Bild
Nästa artikel

Svensk dieselandel nu på Europanivå

Nyheter

Varannan nyköpt bil i Sverige är en diesel, visar statistik från BILl Sweden. Därmed har den svenska dieselandelen nu nått den genomsnittliga Europanivån.  

- Det är mycket glädjande, inte minst ur miljösynpunkt, att dieselandelen i Sverige ökar och att vi äntligen nått upp till den genomsnittliga Europanivån, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Idag är varannan nyregistrerad bil i Sverige en diesel, vilket kan jämföras med endast 10 procent 2005. Den ökade försäljningen innebär att den svenska dieselandelen nu har nått den genomsnittliga Europanivån.

- Det finns flera förklaringar till det ökade intresset för dieselbilar, säger Bertil Moldén och pekar sedan ut fyra punkter:

* En dieselbil drar 30 procent mindre och släpper ut 20 procent mindre koldioxid än motsvarande bensinbil.
* Det har skett en normalisering så att beskattningen av bensin- och dieselbilar blivit mer likvärdig.
* Dieselbilarna har blivit tystare och snabbare.
* I takt med att dieselbilar blivit alltmer attraktiva har andrahandsvärdet på begagnatmarknaden ökat dramatiskt, vilket gör att man får tillbaka merkostnaden vid nybilsinköpet .

Luxemburg i topp

Högsta dieselandelen i Västeuropa under det första kvartalet i år hade Luxemburg med 75,1 procent, följt av Belgien med 74,7 procent och Norge på tredje plats med 73,5 procent.

Sverige kom på tionde plats med en dieselandel på 47,7 procent av de nyregistrerade bilarna.

Den svenska dieselandelen ökade till 48,9 procent under perioden januari-juli i år och i enbart juli var dieselandelen 51,5 procent.

Diskutera: Tror du att dieselandelen kommer att fortsätta öka i Sverige?
Taggar: Nyheter
Svensk dieselandel nu på Europanivå

Kommentarer

#1
Bengt
2010-08-06 16:44

Självklart kommer dieselandelen att öka. Vägtrafikskatten för diesel sjunker 2011 och 2012 samtidigt som tjänstebilarnas miljöbilsrabatt (20% för etanol och 40% för gas och el-hybrid) tas bort efter 2011. Detta innebär att etanol- gas- och hybridbilar ersätts med snåldieslar.

#1
SUCK
2010-08-06 16:53

Dieselbilar har höga utsläpp av kväveoxider (NOx) som irriterar våra andningsorgan. Varför talas det så tyst om det?

#1
Mythbuster_se
2010-08-06 17:31

Re: Suck. En modern diesel är faktiskt inte så farlig som det kan låta. Den släpper iför sig ut mer NOx än motsvarande årsmodell bensin. Dagens dieslar som klarar Euro 5 (lag på det) ligger på samma nivå som Miljöklass 2000 med NOx och klart lägre på alla andra emissioner. Läs gärna mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_5 Värt att nämna är att i min hämstad Göteborg står sjöfarten för 40% mer NOx emissioner än hela vägtrafiken (bil, mc, buss, lastbil) http://www5.goteborg.se/prod/Miljo/Miljohandboken/dalis2.nsf/vyFilArkiv/N800_R2010_10.pdf/$file/N800_R2010_10.pdf sida 38. Jag vet med säkerhet att min hälsa inte skiljer på varifrån kväveoxiderna kommer och att sjöfarten är ganska låg. Viktigt med regler och skärningar för bilar men glöm inte de stora emissionerna (båtarna). I nästa steg med Euro 6 blir det i princip ingen skillnad mellan bensin och diesel på NOx sidan.

#1
Kvinnset
2010-08-06 17:33

Härliga tider .. Karlar ska inte lukta av sprit eller gaser, de ska dofta diesel

#1
S-E S
2010-08-06 19:40

Andelen dieselbilar kommer att öka på bekostnad av spritmaskinerna. Betänk att om du kör från A till B så måste du ha med dig mer än dubbelt så mycket bränsle om du kör på E 85 jämfört med om du kör på diesel. Känns inte miljövänligt att ständigt dra runt med genomsnittligt 30 kg extra last i tanken?

#1
Erik F
2010-08-06 20:58

Partikelutsläppen är fortfarande mycket högre från dieselbilar än från bensinbilar, trots partikelfilter. Både igår och idag körde jag bakom en Volvo V70/V70 XC med D5-motor, modell -04 ca. Hej och hå vad det osade så fort de ökade gasgivningen från stillastående eller jämn fart! Man kunde se lätt avgasrök under körning också en hel del.
Det är en myt och ren osanning att "moderna dieslar är lika rena som bensinbilar". Tyvärr är det så. Dieselpartiklarna reagerar också i kyla och bildar mycket cancerframkallande ämnen, som inte bildas i varmare länder i t.ex. sydeuropa. Så det är illa för vår hälsa att dieselbilarnas andel ökar.

#1
Mythbuster_se
2010-08-06 21:11

Erik, ta en tipp på wikilänken. en.wikipedia.org/wiki/Euro_5 Då ser du att gränsvärdet är precis samma på diesel och bensin för Euro 5 på partiklar. Sedan miljöklass 2005PM är det samma krav på bensin och diesel avseende partiklar.

#1
JesusChrysler
2010-08-06 21:24

Jag har aldrig gillat dieslar förut, MEN en modern dieselmotor ger ett högt vridmoment vid lågt varvtal i klass med en V6:a och ibland tom som en V8:a fast med mycket lägre bränslekostnad.
Det är svårt att inte gilla dessa motorer, sen skiter jag i hur bra dom är för miljön och det gör nog dom som fick 10.000:- för att köpa en bil som går att köra på etanol också. Dom tankar ju bensin för att det blir billigare per mil. Sen kan Maud Olofsson stå och raljera om att vi har 100000 miljöbilar i Sverige.
Jag kör en bensin V6 på 200 hk, men nästa bil blir nog en diesel. Jag har även en bil med 5-liters V8:a och jag har sett att det finns 2-litersdieslar som har liknande vridmoment.

#1
previa
2010-08-07 01:51

Det Bertil Moldén säger är inte sant, vilket man kan läsa här under där det klart framgår att den bil som får all sin energi från bensin är snålast av alla bilar när det gäller volym av bränsle, och än mer sett till CO2 utsläpp då diesel inehåller ca: 10 % mer energi per volym än bensin så måste dieselbilen förbruka 10% minrde.Kväveoxider som är mycket farligt för allt som fortfarade lever är tre gånger så höga från dieselbilen än från bensinbilen. CO2 är däremot helt ofarligt för oss, utom på 50 års sikt för att det kan ändra klimatet
på jorden. Det alla inte känner till är att även om vi i dag slutar att förbränna något bränsle på jorden så komer halten av CO2 ökar fortfarande efter femtio år på grund av våra tidigare försyndelser.
http://www.fueleconomy.gov/feg/extremeMPG.jsp

#1
Niklas
2010-08-07 04:27

Diesel är absolut inte bra.
Diesel är en miljöbov av otroliga mått för MÄNNISKOR, men människors hälsa kanske inte har något värde???
Partikelfiltren stoppar inte nanopartiklarna.
Dessa tränger djupt ner i lungorna och orsakar allvarlig skada.
Alla dieselbilar skall ovillkorligen tas ur trafik omedelbart.
Total skandal att detta allvarliga fel totalt nonchaleras och förtigs.
Död åt dieselbilen!!!

#1
jarl
2010-08-07 11:31

NIKLAS, gräv ner dig bakom nån buske va? DIESEL är bäst!

#1
HAUBITS77B
2010-08-07 11:32

Riktiga män luktar diesel!

#1
S-E S
2010-08-07 12:42

NIKLAS, börja i rätt ända. Bort med alla 2-taktare såväl gräsklippare som båtmotorer. Detta med Nanopartiklar har blivit en fluga. de finns i bilvårdsartiklar, samtliga avgaser inklusive cigarettrök, dubbdäcksslitage osv. Påminner om miljörörelsens tidigare modefluga - "mikroklimat" som nu är ute som samtalsämne.

#1
mythbuster_se
2010-08-07 13:00

Previa.. Det är lite olika energiinnehåll i bränslena. Diesel har mest per liter och etanol har minst. Det är en av anledningarna varför de drar olika mycket. I förbränningsmotorn finns två huvudprinciper. Otto och dieselcykeln. Den senare har högre verkningsgrad. Därför är för motsvarande motorstyrka bränsleförbrukningen 30% mindre för en dieselmotor. Alltså högre verkningsgrad + högre energiinnehåll. Då dieseln har mer energi per liter och mer kol per liter (energin kommer från oxidationen av kol) blir enbart minskningen av CO2 20% med motsvarande motor.
För en ottomotor som kan gå på E85 och bensin blir bränsleökningen upp till 40% mer då den går på E85 men faktiskt lite lägre CO2 ur avgasröret då E85 innehåller mindre mängd kol per liter och därmed mindre energi. Med denna grundkurs så ser du att B. Moldens påstående faktiskt stämmer.
Som du även kan se nedan är inte bilar de som släpper ut mest NOx. Nivåerna i städerna är av helt annan nivå än för 20 år sen. Främst för att folk slutat elda olja hemma (de har numera
fjärrvärme) men även för att bilar, bussar och lastbilar blivit bättre. Denna utveckling kommer fortsätta men då måste även båttrafiken, gräsklippare, industrin m.m. dra sitt strå till stacken.
Till sist, slutar vi släppa ut CO2 helt så ökar inte koncentrationen i atmosfären. Däremot tar det mycket lång tid för den att minska. Varken vi eller våra barnbarnsbarn kommer se den minskningen.

#1
MattiasD
2010-08-07 18:21

Vi ska inte jämföra oss med europa. Vi har förnyelsebara bränslen på våra mackar (E85 och biogas) och låt oss använda dessa. Nu byter vi ett fossilbränsle (bensin) till ett annat. Svensson tänker inte längre än vad näsan räcker.

#1
S-E S
2010-08-07 18:37

MATTIASD, du låter som en "Grön Bilist" vars ultimata förnyelsebara energikälla är en gengasgenerator eldat med Svensk närproducerad björkved?

#1
Pär
2010-08-07 18:53

Nu när det sälj så mkt dieselbilar i Sverige så är det verkligen dags att ta fram en till diesel som finns typ överallt i Europa. Ta in V-Power diesel till sverige nu så blir nog många diesel ägare överlyckliga.

#1
S-E S
2010-08-07 19:14

PÄR, ring Svenska Shell och fråga snällt. Det är nog bästa metoden. Kanske finns det en marknad för de som vill betala sådär 40 öre mer per liter?

#1
Jes
2010-08-07 19:38

Re; MattiasD
Tänk längre ... Klart vi är en del av Europa, var tusan gick du i skolan?
Miljömässigt är etanol diskvalificerad redan från början ... Biogas finns i begränsad mångd och på synnerligen begränsade tankställen .. Utbudet av begagnade gasbilar är nästintill obefintligt och är sammanlagt absolut inget alternativ för de flesta av oss vanliga bilägare/bilister.
Om du oinkar i Östersjön påverkar du miljön negativt ... så gör jag med mina bilar, fast i luften förstås.
Vi lever i en tid av hysteri.

#1
MattiasD
2010-08-07 20:33

JES, vi ska inte jämföra oss med länder som knappt har något annat är Bensin och Diesel. Vi har alternativ! Diesel är och kommer aldrig att vara ett "miljöbränsle". Snarare tvärtom. Det skitigaste bränslet som vi har. Etanol från sockerrör ger 79 % reducering av klimatgaser jmf med diesel enligt rapport från Lunds Universitet. Men även om vi bortser från miljlöargumeneten finns det goda skäl att inte välja oljebaserade bränslen som diesel. Om bara några år måste vi ersätta 1/3 av vår oljeimport då Danmark slutar att exportera. Sedan händer det igen när Norge sinar. Och igen. Osv. Några krav på oljan kommer troligtvis inte att ställas eftersom det tydligen bara är biobränslen som ska kravställas. Oljan kommer knappast att bli billigare och en vacker tag måste alla vända sig till ett alternativ och då är det bra att ha börjat omställningen i tid.

#1
Jes
2010-08-07 21:15

Re; MattiasD
Det finns ett otal av rapporter om bränsle ... detta har pågått i hela mitt 50 åriga liv .. Lunds universitet är inget som imponerar. Etanol skitar ner som mest annat bränsle.
Sedan när blev Danmark en leverantör av diesel till Sverige?
Likförtvivlat finns inget alternativ för oss ... oss vanliga bilister ...
En begagnad bensinbil för den som kör lite .. och en dito diesel för oss som kör mer än 2000 mil är det absolut mest korrekta ... Etanol är ännu inget alternativ, varken ekonomiskt eller för den som vill bidra till miljö eller mänsklighet.
Omställningen kommer när den kommer .. och då gäller det hela världen ... Hmmm, du naiva, du tror att allting går som vanligt med biobränslen när den tiden kommer bara man har en Ford flexifuel?
Jag vet inte när fossila bränslen sinar, konstigt om du vet .. men jag är övertygad om att .. den tiden kommer att vända upp och ner på allt vi är vana vid.

#1
Raggej
2010-08-08 01:04

För en tid sedan hade jag tillfälle att köra en S40 med en mellandiesel och jag blev oerhört överraskad över hur fint den gick. Normalt kör jag en 9 3 med 154 hk motor och jag upplevde S40 som lika pigg och lättkörd som 9 3. Och då hade S40 automat. Nästa gång får det bli en diesel helt klart.

#1
Ola
2010-08-08 07:13

Tacka vet jag min VW Lupo 3L, som går på 0,35 liter svenkproducerad RME per mil!

#1
S-E S
2010-08-08 12:32

MATTIASD, misströsta inte, det går att göra diesel av skogsråvara och när den tar slut kan man tillverka diesel av brunkol i generationer efter att all grönska har försvunnit från jordens yta. Tillgången på diesel kommer inte att sina, men råvarorna dieseln tillverkas av kommer att ändras med tiden. Varför inte tillverka diesel av grödor när man tillverkar etanol av grödor? Apropos krav på bränsle: Har det gått dig förbi att etanolen har varierat starkt i kvalitet den senaste tiden. Det gäller inte enbart att tillverka etanol, man ska kunna använda den också!

#1
MattiasD
2010-08-08 13:34

S-E-S, känns meningslöst att du radar upp en massa alternativ som inte finns att tanka - hur gärna man än vill. Etanol finns idag liksom biogas. Nämn en endast ny bil som går att tanka med nått annat än fossil diesel? RME, som ändå finns på några mackar, går ej att tanka i en ny dieselbil utan motorskador som följd. Varför kan ingen personbilstillverkare lansera en dieselbil som går på etanol (ED95)? Scanias dieselmotorer som körs på etanol klarar framtida avgaskrav utan dyra partikelfilter och katalysatorer.
Problemen med höga halter av sulfat är numera rättade. Men själv har jag alltid tankat E85 på St1 eller OKQ8 utan minsta problem.

#1
Erik F
2010-08-08 18:08

MYTHBUSTER_SE: Tack för länken. Läst där. De tar upp gränsvärden där, men det jag pratar om är de faktiska utsläppen. Detta skiljer sig från bil til bill och modell till modell ofta, men generellt har jag för mig att nya bensinare släpper ut mycket mindre partiklar än dieselbilar (10 ggr. mindre ca. - var för 100 ggr. mindre). Förutom NOx som irriterar våra andningsorgan så är partiklarna farliga, då de går in i lungorna och ut i blodet. Det har påvisats att de faktiskt går in lätt via näsan, ut i blodet och in i hjärnan då de går över hjärn-blod-barriären. I hjärnan kan de störa olika funktioner. Dessutom/framför allt så är de cancerframkallande. I takt med ökad reningsteknik och ökad kompression så har partiklarna blivit mindre och tränger därmed djupare ner i våra luftvägar och orsakar större skada än de större partiklarna gjorde förr. Sen fanns det mycket fler partiklar förr, det är en annan sak, men de kom inte lika djupt ner. Illa för astmatiker och allergiker, samt hjärtsjuka. Dessutom blir fler det av detta. Tror att partiklar kan öka risken för hjärtinfarkt mycket. Yrkesförare är en drabbad grupp och allt beror nog inte på stillasittandet.
Hoppas att batteritekniken utvecklas mycket mer snart och att elbilar blir bättre och mycket billigare. Jag tycker att vi ska satsa på det främst.

#1
Mythbuster_se
2010-08-08 19:02

Erik F, Kan till största delen bara hålla med. Bara bra av så många anledningar att gå ifrån bensin och diesel. Inte bara avseende NOx och partiklar utan även politiska, arbetsmiljö, hållbarhetsnivå (den olja som till stor del finns kvar är oljesand..) osv. Att gå även till förnyelsebara drivmedel från el eller andra är bara en fördel. Men viktigt är att i alla led hålla ner energiförbrukningen. Men den diskussionen kan man ta nån annanstans. Men helt kommer man inte ifrån partiklar ens med elbilar. Däckslitage, partiklar från vägbanan samt bromsar finns kvar (tyvärr). Dessutom kompliceras bilden av de riktigt små partiklarna som inte är helt mätbara. Det finns studier som påvisar att även bensinbilar troligen har höga halter av de allra minsta partiklarna. Men där är inte mät- metoderna framme än vilket gör att det blir mer en misstanke. Men går man ifrån förbränningsmotorn löser det troligen det problemet. Därav oerhört viktigt att regeringen sittande/kommande talar ur skägget och talar om vad som händer med förmånsvärdesreduktionen och vilka ev. subvensioner elbilar/ladhybrider kan få.

#1
Jes
2010-08-08 19:44

Inser naturligtvis att alla föroreningar är av ondo men vi, vi i vårt land tycks ha anammat en hysteri av nog aldrig tidigare skådat slag.
Vi, alltså vi i Sverige är de som skitar ner minst av alla i-länder och det i ett av de minst tätbefolkade länder i sammanhanget. Biltätheten är förvisso hög räknat per invånare men banne mej om jag tror på att vår bilism är en speciellt stor bov i miljödramat.
Jag kör lugnt min dieselbil med gott samvete ... och vid tillfällen får min icke-katalysatorförsedda 160 hästars hobbysportbil förbränna den bensin som behövs för att jag ska kunna ta ut svängarna bland lantbrevbärare och fisande kossor ..
Sedan sover jag gott om natten :o)

#1
S-E S
2010-08-08 20:57

MATTIASD, mina tankningsalternativ kan lätt fixas. Tyskarna åkte på dessa alternativ under andra världskriget för mer än 60 år sedan. Bara att damma av recepten i historieböckerna. Man bör titta såväl bakåt som framåt! Vilken betydelse har Sveriges utsläpp för jordens totala utsläpp? Om man i stället för att hålla på och gnälla om struntsaker intresserade sig för att minska Kinas eller Indiens utsläpp med 1 %, gjorde man en mycket större miljöinsats till mycket lägre kostnad.

#1
leifer
2010-08-08 22:34

ERIK F
Volvon som osade från 2004 kanske inte hade partikelfilter? Eller så var det i alla fall inte miljöklass 2005 och att bilprovningen kollar det. OM det osar så mycket som du säger så måste det var nåt fel som behöver fixas. Betänk också att det kommer nya krav på dieselarna, så dom blir renare och renare. Bilprovningen börjar nu också med att läsa av EOBD koder, och därmed bör man ytterligare kunna minska dieslar som släpper ut för mycket skit.

#1
Per
2010-08-09 12:55

Självklart kommer dieselandelen att öka. Tex BMW 320d efficient dynamics och Audi A4 tdi e är två 119 grams bilar med fullt tillräckliga prestanda samt mycket roliga och fina att köra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.