Bild
Nästa artikel

Toyota Prius som laddhybrid till Sverige

Nyheter

Toyota bygger nu en testflotta med 600 laddhybrider och portionerar ut bilarna i världen för att testas. Två av bilarna kommer till Sverige.

 
Under måndagen rullade det första exemplaret av Toyotas laddhybrid av produktionsbandet i Japan.

Testas i Sverige

Bilen är en del av en testserie om 600 bilar ska testas på olika platser i världen.

I huvudsak kommer bilarna att leasas ut till myndigheter och universitet för att samla data om hur laddhybrider används och fungerar ute i världen.

Två av bilarna ska testas i Sverige.

Nya batterier

Till skillnad från nuvarande Priusmodeller, som är fullhybrider, fungerar den nya serien laddhybrider under kortare körsträckor som elbilar.

Toyota uppger att räckvidden är ungefär 20 kilometer, därefter fungerar bilen som en fullhybrid.

Om bilen bara drivs på el är topphastigheten 100 kilometer i timmen.

En stor teknisk skillnad mot nuvarande Priusmodeller är att nickelmetallhydrid-batterierna är ersatta av nya litiumjonbatterier.

Batterierna laddas upp från ett vanligt jordat eluttag på ungefär en och en halv timme.

Låga utsläpp - om elen är rätt

Koldioxidutsläppet är 59 gram per kilometer enligt FN:s nya internationella mätregler för laddhybridfordon i Europa.

Om bilen körs på el blir de direkta utsläppen väldigt låga, men allt beror egentligen på hur elen produceras.

Toyota meddelar att man siktar på att påbörja försäljning av "tiotusentals enheter inom de kommande två åren".

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en Prius laddhybrid?
Taggar: Nyheter
Toyota Prius som laddhybrid till Sverige

Kommentarer

#1
Lars
2009-12-16 09:50

Jag kan absolut INTE tänka mig att köpa en Toyota av den enda anledningen att det är absolut INTE alls miljövänligt att tillverka och transportera bilskrället i japan och transportera bilen och dess reservdelar runt hela jordklotet lika lite som det är inte niljövänligt att köpa ekologiska varor från södra europa och köra hit dem! Så Nej, en Toyota som transporterats från andra sidan jordklotet skulle jag ALDRIG köpa! Skulle den däremot vara tillverkad i Sverige skulle jag köpa den.

#1
Sake
2009-12-16 10:26

Mycket intressant. Då tar jag mig till jobbet på enbart el-drift. Hoppas priset hamnar under 350 tkr bara.

#1
Priusanka
2009-12-16 11:38

Vägverket fick en, men vart tar den andra vägen?
Jag är mycket intresserad av en sådan, tyvärr skall Toyota ha ytterligare år på sig för att konstatera att konstruktioen fungerar. Det är synd.
Har själv åkt 15000 mil hitills i en Prius -01, och är mycket nöjd, både med tekniken och prestandan.
En fråga för oss här i kalla nord är hur kupévärme och vindrutedefroster skall fungera.
Kommer värmepumpen för AC'n att fungera som kupévärmare?

#1
S-E S
2009-12-16 15:53

Är detta egentligen så mycket att orda om. Tänk att man kan ladda en batteridriven bil! Apropos 59 gram koldioxid per km så är man väl redan där utan att blanda in el? Fattar inte att Toyota håller på och fipplar med Priusen medan andra kör 30-50 mil i eldrift på en laddning. Köpa en? Ja när hybriden är borta och man kör 50 mil på en laddning. Laddningstid? Samma som det tar att tanka bensin.

#1
JAM
2009-12-16 16:27

Lars: Köp en SAAB

#1
Saabnisse
2009-12-16 17:01

Javisst, JAM,
Saab har ju just nu i samarbete med Electroengine och Boston Power börjat konvertera 100 9-3 till ren eldrift.
De har ca 150kW effekt (204hk) och ska ha 30 mils räckvidd.
Batterierna ska kunna laddas till 85% på 30 minuter.
Som alltid när det gäller elbilar behöver det nog testas under verkliga förhållanden, t.ex. när tempen sjunker under -20 grader!

#1
Patrik
2009-12-16 18:24

Saabnisse denna Saab blir nog svår att köpa innan Saab har fått ordning på ägarförhållanden och ekonomin. Nej, då är nog Prius ett mer säkertkort att satsa på.
Till Lars. Denna valsen har jag läst förut då du skrev under annat namn. Rena rama kommunist propagandan. Hur tror du världen fungerar egentligen? Du kan köpa nya Toyota Auris hybrid tillverkad i England till sommaren så slipper du våndas över frakten från Japan. Det är inte miljövänligt att frakta Volvo och Saabbilar till USA heller. Men det är tur att det görs för annars skulle våra svenskabilarbetare vara utan jobb. Så det är tur att det inte finns så många med ditt tankesätt i USA mfl länder att de vill köpa svenskt fast de är fraktade lång väg. Mer än att du får klanka på Toyota alltid som flera andra gör både här och på andra saiter under flera olika namn. Undrar om ni är samma person.

#1
Tobbe
2009-12-16 18:43

Klokt talat Patrik, utan bilexporten skulle inte många biltillverkare överleva. Dock önskar jag nog att Prius kunde komma längre än 2 mil på ren el. Hade de legat runt 10 mil hade det varit intressant men jag antar att tekniken är för färsk ännu.

#1
Lars
2009-12-16 19:55

Patrik: Annat namn? Ring ViBilägare och kolla! Dessutom skulle jag inte köpa en SAAB eller Volvos om jag bodde utanför Sveriges gränser utan om jag bodde i Tyskland skulle jag köpa ett tyskt märke och bodde jag i Japan skulle jag köpa ett japanskt bilmärke. Varför inte Toyota eller Mazda. Snacket om att man behöver exportera hit eller dit för att överleva är inte sant. Varje land borde ha en produktionsapparat som är ekvivalent med dess behov och därmed skulle miljöbelastning minska samtidigt som man inte skulle se sina grannar som rivaler och konkurrenter. Gräset är sällan grönare på andra sidan bäcken...

#1
Prius...
2009-12-16 22:18

Fler uppgifter om Priusen.
http://green.autoblog.com/2009/12/14/toyota-officially-launches-plug-in-prius-program-retail-sales-i/

#1
Kenneth
2009-12-16 22:45

Ännu mer intressant fakta om Toyota Prius.
http://www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
Sven
2009-12-17 18:08

Kenneth:
Prius har snart sålts i 2 miljoner exemplar, de flesta i Usa. Inga sådana problem har rapporterats, skulle det ha skett så skulle dom bli stämda direkt i usa. Det är en 6år gammal artikel, byggd på oro för det nya. Var samma när airbags kom.

#1
Conny Karlsson
2009-12-19 19:15

Kenneth har du det namnet idag som Toyota hatare. Men det är en gammal artikel du hänvisar till som är bedagad. Här kommer nyare fakta. Men de passar inte ditt syfte....
"http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=10760
"Prius är inte farligare än andra bilar"
I en artikel i Dagens Nyheter hävdas det att det finns stora risker med elhybridbilen Toyota Prius. Detta tillbakavisar Räddningsverket.
- Det finns inget som understryker att Toyota Prius eller andra miljöbilar skulle vara farligare än andra bilar, säger Tom Thörn, Räddningsverket.
Räddningsverket granskade Toyota Prius när den introducerades på den svenska marknaden för några år sedan.
Bedömningen var att elhybridbilens högspänningssystem och högspänningsbatteri inte utgjorde någon fara vid olycka. Anledningen var att batteriet ligger väl inkapslat och att säkerhetsanordningar gör att strömmen slås av vid en eventuell olycka.
- Toyota har tänkt på det mesta. Det är inte så konstigt eftersom det inte går att göra en dålig bil idag eftersom konkurrenterna då skulle utnyttja detta. Den skulle vara död på marknaden, säger Tom Thörn.
Det var i december förra året som Dagens Nyheter varnade för att Toyota Prius kan bli en dödsfälla vid en krock. Som underlag för artikeln hänvisades till Toyotas egna säkerhetsinstruktioner vid en olycka med Toyota Prius som biltillverkaren hade skickade till Räddningsverket.
I instruktionerna står att bilen innehåller ett högspänningsbatteri och att vårdslös behandling av ett skadat fordon kan leda till elektriska stötar som kan leda till dödsfall. Därför krävs bland annat att räddningspersonalen har skyddskläder i form av isolerade handskar och skyddsglasögon. Men enligt Tom Thörn är det fel att tolka instruktionerna ordagrant. Anledningen är att instruktionerna är en översättning av instruktioner skrivna för den amerikanska marknaden.
- I USA behövs både skärp och hängslen för att inte riskera att bli stämd för att man inte har skrivit en tillräckligt tydlig varningstext. Toyotas text var skriven för att Toyota skulle stå skadesfri i alla lägen. Så gör man när man marknadsför något i USA, säger Tom Thörn.
Han jämför texten med att det skulle stå en varningstext på ett basebollträ där det stod att det är farligt att slå detta i huvudet på någon. Allt för att inte någon i efterhand skulle kunna stämma tillverkaren eftersom denne inte informerat att det kunde vara farligt att slå bollträt i huvudet på någon.
Toyotas säkerhetsinstruktioner har heller inte fått Räddningsverket, som är den myndighet som är ansvarig för utbildning av brandmän och räddningspersonal att ändra sina rekommendationer för hur miljöbilar ska hanteras vid olycka.
- Vi rekommenderar inga speciella säkerhetsrutiner för miljöbilar. Vår rekommendation är att samtliga miljöbilar på den svenska marknaden ska hanteras som vilka bilar som helst. Det innebär att räddningspersonal ska göra en bedömning från fall till fall precis som om det gällde en bensin- eller dieselbil, säger Tom Thörn, som leder en grupp inom Räddningsverket som arbetar med metod och teknikutveckling vid räddningsinsats.
Tom Thörn anser att artikeln har orsakat en del skada.
- Flera räddningschefer har hört av sig och sagt att de är oroliga för att hantera Toyota Prius, säger Tom Thörn.
Bengt Dalström, pr och marknadsansvarig på Toyota Sverige fick många telefonsamtal efter artikeln i Dagens Nyheter. Reaktionerna var alltifrån oroliga potentiella Priusköpare till förbannade Priusägare som var insatta i säkerhetsfrågan och ansåg att uppgifterna var felaktiga.
- Jag tror inte artikeln har skadat varumärket Toyota, däremot kan det nog ha skrämt bort en del potentiella Priusköpare, säger Bengt Dalström.

#1
Conny Karlsson
2009-12-19 19:40

Se här nedan. Så här kallar sig Kenneth den 15 September då han sprider propaganda mot Prius.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14017
Lägger in vad han skriver och kallar sig då som namn. Observera namnet. Totota Prius miljöfarlig och en dödsfälla 15 sep 2009
Toyota Prius är både en dödsfälla och miljöfarlig. Se bifogad länkar:
http://www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml
Då spreds (15september)samma lögn om Prius som en dödsfälla och nedan upprepar kallad Kenneth samma lögnaktiga och felaktiga artikel.
Du är ertappad med byxorna nere Kenneth återigen kallad Kenneth denna gång........hur länge ska du fortsätta att sprida dessa lögner och vad driver dig till det?

#1
Kenneth
2009-12-28 18:17

Conny Karlsson:
Det som driver mig är: Miljöengagemang. Man kan inte kalla en bil som transporteras runt halva jordklotet som "Miljöbil" där man samtidigt tar upp de ingående batterikomponenterna till batteriet från diktaturer i sydamerika där man dessutom bedriver rovdrift på dess mineraler som tas upp från 1000 tals meter djupa gruvschakt. Man kan heller inte kalla tomater som drivs upp i oljeeldade växthus för ekologiska och miljövänliga bara för att de är obesprutade...

#1
Conny Karlsson
2009-12-29 13:15

Miljöengagemang!? Men vad hjälper det miljön att du skriver att Toyota Prius är en dödsfälla, när den inte är det som Tom Thörn från Räddningsverket svarat på DNs felaktiga artikel. Vad hjälper det miljön att du sprider lögner. Då får du ju skriva om mobiltelefoner plus allt annat som forslas upp ur dessa gruvor för att få dessa mineraler som krävs för att tillverka vissa varor. Så det är inte bara Prius som kräver dessa mineraler. Men sluta med och sprid lögner om Prius som inte stämmer så kanske du blir trovärdig. Det ska vara fakta inte gamla lögner från gamla artiklar som skrivits pga okunnskap som DN gjorde. Det är många bilar som inte kan kallas "milöbilar" om man ser det som du ser det. Alla länder är beroende av export hur skulle det annars fungera ute i världen? Jag tror inte någon vill tillbaka till de "expriment" med samhället som tidigare gjorts under 1900talet. Vi såg ju hur det slutade med det........(Kommunism bevare oss väl från det)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.