Bild
Nästa artikel

Toyota Prius III - snålare, starkare och snabbare

VI BILÄGARES STORA TEST:

När andra biltillverkare testkör sina första hybridprototyper släpper Toyota ut den tredje generationen av Prius. Att det är en ny bil syns kanske inte så väl utifrån, men under plåten har det skett stora förändringar. Hybriden har blivit snålare, starkare och snabbare och är laddad för att slå igenom på allvar.

När jag närmar mig Stureplan trycker jag på EV-knappen. Motorn tystnar och Prius förvandlas till elbil. Någon minut senare är jag framme vid Stockholms nöjeshjärta och dess fullbesatta uteserveringar.

Bilen glider förbi tyst som en cykel och jag känner mig väldigt hänsynsfull som inte förstör luften för rökarna. I tredje generationen av Toyota Prius får man gott om tillfällen att känna sig som en ansvarsfull miljökämpe. Redan generation två kunde köras långa sträckor på enbart el, men trean har fått ett kraftfullare drivsystem.
 
Batteriet räcker nu till för att driva bilen ett par kilometer, förutsatt att farten inte överstiger 50 km/tim. Vid rödljusen stängs bensinmotorn och bilen väntar knäpptyst. Få bilar, om ens någon, släpper ut mindre avgaser på stadsgatorna. Det skulle möjligen vara en väl inkörd Prius II.

Vi tillbringade en hel dag i Stockholmstrafiken med de båda hybriderna. Efter nio långtråkiga timmar hade vi fått ihop 19 mil och kunde konstatera, att den gamla stod sig väl - den hade förbrukat fyra deciliter mindre bensin än den nya! (Enligt Toyotas deklaration ska tvåan dra en halv liter per mil i stadskörning och den nya modellen en deciliter mindre.)

Men nya Prius var helt rå och hade bara gått 100 mil när vi startade testen. Den gamla hade över 3000 mil på mätaren och att bilar blir snålare med milen vet vi. På en 150 mil lång landsvägsetapp blev förhållandet det omvända. Prius III, som har ett kraftigare drivsystem, visade sig som väntat snålare än föregångaren. Därtill är den snabbare och starkare och roligare att köra.


Spänstigare linjer
Prius II har sålts i över 1,2 miljoner exemplar, varav 130 000 rullar i Europa och 13 000 i Sverige. Det är alltså en väl inarbetad hybrid som nu pensioneras. Det är begripligt om Toyota inte vågat ändra alltför mycket på den nya modellen. Den är lika stor och till förväxling lik gamla Prius - tills man ställer bilarna bredvid varandra. Då blir det tydligt att trean har vässats både här och där - ett veck längs sidan, en kraftig  frontspoiler, strålkastare med fartig form… Prius III är spänstigare att titta på.

Den nya hybriden drivs, liksom föregångaren, av en bensin- och en elmotor som tillsammans ger maixmalt 136 hästkrafter. Bakom baksätet ligger ett stort batteri som laddas av den energi som frigörs när bilen saktar farten eller av bensinmotorn när inte all kraft går åt för att driva bilen.

Speciellt i stadstrafik växlar drivningen ständigt mellan el- och bensinmotor - flera gånger per minut ibland. Det märks inte alls i bilen, men går att se på en display.

Tyvärr är den inte särskilt tydlig. I gamla Prius var energidisplayen stor och färgrann och satt mitt på instrumentpanelen. I nya Prius har informationen flyttats upp bland de övriga instrumenten och förminskats kraftigt. Synd, för det är intressant att följa hur drivsystemet hela tiden växlar med farten eller vägens lutning.

Elmotorn jobbar mest i stadsfarter. Ute på landsvägen driver vanligen bensinmotorn som får lite elektrisk hjälp vid acceleration. Gamla Prius 1,5-litersmaskin med 77 hk fick slita ganska hårt i högre farter och många ägare har klagat på att den förbrukar mer än utlovat.

För att bli lite snålare utanför tätorterna har nya Prius fått en större bensinmotor: 1,8 liter och 99 hk. Det är en så kallad Atkinsonmotor med en speciell tändcykel. Motorypen har klen ork på låga varv men är effektiv på höga.

- En sådan motor passar inte ensam i en tung bil, men fungerar bra när den får draghjälp av en elmotor, säger motoringenjör Raf Schuermans.

Spar bränsle
Motorn kommer snabbt upp i arbetstemperatur genom att avgaser leds tillbaka till insuget. När den väl är varm kyls avgaserna ned, från 880 till 150 grader, vilket hjälper till att kyla motorn. Vattenpumpen drivs elektriskt och stängs när den inte behövs. Det spar bränsle.

- Genom att leda kylda avgaser tillbaka in i motorn har vi minskat flödet genom vattenpumpen med 60 procent, säger Raf Schuermans.

Även elmotorn är utbytt. I gamla Prius sitter en 68 hk stark motor med 400 Newtonmeters vridmoment. Den nya hybriden har en motor på 82 hk med ett lägre vridmoment - 207 Nm. Kraften räcker väl - nya Prius känns lika stark som den gamla. (Trean accelererar dessutom med ett mer njutbart morrande än den gamla bilens gälla, ansträngda surr.)

Lättare - och tyngre
Bensin- och elmotorn ger tillsammans som bäst 136 hk. Att de inte ger mer beror på att maxeffekten inte utvecklas samtidigt hos respektive motor.

Det nya drivsystemet är 25 kilo lättare än det gamla men det hjälper inte. Nya Prius är omkring 100 kilo tyngre än föregångaren. Det har adderats en del utrustning, bland annat en extra krockkudde vid förarens knän. Nya hybriden är inte krocktestad men ska, enligt Toyota, klara fem stjärnor i EuroNCAPs nya hårdare krocktester. Om en Prius skulle krascha släcks elsystemet och bilen blir inte farligare att bärga än andra.

Prius är en lättkörd bil. Växellådan är steglös och sköts med en liten joystick. Det är bara att peta i Drive-läget och trampa på gasen. Nya modellen har blivit mer underhållande än den gamla, för den har flera körprogram att välja mellan. Bredvid EV-knappen (Electrical Vehicle) som stänger av bensinmotorn sitter ytterligare två knappar märkta ECO repsektive PWR (för Power).

Lockar fram rallyhumöret
"ECO mode" ställer både luftkonditioneringen och gaspedalen på sparlåga. Pedalen blir liksom mjuk under foten och föraren får trampa hårdare för att bilen ska svara. Därmed utjämnas små omedvetna gastryckningar och det kan spara uppåt 15 procents bränsle, hävdar Toyota.

Bilen blir säkert lite snålare på ECO-läget, men också trist och ovillig - som om den plötsligt hade fått en tung kärra efter sig. Roligare är det att trycka in Power-knappen som gör gasen extra känslig och lockar fram rallyhumöret i Prius.

Hybriden har väghållning som klarar hårdkörning på slingerkrokar, men det känns inget bra att pressa den. Straffet kommer strax på energidisplayen som registrerar bränsleförbrukningen i femminutersperioder. En stapel som sprungit upp mot 0,75 l/mil är en åthutning som lättar på de flesta högerfötter.

Rymligare
Det skiljer bara någon centimeter här och där mellan nya och gamla Prius, men passagerarna i baksätet upptäcker, att trean har blivit rymligare. Det är ett par centimeters mer luft framför knäna och det beror på att ryggstöden på de nya framstolarna har gjorts lite tunnare. Takets högsta punkt har dessutom förskjutits en decimeter bakåt för att ge bättre takhöjd bak.

Det finns nu - nästan - rum för 195 centimeter långa passagerare. Att framstolarna blivit lite tunnare i ryggen märks inte. Tvärtom verkar de mer rejäla än föregångarens. Förarstolen har en generös skjutmån - hela 26 centimeter - och kan justeras sex centimeter i höjd. En liten förare upptäcker tacksamt att det går att hissa upp stolen utan att den vinklas om. I gamla Prius tvingades korta förare sitta i nedförsbacke.

Soldriven fläkt
Den enklaste modellen av nya Prius kostar 269 000 kronor och det är bara 4 500 kr mer än vad den gamla kostade. Det finns dyrare alternativ. Mellan billigaste och dyraste Prius skiljer det 83 000 kronor. Den som kostar på sig toppmodellen får en bil som verkligen är späckad med ny teknik. Halvljus av lysdioder som räcker hela bilens livslängd, ett radarstyrt krockvarningsystem som hjälper föraren att bromsa, parkeringsassistent som själv styr in bilen i en lucka…

Bäst på sommaren
Men bäst nu på sommaren är ändå taket med solceller och den fjärrstyrda luftkonditioneringen. Solcellerna driver en fläkt vilken håller kupén sval när bilen står parkerad. Systemen kostar 10 000 kr extra, men det är de värda. En varm sommardag gillrade vi en Prius med och en utan det solcellsstyrda fläktsystemet. Efter en kvart på en gassig parkering hade temperaturen i kupéerna stigit från 21 till 35 grader och fläkten startade.

Efter ett par timmar visade termometrarna i solcellsbilen 39 grader. I bilen utan fläkt var det 55 grader varmt! Den fjärrstyrda luftkonditioneringen drivs i tre minuter av bilens
stora batteri. Det är lagom att slå på kylan när man närmar sig bilen för att köra iväg.

När systemet slog av efter tre minuter hade temperaturen sjunkit med tolv grader. En 27-gradig kupén känns varm, förstås, men det var klart uthärdligt att sätta sig i bilen. Den stackars testförare som körde den andra bilen fick flämta länge i bastuluft.

När nu Prius kommer i sin tredje version hoppas Toyota att marknaden för hybridbilar har mognat. Enkäter har visat att ungefär en fjärdedel av alla bilägare kan tänka sig att köpa en hybrid och nu planerar Toyota stort. 60 000 Prius ska säljas i Europa nästa år, varav cirka 5000 i Sverige. Snart får den konkurrens. Toyota har meddelat att tio nya hybridmodeller ska släppas ut redan nästa år. En av dem blir Auris.
 
Avancerad familjebil

Toyota kallar - med all rätt - Prius III för marknadens mest avancerade familjebil. För somliga kan förstås all komplicerad teknik, elektronik och elektricitet kanske verka lite skrämmande - ju mer prylar en bil innehåller desto mer kan ju gå sönder.

Men om Prius håller samma kvalitet som föregångaren finns det ingen anledning att oroa sig. Prius II har visat sig vara den mest felfria av alla Toyotas modeller. I garantijobb kostar den bara 36 procent jämfört med Auris/Corolla.

Sen kan man förstås ifrågasätta om det är nödvändigt att gå den krångliga och relativt dyra hybridvägen för att spara bränsle och miljö. För tjänstebilsåkaren är Prius förvisso ett klipp men för en privat köpare kan en snål vanlig bensin- eller dieselbil vara ett väl så klokt alternativ. Men Toyotas hybrid ger lite mer än en vanlig bil för pengarna. Bara en Prius, tassande fram på eldrift, kan få föraren att känna sig som en liten miljöhjälte.

FEM SNABBA/ Toyota Prius Executive

Körkänsla
***
Ekonomi
****
Komfort
****
Säkerhet
Ej testad
Miljö
*****

Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Motor: Hybrid med fyrcylindrig bensinmotor på 99 hk och elmotor på 82 hk. Sammanlagd toppeffekt 136 hk och 349 NM.
Bränsleförbrukning: (med 17-tumshjul) 4,0 l/100 km (deklaration, 5,0 l/100 km (test).

Grundpris: 269 000 kr

Taggar: Test

Kommentarer

#1
PREEVIA
2009-08-25 18:34

"Atkinsonmotor med en speciell tändcykel?"
Skriver VB.Är det inte snarare en speciell variabel ventilstyrningscykel som menas.
Från den här sidan:http://www.cleangreencar.co.nz/page/prius-petrol-engine
In an Otto cycle engine, the fuel/air "charge" is drawn into the cylinder during the down stroke and then locked in by the intake valve closing near "bottom-dead-centre". The whole cylinder's volume of charge is then compressed and burned during the combustion or power stroke. By contrast, the Atkinson cycle does not close the intake valve at bottom-dead-centre but leaves it open while the piston begins to rise. Some of the charge is pushed back out into the intake manifold (to be used in another cylinder). The point at which the inlet value closes is variable. The volume of charge that is compressed and burned can thus be reduced without severely restricting the throttle opening. This way of lowering power output without large pumping losses makes the Prius engine much more efficient than a conventional engine during most driving situations. Argonne Labs measured the efficiency of the Japanese Prius engine to be 34% (good for any engine at its peak) at only 13.5 hp.
"För tjänstebilsåkaren är Prius förvisso ett klipp men för en privat köpare kan en snål vanlig bensin- eller dieselbil vara ett väl så klokt alternativ." Skriver VB.
Men varför kan inte en (SULEV) (PZEV) bil som inte släpper ut några partiklar alls och som har 76 till 97 % renare avgaser än basmodellen av motsvarande storlek på bil vara ett klokt köp även för en privat köpare?
Här förklaras vad SULEV står för.
http://www.thegreenmotorist.com/index.php/understanding-emissions-standards-pzev-sulev-ulev-lev/

#1
Magnus
2009-08-25 22:15

Trist att Vi bilägare går i samma fälla som DN och bortser att Toyota Prius är väldigt resurskrävande att tillverka, betydligt mer än en konventionell bil. Den avancerade tekniken gör också att bilarna sannolikt skrotas ut i förtid.
Så var det med den miljöhjälten...
För den som betalar bilen själv blir kalkylen aldrig vettig. Bättre att satsa på en snåldiesel!
Den puddingliknande formen med miserabel bakåtsikt tillsammans med tvivelaktig ljuddämpning för svenska vägar med grov asfalt gör nog att man måste tillhöra tjänstebilsfrälset för att stå ut med bilen i längden.

#1
Samuel
2009-08-26 09:46

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Toyota Prius kostar 124:98 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En stor SAAB BioPower, Golf Multifuel eller Volvo Flexifuel eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig importerad hybridbil eller dieselbil vs miljövänlig etanolbil.

#1
Sake
2009-08-26 10:15

Magnus:
Varför skulle inte kalkylen bli vettig om man betalar själv? Och varför skall man istället satsa på en diesel? Jämför exempelvis med en Volvo V50 Drive som börjar kring 250k med nästan samma utrustning som en basutrustad Prius. Du kan inte i Volvon få automat. Du kan aldrig komma ned i samma förbrukningssiffror i stan(viktigt om man bor i en storstad). Du har högre skatt. Dyrare service. Sämre andrahandsvärde. Sämre nybilsgaranti. Lägre kvalitet. Dyrare service etc.

#1
Erik
2009-08-26 11:45

SAMUEL:
Kvalificerat skitsnack!

#1
Calle
2009-08-26 14:42

Två fel med Prius som får mig att tveka som bilköpare - eg bruttofinansierad företagsleasing dvs inköpspriset påverkar (f ö vanlig beräkningsmodell som inte så många belackare känner till). Priset som sagt för högt, det är ju trots allt en småbil. Sen designen - varför inte dra ut taket så det blir en 'sportcombi' typ Audi/Saab m fl. Skulle dessutom ge störra bagage och bra takhöjd bak.

#1
orre
2009-08-26 17:50

Vem 17 vill ha en sk miljöbil som bara går ett par kilometer, ni läste rätt!!! ca 1,5 kilometer på eldrift och resten på bensin. Om den ändå hade en etanolmotor i kombination med elmotorn. Men betänk den går bara knappt 2 kilometer på el och resten på bensin....

#1
S-E S
2009-08-26 17:54

ERIK, vad är det för fel med att räkna ett fordons TOTALA miljöbelastning? Okvalificerat skitsnack!

#1
Jacob
2009-08-26 17:54

En hybridbil har sin fördel endast i stan då den i bästa fall är snålare än en vanlig men bara under en kort körcykel, drygt en km. Hybridbilar som fenomen med dagens dåliga elkapacitet är fruktansvärda ineffektiva som transportmedel där, oavsett förbrukning. Det enda vettiga är att satsa på i det längre perspektivet är etanolmotorer och snåla dieselmotorer. Hybridbilar är ett rullande systemfel.

#1
Conny Karlsson
2009-08-26 18:09

Nu börjar dessa pseudonymer dyka upp igen och sprida desinformation om Prius och hybrid bilar. Denna undersökning som det tala om har Tommy Wahlström Vibilägare presenterat tidigare här som en lögn historia som inte stämmer. Hybridbilar är början på något nytt och är första steget. Sedan kommer vi att få plug-in hybrider om något år som är ytterligare ett steg bort från diesel och bensin. Helt rätt ! Kan Tommy Wahlström dementera detta ytterligare en gång detta som FMK sprider med CNWs så kallade undersökning. Hur har vi det på pseudonym från bland namnen här tro ? Är det samma tangentbord om tidigare ? Vi får fråga Ola Andersson igen ;o)

#1
Sake
2009-08-26 21:17

Jacob:
Hur står det till med ditt eget system? Oavsett förbrukning är alltså hybrider ineffektiva i stan? Hur menar du, Om en Prius drar under 0,4l milen är den alltså ointressant? Men en diesel som i alla nuvarande bilmodeller drar betydligt mer samt skitar ned naturen med högre CO2 utsläpp och cancer framkalande partiklar är alltså något bra????
En hybridbil har inte alls bara sin fördel i stan även om fördelen där är extra synlig, el och bensinmotorn samverkar även vid övrig körning som vid ex. acceleration.
Var idag och provkörde nya Prius och det var inget bekymmer att utan tidigare vana komma ned till 0,45 l/milen i förbrukning under 3-mils körning (då mestadels c:a 70% motorvägskörning) och med allt mellan 110-140km på mätaren.

#1
Jacob
2009-08-26 23:24

SAKE:
En modern dieselmotor går betydligt snålare än den sk "nya" Toyota Priusen. VW Passat Bluemotion har tex en förbrukning som ligger väl under 0,40 liter per mil och då är den betydligt STÖRRE och säkrare än en liten patetisk miljöförstörande Toyota Prius. Dessutom finns tex VW Lupo som iof är snäppet mindre än Priusen men ca 40% snålare och bara snäppet mindre. Ford har också en väldigt snål bensinmodell i Prius storlek men till ett betydligt lägre pris. Det finns således en mängd betydligt snålare eller minst lika snåla bilar som Toyota Prius men till väsentligt lägre pris, större bil och med välbeprövad teknik.

#1
peter
2009-08-27 00:18

Tycker fortfarande att det skulle vara intressant att se/veta vad en Prius UTAN elmotor o tillhörande batteri+ system skulle dra. Då först får man väl en rättvisande bild vad hybridsystemet ger. Så snälla Toyota, fixa detta så kan vi få slut på spekulationer och annat här.

#1
Jan M
2009-08-27 01:19

Det är ju märkligt att alla domedagspredikare som spyr sin galla på Priusen... försvarar och
förskönar och till och med ljuger för att rättfärdiga det som varit...inte ägt, kört en Prius någon gång,
Man talar om " till och med motorjournalister vet inte bättre " att den är bara bra i stan....men så är det ju inte, den ligger och hjälper till med el så fort den kan det, kan vara i 110 km tex. Det är för att ta över så mycket som möligt från bensin motorn.
Titta på detta Magnus
Genom att genomföra en komplett livscykelanalys av
Prius har vi "Toyota"kunnat jämföra dess miljöpåverkan med en
motsvarande bil med dieselmotor (Euro 5). Resultatet
visar att Prius under hela sin livscykel släpper ut 37 %
mindre koldioxid, 16 % mindre kväveoxid, 32 % mindre
metanfria kolväten, 4 % mindre partikelföroreningar och
20 % mindre svaveloxid.
Tillverkning
Vi gör allt vi kan för att minimera miljöpåverkan även
under tillverkningsprocessen av våra bilar. Vid vår
anläggning Tsutsumi Plant i Japan, där Prius tillverkas,
strävar vi efter att i all verksamhet så långt möjligt
använda naturliga resurser och producera bilar med
ekologiskt hållbara metoder.
Tack vare att vi kontinuerligt utvecklar verksamheten
med nya miljöfrämjande åtgärder har det totala
utsläppet av koldioxid under produktionen halverats
från år 1990 till år 2006. För att skydda det lokala
ekosystemet planterade våra medarbetare tillsammans
med lokalbefolkningen år 2008 hela 50.000 träd som
har sitt ursprung i regionen. Redan 1996 certifierades
Tsutsumi-anläggningen enligt miljöledningssystemet
ISO 14001.
Jag har kört Prius i drygt 10.000 mil
på två år är mycket nöjd och för mig mot tidigare tjänstebilar en riktig sparbössa ;-)

#1
Jan M
2009-08-27 01:43

Hittade även det här appropå tidigare skrotning.
När bilen en dag har tjänat ut
Över 95 % av en Prius är återvinningsbar. Vid
tillverkningen används upp till 5,7 kg återvunnen plast
per bil. 100 % av materialet i bilen är uppmärkt för att
underlätta återvinning. Fyra tunga metaller har kunnat
elimineras (i enlighet med miljölagstiftningen, EGdirektiv
2000/53/EC).
I enlighet med gällande regler för skrotning av uttjänta
bilar, erbjuds du som bilägare att kostnadsfritt lämna din
Toyota för återvinning när den en dag har tjänat ut. För
information om auktoriserade mottagningsstationer,
besök www.toyota.se.
Om nu E 85 är så bra varför håller dom på att montera ner den grejen...kanske för att det blev en återvänds gränd... för ingen kunde sätta in det i storskalighet, att Etanol Jesus såg lite kvistar i skogen och trodde att ingen ville ha dom blev som Kejsarens kläder...alla hängde på som hade något att vinna på det.

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 10:28

Idag ska jag försöka provköra nya Toyota Prius om det går för sig. Fick en inbjudan till helgen om provkörning, men då har jag inte tid.

#1
Sake
2009-08-27 10:44

JACOB:
En modern(?) diesel går i bästa fall lika snålt som NYA Prius, men aldrig i stan. VW Passat Bluemotion har en förbrukning vid blandad körning på 0,49 liter per mil och då är den något större och det finns inget som säjer att den är säkrare än Prius.
VW Lupo är en småbil(3,5m på längden):-) som inte längre finns i produktion och bör då jämföras storleksmässigt med en Aygo. Vet inte var du fått %-siffran om Lupos förbrukning ifrån men den verkar rimma mycket illa med verkligheten. Åter igen CO2-halten för en diesel är högre och partikelutsläppen är cancerframkallande samt förbrukningen är högre med en storleksmässigt likvärdig diesel men det är alltså ändå bättre att köra diesel?

#1
Jacob
2009-08-27 12:23

Jan M 26!
Du refererar till Toyotas egen försäljningsreklam och tar det för fakta... Patetiskt! Du kan ju lika gärna läsa i Kalla Anka om Farmor Ankas bil som enligt Kalle Anka tidningen inte släpper ut några som helst avgaser i Ankeborg!!! ALLA bilmärken inkl. Toyota har sedan många år tillbaka märkt sina ingående detaljer för att kunna återvinna dem. Skillnaden är bara att omsättningshastigheten är större hos Toyota än tex VW, SAAB,BMW och Audi eftersom en Toyota inte tillnärmelsevis håller lika länge som nämnda bilmärken över tid.

#1
Johan
2009-08-27 13:42

Jacob:
Köp nya Prius så blir du glad igen! Det är en makalös manick :-)

#1
MBUHRE
2009-08-27 14:19

Priusen är verkligen fascinerande som teknikexperiment, Toyota har gjort ett imponerande arbete i snåltrimning. Men i praktisk miljönytta (CO2) hjälper det föga då den drivs av fossilbränsle. Då torde min Volvo 945, konverterad till etanol för några hundralappar, vara bättre. En biogasbil med samma snåltrimning och hybridteknik däremot, då snackar vi!

#1
Jan M
2009-08-27 14:35

Vad
Jacob:
Vad använder du din info från?
"Bluemotion har tex en förbrukning som ligger väl under 0,40 liter per mil och då är den betydligt STÖRRE och säkrare än en liten patetisk miljöförstörande Toyota Prius. Dessutom finns tex VW Lupo som iof är snäppet mindre än Priusen men ca 40% snålare och bara snäppet mindre"
Den drar inte "VÄL UNDER 0,40"som du skriver... Utan 0,49... här avrundar vi uppåt i min skola och då är det en halvliter milen Toyotas uppgifter gäller till någon kan bestridas dom Och nu kan du återvända till dina serietidningar
Jakob

#1
Jan M
2009-08-27 14:59

Jakob:
Jag läste en test på Aftonbladet för ett par veckor sedan , 120 bilar testades under 1 år villka som hade flest och minst verkstadsbesök med fel under året.
Bland dom 10 "Bästa" med minst fel var 3 st olika Honda modeller och om jag inte missminner mig var Prius på 7:e plats, medans Audi A5 var bland dom 10 "Sämsta" med i snitt på 100 bilar med 8 verkstads besök med fel under året.
Så det är kanske som du säger att bla. Audi håller längre än Toyota, kanke för att dom bytt ut alla dela på Audi redan, vad vet jag?

#1
patrik
2009-08-27 21:35

Nu har jag sett bilen i verkligheten
snygg som bara den, imponerande inredning kvalitetskänsla trots miljövänlig plast. snyggt med heads upp display på rutan
rymlig även om den är smal som en Saab
sen tycker jag att synergy drive lådan är genialisk.
http://www.cleangreencar.co.nz/page/prius-transmission

#1
Conny Karlsson
2009-08-27 23:31

Ja, nu har jag också sett nya Prius. Dock har jag inte kört då försäljarna var upptagna med leveranser till kunder. Men Prius så lovande ut och jag föll för inredningensutformning, snygg. Hela bilen var snygg med 17"hjulen/fälgarna gör mycket för utseendet i motsatts till 15" fälgarna som är fula i min smak. Men en provkörning blir intressant.

#1
Frippe
2009-08-28 13:52

Jag har precis köpt en Prius, den nya och är otroligt nöjd...

#1
Sake
2009-08-28 16:20

Frippe: Jag har också nya Prius Executive på ingående..verkar mycket bra. Provkörningen var till full belåtenhet.

#1
Samuel
2009-08-28 21:31

Toyota vet inte vad goodwill och kundservice är. De ignorerar oss enskilda kunder och tar oss inte på allvar. Har själv varit Toyotakund sedan ca. 10 år tillbaka (Corolla, Yaris och 2 st. RAV4) men tänker ALDRIG mer köpa en Toyota. Bägge RAV4:orna inköptes nya, med cirka tre års mellanrum. Den första läckte in vatten i kupén och så gjorde även den andra. Angående den senaste RAV4.an var jag i kontakt med Toyota Sweden AB. I ett dokument från ToyotaNet står det att man visste om att RAV4 av aktuell årsmodell, läckte in vatten. Min bil är tillverkad efter detta specifika datum som fabrikationsfelet är registrerat i ToyotaNet (infört i juni) och dessutom fick jag min RAV4 levererad i september (3 månader efter att man loggat fabrikationsfelet i ToyotaNet). Bilen stog länge och läckte in vatten innan det upptäcktes. Bilen började lukta illa redan efter ett halvår, jag påpekade detta hos auktoriserad Toyota verkstad och bad om hjälp, men de hade ingen aning om vad det de kunde vara. Helt plötsligt, en dag vid hällregn, bildas en stor vattenpöl nere på golvet! Bilen har alltså under en väldigt lång tid vid regn och biltvätt läckt in vatten, men inte så att det har dränkt isolering, tygmatta och gummimatta. Men en dag blev det alltså översvämning. Jag anser att Toyota skulle ha återkallat dessa bilar med dessa kända fabrikationsfel och åtgärda felet. Bilarna skulle ju inte ens ha gått ut till kund, när man nu faktiskt visste om fabrikationsfelet. Jag har av Toyota begärt kompensation då jag anser att bilen har sjunkit i värde p.g.a. långvarigt läckage och illalukt. Dessutom var jag ju tvingad att vara utan min bil i en vecka vid åtgärd av felet och fick som lånebil en gammal sliten Ford Focus. Efter min första kontakt med Toyota Sweden AB fick jag ett otrevligt brev där Toyota Marknadsavdelningen bland annat skrev att de absolut inte hade någon förståelse för att jag ansåg att min bil hade sjunkit i värde och "opponerade" sig mot att att jag ansåg att det var ett fabrikationsfel (trots att jag alltså har svart på vitt ifrån ToyotaNet - "Vatteninträngning i kupé genom luftinsläpp" med beskrivande problem, orsak och åtgärd). Och dessutom har Toyota mage att skriva "Det inträffade har ju inte påverkat bilen över huvud taget" (obs! det är inte jag som stavar "överhuvudtaget" så). Hur kan de bara skriva så!? Alldeles självklart har det ju påverkat bilen. Jag skickade återigen ett brev till Toyota Sweden AB där jag bad om en rimlig förklaring varför jag fick en felkonstruerad bil, trots att de visste om problemet. Dessutom bad jag om ett formellt svar, då jag tycker det är ohyggligt viktigt i sådana här fall, då personen från Toyota som svarat tidigare uttryckt sig informellt och inte besvarat mina frågor. Detta brev har jag fortfarande inte fått svar på! Så ja, Toyota struntar helt i kunder, oavsett om du lämnar in bilen på auktoriserad verkstad eller inte, oavsett om du är trogen märket eller inte. En Toyota till - NEJ tack!

#1
Lars
2009-09-07 02:53

Som vanligt när det gäller Prius så saknar jag en kombi.

#1
Ola
2009-09-07 16:43

Vem 17 vill ha en bil som bara går att köra ca 1,5 km!!! på eldrift...

#1
Totota Prius miljöfarlig och en dödsfälla
2009-09-15 18:54

Toyota Prius är både en dödsfälla och miljöfarlig. Se bifogad länkar:
http://www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 22:29

"http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=10760
"Prius är inte farligare än andra bilar"
I en artikel i Dagens Nyheter hävdas det att det finns stora risker med elhybridbilen Toyota Prius. Detta tillbakavisar Räddningsverket.
- Det finns inget som understryker att Toyota Prius eller andra miljöbilar skulle vara farligare än andra bilar, säger Tom Thörn, Räddningsverket.
Räddningsverket granskade Toyota Prius när den introducerades på den svenska marknaden för några år sedan.
Bedömningen var att elhybridbilens högspänningssystem och högspänningsbatteri inte utgjorde någon fara vid olycka. Anledningen var att batteriet ligger väl inkapslat och att säkerhetsanordningar gör att strömmen slås av vid en eventuell olycka.
- Toyota har tänkt på det mesta. Det är inte så konstigt eftersom det inte går att göra en dålig bil idag eftersom konkurrenterna då skulle utnyttja detta. Den skulle vara död på marknaden, säger Tom Thörn.
Det var i december förra året som Dagens Nyheter varnade för att Toyota Prius kan bli en dödsfälla vid en krock. Som underlag för artikeln hänvisades till Toyotas egna säkerhetsinstruktioner vid en olycka med Toyota Prius som biltillverkaren hade skickade till Räddningsverket.
I instruktionerna står att bilen innehåller ett högspänningsbatteri och att vårdslös behandling av ett skadat fordon kan leda till elektriska stötar som kan leda till dödsfall. Därför krävs bland annat att räddningspersonalen har skyddskläder i form av isolerade handskar och skyddsglasögon. Men enligt Tom Thörn är det fel att tolka instruktionerna ordagrant. Anledningen är att instruktionerna är en översättning av instruktioner skrivna för den amerikanska marknaden.
- I USA behövs både skärp och hängslen för att inte riskera att bli stämd för att man inte har skrivit en tillräckligt tydlig varningstext. Toyotas text var skriven för att Toyota skulle stå skadesfri i alla lägen. Så gör man när man marknadsför något i USA, säger Tom Thörn.
Han jämför texten med att det skulle stå en varningstext på ett basebollträ där det stod att det är farligt att slå detta i huvudet på någon. Allt för att inte någon i efterhand skulle kunna stämma tillverkaren eftersom denne inte informerat att det kunde vara farligt att slå bollträt i huvudet på någon.
Toyotas säkerhetsinstruktioner har heller inte fått Räddningsverket, som är den myndighet som är ansvarig för utbildning av brandmän och räddningspersonal att ändra sina rekommendationer för hur miljöbilar ska hanteras vid olycka.
- Vi rekommenderar inga speciella säkerhetsrutiner för miljöbilar. Vår rekommendation är att samtliga miljöbilar på den svenska marknaden ska hanteras som vilka bilar som helst. Det innebär att räddningspersonal ska göra en bedömning från fall till fall precis som om det gällde en bensin- eller dieselbil, säger Tom Thörn, som leder en grupp inom Räddningsverket som arbetar med metod och teknikutveckling vid räddningsinsats.
Tom Thörn anser att artikeln har orsakat en del skada.
- Flera räddningschefer har hört av sig och sagt att de är oroliga för att hantera Toyota Prius, säger Tom Thörn.
Bengt Dalström, pr och marknadsansvarig på Toyota Sverige fick många telefonsamtal efter artikeln i Dagens Nyheter. Reaktionerna var alltifrån oroliga potentiella Priusköpare till förbannade Priusägare som var insatta i säkerhetsfrågan och ansåg att uppgifterna var felaktiga.
- Jag tror inte artikeln har skadat varumärket Toyota, däremot kan det nog ha skrämt bort en del potentiella Priusköpare, säger Bengt Dalström.
Du får komma med något bättre Orre eller vad du nu har för Pseudonym idag.......

#1
Conny Karlsson
2009-09-16 22:30

"http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=10760
"Prius är inte farligare än andra bilar"
I en artikel i Dagens Nyheter hävdas det att det finns stora risker med elhybridbilen Toyota Prius. Detta tillbakavisar Räddningsverket.
- Det finns inget som understryker att Toyota Prius eller andra miljöbilar skulle vara farligare än andra bilar, säger Tom Thörn, Räddningsverket.
Räddningsverket granskade Toyota Prius när den introducerades på den svenska marknaden för några år sedan.
Bedömningen var att elhybridbilens högspänningssystem och högspänningsbatteri inte utgjorde någon fara vid olycka. Anledningen var att batteriet ligger väl inkapslat och att säkerhetsanordningar gör att strömmen slås av vid en eventuell olycka.
- Toyota har tänkt på det mesta. Det är inte så konstigt eftersom det inte går att göra en dålig bil idag eftersom konkurrenterna då skulle utnyttja detta. Den skulle vara död på marknaden, säger Tom Thörn.
Det var i december förra året som Dagens Nyheter varnade för att Toyota Prius kan bli en dödsfälla vid en krock. Som underlag för artikeln hänvisades till Toyotas egna säkerhetsinstruktioner vid en olycka med Toyota Prius som biltillverkaren hade skickade till Räddningsverket.
I instruktionerna står att bilen innehåller ett högspänningsbatteri och att vårdslös behandling av ett skadat fordon kan leda till elektriska stötar som kan leda till dödsfall. Därför krävs bland annat att räddningspersonalen har skyddskläder i form av isolerade handskar och skyddsglasögon. Men enligt Tom Thörn är det fel att tolka instruktionerna ordagrant. Anledningen är att instruktionerna är en översättning av instruktioner skrivna för den amerikanska marknaden.
- I USA behövs både skärp och hängslen för att inte riskera att bli stämd för att man inte har skrivit en tillräckligt tydlig varningstext. Toyotas text var skriven för att Toyota skulle stå skadesfri i alla lägen. Så gör man när man marknadsför något i USA, säger Tom Thörn.
Han jämför texten med att det skulle stå en varningstext på ett basebollträ där det stod att det är farligt att slå detta i huvudet på någon. Allt för att inte någon i efterhand skulle kunna stämma tillverkaren eftersom denne inte informerat att det kunde vara farligt att slå bollträt i huvudet på någon.
Toyotas säkerhetsinstruktioner har heller inte fått Räddningsverket, som är den myndighet som är ansvarig för utbildning av brandmän och räddningspersonal att ändra sina rekommendationer för hur miljöbilar ska hanteras vid olycka.
- Vi rekommenderar inga speciella säkerhetsrutiner för miljöbilar. Vår rekommendation är att samtliga miljöbilar på den svenska marknaden ska hanteras som vilka bilar som helst. Det innebär att räddningspersonal ska göra en bedömning från fall till fall precis som om det gällde en bensin- eller dieselbil, säger Tom Thörn, som leder en grupp inom Räddningsverket som arbetar med metod och teknikutveckling vid räddningsinsats.
Tom Thörn anser att artikeln har orsakat en del skada.
- Flera räddningschefer har hört av sig och sagt att de är oroliga för att hantera Toyota Prius, säger Tom Thörn.
Bengt Dalström, pr och marknadsansvarig på Toyota Sverige fick många telefonsamtal efter artikeln i Dagens Nyheter. Reaktionerna var alltifrån oroliga potentiella Priusköpare till förbannade Priusägare som var insatta i säkerhetsfrågan och ansåg att uppgifterna var felaktiga.
- Jag tror inte artikeln har skadat varumärket Toyota, däremot kan det nog ha skrämt bort en del potentiella Priusköpare, säger Bengt Dalström.
Du får komma med något bättre Orre eller vad du nu har för Pseudonym idag.......

#1
Johan
2009-10-03 21:15

Nya Prius är snyggare men fortfarande ingen skönhet och för dyr..Jag kör Toyota så jag dissar inte bara. Nästa bil blir mazda eller Honda verkar det som..Auris och Yaris är apfula.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.