Bild
Nästa artikel

Affären är helt klar: Geely äger Volvo

Nyheter

Nu är det helt klart. Volvo tillhör numera den kinesiska biltillverkaren Geely. Geelys ordförande Li Shufu bekräftar att förvärvet av Volvo är slutfört.

- Detta är en historisk dag för Geely, och vi är väldigt stolta över att ha förvärvat Volvo Personvagnar, säger Geelys ordförande Li Shufu och fortsätter:

- Detta berömda svenska varumärke kommer att förbli sina kärnvärden troget, avseende säkerhet, kvalitet, miljömedvetenhet och modern skandinavisk design medan det förstärker sin närvaro på den europeiska och nordamerikanska marknaden samtidigt som positionen stärks på den kinesiska- och andra tillväxtmarknader.

Geely bekräftar att man har slutfört förvärvet av Volvo Personvagnar från Ford. Därmed tillhör Volvo numera den kinesiska biltillverkaren.

Jacoby ny vd
Geely offentliggör även att Stefan Jacoby, tidigare vd för Volkswagen Nordamerika, kommer att utses till vd för Volvo Personvagnar.

- Jag känner mig hedrad över att bli delaktig i ett bolag med Volvos anseende och tillväxtmöjligheter. Volvos anställda, leverantörer och återförsäljare - och framförallt dess kunder - kan vara säkra på att Volvo kommer att behålla sin unika ledarposition inom säkerhet och innovation - även i sin expansion på nya marknader, säger Stefan Jacoby.

Stefan Jacoby kommer att efterträda Stephen Odell som verkställande direktör för Volvo Personvagnar, och intar rollen 16 augusti, 2010. Jacoby kommer att ingå i styrelsen för Volvo Personvagnar, som kommer att ledas av Li Shufu, ordförande för Geely Holding Group.

1.8 miljarder dollar
Köpeskillingen för Volvo Personvagnar uppgår till 1,8 miljarder dollar, vilket inkluderar en kredit från Ford om 200 miljoner dollar, medan återstoden betalats kontant.


Li Shufu väljer att tacka Fords och Volvos ledningar för deras stöd under förhandlingarna mellan företagen.

- Slutförandet av transaktionen är en följd av Ford och Volvo ledningarnas engagemang och tro på bolagets framtid, tillsammans med viktiga bidrag från fackföreningar och politiska ledare i Sverige, Belgien och Kina samt andra länder, säger Li Shufu.

Diskutera: Vad tror du att detta innebär för Volvo?
Taggar: Nyheter
Affären är helt klar: Geely äger Volvo

Kommentarer

#1
Per
2010-08-02 14:32

Slutet

#1
Saabnisse
2010-08-02 14:40

Ja det är inte roligt, men det var det inte när Ford köpte Volvo heller.
I och för sig är det nog bra så länge amerikanerna håller sig ifrån den europeiska bilindustrin, men jag undrar om det är bättre med kineser.
Naturligtvis kan det verka bra att Volvo får tillgång till en enorm asiatisk marknad, men man måste komma ihåg att dessa bilar knappast kommer att tillverkas i Sverige.
Och mest synd blir det nog om underleverantörer, de får säkert en obehaglig konkurrens av de kinesiska.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-02 15:24

Intressant att de valde London för dagens presskonferens och inte Göteborg, det säger en hel del om denna affär.

#1
jörkky
2010-08-02 15:48

Kinesisk rishög kaputt i månne säkerheten blir lidande

#1
Peter i Sydney
2010-08-02 16:12

Jag kan inte för mitt liv begripa varför svenskar är så jäkla negativa. Det enda man verkar se är problem. Jag tror att ett kinesiskt ägande kan vara bra (fast jag är svensk) för Volvo. Indiens övertagande av Jaguar och Land Rover har ju varit mycket lyckat och Volvo får tillgång till den Kinesiska marknaden. Audi säljer tysktillverkade bilar i Kina med stor framgång så det finns ingen anledning att anta att inte Volvo skulle sälja svensktillverkade bilar.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-02 17:19

Peter i Sidney - Jag skulle inte kalla TATAs köp av Jaguar och LR särskillt lyckat, möjligtvis för Ford. TATA har fullt upp med att försöka få dessa på benen igen och har bland annat tvingats stänga fabriker osv...
När det gäller Audi och Kina kanskde du syftar på den förlängda A8an? Knappas jämförbara med Volvos bilar. Faktum är att de lönsamma bilar som VAG säljer i Kina just tillverkas i Kina, ett de importerar ett mindre antal Audisar är nog av marknadsstrategiska skäl, knappast nått de tjänar några pengar på. Utan de är "smör och bröd" VWs tillverkade i Kina som genererar vinster. Till saken hör också att de pengar som VAG tjänar i Kina också till stor del hamnar i Tyskland, till skillnad från fallet Geely-Volvo, där Volvos eventuella vinster genererade i Kina till sist åker tillbaka till Geely i Kina.
För övrigt har ju redan Geely sagt att de ska bygga en Volvofabrik i Kina, så de kommer knappast skeppas många bilar från Europa dit, snarare tvärt om.
Det många svenskar är så negativa för är att denna affär är ytterligare ett steg i nedmonteringen av svensk fordonsutveckling och tillverkning.
Vad som händer på lite längre sikt, säg 15-20 år, när kinseserna har lärt sig färdigt av vad Volvo har att erbjuda och vid det laget även byggt upp sina egna varumärken och konsoliderat sin fordonsindsutri, det är det läskiga.
Sen finns ytterligare en aspekt på det hela, vill folk verkligen köpa en bil från ett bolag som är ägt och kontrollerat av kinesika staten med dess bristande respekt för mänskliga rättigheter?

#1
sa
2010-08-02 20:09

Ännu en anledning att fortsätta våga vägra volvo.

#1
Sigge
2010-08-02 20:27

Fordonsutvecklaren...hm...Volvo har redan en fabrik i Kina. Naturligtvis köper inte kineserna en fabrik för att flytta den. Volvo säljs i Europa och USA på att det är en svensk bil. Naturligtvis är nya ägarna inte intresserade av att forlora denna marknad.
Peter i Sydney...gnällspikarna här är ingalunda några representanter för vad svensken tycker och tänkter.

#1
Roland
2010-08-02 20:35

Landet brunsås har sedan länge passerat sitt bäst före datum. Det sluttande planet utför halkar vi obönhörligen nerför. Sverige är numera fyllt av dotterbolag till de stora giganterna för i stort sett alla viktiga branscher. Moderbolagen har makten och styr kapitalet. Det var så vi dominerade under våra goda år fram till första energikrisen. Tillverkning i Asien ger billiga Volvo tillverkade av ett folk som vill arbeta och komma upp sig. Vi är mest intresserade av att konsumera. Det håller inte i evighet att låna och konsumera.

#1
Jes
2010-08-02 21:37

Till pessimisterna kan man väl bara säja ... tja, skulle det vara så att vi i framtiden förlorar statusen som biltillverkande land ... så ... Vad ?

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-02 22:56

JES - Det gör en hel del, då denna industri ser till att folk har mat på bordet...
SIGGE - En ny Volvofabrik ska byggas i Kina, det har Geely klart sagt.
Naturligvis kommer de inte kineserna stänga Torlanda eller Gent nu, det vore ju kortkat, men på 20 års sikt bör man fundera vad som händer.
Tänk varvsindustrin, det tillverkas inte många båtar här i Sverige längre, utan i Asien.
USA-marknaden har inte varit nån höjdare för Volvo på sistone, så jämför inte med den...

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-02 23:26

FORDONSUTVECKLAREN:
Volvo går visst åt i Usa. Saken är den att de inte hinner leverara bilar och säljer hellre bilar i Europa (då de tjänar mer).

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-03 02:05

EMME - Du sa det själv, Volvo tjänar mer på på bilarna de säljer i Europa...
Alltså, USA-marknaden är inte helt optimal just nu för Volvo, och värre lär det nog bli när Volvo nu försvinner ur amerikanska Fords knä och istället kommer förknippas med Kina.

#1
Jes
2010-08-03 08:13

Men Fordonsutvecklaren, jag har sett både varvs och hela textilindustrin försvinna, sett en mängd olika hantverk gå i graven, sett hur arbetsmarknaden förändrats kolossalt under relativt kort tid. Vi har likväl både stora bord och massor av mat.
Inget att bli hysterisk över om en bilfabrik stänger.

#1
Håkan
2010-08-03 11:27

Som ni kanske kommer ihåg så såldes Volvo till Ford för ca 50 miljarder kronor 1989. Prislappen för Fordägda Volvo denna gången var ca 11 milarder kronor. Varför ?Det fanns helt enkelt inga seriösa köpare som var intreserade av att ta över Volvo. Nu måste man titta framåt och vara positiva till den lösning detta trots allt har fått. Så länge man levererar vinster så kommer Volvo i detta landet inte vara ifrågasatt.

#1
ap
2010-08-03 11:55

JES, en stor del av svenska jobb hänger på bilindustrin, så visst är det en stor grej om man lägger ner en fabrik. Det får stora konsekvenser och hela bilindustrin kan försvinna på sikt. Precis som du skriver så har vi redan förlorat flera industrier, textil, varv mm, och vad är det som säger att vi lyckas ersätta jobben även den här gången? Ska alla svenskar jobba i tjänstesektorn? IT-branschen håller på att outsorca sig självt och vad annat finns? Kanske att jag målar fan på väggen här, men vore det inte bra synd att förlora även bilindustrin?

#1
Q
2010-08-03 13:08

Även om jag inte är en hängiven Volvovän så sörjer jag ändå försäljningen av Vplvo till Kina. Och jag tycker att det finns många bra, insiktsfulla,kunniga inlägg från många här på forumet. Jag vill tillägga att Sverige har en undermålig lagstiftning när det gäller såväl svenska som utländska ägarintressen. Varför? Jo det är alldeles för lätt och billigt att köpa ett företag och sedan lägga ner eller flytta ut det ur landet till ett låglöneland. Ta exemplet Continental som redan kort tid efter det att de köpt gummifabriken i Gislaved började nedmonteringen av fabriken i smyg. En fabrik som bevisligen gick med vinst." OM" Volvo nu försvinner från Sverige (vilket jag verkligen inte hoppas sker) så kommer det att bli ett fruktansvärt slag mot hela det sammanvävda svenska verkstadsindustrinätet. Allt från stora mellanstora till små företag och det i sin tur kommer att skada landets ekonomi svårt. Så vad man måste göra är att smida medan järnet är varmt och starta upp en massa olika satsningar på nya produktionsområden för att täcka förlusterna från Volvos eventuella bortfall från svensk företagsbild. Annars vill jag inte tänka på vad konsekvenserna blir för gemene mans och landets del.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.