Bild
Nästa artikel

Långtestbilarnas krämpor nästan botade

Test

Polon ryckte, Kian rök och Opelns elektronik fick frispel. Vi skickade in våra krånglande långtestbilar på hälsokontroll. Det gjorde susen - utom i ett fall.

Vår knallgula Volkswagen Polo har under sina första 2 000 mil överösts med beröm av alla som kört den.

"Ociviliserat ryckig"
Såväl bränsleförbrukning, åkkomfort som köregenskaper har fått tummen upp av testförarna.

Men på en punkt har kritiken mot bilen varit både hård och enhällig: drivlinan håller inte måttet.

1,6-litersdieseln i kombination med den sjustegade DSG-lådan är ociviliserat ryckig i låga hastigheter och förstör det annars fina körintrycket.

De abrupt huggande bromsarna gör inte saken bättre och att finmanövrera med Polon utan att den småskuttar är nästan omöjligt.

Men det är uppenbarligen en nackdel man får ta som kund.

"Inga fel"
Vid kontrollen hos generalagenten fick den ryckiga Polon godkänt av teknikerna.

Marcus Thomasfolk är informationschef på Volkswagen:

- Vi hittade inga fel på drivlinan och bilen uppför sig enligt vår bedömning helt normalt. En viss ryckighet finns, men den måste man acceptera.

- En DSG-låda har ju inte, som en konventionell automat, någon momentomvandlare. Den arbetar istället med dubbla kopplingar av samma typ som i en manuell växellåda.

- Möjligen kan det framöver komma en ny mjukvara som gör växlingarna mjukare, men det är inget vi fått några signaler om i dagens läge. Bromsarna fungerar också som de ska, enligt våra tekniker.


Polon har även haft problem med sin serviceindikator.

Den slog larm om service redan vid 1 500 mil, trots att intervallen är 3 000 mil/år.

I det fallet handlade det om en mjukvarumiss, som finns på ett antal dieseldrivna bilar i modellserien och åtgärdas på garantin.

Bubblor och släpp
I fallet  Kia Venga är det den automatiska klimatanläggningen som krånglat.

Plötsliga rökpuffar och missljud från kompressorn vållade oro under några heta sommardagar.

Skulle anläggningen haverera när den som bäst behövdes?

Den gjorde den inte, som tur var.

Puffarna och missljuden visade sig bero på att en säkring till kondensorfläkten hade gett upp.

Röken uppstod då systemet släppte ut övertrycket och kompressorljudet orsakades av för lågt tryck i systemet.

Bubblor i folien
Så något egentligt fel på klimatanläggningen var det inte.

Vid kontrollen hos generalagenten åtgärdades även de bubblor och släpp i den svarta folien runt sidorutorna som bilen drabbats av.

- Vad foliesläppen beror på vet vi inte med säkerhet, säger Kias svenska informationschef Cecilia Gustafsson. Men sannolikt handlar det om en miss i den tidiga produktionen.

- Er långtestbil är den första som levererades i Sverige, långt innan den officiella säljstarten i mitten av februari. På de bilar som sålts efter det datumet har vi inte märkt några defekter.

Stopp vid stopp/start
Ett tredje fel på Kian är att stopp/startsystemet ibland inte fungerar som det ska.

Bilen stannar visserligen snällt vid rödljusen.

Men när man ska igång igen räcker det inte med att släppa upp kopplingspedalen för att motorn ska hoppa igång, utan man måste ta till startnyckeln.

Felet är så kallat intermittent, det vill säga inträffar bara då och då.

När Kias tekniker försökte provocera fram det lyckades man inte och kunde följaktligen inte vidta några åtgärder.

Felet syntes heller inte i bilens självdiagnostik.
  
Fyrverkeri av meddelanden
Långteststallets Opel Astra har haft problem med det avancerade strålkastarsystem, AFL (Adaptive Forward Lighting), som den är extrautrustad med.

Meningen är att ljuset, som är av xenontyp, ska följa rattens utslag.

Beroende på körsituation ska även strålkastarnas räckvidd och bredd ställas in automatiskt; längre ljusbild vid snabb körning och kortare och bredare vid långsam framfart.
 
Men systemet har inte alls fungerat och följden har blivit ett irriterande fyrverkeri av olika varningsmeddelanden i bilens färddator.

Orsaken visade sig vara ett fel mjukvaran till en nivågivare i Astrans bakvagn.

Givaren håller koll på bilens lutning och ser till att de skarpa xenonljusen inte bländar mötande trafikanter.

"Felet åtgärdat"
Om givaren inte fungerar som den ska stängs AFL-systemet ned.

- Felet är känt av Opel och sedan länge åtgärdat i produktionen. På de bilar som hann säljas innan missen upptäcktes görs en uppdatering i samband med service eller om kunden klagar, säger Annicka Troedsson, informationschef hos Opel i Sverige.

En annan källa till irritation på långtest-Astran har varit farthållaren, som ständigt hoppat ur strax efter att föraren ställt in önskad fart.

Även det felet är nu avhjälpt och det berodde på en överkänslig kontakt i kopplingspedalen, som nu är utbytt.

Meningen är att farthållaren ska kopplas ur vid en lätt tryckning på kopplingspedalen.

Men på vår Opel räckte med en skakning över ett gupp eller att föraren bara snuddade pedalen för att bilen skulle tappa den inställda farten.

Diskutera: Vad tycker du om krämporna hos långtestbilarna?

Säg din mening om testbilarna!

Äger du själv någon av de bilmodeller som ingår i Vi Bilägares långteststall 2010?

Dela gärna med dig av dina åsikter om Kia Venga, Opel Astra, Peugeot 3008, Skoda Yeti och Volkswagen Polo.

Då får vi ett ännu bättre underlag för vår bedömning av bilarna.

Enklast lämnar du dina synpunkter via e-post på adressen: langtest@vibilagare.se.

Taggar: Test

Kommentarer

#1
Dick
2010-08-26 14:04

Funderar över hur bra det kommer att fungera efter ett antal vintrar har passerat? Man kunde önska att allt lull-lull var enklare att ta bort när bilar degraderats till andra-bilar.

#1
robban i GBG
2010-08-26 22:50

Volvo PV går på högvarv
Göteborg 26 aug 09:10
Nu inför Volvo personvagnar för första gången i motorfabrikens historia fyrskift i fabriken, uppger SR Göteborg. Det är motorfabriken i Skövde som får fyrskift, vilket innebär produktion dygnet runt, alla dagar utom natten mellan fredag och lördag.
Produktionsökningen sägs i första hand bero på att köparna vill ha den nya femcylindriga dieselmotorn. 300 anställda berörs av produktionsökningen. Efter nyår ska fabriken enligt planerna tillverka 4.200 motorer i veckan. I dag tillverkas 2.700 motorer i veckan.

#1
Stefan
2010-08-27 00:47

robban i GBG:
På söndag kommer det in ett molnområde över norra dalarna, kan även bli regn i Finland

#1
Bengan
2010-08-28 17:33

KIA Venga 1,6 l 125 hkr automat. Har inte haft bilen så länge. En tor-resa Sthlm ca. 38 mil tog 0,62 l/mil. Inkörning, varför hastigheten 90-100km/t användes. Mycket elektronik i bilen varför
vi får se om/och hur länge det fungerar... Mycket härlig motor - och med kamkedja - som KIA påstår
ska hålla hur länge som helst - utan problem. Automaten fungerar också bra, vad jag kan förstå
- den första i min bilhistoria. Men framför allt har jag köpt bilen pga den höga sitshöjden - har en muskelsjukdom, varför normalhöga stolsitsar inte längre är möjliga att använda.

#1
lubos
2010-08-28 17:59

I alla de nämnda fallen är det "onödiga finesser" som ställer till det! Varför inte gå in för att göra enkla konstruktioner som klarar samma krav?
Vem vill ha sju växlar och dubbelkoppling på en lågpris småbil? Det är nästan lika idiotiskt som start/stopp automatiken som VIB tidigare demonsrerade hur verkningslöst det var! Vem har nytta av AFL? Den som leker rallyförare till vardags? Men vi kan ju själva välja bil efter resultaten i VIB:s långtester vilka fyller stt stort behov för konsumenterna!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-29 02:28

Mycket bra poäng Lubos...
Dessutom kan man fundera varför Vi Biläagre mycket sällan tar med tyska så kallade "premium märken" i långtidstesterna? Jag tänker främst på Audi, BMW och Mercedes...
Är Vib och dessa tillverkare rädda att en massa fel även ska dyka upp på dessa bilar mån tro? Vilket skulle rimma illa med den i vissa fall inbillade högre kvaliteten...
Jag menar kan man testa en Polo för cirka 200 000 kr kan man ju även testa en Audi A4 för 300 000 kr...

#1
CRISTER
2010-08-29 12:22

LUBOS:Vem har nytta av AFL (automatic forward lightning) eller strålkastare som följer rattutslaget?Har du aldrig provat?En mycket smart uppfinning som gör en enorm nytta vid landsvägskörning i mörker.Kan vara skillnaden mellan liv och död om det står en älg i kurvan där vanliga strålkastare inte lyser upp.Har haft denna finess på min Opel Vectra sedan 2004 och är helnöjd.Förstår inte vad som skulle vara nackdelen med AFL.

#1
pg
2010-08-29 23:20

Att bilar med många eltillbehör skulle vara mer krånglingsbenägna än en standardbil är onödig rädsla.
För många år sedan, var många rädda för att köpa bilar med elhissar, centrallåsning, servo, eltaklucka mm.
I min bekantskapskrets finns många bilar med upp till 40000 mil på mätarn, o alla finesser fungerar!
Annat var det på 70 talet. Då var det inte så vanligt förekommande, men fanns företrädesvis på Japanska och Franska bilar. Då krånglade Franska bilar med ex.utrustning redan från de var nya, medan Japanerna inte krånglade de första åren, utan först efter flera års användning.
Dagens biltillverkare har helt andra förutsättningar att rätta till de fel som till äventyrs kommer i en nyproduktin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.