Bild
Nästa artikel

Toyota Prius - så står sig hybriden mot V50 och S-Max

VI BILÄGARES BEGBILAR:

Toyota är omdiskuterat på Vibilagare.se och splittrar läsarna i två läger, förespråkare och motståndare. Och kanske får de båda sidorna ny ammunition - för Vi Bilägares långteststall har jämfört Toyota Prius med Ford S-Max och Volvo V50 och funnit några högintressanta resultat.

Vi Bilägare har jämfört Toyota Prius I med Volvo V50 och Ford S-Max. Och när det kommer till värdeminskning, bränsle och andelen totalkostnader står den japanska hybriden sig riktigt bra.

I tabellerna (klicka på FAKTA LÅNGTESTSTALL 2008 till höger) kan du se resultatet.
Taggar: Nyheter
Toyota Prius - så står sig hybriden mot V50 och S-Max

Kommentarer

#1
Anders
2009-01-20 10:14

Intressanta siffror! Prius verkar helt klart vara en billigare bil i längden. Visst är där reperationskostnader och så men det får man räkna med när bilen blir äldre. Heja Toyota!

#1
Saabnisse
2009-01-20 10:42

Jag är imponerad över att batterierna fortfarande tycks fungera på Priusen, men det vore intressant om ni kan göra en kapacitetsjämförelse mellan PriusI och PriusII.
Kör en uppmätt sträcka enbart på batteri så går det kanske att se hur mycket som finns kvar.
Om batterierna har t.ex. två år kvar är det intressant att se om det lönar sig med ett batteribyte eller om det är bättre att skrota.

#1
Perra
2009-01-20 10:44

Förr eller senare kommer batterierna gå sönder och då blir Prius en dyr historia. Det tror åtminstone jag.

#1
Ant
2009-01-20 14:23

Tycker det verkar rätt värdelöst! Kör du inte bilen rätt, och använder motorbroms så laddas aldrig batteriet! Hellre elbil som går på el och en liten snål diesel när det krisar, många skulle klara sig och bara ladda och köra 15mil..

#1
Sven
2009-01-20 14:36

Varför ingen sammanställning av den avskräckande höga totalkostnaden - så folk fattar att det inte är någon ide att äga bil!?
Varför inte räkna med dagens bränslepriser? Det är det vi jämför, inte historia under det gågna året - dvs behövs en tabell till! Chefen er kan väl räkna ut totalkostnaden för era bilar ändå.
Tror också jag att Priusen's batteribyte är mycket hög. Hur hög kan väl ni ange!

#1
Johan
2009-01-20 15:06

Vad alla ska klaga på Toyota då..Finns det dieselhybrider? Nej inte vad jag vet och jag tror ingen på detta forum kommer komma fram med en heller. Prius kanske inte är den sexigaste bilen på marknaden och batterier brukar ta slut någongång..Men man ska väl inte köra den mer än tio år eller max 15..Tror inte vi kommer köra med bensinbilar i stor skala om 10-15 år ändå så vi får nog vänja oss vid tanken att byta bil oftare i framtiden. Men Toyota har gjort ett bra jobb med prius även om jag inte kört den så måste den ändå vara en hygglig bil eftersom folk köper den för massa pengar dessutom. Nästa generation ser ut att bli riktigt fin men som sagt den är dyr. Jag kan bara inte förstå folk som köe Saab eller Volvo och så gnäller dom på Toyota det är helt offattbart..Ni kanske ska köpa eller iaf provköra en Toyota innan ni dömmer ut märket totalt..Dom gör ju Lexusbilar oxå och dom kan väl ingen klaga på förutom möjligen att dom är rätt törstiga men det kommer och finns hybrider där oxå..

#1
Arne
2009-01-20 16:29

Skulle vara intressant att höra vad alla taxiägare som har en Prius tycker. Dom kör ju verkligen under varierande förhållanden vad gäller korta och längre sträckor.

#1
jocke
2009-01-20 17:41

Vilken häftig sajt. Nu ska här debatteras. Min granne har just en Toyota Prius, en 06:a som tjänstebil. Han pendlar ca 4 mil om dagen med Toyotan och säger att den INTE är prisvärd. Den drar oerhört mycket bensin oftast ÖVER 0,6 att jämföra med runt 0,45 som Toyota anger. Den är bara snål i ren stadstrafik då elmotorn jobbar. Toyotan är dessutom väldigt slö särskilt vid omkörningar och i långa sugande uppförsbackar, det finns många sådana här på Värmdö, östra Stockholm. Den är vidare dyr i inköp. Den kostar tex 80 000 kr mer än en Golf TDI, diesel som dessutom är betydligt större och har en betydligt bränslesnålare, rappare och körgladare motor. Sammantaget menar han att han INTE kan rekommendera andra att köpa en sådan Toyota.

#1
Johan
2009-01-20 18:33

Prius är dyr det håller jag med om men Toyota är ett toppmärke punkt.

#1
Lasse
2009-01-20 19:55

När jag valde tjänstebil i höstas så blev det plånbokens tur att bestämma. Billigare bil kan man inte ha som tjänstebil. 40% avdrag på förmånsvärdet innebär netto ca 900:-/månad i förmånskostnad plus löneavdrag blir det netto ca 2 100:-/månad. Lägg där till en bensinförbrukning på ca 0,54 liter per mil så är ekvationen klar.

#1
LS
2009-01-20 20:51

Här kan man läsa om hur länge högspänningsbatteriet varar!
http://www.cleangreencar.co.nz/page/faq-prius
How long does the battery last in the Prius, and how much will it cost to replace?
The Prius battery is designed to last the lifetime of the vehicle and considering that the Prius is designed to be as durable as any other Toyota, and considering Toyota's reputation, that is a pretty long time. Toyota have lab data showing the Prius battery can do 290,000km of normal driving with absolutely no degradation of the battery's performance. To give some real life examples, there is a Taxi driver from British Columbia, Jatinder Parhar, who has done over 410,000km in his Prius Taxi and has had to do nothing to his Prius other than standard servicing. (click to read more here). Toyota has sold over 500,000 Generation II and III Prius worldwide and say they have never had to supply a battery pack for replacement due to wear and tear. (click here to read Toyota Press release). Given all this, the price of a replacement battery is probably irrelevant, however in the extremely unlikely event you needed to replace the battery in your Prius, current cost, at time of writing (Feb 2008), is NZ$4500.00 for a Generation II Prius and NZ$3150 for a Generation III Prius. However this is coming down all the time. When we first looked into this at 3 years ago the battery packs were priced at $7000 each. We believe the price will fall to around $2000 within a year or so given the increased production of Hybrid Vehicles using this type of battery. For piece of mind every Toyota Prius brought from The Clean Green Car Company is covered by a 2 year, unlimited km Hybrid Car Warranty that includes cover for the battery pack. [back to top]
Toyota betalar sedan ett par hundra dollar för att få tillbaka det uttjänta batteriet för att återanvända innehållet för nya batterier.
På den här länken kan man läsa om hur man får fram vilken spänning man har i tolvvoltssystemet på första priusen .http://www.elearnaid.com/12vo1topraub.html

#1
Saabnisse
2009-01-20 21:15

Javisst LS, det verkar ju bra, men jag skulle hellre vilja ha reda på vad nya batterier kostar i Sverige och hur lång tid de klarar.
Det är ju inte antal km som begränsar livslängden utan åldern.
Min personliga erfarenhet av NiMH-batterier är att de gradvis kroknar för att efter ca tio år slockna.
Och detta gäller japanska batterier till dyra handverktyg och inte några billiga varuhusverktyg från Kina.
Frågan kvarstår. Lönar det sig att byta batterier på en tio år gammal Prius, eller ska man strunta i att batterierna är slut, bilen går ju ändå.

#1
Johan
2009-01-20 22:06

Vem vill köra sin prius i 30 år? Allt som tillverkas nuförtiden har en kortare livslängd än förr i världen TV apparater och bilar m.m. Om ni inte har missat så ska vi konsumera för att hålla folk i arbete och värre kommer det bli eller bättre(det beror på vad man tycker)Tror inte dagens bilmodeller är lika tidlösa som t.ex. gamla jänkare..Jag tycker redan tio år gamla bilar börjar kännas omoderna om inte fem år till och med..

#1
Saabnisse
2009-01-20 22:30

Hoppsan JOHAN du missade visst något i mitt inlägg. Det handlade inte om trettio år gamla bilar utan om det lönar sig att byta batterier på en tio år gammal Prius.
Betalar man upp till 280000:- för en bil så kanske man är intresserad om den håller mer än tio år även om man själv inte behåller den så länge.

#1
Ella N
2009-01-20 23:47

Min bror åkte i somras i Stockholm i en Prius-taxi. Han sa att det var den sämsta taxibil han åkt på väldigt länge (komfortmässigt). Om en Prius tar 0,55-0,65 l/mil bensin anser jag det vara mycket bättre - miljömässigt, utrymmesmässigt, körmässigt mm att köpa en Audi A4 2,0 TDI 120 hk som bara tar knappt 0,4 l/mil (kommer inom kort).

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-21 00:44

Ang hur långt batteriet håller på en Prius har vi ännu inte svaret men vi undersöker frågan. Vår Prius I har gått drygt 18 000 mil och vår Prius II närmare 13 000 mil. Vad tycker ni, ska vi fortsätta köra dom? I så fall, hur länge då?
Jag har själv vår Prius II:a som tjänstebil. Den har en hel del tveksamma sidor men ingen ska ta ifrån den att den går väldigt snålt i stadstrafik. Jag snittar på 0.54 per mil vid övervägande kort körning i innerstan och många kallstarter. Jag tror inte någon annan bil slår det! Visst, en Golf diesel är möjligen snålare än Prius på landsvägskörning men jag tror inte att Golfen är så mycket billigare i inköp. Den nya TDI:n vi har i långteststallet kostar 225 000 kr, då har den väsentligt utrustning än vad som finns på min Prius som ny kostade strax över 250.

#1
Shogun
2009-01-21 01:13

Tommy Wahlström. Kör Prius så länge batterierna håller. Det verkar som om många tvivlar på dem. Men jag är övertygad om att Toyota testat detta otroligt noga och är säkra på sin sak innan de sääter en sådan här bil i serieproduktion. Varför skulle de våga riskera sitt ryckte ?
Men fortsätt så att de som fortfarande är misstänksamma blir överbevisade. Många andra märken kan inte ens få en vanlig konvetionell bil att fungera som en Prius på långa vägar. Vad jag vet har man just inte bytt något batteri på Prius än i Sverige, om jag förstått det rätt har man inte ens bytt en handfull i världen ?!
Tommy kan inte Vibilägare försöka få fram hur många batterier som bytts på Prius i världen ? Det är också konstigt att det alltid när det jämförs med Prius så är det en dieseldriven bil !? Varför ? Varför inte en bensindriven som är lika i konstruktion och visar hur mycket förbrukningen sjunker med denna teknik. Diselhybrider har redan Toyota i Japan, men bara på nyttofordon. Då man anser att dieselmotorer skapar för mycket vibrationer i personbilar anser Toyota, därför avstog Toyota dieselhybriden i vanliga personbilar. Men att det inte gör så mycket på nytto fordon som smålastbilar. Så dieselhybrider har redan Toyota i trafik i Japan sedan många år, så det är ingen nyhet. Annars är det inget problem att lansera en dieselhybrid.

#1
Arne
2009-01-21 09:33

Shogun: Vilken Toyota försäljare arbetar Du för. Då jag läst alla Dina insändare här och inte minst i Teknikensvärld för Du fram samma budskap med samma frenesi. Du jobbar verkligen i Toyotas marknadsförings organisation, tror jag.

#1
Shogun
2009-01-21 12:57

Arne.
Nej, jag jobbar inte för Toyota ! Fråga Boo Wennerberg på Vibilägare !
Vi har haft intressanta samtal flera gånger då vi pratat över telefon. Bla var jag med och uppmärksammade Vibilägare på MBs rostproblem på bilarna att de gjorde ett repotage här på min hemma plan om en MB. Så jag har inte något att dölja. Men jag har ägt såpass många bilmärken och modeller att jag kan göra en bedömning av hur de är att äga. Och är hör Toyota absolut till de bästa bilarna för gemeneman som vill ha problemfria bilar, det är min erfarenhet, och det är det jag för fram. Sedan tycker jag att det är bra som Vibilägare gör att de sätter blåslampa på alla biltillverkare när det behövs och att de även ska få gå i svaromål vilket de också får göra i Toyotas fall här just i dag i en annan artikel här på Vibilägare. Men det kan ju vara tufft att höra detta förstås som jag säger om Toyota iförhållande till andra märken och ägare som inte kan ta att en Toyota är bättre, tillhör du dom Arne ?!

#1
Christian
2009-01-21 13:26

En intressant missuppfattning är att en Prius går snålare ju mer man kan köra på enbart elmotorn. Energin till den kommer från bensinen - och eftersom både laddning och energiåtervinning innebär energiförluster på väg till och från batteriet bör man försöka minimera användningen av elmotorn i mesta möjliga mån. Och därmed försöka minimera även energiåtervinningen... Elmotorn har andra poänger, till exempel att gå in när bensinmotorn inte kan arbeta i ett effektivt varvtalsregister. Och dessutom behöver den inte tomgångsköras.

#1
Christian
2009-01-21 13:41

Ella: "din bror" åkte i en Prius förra året och du har åsikter om vad taxibolagen borde välja för bilar? Det överlåter vi åt dem, tycker jag. Det handlar nog ganska mycket om driftsäkerhet och totalekonomi när de väljer. Uppenbarligen står sig Prius rätt bra i jämförelsen. Särskilt i jämförelsen med bilar som inte ens finns än och har förbrukningssiffror som bara är datorsimulerade än så länge.

#1
Ella N
2009-01-21 14:31

Christian, Shogun m fl: Jag har inga synpunkter på vilka bilar tqxiföretagen ska välja, däremot en kunds värdering av en taxitjänst. Om du får en dålig produkt/tjänst, väljer du den igen nästa gång?
Varför jag jämför Prius förbrukning med en snål diesel är för att bl a jämföra CO2-utsläppet för att visa på att miljöbelastningen för Prius faktiskt är högre.
Det går visst att göra en bra dieselhybrid, men kostnaden skulle då öka ännu mer. I många nya commonrail-dieslar märker man inte mycket av vibrationer. Är miljön värd den extrakostnaden?

#1
Shogun
2009-01-21 14:52

Ella N.
Visst är det så att det skulle bli dyrare med en dieselhybrid, något som också Toyota sagt att de skulle bli dyrare. men redan nu klagas det på att Prius är en dyr bil iförhållande till en vanlig bil. Hur skulle det då bli med en dieselhybrid ?! Ännu dyrare ! Men som du säger är inte miljön värt det ? Jo, det kan man ju tycka att den är. Men är konsumenten beredd att betala mer kostnaden för dieseln, när man inte vill betala mer kostnaden nu för Prius vad den kostar det är frågan ? Annars teknikmässigt är det ingan som helst problem för Toyota att ta fram en dieselhybrid, det är det minsta problemet för dom. Frågan är som sagt, är konsumenterna villiga att betala mer priset för en dieselhybrid, när man klagar på Prius pris redan nu ? Antagligen har man klagat ivilket fall som helst om Prius hade haft en dieselhybrid motor eller bensin dito som nu, för det är ju en Toyota ! Det blir annat ljud i skällan när deras egna märken kommer med hybrider så småningom, då blir allt så bra så bra. Och alla kommer att sjunga hybridens lov på bla Vibilägares sidor här och forum ! Jag ska påminna om den dagen när den kommer var så säker !!

#1
Johan
2009-01-21 15:12

Klart det är bättre komfort i en merceds eller saab men det är väl inte det den här debatten handlar om!? Toyota gör bra folkbilar Sab & Mercedes är premium klar man sitter skönare =) Ibland tycker jag folk är korkade förlåt mig.

#1
Ella N
2009-01-21 15:33

Vem är korkad?
Ett bilköp är (väl oftast?) ett rationellt val utifrån flera kriterier. Prius är en dyr bil. Om jag upplever att jag får en mer komfortabel, rymlig och för mig lämplig bil som inte belastar miljön mer så köper jag den.
Faktum är att det går ett antal Prius som taxi i Stockholm. Om jag upplever att jag får mer valuta för mina pengar att åka en annan taxibil så gör jag det.

#1
Johan
2009-01-21 16:56

Det är korkat att jämföra komforten med en Toyota och en Mercedes tycker jag..Som att jämföra öl och kranvatten. Inte samma prisklass inte samma prestige..Toyota gör bilar för folk som inte vill hamna i lyxfällan eller inte har tjänstebil.Men Prius är dyr det håler jag med om men köp en annan modell nya Avensis har precis kommit ut och den är prisvärd eller en Auris om man tycke den är snygg.

#1
John
2009-01-21 19:31

Johan:
Ja att jämföra en Toyota med tex Europeiska bilmärken är verkligen som att jämföra ett gott öl med ljummet kranvatten. Vem i hela Halland vill ha ljummet kranvatten eller en Toyota? Ärligt talat? Jag är drygt 182 cm och hoppade in i en Toyota Avensis och satt oerhört obekvämt. Vid ett annat tillfälle åkte jag i en Toyota Prius och hade svårt att komma både in och ur bilen eftersom den första stolpen som sitter fäst i vindrutan inkräktar i instegsmomentet. Jag får både vinkla och luta kroppen så mycket att det är inte undra på att taxi chaffisen ansåg att Toyotan är en obekväm bil att använda. Han sa att det enda skälet till att ha körde den var att det är en sk "miljöbil"?! trots att den bara är snål i stadstrafik. På övrig körning drar den som vilken bil som helst. Han rekommenderade absolut inte mig att ha Toyota privat. Eftersom man får så mycket mer bil av annat märke om man lägger till lite pengar och beaktar att man kanske bara byter bil vart 5 - 7 år. Då kan man lika gärna köpa en rejäl bil som tex. Passat, Volvo, Audi, BMW eller en SAAB.

#1
Johan
2009-01-21 21:51

John..Det jag menar är att BMW & Audi tex är prmiummärken och komforten är ju klart bättre där även Saab & Volvo har bättre komfort vid långfärd..Men Toyota gör bra eller gjorde jag har en corolla från 2003 och den är hur bra som helst men vid längfärd kan man ju föredra ett lyxigare märke..Men har man en budget på runt 160tusen kanske en Corolla eller auris är att föredra..Hade jag råd skulle jag köra en ny Bmw 3 serie såklart men Toyota gör bra billiga bilar och nu verkar dom komma upp sig med nya Avensis den ser riktigt fin ut och ska ha bra komfort enligt olkia källor..
My Toyota Is Soo Fantastic

#1
Mythbuster
2009-01-21 22:49

Vare sig bränslepriser eller förbrukningar i filen stämmer. Åtminstånne inte om man tar medelpriset för 2008. Likaså stämmer ej förbrukningarna med tillverkarnas officiella värden. Vi bilägare har kanse egan mätningar?
PS till webansvarig. Länken går till en word fil. Dessa kan innehålla virus i macroform. Inte så bra att ni då använder pdf ikonen. Gör om filen till pdf så slipper ni förvirringen o virusrisken.

#1
Per
2009-01-21 23:23

Prius är en oerhört intressant bil. Det finns goda förutsättningar för lång livslängd på batterierna eftersom laddningen inte tillåts att över- eller understiga vissa gränser. I elbilar eller elektriska apparater måste man utnyttja batteriets kapacitet maximalt, vilket minskar livslängden. I en hybridbil kan man, till skillnad från en elbil, öka livslängden genom att inte utnyttja hela kapaciteten. Dessutom är ju andrahandsvärdet gott, vilket är viktigare än inköpspriset - något som många glömmer. Värdeminskningen brukar ju vara den största kostnadsposten på en bil.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-21 23:56

Ehhh, jo Mythbuster. Vi gör egna mätningar. Det är ju det som liksom är grejen!?! Vi anger vår egna förbrukning under året. Jag gissar (men kan inte lova, ska kolla i morgon) att bränslepriserna också är snittet av vad vi betalat per liter under året.

#1
Ella N
2009-01-22 00:27

I mitt förra inlägg glömde jag säga att för de pengar en Prius kostar kan man få en större, bekvämare och lika miljövänlig bil.
Till Per: Andrahandsvärdet är mindre intressant än inköpspriset om man behåller bilen 10-15 år. Då är dessutom de totala driftkostnaderna mer intressanta. Om Prius, Corolla m fl Toyota har så bra kvalitet som många av er debattörer säger borde det väl inte vara något problem att köra dessa bilar 30, 40 eller 50 tusen mil.
Jag anser därför att ViBilägare ska fortsätta att köra sin Prius I så länge det går.

#1
Shogun
2009-01-22 01:13

Ella N.
Just därför vill jag också att Vibilägare ska fortsätta att köra Toyota Prius, så att sådana som du som tvivlar på Toyotas kvalitet i det långa loppet ska bli överbevisade. Min Previa körde jag till 37000mil, sålde den vidare till en barn familj som fortfarande kör den bilen och säger att det är den bästa bil de haft. Kan ju nämna att Toyota Previa som gått som taxi i 65-70000mil utan problem. Jag förstår inte idag hur någon kan tvivla på Toyotas kvalitet även i det långa loppet ? Vad är grunden till det ? Då finns det fler frågetecken kring märken idag som tidigare räknades som kvalitetsbilar som går långt, men hur är det idag med det ? Ifråga sätt de märkena som verkligen har problem med kvaliten, med allt från hjullager,styrleder,spindelleder på bilar som knappt gått några tusen mil ! Sedan när du byter dessa dåliga spindeleder/styrleder och sätter dit nya så är de nya lika dåliga som bara håller några år igen och sedan behöver bytas igen, är det kvalitet ?! Här har vi en bil som Toyota Prius som är mer avancerad än det värsta som MB och BMW producerar idag, för att inte säga Saab och Volvo. Dessa bilar har betydligt fler fel på elektroniken som sitter i dessa bilar än Prius som är betydligt mer komplex bil men som ändå klarar sig utan allvarliga elektronik bekymmer som drabbar betydligt enklare bilar. Det säger en heldel också om kvaliten på Prius. Så jag säger till Vibilägare fortsätt och kör Prius så länge det går, det är en helt ny teknik som många inte förstår sig på och som då måste kritiseras. Faktum är att Prius tillhör den Toyota modell med minst reklamationer ! Och det tycker jag är ganska fantastiskt. Själv är jag av den uppfattningen att Toyotas kvalitet sjunkigt något sedan man började tillverka bilarna i Europa med europeiska underleverantörer som inte håller måttet som japanska underleverantörer till Japan byggda Toyota. Och hemligheten ligger i mycket att underleverantörerna till Toyota är helt eller delvis ägda av Toyota och det är att man har mer kontroll över kvaliten och kan sätta gränser själv för kvaliten som ska levereras, det är en del av hemligheten till Toyotas kvalitetsframgångar. Har själv påtalat detta till min Toyota återförsäljare som ska föra detta vidare till Toyota Sweden (general agent) Och jag vet att man redan känner till detta på Toyota Sweden och att man internt kallar detta för "europa standard". Och det är precis vad det är, när Toyota tillverkar i Europa med europeiska underleverantörer så kommer också fler problem precis så som europeiska märken drabbas av, kort sagt kvaliten har sjunkigt något ! Prata med en Toyota mekaniker och fråga om skillnaden mellan Japan och Europa tillverkade Toyota bilar, vilka som har minst fel ! Dock ska poängteras att man fortfarande är bättre än europeiska märken fortfarande, men jag själv är oroad om skillnaden i kvalitet minskar mellan Toyota och andra. Och jag är övertygad om att man hos Toyota är oroad över det också när inte underleverantörer kan hålla uppsatt kvalitet. Därför har man uttrycket "europa standard" internt på Toyota Sweden. Men som sagt Vibilägare fortsätt med Prius i ett "riktigt" långtest av bilarna för att överbevisa tvivlarna om långtids kvaliten. Det finns betydligt fler märken som skulle behöva bevisa sin kvalitet i ett "riktigt" långtest. Jag är inte ett dugg orolig i fallet Toyota Prius och långtidskvaliten, bilen är ju byggd i Japan !

#1
Mythbuster
2009-01-22 01:19

Till Tommy Wahlström, Vi Bilägare snittpriset från tankas hemsida ger ett pris för Bensin/E85/diesel på 12,39/8,61/12,97 SEK/l under 2008 Varsegod :)

#1
Saabnisse
2009-01-22 10:28

I mitt första inlägg i den här tråden föreslog jag att ViB skulle göra en kapacitetsjämförelse mellan nyare och de äldre batterierna.
Har ni möjlighet att göra detta?

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-22 12:49

Tack Mythbuster! Jo, jag har nu kollat med redaktionschef Bäcklund, och de bränslepriser vi anger är det snittpris vi betalat under året.
Saabnisse: Jämförelsen går inte riktigt att göra på det sätt du föreslår. Bara Prius II går att tvångsstyra enbart till batteridrift. Vi har heller inte gjort några exakta mätningar av hur långt man kunder köra på batteri när bilen var ny. Däremot bokför vi kontinuerligt bränsleförbrukningen på bilarna. När batterierna blir sämre borde det märkas genom att bilarna drar mer bensin. Hittills ligger förbrukningen stabilt.

#1
Saabnisse
2009-01-22 15:36

Alla NiMH-celler åldras, jag tror inte att Toyota kan sätta sig över naturlagarna, även om det verkar som somliga på den här tråden tror det.
Att det inte märks på bränsleförbrukningen kan ju bero på att det system som Prius har använder sig av den accumulerade energin under relativt korta tidsperioder så att om det t.ex. bara finns 50% batterikapacitet kvar märks det inte.
Men gör gärna ett prov med Prius II nu och jämför med ett om ett par år.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-22 18:17

Absolut! Så snart jag får igång eländet! Jag inte kört den på nästan två månader så idag när jag skulle ta den var naturligtvis batteriet (det lilla, vanliga 12V batteriet alltså) urladdat! Och den står parkerad med nosen först i ett skittrångt garage och startkablarna är inlåsta i bagageutrymmet som inte går att öppna eftersom det elektriska centrallåset inte fungerar! Så jag ringde Toyota assistans som jag aldrig tidigare använt men tänkte att nu är det väl ändå läge, bara för att få höra att vår assistans upphörde att gälla i juli förra året! Nu har jag hämtat en ny testbil så jag kan lyckligtvis ignorera Priusen ytterligare en vecka...

#1
Saabnisse
2009-01-22 20:21

Grymt, men inte ovanligt, min granne slappade och fick dörren stängd enbart i första hacket. Efter en vecka med tänd innerbelysning blev det trailer till verkstan för laddning av batteri och omprogrammering av styrdatorn.
Jag minns när det räckte att öppna bagageluckan och ta ut startveven, oftast räckte ett par ryck och motorn var igång.
Veven fanns ju kvar långt in på femtiotalet!
Men jag tror inte att många idag skulle kunna veva igång en bil.

#1
Johan
2009-01-22 20:34

Låter inte så objektivt att kalla priusen för elände..Luktar Toyotahat ända in på redaktionen..Fy fan snart byter jag tidning.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-22 22:40

Johan, jag antar att du skämtar? Är det på allvar så är det ett alltför korkat inlägg för att jag ska bry mig om att bemöta det!

#1
Johan
2009-01-22 22:57

hehe lite skämt såhär när alla är upphetsade över olika märken..Jag kör Toyota men jag kanske kör ett annat mätke nästa gång..Kanske svenskt om det kommer några vettiga modeller som passar mig. S60 ser ut att kunna bli fin och så hoppas jag på en fejslift på c30 för den har för tråkig front..Hotta upp den så blir den tuff.
Peace out och glöm inte vilka som är världens STÖRSTA biltillverkare.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-22 23:31

:-) Jo, där fick du allt upp pulsen på mig lite...

#1
LS
2009-01-23 00:00

Det går att starta Priusen genom att
ladda det lilla 12v batteriet genom ciggarettändaruttaget med en sådan här http://jalopnik.com/395127/
eller en sådan här http://astore.amazon.com/cuteseller08-20/detail/B000H774BY
eller annan klen laddning då det bara är datorn som behöver lite ström för att bilen skall gå att starta vilket sker med hjälp av det stora högspänningsbatteriet.Att låta ett blybatteri stå ouppladdat i veckor skadar det för gott, men det vet väl alla!
Annars får man fälla ryggstödet i bak och dra i nödöppnaren för bakluckan men det är enklare att göra på det första viset
Lycka till!

#1
Conny Karlsson
2009-01-23 01:26

Tommy Wahlström. Du har hämtat ut en ny testbil säger du ! Hoppas att det är nya Toyota Avensis ni hämtat ut till långteststallet ?! Vilken bil är det du pratar om ?

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-01-23 10:49

LS, det verkar vara precis vad jag behöver! Du har inte sett om det finns någon liknande pryl hos svenska bildelshandlare, typ Biltema?
Och Conny, Marianne håller på med Anvensis just nu så test av den är på gång. Dock kommer den för sent för att gå in i långteststallet. Årests långtestbilar har redan rullat runt 800 mil. Jag har hämtat en Seat Ibiza ECO-TDI Sport. Intryck såhär långt: pigg, lättkörd men gruvligt bullrig! Snälla Seat, varför gör ni samma misstag hela tiden? Varför inte följa en känd asiatisk biltillverkares exempel och anlägga några hundra meter "svensk" asfalt på testbanan? Förstår ni vilka fantastiska bilar ni skulle kunna bygga?

#1
LS
2009-01-23 18:16

Tommy Wahlström. Det verkar inte vara många som för sådana här hjälpmedel i Sverige, det är bara två ciggpluggar och ett motstånd för att inte ledningen skall bli för varm och att säkringarna skall gå sönder, men här är några.
http://www.tradera.com/Starthjalp-for-bilar-kopplas-mellan-cigg-uttag-UTROP-1kr-auktion_81603547#pic
http://www.micro.se/batterier/tillbehor/startkablar_till_cigguttag_12v-2975
http://secure.ordersite.co.uk/secure.ordersite.co.uk/times-driving/index.asp?DoAction=ProductDetails&ProductID=179
http://www.pacificcable.com/Picture_Page.asp?DataName=900-440
http://www.amabilidade2002.com/car2.htm
Dyrare variant.
http://www.blocket.se/vi/19824542.htm?ca=5_s
Har man en batteriladdare hemma så behöver man bara en ciggarettändarpropp och sen måste man ha tändningen påslagen då en del bilar inte har uttaget strömförande utan att man vridit startnyckeln en bit.

#1
Conny karlsson
2009-01-23 19:58

Tommy Wahlström.
Först vill jag berömma dig för att du tar dej tid att snacka med oss prenumranter och andra här på eran sida, det är värt mycket ! Sedan ska det bli intressant med testet av nya Toyota Avensis, synd att den inte får vara med i långtestet, men det kör ni väl ikapp ganska snart 800mil är ju ingenting. Men som sagt det blir intressant att följa testet av Avensis, hur långt fram i tiden ligger testet på ett ungefär ?

#1
Rolle
2009-01-23 20:22

Conny Karlsson:
Sluta upp att ibland kalla Dig Shogun och sedan Conny Karlsson! Det blir inte mer troligt att din "kära" toyota blir en del av bil test stallet! Tack och lov håller, förhoppningsvis, Vi Bilägare INTE toyota lobbyisterna om halsen. Det är väl att vi läsare slipper att läsa ännu mer dravel om toyota. Visste Du förresten att det är just toyota som lägger MEST reklam pengar per såld bil? Det krävs mycket och idig marknadsföring för att till slut trumma genom budskapet om toyotas förträfflighet. Upprepar man en lögn, dvs hård marknadsföring, tillräckligt många gånger upphöjs den till slut till sanning.
USCH!!!

#1
Conny karlsson
2009-01-24 02:02

Rolle.
Jag hade ett önskemål om Toyota Avensis som testbil, ja, men är det fel ? Jag kan ha önskemål om ännu fler märken som tex Honda Accord diesel med automat. Mazda 6 nya diesel mfl bilar jag skulle vilja ha med i långteststallet, tycker bara att det var synd att inte nya Avensis kom med det är en såpass intressant modell tycker jag men inte du uppenbarligen. Men vilken bil skulle du vilja se testas ? Och jag lovar att inte spy galla över dej för ditt önskemål av bil ;o)
Kul att Toyota engagerar så, då måste märket ha något speciellt eftersom många blir upprörda....;o)
Visst blir det en sanning att en del märken har kvalitet om det trummas in år efter år. Tex Volvo lever väl fortfarande på gamla meriter än hos en del personer som tycker att det är kvalitet och slitstyrka, och sådant borde också brytas när det inte längre är en sanning, och detta gäller inte bara Volvo utan flera andra märken som lever på gamla meriter fortfarande. Så visst kan man som du säga USCH !!
Kan du visa på källan att Toyota lägger mer pengar per bil än andra ?! Vart har du fått det ifrån ? Har du insyn i vad de olika bilbolagen lägger ut på reklam ? Visa oss gärna på det !

#1
Johan
2009-01-25 14:11

Eftersom folk som läser eran tidning kritiserar Toyota och andra japanska märken så borde ni hård testa ett gäng nya japsar t.ex. Avensis nya mazda 6 och Honda Accord men även Auris och nya Mazda 3 det vore intressant..Tycker annars att VIB har lite förlegad syn på japanska märken och det spär på fördomarna om T.ex. Toyota och Honda..Honda förtjänar mer status för deras bilar är bra och så är dom ett företag som satsar framåt.

#1
Messerschmitt
2009-01-26 22:08

Värst vad många ivrare för att japanska bil arbetare ska få ha kvar sina jobb.
Att ni inte skäms?
I förlängningen med uteblivna skatte inkomster från industri arbetarna, kan vi inte ha kvar alla lärare, dagis personal, läkare, sjuksköterskor, äldre vårdare mm mm
Tänk på det när ni kör era japan bilar!!!

#1
Conny Karlsson
2009-01-27 01:39

Messerschmitt är det inte lika illa med de som vurmar för eller kör tyska bilar istället för svenska eller så kallade svenska bilar ? För de flesta Toyota som säljs i Sverige (dock inte alla) är tillverkade i England eller Europa (Aygo, Yaris, Auris,Avensis, Corolla Verso) numera inte Japan. Så det är många som är landsförädare enligt dej !

#1
Ante
2009-01-27 17:20

Resultat i debatten mellan Conny Karlsson och Messerschmitt: 0 - 595 till Messerschmitt! Bra att någon tänker på den offentliga sektorns fortlevnad och beroende av arbetarnas skatteinbetalningar och arbetstillfällen i Sverige. Bravissimo!!

#1
Trabant
2009-01-27 17:56

Ante och Messerschmitt jag undrar om det är någon mer än jag som får känslan av att ni är en och samma person som skriver kanske också med flera andra nick som förekommit förut här och drivit hat kampanj mot bara Toyota till gangn för oss alla och våran offentliga sektor och företag i Sverige. Men ni glömmer den största gruppen att inleda hat kampanj emot. Och det är mot alla ägare till Tyska bilar som kanske helst vill undvika en omvänd "kristall natt" ! Men ni/du med alla berömda nick namn som du använt under de senaste månaden här i dina/era hat kampanj mot framförallt Toyota visar sig bita ganska dåligt verkar det som. Fortfarande så kommer Toyota att vara världens största tillverkare oavsett vad ni skriver för trams om Toyota här på Vibilägares sidor. Men är man störst bäst och vackrast så får man stå ut med det mesta, tänk på det barnrumpor !! ;o)

#1
Ante
2009-01-27 19:44

Hejsan!
Det är nog snarare så att Du kanske är en del av den sk "Toyota lobbyn" som ibland heter Conny Karlsson, Shogun mm. Kanske Trabant också är ekvivalent med ett annat nick... Jag har noterat att det finns många kommentarer från "Toyota lobbyn" också finns på bla Teknikensvärlds debatt sajt. Namnen, nicken är mångfacetterade men inläggen orda granna! En tillfällighet? Knappast! Att hota men ngt motsvarande en "omvänd kristall natt" är en så grov förolämpning att jag kommer att testa vad polisen anser om ett sådan uttalande!

#1
Trabant
2009-01-27 20:53

Ante var det huvudet på spiken ! Jag menar det måste finnas fler än stackars Toyota ägare som ska bidra till välfärden i framtiden ! Så kanske alla ägare till tyska bilar som är i majoritet mot Toyota ägare kanske också vill vara med och bidra så slipper vi "kristall natten" återigen. Så börja att uppmana tyskbils ägare här på Vibilägares sait är du snäll i varje bilartikel i konsekvensens namn för vår välfärd, tänk på saken !!!
Vad gäller Conny Karlsson så känner jag till honom på flera motor siter.
Likaså Shogun här på Vibilägare och Teknikensvärld. Och vi har skrivit till varandra många gånger om intressanta saker !

#1
Trabant
2009-01-27 21:11

Ante jag glömde. Gå till polisen och visa vad du skrivit här och vad jag skrivit så får de sig världens garv. När börjar kampanjen mot tyskbilsägare att de ska köpa svenska bilar istället, och var ska vi börja ? ;o)

#1
Ante
2009-01-27 22:49

Trabant: Du kanske är en smula schitsofren i så motto att Conny Karlsson och Shogun är SAMMA skribent!!!!! Det BORDE du veta, eller så har du också olika skepnader för att stödja och supporta "Toyota lobbyn".

#1
Ante
2009-01-27 22:57

Trabant: Du kanske är en smula schitsofren i så motto att Conny Karlsson och Shogun är SAMMA skribent!!!!! Det BORDE du veta, eller så har du också olika skepnader för att stödja och supporta "Toyota lobbyn".

#1
peterh
2009-02-02 11:21

Till skillnad från tyckarna har jag ägt 3 olika prius under 5 år.
Förutom en låga förbrukningen ( 0.48 - 0.5 ) så har bristen
på verkstadsbesök varit en ren fröjd. En enda gång har jag
gjort (ett planerat) verkstadsbesök, inte en enda gång har
bilen strejkat.
Kombinera detta med låg/ingen skatt, p-förmåner och bra innerutrymmen så är min bedömning att det är den bästa bil jag haft ( ja, jag har besökt både saab och volvoverkstäder, men det gör jag aldrig igen).
Enda smolket i bägaren är att priusen har något som mina
saabar aldrig hade : skitiga strålkastare, inte heller har priusen några stötfångare värda benämningen. Men det delar den med en förödande mänd andra bilar.
Alltså ; prius har gett mig bekymmersfritt och billigt bilåkande i 5 år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.