Bild
Nästa artikel

Toyota laddar upp med litium

Nyheter

Litiumjonbatterier kommer att spela en allt större roll i framtidens elbilar. Nu investerar Toyota i en ny litiumgruva i Argentina för att säkra tillgången.

En av Toyotas underleverantörer, där Toyota också är delägare, har nu ingått i ett avtal angående en ny litiumgruva i Argentina.

Litium är den lättaste metallen i det periodiska systemet och en viktig del i så kallade litiumjonbatterier, som bland annat kan användas för att driva bilar.

"Viktigt för stabil produktion"
Gruvan är belägen i nordvästra Argentina och projektet väntas kosta ungefär 100 miljoner dollar.

- När det kommer till massproduktion av hybridbilar är det största problemet bristen på batterier, säger industrianalytikern Yoshihiko Tabei till den amerikanska branschtidningen Automotive News.

- Toyota tar nu ett stort steg för att säkra tillgången av materialet och därmed en stabil produktion.

Litium blir allt viktigare
Toyotas satsning är en tydlig signal om att litium kommer att spela en allt större roll för bilindustrin de kommande åren.

I dagens hybridbilar från Toyota används batterier av typen nickelmetallhydrid.

Dessa batterier är lämpade för upprepade laddningar och urladdningar, men rymmer inte tillräckligt med energi för att driva elbilar under längre sträckor.

Där kommer litiumjonbatterierna in i bilden eftersom de kan laddas med en större mängd energi.

Det största problemet är dock att batterier med litium är dyra, som i sin tur leder till dyrare bilar.

Stora hybridplaner
Toyota annonserade nyligen att bolaget satsar på att fördubbla försäljningen av hybrider, till en miljon bilar om året.

Dessutom ska Toyota introducera åtta helt nya hybridbilar de närmste åren. Flera av dessa kommer sannolikt att utrustas med litiumjonbatterier.

Gruvan i Argentina kommer att stå färdig under 2012.

Diskutera: Tror du att Toyota kan behålla platsen som marknadsledare för hybridbilar?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Lennart Sndberg
2010-01-21 16:57

Jag tro inte att går att köra med Elbil ska man köra långa sträckor då måste man ha en Bensindriven Bil Och här uppe i Norrbotten där jag bor på vintern när det är 34-Grader på vinter då behöver man ha defrost på rutan och värme i Bilen när det
komer en Elbil som man Laddar på en minut
då köper jag en och starta lika bra som en Bensindriven Bil på vintern för att köra en Eldrivenbil 100Mil då måste man ladda den efter 50Mil om jag mins rätt och vänta hel
dag till vist vill man kör mer än 50Mil til
det är så fina vägar så man kör ju 100Mil
på en dag det kommer alldrig att få en Elbil
som man laddar på en minut och håller i kalla Norrbotten när treometrn visar upp till 40minus ibland en Elbil kan man ha där det är Varmare Länder och i Södra Svergie
jag tror att det kommer att finna Olja minst 100år til under oljekrisen skulle en
Olje prins Avslöja att det finns gott av olja
men han tystde ner ni som bor i Stockholm
ni ska tänka även att det finns Norra Svergie Titta på kartan Svergie att det är avlångt Land Norrbotten tillhör Svergie Lennart Sandberg Norrbotten som inte
har tunnelbana eller spårvagn och långa avstånd

#1
Lasse J
2010-01-21 18:24

Ja, ja
Då lär väl konflikter och"befrielsekrig" i framtiden drabba fler nationer än dom oljerika.

#1
Benny
2010-01-21 19:47

Jag är rätt säker på att Toyota förblir och tom. ökar sin marknadsledande ställning som elhybridtillverkare.Det pga. Toyota förstår elbilens begränsningar i tufft vinterklimat,begränsad räckvidd och högt inköpspris.( som Lennart Sandberg är inne på).Man vill vara säker på att komma från A till B.Toyota har tränat länge på det här med elhybrider, och har väldigt många modeller på gång.Kör just nu nya modellen av Prius i mitt arbete,och jag måste säga att jag inte hade så stora förväntningar,men jag är mycket imponerad.

#1
Tutte Timelin
2010-01-22 16:22

Grattis SNDBERG Världens längsta mening. 912 tecken exkl mellanslag

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.