Bild
Nästa artikel

Geely vill bygga tre Volvofabriker i Kina

Nyheter

Geely har stora ambitioner för Volvo i Kina. Nu planeras tre nya Volvofabriker i landet.

På tisdagen träffas Volvo Personvagnars nya styrelse för ett första möte i Göteborg.

En av frågorna är Volvos framtid i Kina.

Dubbel kapacitet
Volvos styrelseordförande Li Shufu säger i en intervju med affärstidningen Wall Street Journal att tre Volvofabriker i Kina finns på ritbordet.

Kapaciteten för fabrikerna uppges till 300 000 bilar per år.

Det kan jämföras med Volvos totala försäljning förra året på 335 000 bilar och fjolårets försäljning i Kina som slutade på 24 000 bilar.

Li Shufu menar att en stor produktion i Kina skulle underlätta försäljning till statliga institutioner.

Aktuella platser för fabrikerna är Daqing i nordost, Chengdu i sydväst och utkanten av Shanghai.

Sedan tidigare har Volvo fått klartecken för fabriken utanför Shanghai.

Diskutera: Hur ser du på Volvos chanser i Kina?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Erling
2010-09-14 13:06

På lang sigt vil Geely vel flytte hele produktionen fra Europa til Kina.

#1
wacom59
2010-09-14 13:29

Tror de kommer att lyckas bra, men tyvärr för det det nog med sig att det i en snar framtid så är alla Volvo Made in China. Varför bygga dyrt och importera från Sverige när man kan göra det billigt på hemmaplan? Och med den kapaciteten blir sen alla Volvo, även för andra marknader byggda där.

#1
Gustav
2010-09-14 13:31

Personer med rätt kompetens har alltid en framtid. Det är bara att lära sig mandarin, om man inte vill byta yrke.

#1
Per
2010-09-14 13:53

Rusningstrafiken till och från Hisingen kommer på sikt att minska rejält.

#1
JOM
2010-09-14 14:00

Bye-bye Volvo!

#1
Sigge
2010-09-14 15:48

Pessimisterna har talat som vanligt. Fakta är att alla stora europeiska tillverkare försöker etablera fabriker i Kina för inhemsk produktion. I Europa/USA efterfrågas europeiskt byggda bilar. Otroligt vad vissa ser allt med negativa glasögon.

#1
Johan
2010-09-14 16:28

Ni som uttalar er så stupsäkert om Volvo Made in China - tänk på att det inte är helt gratis att skicka bilar kors och tvärs över världen. Varför tror ni annars att japanerna satt upp fabriker i Frankrike, England, USA m fl länder? Och varför bygger Hyundai bilar för Europa i Indien och Tjeckien? Detta kommer inte att bli MINDRE viktigt med ökande bränslepriser i framtiden...

#1
Jarl
2010-09-14 20:48

Snart byter dom namn till Geely också, nya Geely V70 lär bli en höjdare...

#1
Jes
2010-09-14 20:57

Min amerikanska dator är tillverkad i kina.
Inga problem!
Vi har väl redan svenska bilar tillverkade utomlands ...
Inga problem !

#1
Roland
2010-09-14 21:56

Härligt! Nu får vi bättre pris på Volvon made in China!
Japansk tillverkning som är spridd över världen handlar inte så mycket om transportkostnader. Det handlar till stora delar om att övervinna tullar och handelshinder. Spridning av valutarisker och andra risker. Tillverkning inom EU har sin givna poäng även om arbetskraften är dyr. Intressant fråga är ju klart var man tänker sig att utveckla alla nya modeller vilket är i min värld intressantare än var du sätter samman alla prylar som kommer överallt ifrån. Sedan samlar ägaren alla förtjänsterna i China med ett brett kinesiskt flin åt töntarna..............

#1
GÖTTMOS
2010-09-14 22:47

HAH.
Steg 3 i utfasning från sverige.

#1
Johan
2010-09-15 00:05

Jo, det handlar om transportkostnader. Det är inte gratis att skeppa tusentals bilar åt gångeni 30-40 dygn från Asien och hit till Europa eller USA. Bilar är väldigt skrymmande i förhållande till vikten, därför blir transportkostnaderna förhållandevis stora. Du kan helt enkelt inte packa bilar speciellt väl. Samtidigt är tillverkningskostnaden den mer försumbara delen i biltillverkningen - eftersom det bara tar 25-30 timmar att skruva ihop en modern bil så spelar det inte så stor roll om timlönen är 50 eller 150 kronor. Och lönerna i Kina kommer bara att öka i takt med landets utveckling - de stora elektroniktillverkarna har redan höjt lönerna 40% och har aviserat ytterligare höjningar med 60-70%.

#1
Volvoägare
2010-09-15 11:13

Första spiken i Volvos kista, för VEM??! tror att ev. neddragningar i framtida produktion/utveckling kommer att ske i Kina.
Det blir Göteborg/Gent som få ta smällen.
Om 10 år ..då är Volvo i stort sett borta i Sverige.
Glöm inte att det fanns Svenska intressen som ville köpa Volvo, men AllianSSen la pengarna på RUT-bidrag i stället, för det är FRAMTIDENS storindustri i Sverige enligt AllianSSen.

#1
Johan
2010-09-15 14:28

Volvoägare: förutom att ditt inlägg ligger på en väldigt låg nivå ("SS" = alliansen är nazister), så fattar jag inte vad du menar? Volvo AB sålde Volvo Cars till Ford 1998. 2010 valde Ford att sälja sitt bolag Volvo Cars till Geely. De konsortier som var med i "matchen" hade ingen statlig inblandning, och även om så vore så är det fortfarande Ford som väljer vem de säljer till. Det kan väl inte vara så svårt att förstå? Eller?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.