varken bekräfta eller dementera uppgifterna om att Koenigsegg är nära ett köp.

- Än så länge får man se det som en spekulation, säger Gunilla Gustavs vid Saabs pressavdelning, till E24.

I dagsläget är det även oklart om amerikanska Renco Group och finansföretaget Merbanco fortfarande är kvar i budgivningen.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-06-12 11:35

Jag förstår inte det här.
Även om Koenigsegg räknar med att få spetskompetens från Saab så kommer det ju att bli väldigt dyrt.
Koenigsegg har ju inte gått speciellt bra de senast åren och går väl ännu sämre nu.
Och räcker verkligen de norska oljemiljarderna?
Jo det gör de naturligtvis, men hur mycket är man villig att pumpa in i Saab framöver?
Och hur mycket av Saab tänker GM behålla?
De är ju tvungna att ha ett avtal med Saab om att få använda deras hybridteknik till Volt liksom Opel till Ampera.
Samma sak gäller ju för Saab som med nuvarande modeller måste utnyttja Opel för drivlinor och plattformar.

#1
jan e
2009-06-12 12:40

koenigsegg har inte gåt bra de senaste åren o vad jag förstår går det bätre nu..Förtaget är ungt på kort tid lyckats bygga en sportvagn som knäpper de etablerade ferrari porshe lamborgini, på näsan både vad gäller kvalitet o prestanda.Nu kan saab komma ut med sina nya modeller nya 9-4 och 9-5.an o det är det som är viktigt vi har fått en innovatör med mycket ideer för framtiden som ägare kanon....

#1
Legh Egg
2009-06-12 13:42

Må vara att Koenigsegg inte gått med storvinster de sista åren. Men den svensk som kan sälja en svensktillverkad sportbil i prisläge 6-8 miljoner kr, den killen tror jag på. Det är just en sådan innovatör som SAAB behöver för att skrämma slag på marknaden. Vad vore FIAT utan Ferarri? Vi kommer att kunna säga detsamma om SAAB och Koenigsegg om allt går i lås. Vad som behövs här är tro!

#1
Arthur Dent
2009-06-12 14:05

Tro och kanske en nypa skattepengar? Som jag förstår har Koenigsegg hittills finansierat det mesta av sitt projekt med statliga bidrag?

#1
Roy
2009-06-12 14:17

Min första tanke när jag hörde att Koenigsegg på allvar var med i leken, var att finns där verkligen ekonomiska resurser?
De har förvisso norskt kapital i ryggen, men...
Annars är ju kombinationen intressant. Saab, ett i grunden innovativt företag, kombinerat med ett nytt, entusiastiskt företag. Det känns som att de skulle ha lätt för att snacka med varandra.

#1
Redis
2009-06-12 15:27

Går den här affären i lås är det nog det bästa som hänt Saab på länge.

#1
Christofer l
2009-06-12 16:04

Det bästa som kan hända svensk bilindustri!
Grattis alla inblandade.
Koenigegg har gång på gång visat att man vet vad man håller på med.
Man är otroligt duktiga på att läsa av marknaden och på att använda redan befintliga och beprövade lösningar. Man försöker aldrig göra det omöjliga, man har båda fötterna i den skånska myllan men drar sig aldrig för att använda sig av den allra senaste och bästa tekniken.
Jag har själv många gånger lovordat Koenigsegg som bilutvecklare även för "vanliga bilar".

#1
pg
2009-06-12 18:42

Ja visst kan det vara bra med Koenigsegg, men som Saabnisse framhåller, bygger all Saabs teknik på Opels motorer och Växellådor. Dessa var ju GM powertrains tidigare, men Opel lyckades lägga beslag på hela den delen. Således har inte GM i Usa något att säga till om där längre.
Kommer Opel att tillåta Saab att ha deras drivlinor i Saab? Givetvis måste de släppa till reservdelssidan, men som de flesta vet så kommer ju komponenterna från olika tillverkare till motorfabriken, vare sig det är Opel, GN powertrain eller Saab.
När det gäler modellerna sedan, kommer ytterligare problem. Om 5 år är de nyutvecklade bilarna, (som ännu inte finns på marknaden) för gamla och nya modeller måste utvecklas.

#1
Mikael
2009-06-12 18:59

Första gången som Vi Bilägare rekogniserar att det finns bilar som kostar mer än en halv miljon också. Tror det måste vara första gången ni skriver Koenigsegg? :P
Underbart!

#1
Saabnisse
2009-06-13 19:43

Jo Opel släpper säkert till allt nödvändigt till Saab under en överskådlig framtid.
GM äger ju fortfarande en del i Opel och kommer att göra det även i ett sålt Saab.
Man har säkert förvissat sig om att kunna använda Saabs hybridsystem i Chevrolet Volt och i Opel Ampera.

#1
Jan
2009-06-15 10:39

Varför så oroliga för att Opel inte kommer att "släppa till" motorer och växellådor? Det är ju självklart att de kommer att göra det. Det handlar om att tjäna pengar! 100 till 150.000 motorer om året tackar man inte nej till.

#1
pg
2009-06-15 14:41

Hoppas att ni har rätt, beträffande motorer och växellådor till framtida Saab. Bilfabrikanter världen över har ju samproduktion av många beståndsdelar, vilket är ett måste, eftersom utvecklingskostnaderna skjuter i höjden.
Vem vet, kanske samarbetet fortsätter och Opel förser Saab med drivlinor mm. Man hade ju tidigare samarbete med Fiat, så varför inte?

#1
saabnisse
2009-06-15 15:30

De närmast kommande nya modellerna som i mycket är gemensamma med Opel blir det nog inte så stora problem med tillverkningsmässigt, men sedan.
Ska man fortsätta samarbetet med Opel eller söker man sig en ny samarbetspartner?
Ok, detta ligger minst fem år fram i tiden och mycket kommer att hända under de åren.
Vi får hoppas att det går bra, jag är ju en Saabfanatiker även om jag nu kör Toyota.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.