Bild
Nästa artikel

Större Toyota Prius nästa år

Nyheter

Nästa år kommer Toyota att lansera en större variant av Prius med effektivare batterier, det enligt en japansk tidning. Bilen spås bli en suv eller kombi.

Sedan länge har det ryktats om en större Toyota Prius.

Nu får ryktesspridarna ytterligare vatten på sin kvarn då den japanska tidningen Yomiuri rapporterar att Toyota i slutet av nästa år kommer att lansera en större variant av Prius.

Suv eller kombi
Enligt tidningen kommer den nya modellen att vara en kombi eller en suv.

Toyotas nuvarande hybridmodeller använder nickelmetallbatterier. Därför blir den större varianten av Prius Toyotas första med de mer effektiva litiumjonbatterierna.

Toyota väljer i dagsläget att inte kommentera uppgifterna.

150 000 kronor
Modellen kommer inledningsvis att lanseras på den japanska marknaden, enligt Yomiuri, med ett pris på 22 000 dollar, motsvarande knappt 150 000 kronor.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jocke
2009-11-16 22:24

Fy f-n vilket missfoster till bil... Toyota har verkligen avsedat hela sin designavdelning. Se bara den nya as fula Toyota Avensisen....

#1
Per_K
2009-11-17 01:36

En kombiversion av Prius vore mycket välkommen.

#1
Pelle
2009-11-17 10:28

Hjälp! Mina ögon!

#1
Tommy
2009-11-17 10:41

En mindre hade hellre varit välkommen. Och gärna en med dragkrok.

#1
Sake
2009-11-17 11:40

Ser mycket bra ut, Hi-tech och futuristiskt. Häftigt!

#1
EH
2009-11-17 12:49

Det var några år sedan Toyota kunde bygga bilar som såg normala ut. Tyvärr köper nog folk hellre en miljöfarlig bil än en bil som ser ut som en upp och nervänd diskbalja i plast.

#1
S-E S
2009-11-17 16:44

Miljövänlighet på Japanska? Ju större bil, ju miljövänligare?

#1
Conny Karlsson
2009-11-18 13:53

Tänk om man jämför en sådan här Prius kombi mot en så simpel bil som en Volvo V70 som folk betalar över 300000kr för utan att blinka och tycker att man gjort ett bra köp ! Man tar sig för pannan......i den jämförlsen är Prius kombi ett fynd även om den kostar ca 400000kr här i Sverige när den kommer hit. Och det värsta är att man tycker att sin V70 är snygg !!! Och med urgammal teknik som man med lätthet betalar över 300000kr för utan att blinka. Då blir man fundersam........

#1
S-E S
2009-11-18 15:17

Ju snabbare mar stryker snygg, avancerad teknik, prestanda och mode ur vokabuläret, ju fortare får man fram ett praktiskt fordon.

#1
kenneth
2009-11-19 09:18

Conny Karlsson: Att du bara orkar! Bla bla bla...

#1
S-E S
2009-11-19 12:20

Bla, Bla = längsta inlägget!

#1
Conny Karlsson
2009-11-19 20:42

Kenneth jo jag vet att det är hårt att höra sanningen och speciellt när man inte har vettiga argument emot utan bara bla bla bla ;o)

#1
S-E S
2009-11-20 12:15

Conny Carlsson, vilka argument kan Kenneth rimligen ha när du vill diskutera en bil som inte finns? Ska bli roligt att kolla in den när den rullas ut från fabriken i England.

#1
Sam
2009-11-20 13:12

Ni vet väl att japanerna har lika många ord för handelshinder som samerna har för snö.

#1
Lars K
2009-11-20 13:21

Toyota är och förblir en totalt själlös bil för pensionärer och andra männsikor som inte förstår sig på vad det menas med att köra en bil.
Svintrista, tvivelaktiga köregenskaper, ett skämt designmässigt, rostar fortfarande, kvalitétsproblem finns visst, och framförallt så är dom knappast billiga !
Sedan så är det konstigt att det i Japan finns restriktioner om hur många utländska bilar man får ta in (existerar väll inte i Europa). Dessutom så är nya japanska bilar väldigt billiga i skatt, som efter 3 år fördubblas, och efter 5 år 6-dubblas. Dvs då skeppas bilarna över till övriga asien t.ex Kina för försäljning, för det är billigare att köpa ny bil istället för att behålla den. Och då säljer toyota mängder av nya bilar på deras hemmamarknad.
Låter det rättvist ?

#1
MM
2009-11-21 17:07

Och vad kör Lars K själv? Säkert en Superrolig VW-Golf eller en elegant designad Volvo s40 :-) de har ju så mycket själ.

#1
S-E S
2009-11-21 19:03

MM, varför ska en bil vara rolig eller elegant? Ju snabbare du växer upp ju snabbare inser du att en bil ska vara praktisk.

#1
MM
2009-11-22 14:51

#S-E S Du vuxna jappanhatare, inlägget var ironiskt mot Lars K. Eftersom du svarade så kanske du är samma person? ;-) Du avgör absolut inte vad en bil skall vara i mina ögon det gör jag själv. Om du absolut endast vill ha en praktisk bil så är det ok för mig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.