Bild
Nästa artikel

Billigare bilservice med nya regler

Nyheter

Bilägare ska inte tvingas stanna hos märkesverkstäder för att behålla nybilsgarantin. EU-kommissionen inför nu nya regler som på sikt kan innebära 10 till 20 procent lägre servicepriser.

På torsdagen beslutade EU-kommissionen att ändra regelverket för biltillverkarnas garantivillkor.

Villkor försvinner

Det innebär att bilägare inte riskerar att påverka nybilsgarantin om de väljer att utföra bilservice på fristående verkstäder.

Garantier ska inte längre kunna villkoras med att service måste ske på en märkesverkstad.

Däremot måste bilservicen vara fackmässigt utförd och reservdelar vara likvärdiga med de hos en märkesverkstad.

Det nya regelverket träder i kraft redan 1 juni i år.

Lägre priser
Flera biltillverkare ställer i dag villkor om service på märkesverkstäder för att inte mista nybilsgarantin.

Däribland finns Kia med en villkorad garanti på sju år samt Hyundai och Opel med fem år vardera.

EU-kommissionens förhoppning är att konkurrensen ska öka med lägre priser som följd.
 
Sveriges Bildelsgrossters Förening bedömer att kostnaderna för bilservice på sikt kan sjunka med mellan 10 och 20 procent.

Nytt i regelverket är också att biltillverkare inte kan hindra fristående verkstäder från att ta del av reservdelar och teknisk information.

Diskutera: Vad tycker du om det nya regelverket?
Taggar: Nyheter
Billigare bilservice med nya regler

Kommentarer

#1
Jarl
2010-05-28 13:03

Mycket bra. Må Tengil ta Kia.

#1
JAN
2010-05-28 13:09

Mycket bra. Annars hade väl alla tagit efter Kia.

#1
Gösta
2010-05-28 13:19

Ni klagar på KIA. När jag köpte en Ceed till frugan så köpte jag till tre års service (eller 9000 mil) för 4900 kronor. Dvs 1633 kr per år tre första åren. Knappast vad jag kallar dyrt.

#1
leifer
2010-05-28 14:03

Biltillverkarna hittar ändå sätt att komma runt sån här regler. Ett sätt är komplicerade lösningar som kräver specialistkompetens för att serva och reparera. Framförallt gäller det datorer i bilen och uppdateringar, felsökningar och liknande som kan behövas. Svårt och dyrt för en liten firma att klara olika märken då.

#1
Bilbranschkonsulten
2010-05-28 15:40

Beslutet är både Bra och Dåligt...Bra att det blir lättare för kunderna att hitta en verkstad, speciellt som många stora märkeshandlare lägger ned på mindre orter och koncetrerar sej på de större städerna och utökar antalet märken i sin hallar. Det som inte är bra är att det spär ut lönsamheten ytterligare för en utsatt bransch... och då menar jag inte de riktigt stora verkstäderna i storstäderna, utan runt om i landet. De som ska vara med och slåss om de här kunderna får investera dyrt i utrustning och utbildning - utbildningsföretagen kommer att höja sina priser osv... Dessutom massor som ska slåss om kunderna, men kan man göra det med priset när kostnaderna skuter i höjden?...knappast. Mekonomen och de stora "allmärkeskedjorna" är nog vinnarna, och prisskillnaden är knappast speciellt låg. Titta bara på Saabanläggningen i Akalla som blir Mekonomenverkstad.

#1
gigolo
2010-05-28 20:09

Gösta
Hade du köpt en Subaru istället så hade du fått fri service i TRE år gratis plus att du hade blivit en ännu nöjdare bilägare
Här är en som vet

#1
Lasse J
2010-05-28 21:21

Snälla GIGOLO
Ingenting i serviceväg är gratis.

#1
Jarl
2010-05-28 23:23

Haha gratis service = 20 papp i pålägg vid inköp.

#1
S-E S
2010-05-29 13:11

Just det JARL, inget är gratis, men på motoroljepriset finns det mycket att göra. Inköpspriset för motorolja som uppfyller t ex VW 504 00 är långt under 50 kr per liter, men säljs till kund för över 220 kr per liter! Biltema säljer samma olja för 119 kr per liter, redan det ca 50 % rabatt.

#1
Urban
2010-05-29 13:59

S-E S
Vem köper in den oljan för långt under 50kr litern?

#1
lubos
2010-05-29 15:01

Inte allt är dåligt som EU hittar på! Men det här hade nog kommit på sikt ändå pga det ekonomiska konkurrenstrycket från värden utanför EU som ju börjat hota EU-ekonomin i grundvalarna! Snart eller kanske redan nu kommer de billigaste och bästa bilarna från Asien, USA och Latinamerika och även länder inom det forna Sovjetunionen kommer att bli starka konkurrenter!

#1
Tobbe
2010-05-29 15:08

Jag VET att Subaru är en pålitlig och bra bil. Men ärligt talat, vem behöver permanent fyrhjulsdrift och boxer motor i södra delen av vårat land? Framförallt inte när förbrukningen ligger på en liter milen landsväg. Visst boxer diesel finns men ej miljöklassad så skatten skjuter i höjden istället.

#1
Seken
2010-05-29 21:43

Självklart är det bra att EU stoppat möjligheten för vissa märken (t.ex Kia) att sno tillbaka sina "generösa" garantier, genom att tvinga köparna betala tebaks via service.
Självklart är det bra att Kia pressat andra att förlänga sina garantitider. (Vi börjar nu närma oss det mer konsumentstarka USA.)
Självklart gör KIA extremt bra, hållbara och prisvärda bilar. (Dock blev min 2:a KIA den sista, pga av nästan Peugeot-snål garantipolicy.)
PS. Läs och håll i minnet LUBOS kommentar (jag vill lägga till Renault som ett framtida kvalitetsmärke.)

#1
Harry
2010-05-30 01:55

Bra, om det inte innebär att märkestillverkarna krånglar till verktygs- och instrument-utrustningen ytterligare så att det i praktiken blir omöjligt för "allround-verkstäderna" att ha en heltäckande utrustning för att kunna göra ett likvärdigt eller bättre jobb (vilket de ofta gör) och till ett konkurrenskraftigt pris.

#1
Tommy
2010-05-30 16:16

Någonstans måste pengarna tas tillbaka och hos återförsäljaren blir det förstås på nybilspriset. Liksom att garantierna kommer att krympa. När jag gör service hos min återförsäljare, säger kundmottagaren att bara för att jag gör alla service hos dem så kan jag räkna med att få hjälp utöver garantitiden. Jag tror inte en fristående verkstad skull bjuda på det. Lika så när jag byter bil gör de inte ens en kontroll av den bilen jag lämnar i byte eftersom jag servat den hos dem. De vet att den är i bra skick.

#1
Dick
2010-05-31 20:16

Äntligen ett vättigt beslut! Nu slipper man vända till auktoriserade verkstäder där servicen är under all kritik. Det gäller bl.a Audi! De försöker endast att lura sina trogna kunder och har skrämmande låg kompetens
Det är min erfarenhet

#1
Seken
2010-06-01 11:41

TOMMY tror att bilpriserna höjs när säljarna inte får in lika mycket på sevice/reparationer framöver. Och detta vore sant, om vi hade att göra med monopolsituation á la gamla Öst-Tyskland. Men nu råkar det vara så att vår bilmarknad är 100% konkurrensutsatt. Därmed kan man inte ta mer betalt för sina bilar, än vad marknaden tillåter.
Du TOMMY blir nog ganska ensam om att betala mer för bilen, när säljaren säger att han måste kompensera för minskad eftermarknad. Av övriga kunder blir han bara utskrattad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.