Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Toyota Prius plug-in

Publicerad 22 december 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Nästa år rullar 600 Toyota Prius med plug in-teknik på försök ut i världen. Går det bra, kan laddhybriderna börja säljas år 2012. <b>Vi Bilägare har provkört.</b>

Innan de världsomspännande testerna startade, fick Vi Bilägare göra en kort provkörning av bilen som går två mil på el.

Men hur långt laddhybriden Prius verkligen kan rulla med eldrift vet jag inte bestämt. Någon lång provkörning har inte Toyotas tekniker tänkt sig.

Syns inte utanpå
Jag får köra två varv runt en stor asfaltplan - sammanlagt ett par kilometer - och inte fortare än 80 km/tim. Men vi är drygt tjugo journalister om tre bilar, så strömmen räcker väl inte till mer. Det finns inte tid att ladda på batterierna, för det tar en och en halv timme.

Att Priusbilarna har ett uppladdningsbart batteri syns inte utanpå, men väl inuti om man tittar noga.

Högre bagagegolv
Bagageutrymmets golv är lite högre än normalt och instrumenten har kompletterats med ett litet nytt informationsfönster.

Under lastutrymmet ligger batteriet, av typ litium jon. Det laddas via ett vanligt eluttag och uppges kunna driva bilen 20 kilometer under gynnsamma förhållanden.

Att klara eldrift någon längre körsträcka är inte nödvändigt, anser Toyotas tekniker. De har gjort undersökningar i England och Frankrike som visar att 80 procent av bilisterna inte ens åker 25 kilometer per dag.

En stor elklump
Det handlar också om vikt och kostnader. Trots att ett litium jon-batteri kan lagra ungefär dubbelt så mycket energi som ett nickel- metallhydrid krävs det en stor elklump för två mils räckvidd.

Laddhybridens batteri väger 150 kilo, alltså 75 kilo per mil körsträcka.

- Vi skulle göra batteriet mindre om vi bara kunde, säger chefsingenjör Yoshi Tanaka. Men Toyota har tillverkat ett par miljoner hybridbilar och vi vet vilken storlek som krävs för att batteriet ska få en acceptabel livslängd.

Hemligt men högt batteripris
Litium jon-batterier är dessutom dyra. Vad batteriet i Prius kostar får vi inte veta, men att det är mycket kan man lista ut genom att titta på priserna för de elbilar som börjat släppas ut på marknaden.

De kostar ungefär dubbelt som motsvarande bil med vanlig motor.

När elströmmen är slut tar Prius vanliga hybridsystem vid, driver bilen och använder överskottskraft till att ladda upp batteriet - precis samma process som i de vanliga Priusbilarna. Varje inbromsning tillför också lite laddning.

Flera körprogram
Någon körmässig sensation bjuder inte Prius plug in på. Det är som att köra en vanlig hybrid. Men tystare. Inte ens när jag accelererar hårt hörs något annat än ett dovt fräsande från däcken. Bensinmotorn förblir frånslagen.

Tunga kliv på gasen straffas däremot direkt i ett litet instrumentfönster där jag kan avläsa hur mycket kraft som finns kvar i batteriet och hur långt jag kommer på eldrift.

Vid varje acceleration förlorar jag hundratals meter räckvidd. Men när jag bromsar tjänar jag lite körsträcka.

Knapp saknas
Som i den vanliga Priushybriden finns det knappar för olika körprogram. Power-knappen ger lite snabbare gasrespons, men kopplar inte in bensinmotorn.

Med ECO-knappen intryckt mjuknar gasen och luftkonditioneringen går ned på sparlåga.

Men den vanliga Priusbilen har också en EV-knapp som slår på och av eldriften. Den är borta i plug in-bilen.

- Bilen startar alltid på eldrift och bensinmotorn kopplas inte in förrän batteriet är tömt, förklarar ingenjör Tanaka.

Kanske kommer en knapp
Det var väl inte så smart, åtminstone inte för sådana som bor en bit utanför stan. De kommer ju att köra utsläppsfritt på landet och riskerar att börja ryka avgaser på gatorna istället.

- Hm, säger ingenjör Tanaka tankfullt.

Det kanske kommer en knapp så småningom, när laddhybriden är färdig att säljas. Nu ska den först utvärderas i ett par år.

Toyota är försiktiga
Trots att andra tillverkare aviserar elbilar redan nu går Toyota försiktigt fram.

- Testflottan ska hjälpa oss att utvärdera intresset för eldrivna bilar och dessutom hjälpa oss att upptäcka eventuella problem, säger ingenjör Tanaka.

Av de 600 provbilarna ska 100 köras av EU-folket i Strasbourg. Till Sverige skickas två laddhybrider för utvärdering av myndigheter och andra.

Diskutera: Blir Toyota Prius plug in framgångsrik när den kommer till Sverige om två år?

Toyota Prius plug-in

Pris: Hemligt.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Tidigast 2012.
Mått, cm: L 446/B 175/ H 149 cm.
Motor: Fycylindrig bensinmotor på 1 798 cm3 på 98 hk (73 kW) samt elmotor på 80 hk (60 kW). Vridmoment bensinmotor 142 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor 207 Nm.
Prestanda: Anges inte.
Laddtid: 100 minuter i 230-voltsuttag.
CO2-utsläpp: Under 60 g/km.
Framtida konkurrenter: Mitsubishi i-Miev, Nissan Leaf.

Vad nytt? Litium jon-batteriet i bagaget.
För vem? Välsituerade förvaltningar, myndigheter och företag.
Bra köp? Det hänger på priset när bilen väl börjar säljas.

Plus: Utsläppsfri i två mil, tyst, lättkörd.
Minus: Eldriften går inte att koppla ur manuellt.

Kommentarer

#1 • 2010-01-11 11:58
Fedde (not verified)

konkurenterna kan lägga ner

#2 • 2010-01-11 12:53
Kenneth (not verified)

Toyota Prius är en "Miljöbluff" av tre skäl: Dels är det oerhört miljö och resurs krävande - farligt- att utvinna litiumet som i huvudsak finns i "Litiumtriangeln" i Sydamerika. För det andra är räckvidden fortfarande alldeles för kort. I bästa fall 2 mil... Konkurrenterna aviseserar räckvidder om ca 15 - 20 mil dvs ca 10 gånger bättre än Toyotas!!! För det tredje drivs elmotorn fortfarande av en bensinmotor... Har inte Toyota förstått någonting alls!!!Tills vidare är definitivt nya generationen biodrivmedel tex etanol, metanol, RME och nu svartlut att föredra. Så Toyota: Gör om, gör rätt!!!

#3 • 2010-01-11 12:55
Emme (not verified)

Fedde: Det är väl Toyota som ska jaga ikapp menar du? :)

#4 • 2010-01-11 13:00
Torbjörn Liljegren (not verified)

Mycket verkstad och lite snack
Tyota regerar på tronen

#5 • 2010-01-11 15:42
PREEVIA (not verified)

Här ser man vilka länder litium kommer ifrån.
http://www.tischendorf.com/2009/07/03/lithium-mining-stocks-list-sector-overview-chart/
Här ser man hur det bryts.
http://www.nepalitimes.com.np/issue/2009/11/20/International/16515
Trappa upp: Salt gruvarbetare har länge arbetat med salt områdena Uyuni för en spottstyver, men tillkomsten av industriell skala litium gruvdrift kunde ringa in de förändringar för ekonomin i Bolivia, det fattigaste landet i Sydamerika.

#6 • 2010-01-11 16:26
Istvan (not verified)

Vad som "utlovas av konkurrenterna" är ju svårt att bedöma innan serieproduktion varit igång ett par år. Upp till bevis så får vi göra en ny bedömning om ett par år. Eller är det någon som tror att "konkurrenternas" hybrider kommer att vara problemfria???

#7 • 2010-01-11 17:50
Emme (not verified)

Istvan: Konkurrenterna började med plug-in hybrider långt innan Toyota. Sedan så har ju konkurrenterna körglädje och utseende.

#8 • 2010-01-11 17:55
Patrik (not verified)

Kenneth var kommer konkurrenterrnas litium ifrån till deras batterier? Gör inte de lika stor skada? Tex Mercedes, varför skriver du inget om det? Tror du pratar i nattmössan som så många andra gånger på denna sida.

#9 • 2010-01-11 18:09
Patrik (not verified)

Emme vilka konkurrenter har plugin hybrider? Och vilka började långt innan Toyota som du skriver? Och hur vet du det,Källa? Vilka har körglädje? Utseende ligger i betraktarens öga, jag tycker nya Prius är snygg. De flesta ligger efter Toyota och det vet du också. Kan vi förvänta oss att konkurrenternas hybrider och plugin hybrider fungerar lika bekymmersfritt som Toyotas? Jag tvivlar på det.

#a • 2010-01-11 19:16
arnebengt (not verified)

så länge det sitter en bensinmotor under huven kan den väl knappast kallas miljöbil. vid bensindrift avger den mer avgaser än min lilla clio.håller med : miljöbluff, tänk att så många går i fällan. lite av kejsarens nya kläder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.