Bild
Nästa artikel

Think City - norsk öststatsbil på el

Nyheter

Bilindustrins framtidshopp och miljöns räddare i nöden. Förväntningarna på elbilen är enorma, därför är det svårt att känna annat än besvikelse bakom ratten på Think City.

Är det här bilen som ska rädda världen?

Det är frågan som dyker upp i huvudet när jag kliver in i Think City.

Inredningen är plastig och saknar stil, det är trångt och obekvämt.

Den som någon gång provat en mopedbil skulle känna igen sig.

- Känns som en jäkla öststatsbil, sammanfattar min medpassagerare.

En gammal Ford
I slutet av 90-talet köpte Ford den norska elbilstillverkaren Pivco för att ta fram en serie små elbilar under namnet Think.

Men redan 2003 drog sig den amerikanska biljätten ur projektet.

Nu har det norska företaget gjort namnet Think till sitt eget och fortsätter utvecklingen i Aurskog, utanför Oslo.

Fokus ligger på den kompakta stadsbilen Think City som i mångt och mycket är samma bil som Ford var med och tog fram.

Bilen säljs i dag i Ã-sterrike och Norge och nu förbereds lansering i flera andra länder.

Kavalkad av nackdelar
Jag vrider om nyckeln och lägger i E-läget med växelspaken.

Eftersom bilen saknar servostyrning får jag ta i rejält för att manövrera ekipaget genom det trånga parkeringshuset.

Först känns det som att bilen rullar helt ljudlöst.

Men väl ute i trafiken tjuter elmotorn och jag föreställer mig att ett rymdskepp låter ungefär så här.

Det knakar i väggarna, isoleringen är obefintlig och man måste höja rösten för att kunna prata.

Hänger med bra
Säkert hade det varit lätt att fortsätta rada upp nackdelar.


Men som förare vänjer man sig och tänker istället att bilen är förvånansvärt pigg.

Upp till 70 km/tim hänger Think City med bra, innan den blir lite trögare. Toppfarten är 100 km/tim och räckvidden på el uppges vara 16 mil.

Laddning sker via vanliga vägguttag och 13 timmar krävs för att fylla batterierna till max.

En fördel med bilen är det rymliga bagageutrymmet, som kan utrustas med två extra stolar.

El räcker inte

Jag tror på en framtid med elbilar. Ändå känns det lite sorligt att köra Think City.
 
Om nu elbilen är framtidens fordon varför måste då Think City kännas som en omodern skrotbil?

Varför inte satsa på åtminstone lite komfort, isolering och bekvämligheter?

Var man orolig för att det redan hisnande priset på ungefär 350 000 kronor skulle dra iväg ytterligare?

Eldrift är förmodligen framtiden, men endast el räcker inte. Det krävs lite bil också.

Diskutera: Vad tycker du om Think City?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Greger
2010-04-08 21:03

Öhh... Läste att Teknikens Världs recension löd:
"...sämsta bil Teknikens Värld någonsin har testat."

#1
Tobbe
2010-04-09 02:50

BYD E6 är svaret, åtminstonde vill jag så gärna tro det, trots att den är kinesisk. På papperet och bilder så verkar den helt fantastisk men man ska inte ropa hej innan man har fått se hur kvaliteten och driftsäkerheten är.

#1
Benny H
2010-04-09 10:36

Det här visar väl att tekniken är långt ifrån färdig för marknaden. Den här bilen hade knappt gått att sälja för 50 år sedan och än mindre idag. Finns ju inte ens den mest förhärdade miljömupp som skulle vilja ha det här åbäket! Fiasko!!

#1
Saabnisse
2010-04-09 13:08

Och ändå har elbilar funnits i 120 år!
Här är ett område där man verkligen kan tala om långsam teknikutveckling.
Bortsett från kostnadsutvecklingen, elbilar har alltid varit fruktansvärt dyra.

#1
Emme
2010-04-09 15:24

Måste ju vara lika kul att köra som en Toyota :)

#1
Svenne
2010-04-09 15:37

Du mår VERKLIGEN dåligt av att Toyota är 10år före på hybridområdet. Finns det inget specialanpassat utvecklingssamtal för dig, så du kan gå vidare i livet? Eller är det helt kört?

#1
Emme
2010-04-09 15:56

Varför skulle jag må dåligt? Måste man gå till personangrepp för att man inte kan se Ironin i det hela? Undrar vem det är som mår dåligt. Jag är Jarls motsats på denna sida. Bara att jag kan argumentera också. :)

#1
FH12-24m
2010-04-09 16:36

Fy f** EMME, va' du är tröttsam. Kan du inte gå till ett annat forum o bajsa?

#1
Emme
2010-04-09 16:51

Jag tycker inte jag kommer med mer skit än någon annan. Vad har era egna kommentarer tillfört? Roligt också hur man också bara ger sig på denna som inte står vid ens sida men den som gör det är helt oskyldig och får komma med struntprat hur mycket som helst. Lite dubbelmoral.

#1
Saabnisse
2010-04-09 17:00

Jag fattar inte egentligen hur Toyota kunde hamna på den här tråden.
Vad jag vet har inte Toyota ännu någon ren elbil.

#1
Saabnisse
2010-04-09 17:02

Men faktiskt så konstruerade Porsche en hybridbil för ungefär 100 år sedan, men det hör inte heller hit.

#1
Emme
2010-04-09 17:34

Skulle vara intressant dock om Elbilarna "vann" på den tiden.

#1
Fh12-24m
2010-04-09 17:40

EMME, det gäller dig .. och några till. Ni kan väl för helv*** hitta ett annat ställe .. Trivs du inte på Lunarstorm?

#1
Saabnisse
2010-04-09 17:45

EMME
Det är väldigt intressant att följa elbilens historia genom tiderna.
Jag har skrivit om det på forumet, men det är genom ViBs system ganska svårt att hitta.
Kanske dags att ta upp tråden på nytt?

#1
Emme
2010-04-09 18:06

Nog har man hört om försök på senare tid (dvs 90-tal och 80-tal) men det måste ju ha varit fler som har försökt lanserat elbilen fast det inte lyckats så bra då heller? Då tänker jag på efter bensinbilens "intåg".
Fh12-24m: Lunarstorm? Nej jag håller inte till på sådana ställen.

#1
Fh12-24m
2010-04-09 18:28

Men EMME, gå på skithuset då .. du behöver det .. för det kommer bajs ur munnen på dej ... bildligt talat.

#1
Emme
2010-04-09 18:32

Fh12-24m: Nu får du väl ändå ta och ge dig? Vad har du kommit med förutom personangrepp? Inget alls.
Bara jag som har problem med forumet förövrigt? Inne på allmänt om bilar och från typ sida 3 till 9 så fungerar det inte.

#1
FH12-24m
2010-04-09 19:00

EMME, du skrev .. citat " Måste ju vara lika kul att köra som en Toyota"
Jag läser ... och kommenterar ditt bajssnack!!
Det är inget personangrepp, endast en upplysning till dig om att ditt hat mot ett visst, eller vissa bilfabrikat .. börjar bli förbannat tröttsamt.
Du är ... för mig och många lik mig .. en typisk besserwisser och inte minst, ordbajsare.
En skärpning och du ska då, på det bestämdaste slippa "personangrepp" från mig.

#1
Emme
2010-04-09 19:09

Om man inte kan ta en ironisk kommentar så tror jag inte Internet är rätt ställe för personen. Kan vara något att tänka på för dig. Tyvärr kan jag inte säga "gå ut och njut av vädret" då det är värsta regnet här borta.

#1
Reidar
2010-04-09 19:58

När man laddar en elbil startar ett danskt kolkraftverk p g a den ökade belastningen på elnätet. Mera kärnkraft krävs om elbilar ska vara miljövänliga. Tänk på all kvicksilver som dagens marginalel släpper ut.

#1
´Miljöpartisten
2010-04-09 22:32

Man ska inte ha alltför bråttom ! Ett lart steg framåt jämfört med häst & vagn.

#1
S-E S
2010-04-10 17:40

Så är det att köra "miljövänligt" på el! Passar det inte så välj något förnuftigare, t ex en cykeltaxi från Malaysia? Visst ökar restiden, men har du inte tid, välj då flyget.

#1
S-E S
2010-04-10 17:50

Visst MILJÖPARTISTEN, ett snäpp bättre än häst och vagn, men jag kan trots detta inte låta bli att tänka på sloganen "med Miljöpartiet mot forntiden".

#1
Elbilskillen
2010-04-11 10:33

Think är en rejält dålig bil (har erfarenhet av modellen). Eldrift i en bra bil (ex konverterade Fiat 500, VW Passat mfl) är en helt annan sak! :-)
Nu har i princip samtliga stora tillverkare kommit igång (mer än bara koncept på bilmässor) - de kommande åren kommer det mao ut modeller som både är bra OCH eldrivna. Men om just nuvarande generationer av BYD kommer att slå är nog mer tveksamt. I verkligheten ger materialvalen i BYD generellt sett en betydligt billigare känsla än Thinken - själv kommmer jag på mig att jämföra med gamla Lada Samara... Och för er med kolfrossa, det krävs bara ett par TWh för att täcka en fullständig övergång till elfordon, dessutom under lågbelastningstider, vilket det nordiska elsystemet klarar av alldeles utmärkt (givet att ny kärnkraft ersätter den befintliga - utan den (halva elproduktionen) får vi väsentligt större problem än laddningen av elbilar).

#1
PREVIA
2010-04-11 20:55

RE: Saabnisse.
"Vad jag vet har inte Toyota ännu någon ren elbil. "
För några år sedan gjorde Toyota elbilar ser man i filmerna här.
http://www.youtube.com/watch?v=NMSZy1N3u_Y&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=shk_JEXShzE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4xul-H4HsMw

#1
Saabnisse
2010-04-12 10:50

"För några år sedan".
För många år sedan hade vi flera elbilstillverkare i Sverige!

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-05-07 09:28

Jag är full av sympati för Think. Men sympati räcker inte. Think är en i många avseenden duglig bil - känslan av plastighet är kanske ändå inte så avgörande - men på säkerhetsområdet brister det så totalt att jag avser kritisera varenda kommun eller annan offentlig aktör som skaffar denna bil. Det finns inget offentligt Euro-NCAP resultat och det troliga är att den med knapp nöd skulle klara tre stjärnor (angav Think själva vid samtal för något år sedan, sen dess har de inte gjort något med säkerheten). Det är därför också besvärande att svenska skattemedel var inblandade i att försöka få produktionen av Think till Sverige, utan några som helst förbehåll för säkerheten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.