Bild
Nästa artikel
Nyheter

"2010 blir elbilarnas genombrott"

Publicerad 30 december 2009 (uppdaterad 16 december 2010)
Strax lägger vi 2009 till handlingarna och griper oss an ett nytt bilår. Vi Bilägares reporter Tommy Wahlström spår ett av de mest spännande i bilismens historia.

2009 var, för att använda våra folkvaldas språk, ett riktigt skitår, även för bilismen.

Nyförsäljningen klubbades som en norsk sälunge och en bedövande deppighet spred sig över branschen. Lyckligtvis stundar bättre tider - hav tröst medtrafikanter - snart är 2010 här!

I takt med att världsekonomin långsamt återhämtar sig, kommer också bilbranschen att vakna ur sin globala dvala.

För några är det emellertid redan för sent. Vårt älskade Saab tillhör de definitiva förlorarna. I skrivandes stund är det ännu osäkert exakt hur sagan om Saab slutar.

Jag tror emellertid inte på några "happy endings", även om det under den senaste tiden funnits gott om sagofarbröder som velat övertyga oss om motsatsen.

Kalla mig skeptiker men jag tror inte på att nischtillverkare av extrema sportbilar plötsligt skulle kunna bli massfabrikörer. Jag tror att här ligger en hund, eller åtminstone en fet check från EIB, begraven.

Desto trevligare att se utvecklingen för Volvo. Kinesiska Geely kan bli ägaren som får ordentlig snurr på hjulen i Torslanda. Med öppna dörrar till Geelys gigantiska inhemska marknad, finns ingen begränsning av hur stort det kinesiska Volvo kan bli.

Jag gissar att de flesta före detta Saab-anställda kan tillträda sina nya bilbyggarjobb hos Volvo redan innan 2010 är slut!

Jag har nu snart arbetat i ett decennium på Vi Bilägare med miljöbilar som specialområde. Då, år 2000, förutspåddes de vätgasdrivna bränslecellbilarna vara på plats år 2010.

Så blir inte fallet.

Däremot kommer vi att få se en bukett elbilar och hybrider introduceras under nästa år. Många modeller är redan avslöjade och mot slutet av året kommer flera att gå att köpa hos svenska bilhandlare.

För både journalister och konsumenter blir det till att snabbt läsa på om nymodigheter som elmotorer, kilowattimmar och litiumjonbatterier. Samt för kraftbolagen att börja planera för att säkra upp elnätet i villakvarteren runt våra storstäder.

Annars väntar en aldrig sinande ström av strömavbrott när elbilspendlarna samtidigt börjar nattladda sina Peugeot Ion, Mitsubishi I-Miev, Renault Fluenze Z.E, Tesla, Nissan Leaf, Opel Ampera, Prius Plug-In, Chevrolet Volt och allt vad de nu heter.

Elbilarnas boom beror på en internationell efterfrågan. Bland svenska politiker lever strävan efter en mindre miljöpåverkande bilpark en slumrande tillvaro. Tyvärr lär den knappast vakna under valåret 2010.

Av någon anledning blir aldrig bilar och trafik någon stor valfråga. Det är märkligt med tanke på hur viktig den personliga mobiliteten är för många i vårt avlånga land.

Jag ber i alla fall att få tillönska ett Gott Nytt Bilår och säger njut av färden medan ni kan.

Som någon har sagt: "Framtidens bil är helautomatisk. Ni kan sitta hemma och ha det trevligt medan den gör hela utflykten ensam!"

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-12-30 17:48
Jocke (ej verifierad)

Det är bara att ta ny tag nu. Glöm Saab och slut upp bakom Volvo.

#2 • 2009-12-30 18:25
Saabnisse (ej verifierad)

"Med öppna dörrar till Geelys gigantiska inhemska marknad, finns ingen begränsning av hur stort det kinesiska Volvo kan bli."
Ett ganska naivt uttalande.
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tror att dessa bilar kommer att tillverkas i Sverige eller att de på något vis ger något tillbaka till Sverige?

#3 • 2009-12-30 18:40
PA (ej verifierad)

Jag håller med Saab-nisse. Inte tusan kan man lita på vad kineserna säger idag. Det är nog bara en tidsfråga tills allt är flyttad till Kina. Tänk bara på löneskillnaden mellan kineska och svenska bilarbetare. Det räcker väl bara med det för att man kan dra sina egna slutsatser

#4 • 2009-12-30 21:39
Roland (ej verifierad)

Det är inte tillverkning/sammansättningens adress/land som ger de stora bolagsvinsterna. Dessa hamnar i ägarens fickor på helt annan adress.

#5 • 2009-12-31 11:14
Saabnisse (ej verifierad)

Där har du helt rätt, Roland, det har ju visat sig för både Saab och Volvo under deras amerikanska ägares styre som plockat vinst och förlust dit det bäst passat dem.
Det blir naturligtvis likadant för Volvo med kinesiska ägare, men i motsats till Ford tror jag inte de behåller tillverkning i Sverige.
Den försvinner naturligtvis inte omedelbart, men en succesiv nedtrappning med mer och mer kinatillverkade delar blir det säkert, för att så småningom förvandlas till en ren sammansättningsfabrik.

#6 • 2009-12-31 12:03
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Men SaabNisse, du glömmer de höga importtullar som asiatiska biltillverkare måste betala för att sälja bilar i EU. Tullarna är den främsta anledningen till att japanska och koreanska tillverkare bygger nya bilfabriker i Europa.
Dessutom väljer många av dem att bygga lokala forskningscentra som tar fram modeller specifikt riktade mot vår smak. Geely har ingen anledning att gå åt motsatt håll och avveckla sina tillgångar inom EU.
Varumärket Volvo är dessutom känt som en exklusiv, svensk lyxbil i Kina. Jag tror Geely är duktiga affärsmän som inser risken med att urholka ett sådant varumärke.
Däremot tror jag att kinserna så snabbt som möjligt kommer att implementera Volvos kunnande i sina billigare Geely-bilar. Volvos kvalitet, säkerhet och miljökunskaper kommer att ge påtagliga konkurrensfördelar på den inhemska kinesiska marknaden. Så småningom tror jag också vi kommer att kunna se en ny serie billiga Geely-bilar, utvecklade med hjälp av Volvo och avsedda för den europeiska och amerikanska marknaden. Härliga tider stundar, tro mig! :)

#7 • 2009-12-31 12:26
Roland (ej verifierad)

En sammansättningsfabrik ligger bäst där det är billigast att producera, dvs typ låglöneländer. Det intressanta är ägande med forskning och utveckling som ger stora intäkter och intressanta välbetalda arbeten med stort tekniskt innehåll. Du har nischer som Haldex och Autoliv inom bilbranschen. Tyvärr är väl Sverige på väg att bli en dotterbolagsekonomi och det är inte intressant. Du har tex hela läkemedelsindustrin som fösvunnit med ägandet. En annan intressant utveckling var där tekoindustrin försvann på 50/60 talet. Idag har vi H&M som är oerhört duktiga men man äger inga fabriker inga fastigheter ej heller egen produktion. Det ordnas i låglöneländer men man sysselsätter rätt många i Sverige och det ger goda inkomster åt ägare och stora skatteintökter åt Sverige. Det intressanta blir när vi kan exportera avancerade produkter till Kina som hela tiden ökar sin köpkraft och efterfrågar varumärken från väst. Kina har idag gott om USD att spendera, så den marknaden öppnar sig och för oss gäller det att vara KONKURRENSKRAFTIGA. Vilket vi inte är tillräckligt inom "svensk" bilproduktion". Audi har på nåt vis fixat det trots höglöneland, man säljer 1 miljon bilar och ska nu investera 50-60 miljarder kronor i framtida bilutveckling över några år. Den kompetensen och kapitalet har nog inte Spyker. Det ärnog endast en spik i kistan. Gott nytt År eller kanske Grått Nytt Hår?

#8 • 2009-12-31 13:55
Per Penna (ej verifierad)

Instämmer med Tommy W, dvs Geely är troligen inte är så korkade att dom flyttar den lilla tillverkningen som finns i Sverige till Kina, vad skulle då vara kvar av Volvo's
varumärke? Det behövs även en design-avdelning på plats i Europa. Håller däremot inte med Tommy i artikeln att elnätet behöver förstärkas i Svenska tätorter pga elbilar och Plug-in hybrider. Vi har ett ganska stabilt trefassystem som är väl rustat för dessa effekter, till skillnad från ex.vis England som ofta har enfas i villaområden. Det är väl ingen som på allvar tror på att det blir en explosiv utveckling av eldrivna fordon? Det som skulle kunna påverka vore isåfall om Kineserna o/e Indierna kan producera väldigt smarta och billiga elfordon. Vet att indiska Reva(världens största elbilstillverkare) är på gång med bättre designade och med ett smart hyr-system på batterierna. Kineserna har ju en enorm tillverkning av elfordon redan idag, fast dom är oftast tvåhjuliga... Kina producerade 2008 21miljoner e-bikes(elcyklar/elmopeder/elmotorcyklar), av dessa exporterades endast 350000. Man väntar att det ökade med tio procent till i år. Var i Kina för fem år sen och redan då var eldrivna hojar vanliga, nu finns det hela städer som endast tillåter eldrivna hojar.

#9 • 2009-12-31 15:32
Kent Åke Nilsson (ej verifierad)

S80 förlängd modell och s40 tillverkas redan i Kina. Det är status med lite förlängda sedan modeller med bättre benutymme bak där . Finns väl några tyska förlängda bilar som tillverkas i Kina med. Många köpare och bilägare saknar körkort och har privatchauförer. Kanske är det tidigare springtaxi och cykeltaxi förarna som tagit på sig jobbet som privatchauförer åt nyrika i sina förlängda bilar nu.

#a • 2009-12-31 16:15
CARJESUS (ej verifierad)

Gott Nytt år alla SAAB-hatande motorjournalister och andra som tycker som jag!Snart är den halvsekellånga Saab-epedemin över och hoppas att även japanska och andra konstiga SUV-bilar och annan skit går samma öde till mötes.ENDAST VOLVO på våra vägar tack!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.