Bild
Nästa artikel

Toyota Prius billigast att köra

Nyheter

Enligt ny statistik toppar Toyota Prius listan över mest bränsleeffektiva bilar. Bland de tio främsta modellerna är åtta från japanska tillverkare.

Varje år kommer Environmental Protection Agency, USA:s motsvarighet till svenska Naturvårdsverket, med sin topplista över de mest bränsleeffektiva bilmodellerna. När de i år sammanställt listan är det framför allt en tillverkarnation som utmärker sig - Japan.

I listans topp återfinns nya Toyota Prius och förutom det ytterligare sju japanska modeller. Vid sidan om den japanska dominansen kniper Ford åt sig fyra platser, med två bilar under det egna märket och två Mercurymodeller.

Topplistan:
Tillverkare och modell, liter per 100 kilometer i stad/motorväg.

1. Toyota Prius (hybrid) 4,61 / 4,90
2. Ford Fusion Hybrid FWD 5,74 / 6,53
2. Mercury Milan Hybrid FWD 5,74 / 6,53
3. Honda Civic Hybrid 5,88 / 5,22
4. Honda Insight (hybrid) 5,88 / 5,47
5. Lexus HS250h (hybrid) 6,72 / 7,12
6. Nissan Altima Hybrid 6,91 / 7,59
7. Ford Escape Hybrid FWD 7,12 / 5,74
7. Mazda Tribute Hybrid 2WD 7,12 / 5,74
7. Mercury Mariner Hybrid FWD 7,12 / 5,74
8. Smart fortwo Cabriolet (automatic) 7,12 / 5,74
8. Smart fortwo Coupe (automatic) 7,12 / 5,74
9. Toyota Camry Hybrid 7,12 / 6,92
10. Lexus RX450h (hybrid, 2WD) 7,35 / 8,40
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Sune S
2009-10-19 20:45

Det är den totala milkostnaden som är intressant. Prius har betydligt högre kapitalkostnad per mil än de flesta andra bilar i samma storleksklass.
Vad batteriet kostar per mil är en osäker faktor. Det kan bli dyrt när det är så dags.

#1
Simon
2009-10-19 21:56

Tvärtom Sune, taxi har räknat fram att de sparar 80 000:- mot en V70 diesel....
Den har extremt låg milkostnad....

#1
Mythbuster
2009-10-19 22:12

EPA finns somsagt i USA,landet där diesel inte används tilpersonbilar. Här i den gamla världen är läget annorlunda. Flera bilar har samma förbrukning som ex. Prius III fastt då med diesel. Så även en Svensk mellanstor kombi. EPAs värden ärintressanta men visar inte det Europeiska läget.

#1
Patrik
2009-10-20 15:18

Busted det finns ingen disel som drar så lite i stadstrafik bara på långkörning men då är det luftmotståndet som inverkar på förbruknngen se kostar prius 280 000 och det är billigt jämfört med dieslar med automat sen om det kommit nya snåla dieselbilar så har det kommit en ny prius med 89g co2 blandad körning och det är bra för en bil på 1,8 ton med automat som gör 0-100 på 10,4 sek (sen gör hybridtekniken att du kan gasa lite utan att förbrukningen går i taket)

#1
S-E S
2009-10-20 17:00

Hör av er ni som eventuellt äger en av de ovan nämnda bilarna. Stämmer den angivna förbrukningen? Räknas inte pris, andrahandsvärdet, servicekostnad, livslängd mm in i begreppet "billigast att köra"? Var finns VW´s Blue motion?

#1
Sake
2009-10-20 18:04

Har nu kört c:a 100-mil med min Prius(nya mod) och jag ligger på en förbrukning blandad körning på c:a 0,46.

#1
JAM
2009-10-20 18:23

Sune S:
Inget batteri är någonsin bytt i Sverige på en Prius. Det är garanti till 16,000 mil eller 8år på alla hybrid delar.

#1
Saabnisse
2009-10-20 20:55

Och vad händer efter 16000 mil?
Är bilen upplöst då, som de flesta japaner?
Det tråkiga med sådana här undersökningar är att de sällan tar hänsyn till totalkostnaderna.

#1
Per_K
2009-10-20 23:39

Angående batteriets livslängd: En viktig skillnad mellan fullhybrider och laddhybrider eller elbilar är att man i en fullhybrid kan hålla laddningsgraden inom kontrollerade gränser. Man undviker medvetet att utnyttja batteriets hela kapacitet, och får på så sätt mycket bättre livslängd.

#1
PREEVIA
2009-10-20 23:40

Här ser man att dieselbilar är med i listan.
http://www.fueleconomy.gov/feg/bestworst.shtml
Och här är det bara dieselbilar.
http://www.fueleconomy.gov/feg/compx2008f.jsp
Letar man noggrant i deras uppgifter hittar man olika användares bränsleförbrukningar beroende på hur bilarna används, mer eller mindre stadstrafik tex.Går även att se för äldre bilar.

#1
Är Toyota verkligen bra?
2009-10-21 10:36

Är Toyota verkligen så miljövänlig som vissa skriver. Det finns många åsiketer om Toyota. Särskilt på Vibilägare verkar man "blunda" för vad många andra skriver om Toyota. Har man provision på det man skriver om Toyota? Hur som haver se bifogade länkar:
www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
Hanzzon
2009-10-27 01:15

Det finns ju massor av Priusar i bla taxitrafik som rullat klart över 30 000mil utan några problem med batterier eller resten av hybridsystemet.
Taxi 020 har räknat ut att dom spar över hela 70 000kr per år och bil på varje Prius dom äger i jämförelse med en Volvo V70 med dieselmotor i driftkostnader, det är en jäkla skillnad det och det säger en hel del om hur billiga driftkostnader och bra kvalitet Prius verkligen har, så där har du siffror som du kan jämföra SaabNisse.
Angående säkerheten i en hybridbil så slås huvudströmmen på en Prius automatiskt av direkt vid en olycka och batterierna är säkra så länge dom inte deformeras sönder i sin skyddskapsel och då dessa sitter innuti bilen rakt övanför bakaxeln ska det en extremt svår olycka till för att det ens ska kunna vara möjligt, och då har bensintanken på en normal bil förmodligen också börjat läcka vilket också är väldigt ovanligt då dessa i dagens bilar sitter lika bra skyddade som batterierna gör i en Prius.

#1
Hanzzon
2009-10-27 01:18

Lite fakta: http://www.motormagasinet.net/artikel/VisArtikel.aspx?SiteID=MS&Lopenr=103180003

#1
Micke
2009-12-06 10:42

Skulle vara intressant att se ett test Ford Fusion Hybrid vs Ford Mondeo TDCI

#2
2014-12-07 20:32

Jag skulle nog vilja påstå att en Prius som är lätt och med hybrid är perfekt för stadskörning. Accelerationerna gör att förbrukningen sticker iväg och batterierna kan då hjälpa kan sänka förbrukningen avsevärt. Tunga "stadsjeepar" känns bara så fel att köras inne stan, helt fel ställe...de bör vara i skogen men där får man inte köra hur som helst. Bil för mycket blandad körning, samt mycket landsvägs körning bör ha hyfsad låg vikt (under 1800 kg) samt lågt luftmotstånd. Därför undrar man varför vi har SUV, de uppfyller inga mål alls... knappast bra att köra i stan med, och på landsvägen är de för höga och klumpiga samt att de numera inte klarar av terrängkörning bättre än tex en Audi Quattro.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.