Bild
Nästa artikel
Nyheter

2010 - Året vi får riktig elkontakt

Publicerad 22 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Den moderna elbilen är ett högintressant miljöalternativ som under år 2010 kommer att börja rulla på våra vägar. <b>Vi Bilägare presenterar 7 intressanta elpremiärer.</b>
Floden av nya etanoldrivna modeller lär sina men vi kommer att få se en rad nya snåla dieselbilar som klarar miljöbilskriterierna tack vare låg förbrukning.

Riktiga elbilar 2010
Mot slutet av året kanske också de första exemplaren av de efterlängtade plug in-hybriderna når den europeiska marknaden.

Det har talats länge om elbilarna men 2010 verkar de första dyka upp hos de svenska bilhandlarna.



Mitsubishi I-Miev
Till skillnad från tidigare mer eller mindre hemmabyggda prototyper, handlar det nu om massproducerade, riktiga bilar. Mitsubishi I-Miev har Vi Bilägare redan provkört.

Sedan i våras serietillverkas den för den japanska marknaden. Nästa år ska den, tillsammans med syskonbilarna Peugeot Ion och Citroën C-Zero, även börja säljas i Sverige. I-Miev är en liten småbil för fyra personer.

Litium jon-batterier laddas fulla på åtta timmar och räcker till 130 kilometers körning. I Japan testas också ett snabbladdningssystem som fyller batterierna på cirka 30 minuter.

Priset är inte fastställt men bilen blir förmodligen dyr. Räkna med över 250 000 kronor, cirka 150 000 kr mer än vad motsvarande bil kostar i bensinutförande.



Nissan Leaf
Nissan Leaf är en ny elbil som det japanska företaget utvecklat i samarbete med Renault. Leaf konkurrerar utrymmesmässigt med bilar i Golf-klassen.

Den rymmer fem personer och är enligt Nissan världens första bil som redan från början tagits fram för masstillverkning och inte är konverterad från bensindrift. Även här används litium jon-batterier och i Leaf ger de en räckvidd på upp till 16 mil.

Säljstart under sista kvartalet 2010. Pris är ännu inte känt men Nissan hävdar att Leaf ska blir "överkomlig för de flesta". Vi gissar att prislistan startar kring 300 000 kronor.

Återvunnen energi
I gränslandet mellan de batteridrivna elbilarna och dagens bensin- och dieselbilar, finns plug in-hybriderna.

I dessa kompletteras förbränningsmotor med en elmotor och ett batteri. Batteriet laddas över natten via ett vanligt vägguttag och ger sedan energi för några mils körning.

När batteriet är tömt startar förbränningsmotorn automatiskt och bilen fungerar sedan som en vanlig hybridbil. Rörelseenergin omvandlas vid inbromsningar till elektrisk energi som lagras i batteriet. Den återanvänds sedan när bilen accelererar.

I slutet av året väntas flera amerikanska plug in-hybrider nå den europeiska marknaden.



Chevrolet Volt
Den första konceptversionen av Chevrolet Volt visades redan på bilsalongen i Detroit år 2007. Nu verkar det äntligen vara dags för serieproduktion. Vid bilsalongen i Genève i år visades en europeisk variant av Volt kallad Opel Ampera. Ampera har designats i linje med Opels formspråk och kan få en annan förbränningsmotor.

I Volt sitter en fyrcylindrig 1,4-liters E85/bensinmotor. För Opel Ampera har GM istället talat om en dieselmotor. Med diesel skulle bränsleförbrukningen sjunka ytterligare jämfört med de 1,6 l/100 km som Volt presterat i amerikanska laboratorietester. Bägge bilarna klarar 64 km på eldrift innan förbränningsmotorn kopplas in.


Fisker Karma

Ännu en amerikansk plug in-hybrid är på ingång under året i form av Fisker Karma. Fisker har fått ett utvecklingslån på 528 miljoner dollar från den amerikanska staten för att sätta bilen i produktion. Fisker Karma drivs av två elmotorer om sammanlagt 300 kW. Litium jon-batteri ger upp till åtta mils räckvidd innan förbränningsmotorn behöver kopplas in. Karma ska klara 0-100 på under sex sekunder, toppfart cirka 200 km/tim och priset beräknas till cirka 800 000 kr.



Toyota Auris
Framför allt de asiatiska tillverkarna kommer med flera nya traditionella hybridmodeller under nästa år. Toyota lanserar en hybridversion av mellanklassbilen Auris som ett billigare alternativ till modellen Prius. Auris Hybrid delar komponenter med Prius men blir trots det minst 20 000 kr billigare.



Honda CR-Z
Honda återanvänder hybriddrivlinan från modellerna Civic Hybrid och Insight i två nya modeller. En sportcoupé som kallats CR-Z när den visats som konceptbil, samt en hybridversion av den praktiska småbilen Jazz, kommer att lanseras i Europa mot slutet av året.

Kompakt format och låg vikt kan göra Jazz Hybrid till den billigaste och snålaste hybridbilen på den svenska marknaden.

Diskutera: Vad skulle få dig att köpa en elbil?

Kommentarer

#1 • 2009-12-22 16:12
Jimmy (not verified)

Volten är nog den enda riktigt intressanta här. Hoppas att den blir en riktig pangsuccé både i USA och i europa, så att andra tillverkare kan följa efter.

#2 • 2009-12-22 17:39
Gunnar (not verified)

En elbil skulle vara högintressant om jag garanterat klarar att köra 8 mil + enstaka kilometrar fram och tillbaka till jobbet. Naturligtvis även när det några gånger är -10 gr eller kallare och värme behövs samt när man på sommaren behöver ACn gående

#3 • 2009-12-22 17:55
trepip (not verified)

Toyota Prius ladd-hybrid är den enda riktigt användbara och utprovade av alla. Överglänser alla andra. Ligger tio år före, erfarenhetsmässigt för att inte tala om driftskvalite. Stackars chevrolet och andra europeer. Hopplöst efter. Redan nu långt efter i kvalite. Hur ska det nu bli med för de en helt ny teknik i massproduktion. Vill inte agera testpilot för dessa fabrikanter de närmaste tio åren.

#4 • 2009-12-22 18:10
Janne (not verified)

Sålänge ingen hybrid eller elbil klarar att sätt på ett drag kommer jag inte att köpa någon.
När man behöver en släpvagn eller skall sjösätta båten måste man ha en bil till.
Hybriderna behöver en knapp där man kopplar ifrån eldriften vid dessa tillfällen för att vara användbar.
Elbilar??

#5 • 2009-12-22 18:31
tobias (not verified)

ger inte mycke för bilar utvecklade i amerika det enda dom har lyckats med är att ta fram skräp...
dom har otroligt mycke att lära av euorper och asiater....
dom som är duktigas är trots allt asiaterna dom är av naturen extremt nogranna kolla bara på deras mekanik när det gäller motorer,,,
sen kan man diskutera säkerhet det är nått annat...
det enda amerikanarna är duktiga på
är att FÖRSTÖRA för andra....utan dom skulle bilvärden nog se en ny gryning

#6 • 2009-12-22 18:37
tobias (not verified)

kommer att köpa volvos c30 eller saabs 93 elecrtik..
när dom fått gå ett tag i trafik och har testats tillräckligt...
Jag tror det kommer att komma drag till dessa bilar det vet utvecklarna....
(trots allt prius har aldrig haft det som tillval...tänk på att den sorten har funnits i 10 år..).
det kommer dom att sälja mycke på allt är fråga om pengar och pengar är på väg hela samhället håller på att vända....

#7 • 2009-12-22 19:35
Reidar (not verified)

Det är först när det sista kolkraftverket rivs som elbilar ger mindre koldioxid än en förbränningsmotor. Kolkraft startas när elbehovet ökar, vilket det ju gör när elbilen laddas. Mona har lovat att kapa elkablarna till andra länder, men samtidigt avveckla kärnkraften så elen är lite osäker.

#8 • 2009-12-22 19:51
mythbuster (not verified)

Reidar, eller så kan du köpa vindel eller annan "grön el". Då har du specat vad du vill ha. Kundefterfrågan fungerar.. faktiskt. Prova att försöka köpa R12 freon, klorblekt papper, osv.. Som kund har DU möjlighet att påverka.

#9 • 2009-12-22 19:52
Saabnisse (not verified)

Både Saab och Volvo har ju haft flera konceptbilar med både ren eldrift och som hybrider.
Hybriderna har varit parallellhybrider liksom Volt och inte seriella som Prius.
De seriella hybriderna är föråldrade konstruktioner som förmodligen kommer att överges.
Toyota har säkert parallellhybrider på gång också.
Men det kommer att dröja väldigt många år innan de kan konkurrera med konventionella bilar.
Det är väldigt svårt att få lönsamhet som bilägare om man måste betala dubbla priset för att låtsas vara miljövänlig.

#a • 2009-12-22 21:09
Börje Fahlander (not verified)

Var tog Noregs stolthet Think i vägen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.