Bild
Nästa artikel

Jakten på snålföraren går vidare

Nyheter

Jakten på Europas mest miljömedvetna bilförare går nu in i nästa fas. I tävlingen Opel ecoFLEX Experience gäller det att visa sin förmåga att köra grönt.

Hittills har 25 000 deltagare registrerat sig på hemsidan www.ecoflex-experience.com.

Den slutgiltiga vinnaren kammar redan i sommar hem ett av de första exemplaren av Opels nya plug-in hybrid Ampera.  

Vi Bilägare är medarrangör av tävlingen.

Virtuell bilsimulator
Tävlingens första moment, en frågesport på temat att köra snålt, har de flesta deltagare nu klarat av.

Därmed inleds steg två, en virtuell bilsimulator där det gäller att demonstrera sin förmåga att omvandla de teorietiska kunskaperna till praktisk nytta.  

Simulatorkörningen är öppen fram till den 11 juni.

Sluttävling i Malmö
Den deltagare som lyckas bäst i simulatorn, går vidare till slutstriden som sker i ett internationellt evenemang i Malmö i slutet av juli.

Där tävlar Europas 20 mest miljösmarta förare om nycklarna till en av världens första plug-in hybrider.  

För intresserade finns fortfarande möjlighet att anmäla sig och delta i tävlingen.

Inloggningen stänger den 11/6 -2010.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gösta
2010-05-19 17:11

HAUBITS77B: Oj. Det var inte dåligt. Jag har fått uppfattningen att Prius drar relativt mycket vid landsvägskörning då enbart förbränningsmotorn används, runt 0,55. Men har som sagt ej provat själv utan bara fått återberättat från kollegor som haft Prius som tjänstebil.

#1
Robban
2010-05-19 18:55

Ja den går att köra riktigt snålt om man vill och inte kör över 80-90 km/t. Mitt rekord är 3,0 på 13mil och 3,5 på en hel tank

#1
Jarl
2010-05-20 00:17

Re: Gösta
Summan 0,35/mil motsvarar den mängd bränsle som Prius brular läka ur tanken när den bogseras av bärgningsbil!

#1
Seken
2010-05-20 00:38

Jag har kört en Volvo 740 automat, som producerade bränsle. Den gick så att säga på minus 0,12 l/mil. (Visserligen var den inte så snål när jag körde. Men ägaren, som jag litar på lika mycket som andra snålbilsägare, intygade sanningen i sin uppmätta förbrukning.)

#1
Jack Black
2010-05-20 09:07

Robban och "Haubitz77b", det är ju helt fantastiskt. Ni borde ställa upp i EcoTour nästa år då resultatet vid EcoTour tävlingen, då det gällde att köra så snålt man kunde på landsväg, slutade i 0.415 liter per mil för Priusen. Eller så ljuger ni helt enkelt. http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20100501/12735884517930&industry=&=

#1
Dick
2010-05-20 11:39

Har en Audi 3,2 Q Som jag är missnöjd med, Men bränsleförbrukningen är
det enda som är bra. På 1500 mil är bränsleförbrukningen 0,82 då är bilen kört mest i statskörning plus en extrem kall vinter. Vem slår detta med en sexsylindrig motor på 265hk?
Ps; Hade en gång en Golf 74 årsm. Den drog 0.48 det är en strålande siffra på den tiden. Och den var utrustad med en bränsledator som jag hadde monterad så dessa siffror är exakta.

#1
Jack Black
2010-05-20 11:41

Dick, din jämförelse med Golfen haltar. På den tiden var avgaskraven lite annorlunda och inte ens katalysator fanns. Då ver det mycket mycket lättare att få en bil snål.

#1
Gösta
2010-05-20 13:37

Dicks jämförelse haltar inte. Tänk vad snåla och starka bilar vi haft idag om inte katalysatorkravet kommit på 80-talet. Roten till det onda är katalysatorn. Kom ihåg Volvo 740 Turbo som utan katalysator gav över 180 hk, och med katalysator blev strypt till 156 hk. Katalysatorkravet som kom 1987 är en katastrof för motoreffekt och förbrukning. Och JA, i vissa avseenden var det bättre förr!!

#1
Dick
2010-05-20 13:47

Jack Black!
Du har helt fel om bränsleförbrukningen!
Bilar av i dag så förbrukar dom mycket mindre än förr.
Förr var det oftast förgasare och 2 ventiler/cylinder på motorerna och att få dessa att gå snålt var då ej möjligt. Ex; en motor på ca 1500cc var då ca 60-80 hk och i dag är de uppe på 120-130 hk och t,o,m. mer, på samma litervolym plus mindre bränsleförbrukning.

#1
Dick
2010-05-20 13:53

Katalysatorn tar max 8-10% av motoreffekten!

#1
Dick
2010-05-20 13:58

HAUBITS77B
Vilken årsm är det på Volvon?
Är bilen försedd med katalysator vid nyleverans
då är det olaglit att ta bort den!
Och 2a på bilbesiktningen om de nu ser att den är borta.

#1
Gösta
2010-05-20 14:02

HAUBITS77B: Du har rätt. Jag hade en Volvo 240 av 88-års modell en gång i tiden. På bilar av just 1988 års modell är kravet att katalysatorn behöver sitta på plats men inte fungera. Jag tog ett spett och slog ut keramiken så katalysatorn blev ett tomt skal. Vilken skillnad i effekt och prestanda. Bilen blev rent av ursinnig och vansinnigt snabb.

#1
ROBBAN
2010-05-20 14:03

Jo siffrorna är sanna, har bildbevis :-) Ställer gärna upp i ett eco race

#1
CRISTER
2010-05-27 23:18

Det är synd om dom som inte är kloka!!!!!!!!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.