Bild
Nästa artikel

Fusket på verkstan: "Jättepinsamt!"

Reportage

De testade verkstäderna är självkritiska. Ett par verkstäder erkänner slarv - men två skyller också på fel med deras ljusapparater.

Du har väl inte missat Vi Bilägares avslöjande om bilverkstädernas slarv? Läs reportaget här.

Samtliga fem verkstäder i undersökningen missade att ställa in ljuset korrekt vid servicen.

"Finns inga ursäkter"
Tre av fem verkstäder slarvade också med att justera lufttrycket i däcken.

- Vi har missat den punkten helt enkelt, säger Rickard Wiberg, servicechef på den Mekonomenanslutna verkstaden
Södermalms Bilservice.

- Jag ser ingen annan förklaring till det. Uppenbarligen har man gjort fel, det är beklagligt.

- Det finns inga ursäkter till det.

"Fel på kalibreringen"

Två verkstäder, Fordonsteknik i Nyköping (AD Bilverkstäder) och Min Bil i Stockholm (Meca), säger att de har haft fel på kalibreringen av ljusinställningen när Vi Bilägare frågar varför de inte ställt in ljuset rätt.

- Då måste min ljusinställare visa fel, det är första gången. Förra våren gjordes en kalibrering av den, men den kan ju ha ramlat omkull, säger Niclas Hagberg, som äger Fordonsteknik.

- Vi har haft fel på kaliberingen av ljusinställaren, det är vårt fel. En annan kund har också haft problem med det och hört av sig till oss, säger Mikael Persson, servicerådgivare på Min Bil i Stockholm.

- Det är en plump i protokollet.
 
Den verkstaden hade bara provkört bilen något hundratal meter och ändå bockat för åtta kontrollpunkter på servicen som görs vid provkörning.


Det handlar om motors tillstånd, kontroll av styrmekanism, fjädring, växellåda, bromsar och instrument.

Hinner ni verkligen kontrollera allt det på några hundra meter?
- Vår bedömning är att det räcker att köra så långt för att kontrollera punkterna, säger Mikael Persson.

- Till exempel att kolla ABS-bromsarna kan vi göra på gården när det är isigt, det kräver ingen hastighet direkt.

- Punkterna kollas inte i samma ordning som i protokollet, det är olika och upp till varje mekaniker att avgöra i vilken ordning det ska göras.

Autoexpertens verkstad hade missat lufttrycket i däcken, ljusinställningen, inte fyllt upp spolarvätska helt och glömde dessutom att stänga igen motorhuven ordentligt efter sig.

- Det är rent slarv av mekanikern, det får absolut inte ske. Det får vi ta på oss, säger Martin Westlund, kundmottagare.

- Jag har inget bra svar på varför vi har missat det här. Det är jättepinsamt. Helt oacceptabelt, rent slarv av oss.

Varför har ni inte utfört de här punkterna när det står i serviceprotokollet att ni ska göra det ?
- Jag har inget bra svar på det, man ska alltid göra det som ingår i servicen.

- Spolarvätskan till exempel ska fyllas upp helt, på vissa bilar är det lite svårare eftersom det sjunker tillbaka nån deciliter.

- Men det ska göras. Det här hade vi kompenserat kunden för nästa gång, då får man bjuda på något. En återbetalning eller så. Vi skyller inte ifrån oss, det är fel av oss det här, säger Martin Westlund.

Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer
i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.


Diskutera: Vad tycker du om verkstadsfusket?
Taggar: Reportage
Fusket på verkstan: "Jättepinsamt!"

Kommentarer

#1
Seken
2010-04-22 11:17

Mekanikernas värld är för mej rena paradiset. Jag vill kunna gå in i en butik och plocka på mej lite varor. Utan att betala. Om nån sen kommer på mej, så ber jag om ursäkt, och säger att jag råkade glömma att tömma fickorna. Den ursäkten är lika bra som den verkstan med ihopramlad ljusmätare presterade.

#1
Jarl
2010-04-22 11:47

9 fall av 10 är säkert däcktryck och strålkastare rätt inställda, därför struntar dom att ens kolla. Ren slapphet...

#1
Irfet Durdevic
2010-04-22 11:59

Att serva bilen är alltid dyrt! Jag själv gör liten servis på min bil, som värkstan skulle ta 5-6000 kr.
Jag själv byter olja+öljefilter,luftfilter, fyller på spolarvätska, kontrollerar, lufttrycket i däcken, byter luftfilter,kontrollerar batteriet,kontrollerar om alla lampor lyser och ev.byter ut lamporna och allt är enkelt och lärande.
Arbete som t.ex kamremsbyte jag gör på bilverkastad.
MVH

#1
Irfet Durdevic
2010-04-22 12:00

Att serva bilen är alltid dyrt! Jag själv gör liten service på min bil, som värkstan skulle ta 5-6000 kr.
Jag själv byter olja+öljefilter,luftfilter, fyller på spolarvätska, kontrollerar, lufttrycket i däcken, byter luftfilter,kontrollerar batteriet,kontrollerar om alla lampor lyser och ev.byter ut lamporna och allt är enkelt och lärande.
Arbete som t.ex kamremsbyte jag gör på bilverkastad.
MVH

#1
leifer
2010-04-22 14:54

Verkstan är A och O när man har äldre bilar. Svartmek är ett alternativ, då vet man att det är en bra mekare som inte blåser en. Dock krävs mycket specialapparater för att serva vissa märken, speciellt Volvo, Mercedes, Bmw. Där är man rätt beroende av märkesverkstan och dom verkar vilja ha det så. Då kan man inte fixa alla fel på en allverkstad.

#1
John
2010-04-22 16:03

Kanske den svenska anställningstryggheten är en faktor som bidrar till fusket? Mekar som inte sköter sig riskerar ingen påföljd...

#1
John
2010-04-22 16:04

Men egentligen, hur kan det gå på annat sätt när folk tycker att jobb är en rättighet....

#1
Kenneth
2010-04-22 17:39

Att bilverkstäder fuskar är väl inget nytt, körde förr volvo men gav upp efter några år när man märkte att dom både fuskade och tog sönder bilen för en, har därefter köpt bil där verkstaden verkligen gör sitt jobb och har aldrig blivit lurad sen dess,och innan någon besserwisser eller volvofreak börjar komentera detta så vill jag påpeka att efter en sevice av min volvo som gick lös på över 6000 kr så fick jag ett formulär om vad jag tyckte om det sista verkstadbesöket - det fanns massor av missade saker som oljebyte + filter, jag skrev upp mitt telenr. men ringde dom fega kräken upp en - nope, så därför aldrig mer volvo...

#1
Håkan Odenryd
2010-04-22 19:51

Gjorde en framvagnsinställning på volvo V70-99 för ett par år sedan. efter besöket stod ratten i tio i fyra läge när jag hämtade den. Bytte även en lampa i bakluckan därefter sitter konsollen lös, orkade inte ta diskussionen med volvo. Åker hädanefter till mindre verkstäder där får man mer personlig kontakt och feedback.

#1
Hans
2010-04-22 20:49

På min tid kollade vi lufttrycket i däcken själva och fyllde också på spolarvätska, men jag förstår att det är andra tider nu...

#1
S-E S
2010-04-22 23:18

Kontroll av lufttryck och påfyllning av spolarvätska är punkter som tillsammans med andra som till ex kontrollera att dörrar och bagagelucka går att öppna och vindrutetorkarnas kondition, borde kunna utelämnas mot prisreduktion på servicen. De som önskar dessa punkter genomförda betalar för det.

#1
Gör om till nästa koll.
2010-04-22 23:30

- Vi har haft fel på kalibreringen av ljusinställaren?
Då måste golvet ha lutat, eller kantiga hjul på vagnen om man inte ser avikelsen mellan strålkastarna.
Ett par minuter för att kolla luften.
Orkar inte.......dåliga bortförklaringar.
Missar skulle vara gratis service i 2 år så löser det sig.

#1
Eric
2010-04-22 23:47

"Jättepinsamt!" säger verkstäderna..
Håller med, ursäkterna är verkligen "jättepinsamma"!
Jag har väl berättat om verkstaden med den nya jättefina jättedatoriserade inställningsutrustningen, de som skulle ställa framvagnen på min Golf?
Man lyckades prestera 5CENTIMETER toe-out..
Framdäckens insida försvann på ett par dagar...

#1
Harry
2010-04-23 00:43

Ja, de som klagar och begriper sig på bilen kanske får tillbaka, men de som anlitar en verkstad för att de inte kan bilar då? Får de också tillbaka? Ha ha haa. Patetiskt. Varför inte erkänna att endast de som kan sin bil minst lika bra - nej förresten, inte så dåligt - bättre, än verkstaden (vilket de flesta som mekar själv gör) och vet hur de ska genomskåda verkstaden, alltså de som gör som Vi Bilägare gjorde, preparerar bilen och sedan kollar, de får kanske upprättelse eller kompenseras. Men tro inte att verkstaden säger till kunden att "Du, vi gjorde inte vissa punkter så du får lite kompensation". Då tror jag mer på Rödluvan och vargen. Det är ju löjligt att tro det och dessutom, om verkstaden "missat" en grej så rättar man väl i så fall till det innan kunden hämtar sin bil. Åtminstone om man vill ha ett gott anseende. Glömma kan väl alla göra men jag tycker det är mera en regel än ett undantag att "missar" görs. Det är nog mer ett sätt att försöka få det att gå ihop för verkstaden. Jag renoverade bakbromarna på min Meriva -05 för att de skrek oupphörligt på grund av att klotsarna kärvade lite. 1.600 kronor skulle verkstaden ha. Jag gjorde det själv. Det kostade mig en dags tålamod och noggrannhet, något som jag i och för sig kan förstå ligger bortom verkstadens horisont.
De skulle bara ha bytt bromsklotsarna och skriket hade med all säkerhet fortsatt, för de hade säkert "glömt" att göra rent också, vilket väldigt ofta är det enda som behövs när något inte fungerar som det ska.

#1
Håkan i Borgholm på Öland
2010-04-23 01:40

Är inte ett enda dugg förvånad... snarare att Vi Bilägares undersökning bara bekräftar vad jag misstänkt 10... 20... 30 år. Lämnar aldrig någonsin min 10 år gamla kärra till en sk märkesverkstad utan lämnar den alltid till "verkstan på hörnet" som jag är kompis o polare med o är alltid 100% nöjd!

#1
Claes
2010-04-23 02:51

Har flera gånger varit med om att jag fått lämna in min bil 4-5 gånger för samma fel hos en märkesverkstad (dessutom en s k Kontrollerad bilverkstad) utan att de lyckats fixa felen! Man har heller inget sagt om det, utan det är först när jag testat bilen (sent på kvällen och alla gått hem), som jag upptäckt att felen fortfarande finns kvar! Sanslöst!!!

#1
Fredde
2010-04-23 10:45

För femtontalet år sedan hade min familj en Citroen CX, underbar bil för övrigt, men den hade ett irriterande fel....varje gång man bromsade lite kraftigt så tändes ALLA varningslamporna på instrumentpanelen samtidigt. När detta påtalades för märkesverkstaden tog de helt enkelt fram en avbitartång och klippte av SAMTLIGA kablar(hela kabelhärvan) till varningslamporna. Såja, sa verkstadskillen...nu har vi inte det problemet mer..... Om till exempel en bromskrets upphör att fungera så lär du ju märka det ändå, eller hur? Tar bromsbeläggen slut, så hör du ett skrapande ljud när du bromsar, och då är det bara att komma..... Den verkstaden har jag inte satt min fot på sedan dess.......

#1
maltdryck
2010-04-23 12:17

Som fd bilmekaniker på en större bilverkstad kan jag säga att det alltid gick ut på att "fuska", både vid service och reparationer. När du jobbar på ackord premieras du om jobbet går snabbare än det är tänkt. Det enklaste sättet att korta tiden är ju att gena, förenkla och hoppa över delar av arbetet.
Ett klassiskt exempel är EGR-ventilen. Den kom i många bilar när kravet på avgasrening kom, 1976 tror jag det var. Den ingick givetvis som en servicepunkt (rengöring och funktionskontroll) och var tacksam att hoppa över. Den tog lite tid att ta bort och rengöra, den kollades aldrig och blev den igensatt märktes det i det flesta fall inte.
Men när bilprovningen började kontrollera bl a EGR-ventilerna på slutet av 80-talet kom verkligheten i kapp. Ja inte oss bilmekar utan bilägarna givetvis som fick betala för reparationer och byte av EGR-ventiler fulla med avgas-avlagringar och fastbränt sot.
Det är faktiskt så att den bilmek på stora bilfirman som är noggrann sällan har nåt för det, men den som är snabb får både klapp på axeln och större lönekuvert.
Personligen gör jag det mesta själv, och det jag inte klara lämnar jag till en liten bilverkstad där ägaren själv skruvar med bilarna. Det är ingen garanti att han gör att bra jobb, men han har mycket mer att förlora på att göra ett dåligt jobb än märkesverkstan.

#1
Peter
2010-04-23 14:40

Till Eric..
Det finns inget som heter "toe out" och det mäts inte i centimeter, men annars är det rätt.
Fiii f--n för all bilverkstäder som beter sig som as och drar ner ryktet för de få som faktiskt är seriösa..

#1
Bear
2010-04-23 15:42

Peter:
är du full eller bara dum??
ring tex Michelin och tala om det för dem:
http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?codeRubrique=41&codePage=PLOE_OUVERTURE&lang=SE

#1
Larsson
2010-04-23 16:42

Varför vågar ingen säga som det är! Det är personalen som jagar ackord. Ju fler servicar de river av ju mer betalt! Verkstadsledningarna har
de bästa ambitioner, men mekanikerna har bara sina pengar och skiter i ledning och kunder.

#1
Eric
2010-04-24 20:30

RE Peter..
I den bok jag hade till Golfen angavs toe-out till 0-3mm
Och ja, avståndsskillnade mellan främre och bakre fälgkanterna, mätt mitt på fälgen, var nära fem CENTIMETER! 50 millimeter om du nu tycker det låter bättre..
"Det finns inget som heter "toe out" Que????
Vad heter det då, "negativ toe-in"???
Vissa framhjulsdrivna bilar har faktiskt den inställningen av hjulen som original!
Kan mätas både i mm och grader, beroende på vad tillverkaren från början ansett vara mest korrekt och lättmätt.

#1
Peter
2010-04-25 00:04

Rätt! Negativ toe in heter det.. Se du kan ju :)
Förstår att du blev missnöjd, vem hade intee blivid det?
Blev du kompenserad?

#1
Eric
2010-04-25 11:22

Toe-in toe out same shit..nästan
Vi kallade det iaf så under min tid på yrkesskolan, som lärare..
Kompenasation? Skämtar du? En sån verkstad får inte ens titta på mina bilar igen!!
De som gick på fordonslinje, då iaf, var de allra minst motiverade eleverna så jag förstår dagens problem på verkstäderna...

#1
Bear
2010-04-25 21:42

Peter,
tjurigt att ha fel, förstår jag... kollade du inte länken i mitt inlägg? jag tycker du ska ringa till Michelin och mästra dem också, så kan du ju posta här vad du fick för svar.. Sedan kan du ju ställa dig i ett hörn och skämmas, besserwisser!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.