Nästa artikel
Fusket på verkstan: "Jättepinsamt!"
Reportage

Fusket på verkstan: "Jättepinsamt!"

Publicerad 22 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
De testade verkstäderna är självkritiska. Ett par verkstäder erkänner slarv - men två skyller också på fel med deras ljusapparater.
Du har väl inte missat Vi Bilägares avslöjande om bilverkstädernas slarv? Läs reportaget här.

Samtliga fem verkstäder i undersökningen missade att ställa in ljuset korrekt vid servicen.

"Finns inga ursäkter"
Tre av fem verkstäder slarvade också med att justera lufttrycket i däcken.

- Vi har missat den punkten helt enkelt, säger Rickard Wiberg, servicechef på den Mekonomenanslutna verkstaden
Södermalms Bilservice.

- Jag ser ingen annan förklaring till det. Uppenbarligen har man gjort fel, det är beklagligt.

- Det finns inga ursäkter till det.

"Fel på kalibreringen"

Två verkstäder, Fordonsteknik i Nyköping (AD Bilverkstäder) och Min Bil i Stockholm (Meca), säger att de har haft fel på kalibreringen av ljusinställningen när Vi Bilägare frågar varför de inte ställt in ljuset rätt.

- Då måste min ljusinställare visa fel, det är första gången. Förra våren gjordes en kalibrering av den, men den kan ju ha ramlat omkull, säger Niclas Hagberg, som äger Fordonsteknik.

- Vi har haft fel på kaliberingen av ljusinställaren, det är vårt fel. En annan kund har också haft problem med det och hört av sig till oss, säger Mikael Persson, servicerådgivare på Min Bil i Stockholm.

- Det är en plump i protokollet.
 
Den verkstaden hade bara provkört bilen något hundratal meter och ändå bockat för åtta kontrollpunkter på servicen som görs vid provkörning.

Det handlar om motors tillstånd, kontroll av styrmekanism, fjädring, växellåda, bromsar och instrument.

Hinner ni verkligen kontrollera allt det på några hundra meter?
- Vår bedömning är att det räcker att köra så långt för att kontrollera punkterna, säger Mikael Persson.

- Till exempel att kolla ABS-bromsarna kan vi göra på gården när det är isigt, det kräver ingen hastighet direkt.

- Punkterna kollas inte i samma ordning som i protokollet, det är olika och upp till varje mekaniker att avgöra i vilken ordning det ska göras.

Autoexpertens verkstad hade missat lufttrycket i däcken, ljusinställningen, inte fyllt upp spolarvätska helt och glömde dessutom att stänga igen motorhuven ordentligt efter sig.

- Det är rent slarv av mekanikern, det får absolut inte ske. Det får vi ta på oss, säger Martin Westlund, kundmottagare.

- Jag har inget bra svar på varför vi har missat det här. Det är jättepinsamt. Helt oacceptabelt, rent slarv av oss.

Varför har ni inte utfört de här punkterna när det står i serviceprotokollet att ni ska göra det ?
- Jag har inget bra svar på det, man ska alltid göra det som ingår i servicen.

- Spolarvätskan till exempel ska fyllas upp helt, på vissa bilar är det lite svårare eftersom det sjunker tillbaka nån deciliter.

- Men det ska göras. Det här hade vi kompenserat kunden för nästa gång, då får man bjuda på något. En återbetalning eller så. Vi skyller inte ifrån oss, det är fel av oss det här, säger Martin Westlund.

Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer
i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.


Diskutera: Vad tycker du om verkstadsfusket?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2010-04-22 23:18
S-E S (ej verifierad)

Kontroll av lufttryck och påfyllning av spolarvätska är punkter som tillsammans med andra som till ex kontrollera att dörrar och bagagelucka går att öppna och vindrutetorkarnas kondition, borde kunna utelämnas mot prisreduktion på servicen. De som önskar dessa punkter genomförda betalar för det.

#c • Uppdaterat: 2010-04-22 23:30
Gör om till nästa koll. (ej verifierad)

- Vi har haft fel på kalibreringen av ljusinställaren?
Då måste golvet ha lutat, eller kantiga hjul på vagnen om man inte ser avikelsen mellan strålkastarna.
Ett par minuter för att kolla luften.
Orkar inte.......dåliga bortförklaringar.
Missar skulle vara gratis service i 2 år så löser det sig.

#d • Uppdaterat: 2010-04-22 23:47
Eric (ej verifierad)

"Jättepinsamt!" säger verkstäderna..
Håller med, ursäkterna är verkligen "jättepinsamma"!
Jag har väl berättat om verkstaden med den nya jättefina jättedatoriserade inställningsutrustningen, de som skulle ställa framvagnen på min Golf?
Man lyckades prestera 5CENTIMETER toe-out..
Framdäckens insida försvann på ett par dagar...

#e • Uppdaterat: 2010-04-23 00:43
Harry (ej verifierad)

Ja, de som klagar och begriper sig på bilen kanske får tillbaka, men de som anlitar en verkstad för att de inte kan bilar då? Får de också tillbaka? Ha ha haa. Patetiskt. Varför inte erkänna att endast de som kan sin bil minst lika bra - nej förresten, inte så dåligt - bättre, än verkstaden (vilket de flesta som mekar själv gör) och vet hur de ska genomskåda verkstaden, alltså de som gör som Vi Bilägare gjorde, preparerar bilen och sedan kollar, de får kanske upprättelse eller kompenseras. Men tro inte att verkstaden säger till kunden att "Du, vi gjorde inte vissa punkter så du får lite kompensation". Då tror jag mer på Rödluvan och vargen. Det är ju löjligt att tro det och dessutom, om verkstaden "missat" en grej så rättar man väl i så fall till det innan kunden hämtar sin bil. Åtminstone om man vill ha ett gott anseende. Glömma kan väl alla göra men jag tycker det är mera en regel än ett undantag att "missar" görs. Det är nog mer ett sätt att försöka få det att gå ihop för verkstaden. Jag renoverade bakbromarna på min Meriva -05 för att de skrek oupphörligt på grund av att klotsarna kärvade lite. 1.600 kronor skulle verkstaden ha. Jag gjorde det själv. Det kostade mig en dags tålamod och noggrannhet, något som jag i och för sig kan förstå ligger bortom verkstadens horisont.
De skulle bara ha bytt bromsklotsarna och skriket hade med all säkerhet fortsatt, för de hade säkert "glömt" att göra rent också, vilket väldigt ofta är det enda som behövs när något inte fungerar som det ska.

#f • Uppdaterat: 2010-04-23 01:40
Håkan i Borgholm på Öland (ej verifierad)

Är inte ett enda dugg förvånad... snarare att Vi Bilägares undersökning bara bekräftar vad jag misstänkt 10... 20... 30 år. Lämnar aldrig någonsin min 10 år gamla kärra till en sk märkesverkstad utan lämnar den alltid till "verkstan på hörnet" som jag är kompis o polare med o är alltid 100% nöjd!

#g • Uppdaterat: 2010-04-23 02:51
Claes (ej verifierad)

Har flera gånger varit med om att jag fått lämna in min bil 4-5 gånger för samma fel hos en märkesverkstad (dessutom en s k Kontrollerad bilverkstad) utan att de lyckats fixa felen! Man har heller inget sagt om det, utan det är först när jag testat bilen (sent på kvällen och alla gått hem), som jag upptäckt att felen fortfarande finns kvar! Sanslöst!!!

#h • Uppdaterat: 2010-04-23 10:45
Fredde (ej verifierad)

För femtontalet år sedan hade min familj en Citroen CX, underbar bil för övrigt, men den hade ett irriterande fel....varje gång man bromsade lite kraftigt så tändes ALLA varningslamporna på instrumentpanelen samtidigt. När detta påtalades för märkesverkstaden tog de helt enkelt fram en avbitartång och klippte av SAMTLIGA kablar(hela kabelhärvan) till varningslamporna. Såja, sa verkstadskillen...nu har vi inte det problemet mer..... Om till exempel en bromskrets upphör att fungera så lär du ju märka det ändå, eller hur? Tar bromsbeläggen slut, så hör du ett skrapande ljud när du bromsar, och då är det bara att komma..... Den verkstaden har jag inte satt min fot på sedan dess.......

#i • Uppdaterat: 2010-04-23 12:17
maltdryck (ej verifierad)

Som fd bilmekaniker på en större bilverkstad kan jag säga att det alltid gick ut på att "fuska", både vid service och reparationer. När du jobbar på ackord premieras du om jobbet går snabbare än det är tänkt. Det enklaste sättet att korta tiden är ju att gena, förenkla och hoppa över delar av arbetet.
Ett klassiskt exempel är EGR-ventilen. Den kom i många bilar när kravet på avgasrening kom, 1976 tror jag det var. Den ingick givetvis som en servicepunkt (rengöring och funktionskontroll) och var tacksam att hoppa över. Den tog lite tid att ta bort och rengöra, den kollades aldrig och blev den igensatt märktes det i det flesta fall inte.
Men när bilprovningen började kontrollera bl a EGR-ventilerna på slutet av 80-talet kom verkligheten i kapp. Ja inte oss bilmekar utan bilägarna givetvis som fick betala för reparationer och byte av EGR-ventiler fulla med avgas-avlagringar och fastbränt sot.
Det är faktiskt så att den bilmek på stora bilfirman som är noggrann sällan har nåt för det, men den som är snabb får både klapp på axeln och större lönekuvert.
Personligen gör jag det mesta själv, och det jag inte klara lämnar jag till en liten bilverkstad där ägaren själv skruvar med bilarna. Det är ingen garanti att han gör att bra jobb, men han har mycket mer att förlora på att göra ett dåligt jobb än märkesverkstan.

#j • Uppdaterat: 2010-04-23 14:40
Peter (ej verifierad)

Till Eric..
Det finns inget som heter "toe out" och det mäts inte i centimeter, men annars är det rätt.
Fiii f--n för all bilverkstäder som beter sig som as och drar ner ryktet för de få som faktiskt är seriösa..

#k • Uppdaterat: 2010-04-23 15:42
Bear (ej verifierad)

Peter:
är du full eller bara dum??
ring tex Michelin och tala om det för dem:
http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?codeRubrique=41&codePage=PLOE_OUVERTURE&lang=SE

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.