Nästa artikel
13 gånger dyrare på Golf
Nyheter

13 gånger dyrare på Golf

Publicerad 20 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
En dum konstruktion står ofta ägaren dyrt. Det är fästkrokarna till bagageutrymmets hatthyllestroppar i Volkswagen Golf ett avskräckande exempel på.
Fästkrokarna i Volkswagen Golf är ingjutna i plastinredningen på bakluckans insida, med påföljd att hela inredningen måste bytas om ett fäste går av.

Dyr reparation
Precis det hände med vår långtest-Golf. Kostnaden för reparationen uppgavs till
1 696 kronor!

Den ansvarige testföraren hajade till, avstod från att laga fästet och satte i en vanlig skruv istället.

Billigare på Renault
Märkligt nog drabbades samma förare av samma fel på Renault Mégane. Men där var problemet en bagatell att åtgärda.

Där är det bara att skruva dit en ny fästkrok.

Det gjordes i samband med Renaultens första service och kostnaden stannade på 132 kronor.

Det är nästan 13 gånger mindre än vad Volkswagen tar för motsvarande reparation på Golf.

Diskutera: Har du råkat ut för liknande reparationskostnader på grund av dumma konstruktioner?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-20 12:17
Erik F (ej verifierad)

Kanske man kan slippa lite av tjatet som "tysk kvalitet" ett tag nu. Typiskt tyska bilar: en bra KÄNSLA av kvalitet, så länge det håller. Sen går det sönder och då blir det dyrt.
De på Teknikens Värld har länge "öst beröm" (redaktörens egna ord) över VW:s 1,8T-motor. Men de har tydligen missat att det är en problemmotor, som för ofta skär runt 6000 mil om man kör mycket i stadstrafik och byter olja var 3000:e mil som föreskrivs. Motorn klarar inte det och skär. Varför läser man inte om det?
Jag hävdar att det är endast efter ca. 10 år/20 000 mil som man kan uttala sig om en bils sanna kvalitet. En lyxig känsla vid provkörning av ny bil säger ingenting om bilens sanna kvalitet.
I Vi Bilägares fall var kvaliteten på denna knopp inte ett dugg bättre än på risade Renaulten. Skillnaden var att 1. knoppen gick att byta separat på fransosen - smartare konstruktion alltså och 2. att det kostade 13 gånger mer att byta knoppen på Golfen p.g.a. dum konstruktion och dyr del. Knappast kvalitet.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:34
Börje Gran (ej verifierad)

Ett tips.
En bil är för många ett hjälpmedel för att ta sej från en punkt till en annan. Andra tycker att en bil är ett sätt att visa sin personlighet, eller att man vill framstå som en rik och framgångsrik bilförare.
Med andra ord att köpa sej en image när man inte kan visa det på annat sätt
När kommer en motortidningsjournalist på den ljusa ideèn att redovisa in i minsta detalj vad det kostar att förflytta sej med en bil under låt oss säga en 5-årsperiod.
Bilar som de flesta av oss kan klara av ekonomiskt. Finns säkert många bilägare som bokför kostnaderna för sitt bilägande noggrant och sanningsenligt. Efterlys dessa!
Jag tror att många vill veta detta, för min egen del är jag inte intresserad av att veta hur det är att framföra en bil i 6-7 hundratusenklassen.
Kan förstå att journalister gärna åker till exempelvis Tyskland eller Italien på tidningens bekostnad med lön och traktamente och 5-stjärnigt boende på bil-fabrikantens villkor och bekostnad.
Börje Gran nyfiken

#3 • Uppdaterat: 2010-01-20 14:52
Conny Karlsson (ej verifierad)

Erik F.
Helt rätt! Detta frågade jag Marianne Sterner om när hon skriver om just Golf på annan plats om "imponerande kvalitetskänsla". Vad är det ? Och vad har man för nytta av det? Är inte den "riktiga" kvaliten viktigare? Skriv om den. Detta är under artikeln "VW Golf årets långtestbil".
Lägger in nedan vad jag frågade Marianne Sterner.
-------------------------------------------------------
Conny Karlsson 18 jan 2010
Marianne Sterner. Jag måste bara fråga vad har man för nytta av en "imponerande kvalitetskänsla" som bara är en känsla? Det har jag funderat ofta över. Och jag undrar om någon motorjournalist kan förklara detta?! Vad har vi som konsumenter för nytta av detta? Är det inte bara för att dölja den riktiga kvaliten på bilen biltillverkare satsar på detta? Ofta tycker jag det verkar så att biltillverkare som satsar på "kvalitetskänsla" ofta har brister i den "riktiga kvaliten" på bilen!? Så upplever jag det. Svara gärna på detta motorjournalister om ni kan !

#4 • Uppdaterat: 2010-01-20 15:43
S-E S (ej verifierad)

Sedan det är samma förare som skadar krokarna på 2 olika bilfabrikat har jag ett bra tips: ta bort potatissäcken eller Riesenschnausern från hatthyllan innan du öppnar bakluckan!

#5 • Uppdaterat: 2010-01-20 16:48
Tjänstemannaföraren (ej verifierad)

Håller med vad många skriver om "upplevd" kvalitet och riktig. Audi A4 är en bra tjänstebil för en period av 2-3 år. Gjorde misstaget att köpa loss den efter mina 3 år då jag tyckte det verkade vara en vettig affär. Nu ca 2,5år senare och runt 8.600 mil på mätaren ångrar jag djupt mitt beslut. Sakerna håller inte och en framvagn som verkar vara gjord att hålla ca 3 år (och då skall man tydligen vara glad över det), kvaliten klarar inte ens knappt 6år. Svindyr service och delar så man undrar om det är Porsche delar man får. När det gäller servicen kan jag säga att den runt Gbg är under all kritik.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-20 16:50
Marcus Thomasfolk (ej verifierad)

Serviceintervallet på 3000 km är ett rekommenderat intervall som kan uppnås under ideala förhållanden. Precis som i våra övriga modeller är det motorn som indikerar med en varningslampa när det är dags för service, vilket kan ske tidigare än 3000 km. Följer man den rekommendationen får man inte några problem. Att den väl beprövade 1,8T-motorn skulle vara särskilt skadebenägen är inte något vi känner igen. Den är tvärtom en slitstark konstruktion som har tillverkats i stort antal och monterats i ett flertal olika Volkswagenmodeller.
Vänligen Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Personbilar

#7 • Uppdaterat: 2010-01-20 18:40
Erik F (ej verifierad)

Mycket intressant medhåll nedan! Jag skall låta bli att svara på Marcus Thomasfolks kommentar, så slipper vi pajkastarkrig. Kan bara säga att väldigt många ägare till bilar med 1,8T-motorn i så fall verkar strunta i serviceindikatorn...

#8 • Uppdaterat: 2010-01-20 19:08
Kjell-Åke (ej verifierad)

Varför låter Golf Fsi-motor som en diesel 5-6 sekunder vid start trots att det är en bensinmotor.
Märkesverkstaden tycks inte ha en aning.
Audis framvagn är ett under av orginalitet som består av 4 st stag i aluminium med leder i varje ända som inte är separat utbytbara, men som håller högst 8-10.000 mil. Är detta tecken på kvalitet?

#9 • Uppdaterat: 2010-01-21 13:24
Marcus L (ej verifierad)

Är inne på min femte VW Golf GTI och har aldrig drabbats av att knoppen till hatthyllan gått sönder. Och då har jag ändå brukat mina Golfar till ordentligt. Måste tyda på extrem klumpighet hos biltestaren. Har även gedigen erfarenhet av den fina 1,8T och min erfarenhet säger mig att det är en synnerligen driftsäker och hållbar motor. Men A och O är givetvis att byta olja i tid och dessutom använda rätt oja. Viktigt på alla bilar, men särskilt på överladdade motorer. Sen måste man sätta antalet VW 1,8T på den svenska marknaden i relation till hur många motorer det finns av de man jämför med. Toyota Auris eller andra udda japanska fåglar är långt ifrån lika vanliga. Med andra ord, jämförelsen haltar direkt.
För min del är kvalitetskänsla och utseende på bilen lika viktigt som hur mina kläder och skor känns och ser ut. Men det kan man ju inse om man tittar sig omkring att det är långt ifrån alla som bryr sig hur man ser ut. Fortsätt gärna handla kläder på ICA Maxi och åk runt i era urtråkiga och könslösa asiatiska fulbilar.
Tänk om Sverige och svenskarna vore lite mer som Italien...

#a • Uppdaterat: 2010-01-21 13:25
Marcus L (ej verifierad)

"Kjell-Åke 20 jan 2010
Varför låter Golf Fsi-motor som en diesel 5-6 sekunder vid start trots att det är en bensinmotor."
Därför att den är direktinsprutad och har högre kompression än motorer utan denna teknik. Inget konstigt med det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.