Bild
Nästa artikel

Kör grönt och vinn elbil

Nyheter

Opel presenterar nu ett evenemang för lägre bränsleförbrukning för att öka intresset för märkets miljöbilar och kommande elbilen Ampera.

Opel arbetar nu för att marknadsföra miljöprogrammet Ecoflex, under vars namn flera mer bränsleeffektiva modeller säljs.

Miljökampanj
Som en del i detta presenteras nu en tävling som ska öka intresset kring den GM-ägda tillverkarens produkter.

Deltagare får svara på frågor om bränsleeffektivitet och därefter försöka köra så snålt som möjligt i en virtuell bilsimulator.

De mest miljösmarta förarna från 20 länder kommer sedan kallas till skånska racingbanan Sturup i sommar.

Elbil i potten
Där ska deltagarna visa att de är bäst på att köra miljömedvetet.

Priset till vinnaren är ett av de första produktionsexemplaren av kommande elbilen Opel Ampera.

Opel Ampera är den europeiska varianten av Chevrolet Volt, som lanseras i USA senare i år.

Bilarna har samma drivlina men skiljer sig till viss del på utsidan.

Räckvidd på 60 kilometer

Under huven på Opel Ampera sitter en 150 hästar stark elmotor som med kraft från ett paket med litiumjonbatterier ger en räckvidd på sex mil.

Vridmomentet på 370 newtonmeter levereras, som vanligt när det gäller elbilar, direkt från start.

Bilen avverkar noll till hundra på ungefär nio sekunder och toppfarten är 160 km/tim.

När batterikraften är slut rycker en bensinmotor in och tar över.

Under senare delen av 2011 lanseras Opel Ampera i Europa.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
nisse
2010-04-08 20:04

KÖP ALDRIG EN OPEL !!
URUSEL kvalite-tyvärr.Byta kamrem varje 6 000 mil=pinsamt dåligt !!
mvh nisse

#1
pg
2010-04-08 22:22

Hur vet du det Nisse? Opel har mycket hög kvalitet vill jag påstå. Jag har haft många tjänstebilar av märket, ca 20 st genom åren, och bara en har krånglat. Den har gått felfritt efter ett verkstadsbesök i Tyskland. Det visade sig att minnesdatorn satts ur funktion av verkstan i Sverige, alltså ren illvilja av en Saabbbverkstad.
Enda anledningen till att byta märke skulle vara just det faktum att det är Saabverkstäder som sabbar Opel. Att Opel numera har hög kvalitet vittnar ju det faktum att man infört 3 års fri service och reparationsgarnati. Synd bara att vissa Saabfanatiker hos vissa bilfirmor tillåts härja fritt. Hur sjutton går det med servicen på Opel och andra GM märken, när GM hatargänget hos Saab får fortsätta sälja och serva GM produkter? Inte ger det mig något större förtroende. Måtte Saab åka ut ur GM hallarna fort så det blir någon ordning.
Sedan har inte alla oplar kamrem. De som har kamrem har 15000 mils bytesintervall.

#1
ulf
2010-04-08 23:41

nisse har tydligen ej läst auto bild
där opel har haft minst fel på nya bilar i tyskand 3 år i rad ps
nya oplar från 2006 nyare är servise inervallen på kamremen 15000 mil
eller tio år

#1
Tobbe
2010-04-09 02:53

Jag hade samma inställning som dig själv förut Nisse, tills jag skulle byta bil och bestämde mig för att vidga mina vyer och prova alla märken jag kom på. Fastnade för nya Opel Corsa och den är helt underbart. Under 3500 mil jag kört har jag inte stött på något problem och ägarekonomin är över all förväntan.

#1
LARS
2010-04-09 10:50

va inne och kollade på nya corsa diselen den drar
0,37liter milen blandad körning tydligen så har dom öppdaterat framvangnen oxo det måste vara
världsklass eller utan stop en go

#1
Saabnisse
2010-04-09 18:11

Om vi kanske kunde komma tillbaka till det tråden handlar om, så är det väl ganska intressant med en seriell hybridbil, det finns ju inte för närvarande.
Sedan tycker jag att det är tråkigt att PG alltid ska skylla på Saabverkstäderna när det blir fel på Opel.

#1
Tobbe
2010-04-09 21:51

Någon som vet var man skriver upp sig för tävlingen?

#1
S-E S
2010-04-10 17:53

Kan bara inte förstå varför Opel inte använder det väl inarbetade namnet OHMEGA?

#1
Tobbe
2010-04-11 14:28

S-E-S: Där sa du något!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.