Bild
Nästa artikel

Chevrolet Volt MPV5 - minibuss med elkontakt

Nyheter

Elbil betyder ofta liten ostkupa. Familjebussen Chevrolet Volt MPV5 är en laddhybrid som vill bevisa motsatsen.

Nästa år rullar de första exemplaren av elbilen Chevrolet Volt ut på vägarna.

Nu öppnar General Motors för att bilens drivlina kan dyka upp i fler modeller.

Familjebuss på el
Under bilsalongen i Peking som öppnar under fredagen premiärvisas konceptbilen Chevrolet Volt MPV5.

Det handlar om en femsitsig familjebuss som rakt av ärver drivlinan från ursprungliga Chevrolet Volt.

Under huven finns alltså en elmotor på 150 hästar och en fyrcylindrig 1,4-liters bensinmotor som fungerar som generator till elmotorn.

Bilen delar plattform med sjusitsiga familjelastaren Chevrolet Orlando som lanseras under 2011.

Större än Volt
Jämfört med sin släkting i halvkombiklassen är den 4,5 meter långa Chevrolet Volt MPV5 betydligt större.

Karossen är 18 centimeter längre, 7 centimeter bredare och 18 centimeter högre.

Både till det yttre och det inre påminner bilen om Chevrolet Volt, skillnaderna ligger framför allt i den högre konstruktionen.

Fem mil
Chevrolet Volt MPV5 är en laddhybrid, vilket innebär att bilen kan köras enbart på el så länge det finns kraft i bilens litiumjonbatterier.

Räckvidden är då drygt fem mil innan batterierna måste laddas upp igen.

Med hjälp av bensinmotorn kan bilen dock rulla i ytterligare 48 mil.

Av de första bilderna att döma ser Chevrolet Volt MPV5 väldigt produktionsklar ut.

Bli inte förvånade om bilen dyker upp som seriebil efter lanseringen av Volt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Volt MPV5?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Bear
2010-04-23 17:41

om jag fattat saken rätt så laddar bensinmotorn tillräckligt när man kör så körsträckan blir "oändlig" om man bara stannar och tankar ibland, har jag tolkat saken rätt?

#1
jörkky
2010-04-23 19:13

ingen sympati för jänkarna som de smutskastat toyota , eväl bara fan

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-04-23 20:28

Såg den i Beijing nu, den är inte alls produktionsklar, prototypen har inte fungerande inredning eller ens öppningsbar baklucka. Den har också mycket dålig takhöjd i baksätet, förvånande med tanke på den extra höjden. Förmodligen blir räckvidden på el inte de sex mil som ViB återger, dels för att bilen väger mer och har större frontyta/större luftmotstånd, dels för att de nog är tilltagna i överkant från början.

#1
S-E S
2010-04-27 00:44

Samma prestanda som på 40-talet. Välkommen efter!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.