Bild
Nästa artikel

Volkswagen kovänder - betalar knäckta dörrar

Reportage

Teijo Ojanen erbjöds nyligen lämna in sin Golf för gratis reparation. Det var slutet på en månads kamp med Volkswagen som förnekat att bilen har ett allvarligt fel.


Teijo Ojanen lämnade in sin Golf av 2006 års modell på service till Möllers Bil i Västerås den 13 januari.

Det var elva grader kallt ute när han ställde bilen på parkeringen vid verkstaden.

"Som ett öra"
När han hämtade den på eftermiddagen hade förardörren fått ett nytt stuk. Främre hörnet hade vikts ut som ett litet öra.

- Jag åkte till bilfirmans skadeavdelning. Där fick jag veta att dom sett flera Golfar med samma typ av skada, berättar Teijo.

Det hade han själv också gjort. På parkeringen utanför jobbet på bageriet stod en kollegas Golf med utvikt dörrhörn.

Känt problem
Golf 5 - som tillverkades mellan 2003 och 2008 - har dörrar av en annorlunda typ. Ut- och insida består av paneler som skruvats ihop istället för att svetsas.

Konstruktionen skulle medföra billigare reparationer vid plåtskador, menade Volkswagen.

Men dörrarna är inte täta. Inuti samlas vatten som fryser till is när det blir kallt.

Plåten bockas
Isen lägger sig som en kraftig valk i framkant på dörrarna och när de öppnas bockas plåten.

- Det sker bara när det är riktigt kallt och har vanligen förekommit i bilar med kupévärmare, berättar Marcus Thomasfolk, informationschef på Svenska Volkswagen.

- Snön smälter av värmen och rinner ned längs A-stolpen. I dörrarnas nederkant fryser vattnet till en isklump.

Känt problem
Problemet blev snart känt av Volkswagen. Sedan Golf 5 kom har många VW-verkstäder reparerat knäckta dörrar.


Hittills har cirka 500 bilar drabbats. Reparationen är inte billig - att ersätta dörrarnas ytterplåt kan kosta uppåt 8 000 kronor.

Men i början ville inte Volkswagen erkänna svagheten hos Golf 5.

"Helt horribelt"
Möllers Bil i Västerås tyckte att Teijo Ojanen skulle betala hälften av dörreparationen.

- Jag ansåg att det var helt horribelt, säger Teijo. Det var inte jag som gjort skadan. Det var ju fel på bilen!

I en månad, fylld av både telefonsamtal och brev, försökte han få Volkswagen att ta ansvaret för den skadade dörren.

Under tiden bildades det en stor isklump vid höger framdörr. Den vågade han inte öppna.

Råd: begå försäkringsbedrägeri
Teijo fick inget stöd hos Volkswagen, utan uppmanades istället att försöka lura sitt försäkringsbolag på ersättning:

- Jag fick rådet att anmäla skadan som parkeringsskada. Då kunde jag klara mig undan med självrisken på 3 000 kronor, säger Teijo. Men det skulle ju ha varit kriminellt.

Hos Möllers Bil vill ingen kommentera något som har med Teijos bil att göra.

Kovändning
När det blev känt att Teijo vänt sig till Vi Bilägare kovände Volkswagen.

Hans dörr kommer att repareras gratis och samma erbjudande går ut till andra Golfägare.

- Vi har nu beslutat att vi tar hundraprocentigt ansvar för dörrskadorna, säger Marcus Thomasfolk. De som drabbats får full ersättning.

Detta gäller emellertid bara bilar som skadats under den senaste tiden. Bilägare som tidigare tvingats till dyra dörreparationer kan inte räkna med någon kompensation från generalagenten.

Mellan åren 2004 och 2008 såldes drygt 48 000 Golf 5 i Sverige. Det är bara de första årsmodellerna som är i riskzonen - cirka 30 000 bilar.

Ingen återkallelse
Så småningom försåg fabriken dörrarna med ett skydd mot smältvatten.

Skyddet består av en skumgummiprofil som även kan monteras av svenska verkstäder. Det är emellertid inte aktuellt att kalla in några bilar för komplettering.

- Det är ju så få procent av alla Golf 5:or som drabbas, säger Marcus Thomasfolk.

- Dåligt, tycker Teijo Orjanen. Volkswagen borde ta sitt ansvar och berätta för alla Golfägare att Golf 5 inte tål vintern.

Efter fem år gjordes Golf 5 om. Golf 6, som kom hösten 2008, har dörrar som är ihopsvetsade på vanligt sätt.

Det här är en förkrotad version av Marianne Sterners artikel som finns med i Vi Bilägare nummer 4 som kommer till butik 16 mars.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagens agerande?
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
anders blomberg
2010-02-18 10:35

Är inte detta typiskt för tyska biltillverkare att blåneka
tills motortidningar som vi bilägare skriver om det
DÅ skall det givetvis åtgärdas.funderade på att köpa vw typ 5 men nu vete f--n.

#1
Adam
2010-02-18 10:51

RE Anders Blomberg.
Nog är det dålig stil av generagenten att inte tas sitt ansvar från början även om felet kan anses ringa då det inte påverkar bilens körbarhet eller trafiksäkerhet.
Att det skulle vara typiskt för Tyska biltilverkare är dock att tala osanning, tex japanska biltillverkare är inte bättre. Toyotor och Hondor med inbyggda fel som gör dem trafikfarliga och nu senast Nissan som försökt dölja problem med motorhaverier. Det krävdes även för dessa att en mediastorm skulle tvinga dem till att ta sitt ansvar och åtgärda felet

#1
Benny H
2010-02-18 11:06

Anders Blomberg om det bara gällde tyska tillverkare vore det ju lugnt men tyvärr är nog alla biltillverkare samma kålsupare. Ynkligt av VW att försöka dölja detta, man borde ju lärt sig vid det här laget att det kostar mer i slutändan. Ett uppenbart fall av felkonstruktion som ska åtgärdas på garantin.

#1
JAN
2010-02-18 11:09

Tur att det löste sig till slut. Smått komiskt med sådana här vändningar när medier kopplas in, ska det verkligen behövas?

#1
Simon
2010-02-18 12:19

Ska vi slå vad om att VW inte kommer att byta ut dörrarna på dessa bilar trots en felaktig konstruktion.....:)

#1
Thomas
2010-02-18 12:28

Blir inte förvånad över Möller Bil´s agerande. Mercedes och Volkswagen har jag väldigt dålig erfarenhet av, speciellt verkstäderna. Trots stora firmor beter dom sig som oseriösa småmekare som bara tänker på sitt eget bästa. Dom försöker alltid hitta på att det är kundens fel som vid tex fel på bromsar eller koppling. "Du har slirat sönder kopplingen" "Du har kört på bana, det håller inte bromsarna för" Trots att det varit fabrikationsfel. Tyvärr så lyckas dom ju också ofta när Märta lämnar in sin bil... Man borde få betalt för all tid man lägger på sånthär tjafs med oseriösa verkstäder. Nu servar jag min tyska bil själv och åker problemfri japansk bil annars.

#1
PREEVIA
2010-02-18 12:37

"Mellan åren 2004 och 2008 såldes drygt 48 000 Golf 5 i Sverige. Det är bara de första årsmodellerna som är i riskzonen - cirka 30 000 bilar."
Det blir bara 2,4 miljarder kronor i reparationer för bilarna sålda i Sverige.
Nu vill vi höra den offentliga ursäkten från VW ledning för felet såsom Toyotas ledning gjorde för felen på sina bilar.
Sedan kan dom erkänna felen på DSG lådorna på samma gång.611 000 träffar på DSG problems
http://www.google.com/search?q=DSG+problems&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLR_sv

#1
Jörgen Söderlind
2010-02-18 13:20

Min Skoda Octavia från 2000 har ett liknande problem vid framdörrarna. Vatten rinner ner och samlas längst ner längst fram. Där fryser det till is och när man öppnar dörrarna måste man vara väldigt försiktig ibland det knarrar rejält och jag har bara väntat på att dörren ska vika sig där nere. Fast jag tror mina dörrar är svetsade, så de kanske håller lite bättre.
Än så länge har det klarat sig, men då har jag å andra sidan både haft den inne i värme för att tina bort klumpen och huggit bort den ibland, så nu lär jag väl ha lackskador där med och får oroa mig för rost istället :P
Har för mig att jag läste om någon som öppnat upp en balk däromkring med och det visade sig finnas ett hål ut där lera trängt in, 1,5 kilogram per sida eller däromkring plockade han ut.

#1
MASA
2010-02-18 13:45

Som konsument har man ju alltid möjlighet att välja en bil av annat märke.

#1
Johrin
2010-02-18 13:58

Liknande problem hade jag med en Toyota Avensis. Och förutom att dörrens hörn knäcktes så trängde det in vatten under gummilisten som gick längs över dörrarna, vilket ledde till att den började stå ut och ta i framskärmen när man öppnade dörren. Tja sammanfattningsvis så kanske man kan säga att Toyota inte längre har den kvalitet som skulle kunna motiveras av priset.
Nu mera kör jag Kia. Där får man en bil som står i bättre relation till priset.

#1
Nalle
2010-02-18 15:10

Det är sanslöst vad många bilar som fått problem i snö och kyla den här vintern. Vore intressant att se lite statistik på hur olika märken klarat sig.

#1
mctar
2010-02-18 16:05

Previa; Hur räknar du? Att alla dörrar bryts sönder på samtliga bilar? Tror inte det är realistiskt. Det kan alltså monteras en plastbit till en ringa kostnad i jämförelse. Tur att det inte är någon säkerhetsrisk med bilen iaf...

#1
Simon
2010-02-18 16:52

Johrin det var en rolig saga, men sagor finns tyvärr inte på riktigt och eftersom du inte har kvar Avensisen så kan du ge oss ditt regnummer så kan vi slå i datorn på Toyotaverkstaden....

#1
Adam
2010-02-18 17:00

Lite perspektiv....
RE Preevia.
Varför skulle VW gör avbön för ett ringa fel som inte påverkar trafiksäkerheten eller bilens körbarhet och som på sin höjd kan leda till plåtskador. det förekommer dessutom bara i nordiska länder under den kalla årstiden. Och ja, liknande fel kommer snart nystas upp runt japaner efter denna vinter ska du se, då kan du sitta o vänta på din avbön, om det kommer någon....

#1
Simon
2010-02-18 17:28

Adam det kommer aldrig att komma någon avbön från VW se hur de hanterat kunderna med urkass framvagn i passat, kunden får betala för lika dåliga delar, för övrigt samma delar som även Audi andvänt....

#1
Jan Wiklund
2010-02-18 17:32

Trodde att V.A.G. hade lärt sig av alla gamla AUDI-bilar med knäckta dörrlister. En del av problemet med isbildningen beror på det snösprut från framdäcken som kommer tack vare att man inte monterar stänkskydd fram. När jag gjorde det på min AUDI försvann problemet för gott. Det var inte särskilt dyrt och nu har man dessutom relativt rena bilsidor också.

#1
Gustav
2010-02-18 18:08

Även modellen innan, dvs. Golf 4 kunde drabbas av knäckta hörn.

#1
Krille
2010-02-18 18:11

Sluta försvara era egna bilmärken som om det vore era egna barn. Det känns som att det blir pajkastning på sandlådenivå. De tillverkare som försöker dölja eller komma undan felkonstruktioner skall uppmärksammas i pressen. Dålig reklam som detta är är det värsta biltillverkarna vet. Kommer ni inte ihåg när A-klass välte. Då fanns det privatpersoner som med näbbar och klor försökte hävda att det inte var något fel med bilarna. Tack mercedes att ni till slut gick ut och erkände att de var felkonstruerade, men ni hade väl inget val.

#1
Gustav
2010-02-18 18:15

Gummilister. Hur många har haft gummilister som frusit fast den här vintern? Om problemet uppstår beror det på gummits kvalitet och om listen är skyddad mot solsken.
Om man rekkomenderar att smörja in listerna med silikonfett, får man väl kommentarer att det då inte går att få bättringsfärg att fästa?
Silikonstiften som säljs på bensinmackarna har i alla fall tveksam funktion.

#1
PREEVIA
2010-02-18 19:01

RE ADAM. Har bilarna en annan konstruktion av dörrarna i övriga länder som har vinter en gång per år.
Inte mycket tröst att felet bara visar sig under den kalla årstiden, då den årstiden verkar vara återkommande i dessa länder.
"det förekommer dessutom bara i nordiska länder under den kalla årstiden."
Här är en ägare som inte verkar vara från Norden men väl från Europa.
http://www.thetruthaboutcars.com/even-before-toyota-vw-knew-all-about-winter-woes/
Klart att inte alla VW drabbas av detta problem med dörrarna, precis som alla inte drabbas av toyotas olika problem men det blir inte roligare för dessa bilägare om felet kommer först efter ett antal års ägande. Därför bör väl alla VW bilar återkallas och åtgärdas som har denna konstruktion av dörrarna.

#1
roger
2010-02-18 19:34

Välkänt problem här i norr. En bil som alltid drabbades var gamla Mercedes med w123-kaross. Jag tycker inte att man enbart kan skylla på bilen, Öser man på med kupevärmare i snöfall kan det bli så här på vilken bil som helst

#1
Jonas
2010-02-18 23:33

Skojar ni, hur kan man försvara ett bilmärke som blånekar konstruktionsfel på konstruktionsfel.... VW hur ... kan folk fortsätta köpa skiten??? men det är klart vi bilägare mfl öser ju beröm om dem

#1
Andreas
2010-02-19 09:05

Ja då har VW gjort bort sig igen. Ska det vara så svårt för dom att fixa sådana här saker på garantin när det är deras fel. Tur att Vi Bilägare grep in. Och Möller bil, ja där skulle jag aldrig köpa bil. Har varit inne där några gånger och dom är inte ett dugg intresserade av att hjälpa till. Dom ser än inte när man kommer dit. Och det gäller inte bara Möller i västerås.

#1
Teijo Ojanen
2010-02-19 11:00

Till Anders Blomberg efter att du funderar på att köpa en Golf5:a.Min Golf kommer att ätgärdas nu.Den blir ju som en ny bil.Om du vill kan du få köpa den.Min bil har ju blivit en rikskänndis.Kolla in repotaget på Plus hemsida. Mvh.Teijo. Men du vet väl att det blir VINTERoch kallt även nästa år.Så man hoppas att VW vet hur dom nu verkligen skall åtgärda felen med dörrarna.

#1
Manny
2010-02-19 12:00

Problemen slutar inte där.
Vi fick vår 06:a lagad när den var 1 år gammal. Ena dörren riktades och lackades om, ny dränering fixades och plastbiten installerades på båda sidor. Allt på garanti. Frid och fröjd trodde vi.
I sommras visar det sig att det har börjat rosta i framskärmen. Plastbiten stänger inne fukt och salt med konsekvensen att skärmen rostar från insidan. Efter en del bråk tar VW det på rostgarantin. Båda framskärmarna lackas om och tröskeln byts delvis ut. Det var rätt illa åtgånget.
Det har löst sig bra för oss men konstruktionsmissen finns kvar och lösningen på de knäckta dörrarna medför andra problem. På sikt kommer förmodligen alla golfar rosta just där.
Vi har förövrigt en Golf till salu....

#1
Patrik
2010-02-19 16:51

Jag har en golf plus 2010 där dörrarna är av samma konstuktion med skruvade dörrar. Är det nån som vet om Plus modellen råkat ut för knäckta dörrkanter?

#1
Fredrick
2010-02-19 23:32

Golf är inte ensamma om detta problem. Ryckte till när jag hörde nyheten om Golf för jag har samma problem med min bil. Kommer dock inte säga vilket märke än då jag pratar med en inom företaget. Jag vill att de ska kolla upp det. Om de inte kommer att kolla upp så sprider jag gärna ut det :)

#1
Fredrick
2010-02-19 23:37

Simon... johrins utsaga är ingen saga. Jag kan maila dig bilder på hur det ser ut när en avensis har samma problem som Golfen.

#1
Simon
2010-02-20 00:46

Fredrick, det tackar jag för... Har aldrig ens hört talas om det på verkstaden, så det vore fantastiskt bra med bilder....
Ska kolla om VIB kan förmedla mailadressen till dig så att du kan få den där.... Återkommer
Mvh. Simon

#1
Fredrick
2010-02-20 00:55

Simon... Försöker få en Vd på en toyotahandlare att tro mig. Men det verkar inte gå. Ska kontakta generalagenten på måndag. Rätt ska vara rätt. Är det stor risk att lägga ut mailen här tro? Jag bryr mig inte, mest en skräpmail.

#1
Holger
2010-02-20 11:12

Fattar inte att alla gnäller på bilmärken. Det är ni, klantiga bilägare som inte sköter om bilen, låter bli att sopa av snön etc.etc som orsakar detta. Det kan alltid komma in snö i springor som blir is. År det bilens fel om ni får ett stenskott på rutan oxå? Sköt om bilen så slipper ni detta

#1
Teijo
2010-02-20 12:41

Hej Holger. VW har erkänt att dom känt till dörrfelen i flera år.Det är konstruktionsfel på GOLF5:an.Jag personligen är väldigt noga med att ta bort snön när det kommer.Vad jag tycker om din kommentar behöver jag inte ens säga.Om du vill kan du du titta på repotaget som finns på SVT Plus hemsida.På tal om stenskott så stavar jag oxå OCKSÅ.Mvh Teijo.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-02-20 15:07

Holger hur tänker du egentligen?
Bilen ska klara lite snö och is.
Detta är en mycket korkad konstruktion av VW och på den nya faceliftade Golfen så har man gått i från denna konstruktion på dörrarna, vilket bekräftar att den inte är bra.
VW måste ta detta som goodwill, det har de råd med.

#1
Anita Gustafsson
2010-02-20 22:42

Hej
Jag är ägare av en golf av årsmodell 2000 - och jag har precis samma problem med min bil. Förra vintern fick jag en dylik skada på min högerdörr, säkert på grund av att den inte öppnas lika ofta som vänsterdörren!

#1
peter
2010-02-20 23:11

VW har gått ifrån denna dörrkonstruktion bla av ekonomiska skäl..de gamla dörrarna var för dyra att bygga...på GOLF VI sitter det en billigare konstruktion. Anledningen till konstruktionen på GOLF V var att det skulle vara lättare=billigare att byta bara ytterplåten i händelse av skada typ krock. Men dörren blev för dyr/krånglig att bygga.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-02-21 15:15

Japp stämmer säkert. Mycket på nya faceliftade Golfen som blivit "billigare" dock inte bilen...
Man får ju en riktigt välutrustad Skoda Superb (som är en stor bil) för en vad en lagom utrustad Golf Bluemotion kostar, snacka om att VW plockar pengar av Golfkunderna.

#1
peter
2010-02-21 18:48

Nu går ju pengarna till samma kassa vare sig du köper en Golf eller Superb...... Men lönerna i Tyskland ligger ju fortfarande en hel del över de tjeckiska. Läste nånstans att GOLF VI är ca 1000 Euro billigare att tillverka än GOLF V. Om de då tar ut i stort sett samma pris så förstår man ju att marginalen är större nu. Tror det tog 2 år innan VW gjorde nån vinst på GOLF V. GOLF VI ger vinst från start. Och om de då går tillbaks till en billigare och i detta fall kanske bättre dörrkonstruktion så är det ju bara bra..

#1
mctar
2010-02-22 13:11

På mitt arbete ser både Citroen och Peugoet-dörrarna likadana ut. Själv råkade jag ut för samma sak på en Ibiza från 1998. Problemet med alla är kupevärmare i snöyra. VW är alltså inte ensamma i denna båt.

#1
Per
2010-02-22 13:25

Bra ViB - vi vänder oss till er så 'kör ni racet' mot de dumma/oförstående generalagenterna.
Mkt jmf med Skoda men glöm inte att Skodan är minst lika dyr i inköp som 'orginalet' motsv VW. Skodaförsäljarna har nämligen ingen prutmån på priset (typ netto).

#1
Holger
2010-02-22 14:36

Om det nu är ett konstruktionsfel kan man ju undra varför ViB inte påtalade detta under deras långtest av nämnda bil. Jag hävdar att detta kan hända på vilken bil som helst som har en dörr att öppna. Men visst: Så fort man tar en sak till media är det lättare att få rätt!

#1
Eric
2010-02-22 23:04

Hur går man tillväga för att få felet omhändertaget? Gör man som vanligt via verkstad men utan att gå via sitt försäkringsbolag? Upptäckte precis att samma sak hänt min GT 07:a :-(

#1
mctar
2010-02-23 12:33

Erik: Ja. Kontakta någon aukt. verkstad.

#1
Bettan
2010-02-25 15:24

Hej
Jag har en Fiat Stilo . Jag har fått samma problem att vänster dörren har deformerats i hörnet pga. vattnet som har runnit ner bredvid den och frusit till is .
Med andra ord inte bara ett VW som har den felen.

#1
Peter Holmqvist
2010-02-26 09:53

Jag har en Golf GTI V som jag köpte ny i juli -09. Igår upptäckte jag att min bil har drabbats av detta fel. Och jag använder inte någon motorvärmare. Jag var till verkstaden och bilen ska inspekteras den 11/3. På en direkt fråga från mig fick jag reda på att jag vid reparationen kommer att bli utan bil i 10-12 dagar.
Eftersom jag är rullstolsburen och bara kan köra bil med handreaglage och automatlåda är det nästan en katastrof att vara utan min bil så länge. Jag kommer att bli sittande hemma.
För inte så länge sedan stod bilen på verkstad i sex dagar beroende p.g.a att bilen blev obrukar och reservdelar saknades i Sverige. Under det första året så kommer min min bil att ha stått mer på verkstad än mina japanska bilar gjorde sammanlagt under de 19 år jag hade dem.

#1
Peter Holmqvist
2010-03-04 16:11

I förra veckan skickade jag ett mail till generalagenten med en fråga om hur de ska kompensera mig för att jag blir utan bil i 10-12 dagar i samband med reparation av min skadade dörr och hänvisade till att jag är rullstolsburen och bara kan köra min egen handikappanpassade bil.
Idag ringde det en kvinna från generalagenten och meddelaade att de har lämnat över mitt krav till återförsäljaren och att denne ska kontakta mig under nästa vecka.
Spänningen är stor vad om som kommer att bli resultatet av detta.

#1
Peter Holmqvist
2010-03-04 16:11

I förra veckan skickade jag ett mail till generalagenten med en fråga om hur de ska kompensera mig för att jag blir utan bil i 10-12 dagar i samband med reparation av min skadade dörr och hänvisade till att jag är rullstolsburen och bara kan köra min egen handikappanpassade bil.
Idag ringde det en kvinna från generalagenten och meddelaade att de har lämnat över mitt krav till återförsäljaren och att denne ska kontakta mig under nästa vecka.
Spänningen är stor vad om som kommer att bli resultatet av detta.

#1
Göran
2010-03-10 14:54

Har en Golf -06 med samma problem. Min bil har gummitätningen i dörröppningen men har inte hjälpt. Har även sett Audi och Skoda samma problem och extremt mycket is i dörröppningen. Att det bara handlar om 500 bilar är lögn.
Grundproblemet är inte dörrkonstruktionen utan felaktig dränering. Vatten på framrutan dräneras ned mellan a-stolpen och innerskerskärmen men det är för dåligt utlopp så vattnet rinner in på tröskeln bakom dörren och fryser där till is. Prova att spola vatten på rutan och se vart det kommer ut.
Allvarligt är att om bilen försetts med original stänkskydd så blockerar de dräneringshålet och problemet med is i dörröppningen blir värre. Om man har stänkskydd måste de monteras bort eller öppnas för dräneringen.
Gummitätningen som fabriksmonteras är bara fäst på ena sidan, det rinner ändå vatten mellan men det blir något bättre. När det bildas is bakom trycks den ut och allt vatten rinner ut på tröskeln.

#1
Bo Wahlberg
2010-03-12 10:07

Det är inte bara sena Golfar som drabbas. Jag har själv en Bora 99:a som stått i 14 dagar när jag var på semester och när jag kommer hem och skottar bilen o öppnar dörren knakar det bara till och vips så har dörrhörnet fläkt upp. Grannen på parkeringen har en Golf 99 och när jag tittade på den hade båda framdörrarna fått sina dörrhörn uppflikta. man blir inte direkt imponerad av VW.

#1
Terese
2010-03-12 10:08

Teijo och ViB, vad glad jag blir över att ni uppmärksammat detta, ett jättestort tack! Upptäckte exakt samma fel på min Golf nu i veckan, har beställt tid hos verkstad om ett par veckor och så får jag idag tips om denna artikel. Ni sparar mig många tusenlappar!

#1
Mikael Johansson
2010-03-14 18:24

Har just upptäckt detta på vår -05-a, blev först väldigt besviken och tänkte att detta kan väl inte hända med vw kvalité? Tack till Teijo som tagit det vidare. Hoppas verkligen att det blir tillrättat även för oss utan kostnad.

#1
RAJO
2010-03-16 21:00

Jag var hos Din bil i hammarby sth. som är en ganska stor VW handlare Och tog upp frågan om dom hade någon förbättrings del att sätta dit vid A-stolpen för att förhindra detta problem?
Men dom visste-kunde inte eller hade hört något eller fanns några service medellanden
Snacka om huvudet i sanden!!!!!!!!!!!!!!

#1
Auris
2010-03-17 08:03

Jag har en Toyota Auris och där är dörren rundad i framkant så där skulle ev is hamna längre bak och då inte kunna bryta dörrkanten hoppas att VW lär sig och inte gör dörrar på detta sätt mer

#1
PREVIA
2010-03-23 23:01

Är det någon mer än jag som inte förstår VB som skriver så här om Golfen.
"Golfen håvar också in många pluspoäng för den gedigna kvalitetskänslan, Modellen är nu inne på sin sjätte generation och det märks att Volkswagen haft tid på sig att putsa på detaljerna. Få konkurrenter ger samma solida och genomtänkta intryck, Högt vägbuller
Men allt är inte guld som glimmar. VW:ns gedigna kvalitetskänsla naggades en del i kanten när plötsligt en av elfönsterhissarna havererade och fastnade i öppet läge en iskall februaridag. Allt i Golfen andas kvalitet och kassaskåpskänsla, utom det obegripligt höga vägbullret. Den är genomtänkt, säker, gedigen,"
Frågan man ställer sig är vad betyder ord som gedigna kvalitekänsla, putsa på detaljerna, solida, genomtänkt, osv för VB?

#1
Johan Lannebo
2010-03-30 11:58

Vi har en Audi A3 som har råkat ut för ett liknande problem med skador på båda framdörrarna som följd. Smältvatten som frusit och bildat en ispropp som sedan förstört dörrarna när de öppnats. Audi har hittills inte velat ta hela kostnaden för reparation. Men nu undrar jag om detta är ett vanligare problem än vad de på Audi påstår.

#1
linda
2010-03-31 00:31

Samma på vår 05:a. Hoppas de fixar det åt oss också. Anars väldigt nöjda med bilen men detta problem har fått oss att överväga att byta,men fixas det så behåller vi Golfen!

#1
johan
2010-04-04 22:30

Har en bora-01a där förardörren också knäckts upp i framkant. Skall ringa Vag och höra om dom även lagar upp felet som drabbat äldre modeller. Är ju riktigt svårt att få bort isen när den väl bildats,försökte hacka bort den men var rädd för lackskador så det fick bli en tillbringare med varmt vatten istället. Känns ju lite snopet när man knappt ska kunna ta sig in i bilen.

#1
Peter Holmqvist
2010-04-14 14:22

Nu har jag fått löfte om lånebil när min bils skadade dörr ska repareras. Men det är inte från generalagententen som denna goodwill kommer ifrån utan det är den återförsäljare där jag köpte bilen som ska betala en hyrbil med handreglage och automatlåda om jag låter deras verkstad laga bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.