Bild
Nästa artikel

Grönt ljus för Volvofabrik i Kina

Nyheter

Volvo ska kunna bygga 300 000 bilar per år i Kina. 2012 ska en ny fabrik stå klar utanför Shanghai.

Kinesiska myndigheter har nu godkänt Volvos planer om en ny fabrik utanför Shanghai.

Det rapporterar flera kinesiska medier.

Hög kapacitet
Fabriken uppges få en kapacitet om 300 000 bilar om året och inledningsvis ska modellerna C30 och V70 byggas.

I anslutning till fabriken kommer Volvo även att etablera ett huvudkontor och en forskningsavdelning.

Fabriken ska stå klar andra hälften av 2012.

Ã-kad försäljning
Sedan tidigare bygger Volvo bilar i Kina i en fabrik som delas med Ford.

Under årets första sex månader sålde Volvo 15 497 bilar i landet.

Det är en ökning med 88 procent jämfört med första halvåret i fjol.

Volvos nya ägare Geely har tidigare uttryckt att man vill sälja 150 000 bilar per år senast 2015.

Diskutera: Vad tycker du om en Volvofabrik i Kina?
Taggar: Nyheter
Grönt ljus för Volvofabrik i Kina

Kommentarer

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-20 14:53

Jaja...forskningscenter i Kina.
Sämmer rätt bra även med vad nya VDn Jacoby sa här om dagen.
Citat från branchtidingen Autonews:
"...but also, of course, to find synergies with our sister company Geely in the future".
Så det där med att Volvo och Geely skulle vara utvecklas som två separata bolag, det är nog mest spel för gallerierna...

#1
Saabnisse
2010-08-20 15:00

Ja, du har nog rätt, men kan det inte vara så att det kinesiska forskningscentret ska utveckla bilar för den asiatiska marknaden och att det som finns i Sverige utvecklar för övriga världen.
Det skiljer trots allt en del i hur väst och öst vill ha sina bilar.
Det som förvånar mig är att det är just C30 och V70 som ska byggas, den ena en ganska opraktisk bil och den andra en som jag inte trodde att kineserna ville ha, jag trodde S80 var mer deras stil.

#1
Jarl
2010-08-20 15:16

Bye bye, Torslanda...

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-20 15:50

Ni skulle bli förvånade hur lika de bilar är som kunder i "väst och öst" vill köpa...saken är bara den att det varit så att fordonsbolag öst legat lite efter vad gäller utvecklingstakten, men de lär sig mycket snabbt. Särskillt när man köpa upp västerländska företag och teknik för en billig penning.
Ett annat exempel på samma tema är att tex. GM lägger mer och mer av sin utveckling av små motorer och växellådor för den globala marknaden i korea och kina...

#1
Samuel
2010-08-20 20:11

Jarl:
By by. Kan inte du sätta på din staniolhatt och bara dra dit pepparen inte växer.... OCH stanna kvar där!

#1
Roland
2010-08-20 23:13

Utveckla i Göteborg. Tillverka i Kina. Det säkerställer varumärkets utveckling. Sammansättning och tillverkning är inte så svårt och det ska vara billigt. Transporterna är även billiga globen runt.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-21 15:46

Roland
Forskningsavdelning i Kina > Utvecklingsavdelning i Kina > Gemensam utvecklning och tillverkningsavdelning av Volvo och Geelybilar i Kina (de så kallade synergierna som Jacoby pratar om)...
Dessutom flyttar ju PR och reklamfunktionerna hos Volvo PV redan nu till Amsterdam, då sverige inte är tillräcklight "hett". Så man kan ju fråga sig hur länge man kan hålla på att urvattna varumärket innan kunderna börjar tveka...

#1
truebeliver
2010-08-21 18:18

toyota är bäst volvo suger!

#1
Roland
2010-08-21 18:22

Kina har passerat världens näst största ekonomi Japan framgångsrikt och jagar nu USA i hälarna. Vad innebär det i framtiden??
Helt klart så är Sveriges bäst före datum passerat sedan rätt länge. Vi är numera en dotterbolagsekonomi som styrs av de stora bolagens koncernkontor. Vinster strömmar inte då till Sverige precis. Bilbranschen har problem med överproduktion med allt det innbeär av konkurrens. Politiker o entreprenörer får försöka hitta nya nischer inom högteknologiska verksmaheter att bygga för framtiden. Bilen är idag en stapelvara.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-22 00:35

Visst behövs nya industrier, men det är farligt att tro att "ny högteknologi" mirakulöst ska dyka upp från ingenstans.
Innovationerna har i regel sprungit ur just den befintliga industrin...
Dessutom finns det en stor procent människor i det här landet som behöver industrijobb, för hur skulle det se ut om Sverige endast bestod av managementkosulter, ekonomer, jurister, restaurangägare eller frisörer? Knappas en bra bas för "ny högteknologi"...

#1
Michael Lundberg
2010-08-22 08:53

From den dagen volvo helt utvecklas och tillverkas i Kna kommer jag inte ta i bilen med tång. Det kommer att bli SAAB för min del!

#1
Michael Lundberg
2010-08-22 08:55

..Och det "roliga" är att just det som nu håller på att hända och som all personal på Volvo kunde räkna ut med bakändan fick de extremt mycket skäll i olika kommuniker från ledningen för att de trodde skulle hända!!
Kapitalismen har aldrig brytt sig om nationalklenoder. Det är bara vi dödliga som bryr sig om.

#1
Seken
2010-08-22 20:49

MICHAEL LUNDBERG, Vi får se om Geely tillgodoser några efterblivna svenskars ilskna krav, eller om dom gör det som är långsiktigt vettigast. (Vilket jag tror är en bra balans mellan Kina-ihopskruvat och Europa-dito. Inkl. Torslanda.)
PS. Hoppas du är konsekvent, och tar din tång från allt kinesiskt, Typ Ericsson-telefoner, och tusen andra prylar. I så fall är du nog en ganska udda kuf. Men alla sorter har sin plats i vår Herres hage.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-23 02:10

SEKEN...
Visst, men sist jag kollade så var Ericsson fortfarande svenskt, och Sony Ericsson är iallafall till hälften svenskt så viss del av pengarna som trillar in tillfaller Sverige, trots att lurarna görs utomlands. Vill man inte köpa kinatillverkade telefoner så kan man ju alltid välja Nokia, som fortfarande gör en stor del av sina lurar i egna fabriker i Europa, tex. Ungern och Finland...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.