Bild
Nästa artikel

Verkstan fuskar med servicen - du betalar

Reportage

Vi preparerade fem bilar med tre enkla fel och lämnade in dem på en märkesverkstad och fyra obundna. Resultatet är dåligt, ingen klarade tre rätt.

Varför ska man betala dyrt för att få bilen servad på en märkesverkstad när man lika gärna kan göra det på en billigare icke auktoriserad bildelskedja är en fråga allt fler ställer sig.

Stickprov
Tidigare var det mest ägare till äldre bilar - där garantierna sedan länge var förbrukade - som vände sig till bildelskedjorna för service.

Men numera kan bilägaren, utan att riskera garantierna, lika gärna låta göra servicen på en bildelskedja som exempelvis Mekonomen eller Meca.

Det är EU:s gruppundantag för bilbranschen som gör det möjligt, något som ska öka konkurrensen och sänka kostnaderna för bilägaren är det tänkt.

Vi bestämde oss för att göra ett stickprov på hur bra verkstäderna gör sitt jobb.

Tre enkla fel
Vi tog fem Volvo-bilar i behov av service, två V70, två V50 och en XC70, och lämnade in dem till tre slumpvis utvalda verkstäder i Stockholmsområdet och en i Nyköping, en för varje bildelskedja.

Den femte bilen sparade vi till den auktoriserade Volvoverkstaden, i detta fallet Bilia.

Att vi valde just Bilia beror på att de är i särklass störst inom Volvohandeln i Norden.

Alla fem bilarna preparerades med tre enkla fel som enligt serviceplanen ska kontrolleras vid samtliga servicetillfällen för Volvo.

* Spolarvätskenivån var låg, dock inte så låg att bilens instrument varnade för detta.

* Däcktrycket på vänster bakdäck var sänkt, klart under den nivå som rekommenderas.


* Dessutom var högra strålkastaren felinställd, ljuset stod för lågt och skulle då inte bli godkänt vid en besiktningskontroll.

Lämnades anonymt
Vi kontrollerade också mätarställningen så att bilarna verkligen provkördes vid servicetillfället samt om priset för servicen när vi betalade stämde överens med det pris vi fått per telefon vid bokningen.

Bilarna lämnades in anonymt så att verkstäderna inte fick vetskap om att Vi Bilägare fanns med i bilden.

När bilarna hämtades från verkstäderna kontrollerade vi hur väl servicen utförts. Resultaten av vår undersökning är mycket nedslående.

Många missar
Samtliga verkstäder slarvade med att ställa in ljuset rätt.

Tre av fem verkstäder missade att justera lufttrycket i däcken. Spolarvätska fyllde de flesta på, dock inte fullt upp.

Vissa verkstäder fyller bara på en liter spolarvätska, andra fyller behållaren fullt.

En verkstad glömde att fylla på fullt, fast de säger att det ingår i servicen.

Det saknades ungefär en halvliter av spolarvätskan.

Så klarade sig verkstäderna:


AD Bilverkstäder
(Fordonsteknik i Nyköping)
1 FEL

Bil: Volvo V70 140 hk.
Service: 9 000 mil.
Pris: 2 300 kr.
Olja: Valvoline Synpower helsyntet 5,6 liter, kostnad 557 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 897 kr.

Lufttryck däck:
JA
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA

Plus
Enkelt att boka servicetid, entusiastiska mekaniker.

Minus
Missade ljusinställningen.

ViB:s kommentar:
Snålt att bara fylla i en liter spolarvätska. Men de bjöd på två lampor till skyltlyktan som var trasig (10 kr st). Mekaniker på liten ort som verkar mer seriösa än konkurrenterna i Stockholmsområdet.



Bilia

Haga Norra

2 FEL

Bil: Volvo V70 AWD.
Service: 6
000 mil.
Pris: 6 612 kr.
Pris hos annan auktoriserad
Volvoverkstad (Upplands Motor):
5 410 kr.

Lufttryck däck:
 
NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA

Plus
Större
chans för att få goodwill eller kampanjåtgärder fixade.

Minus
Högt pris,
slarvigt, krångel med bokning och priser.

ViB:s kommentar:
Krångligt att boka tid, vi fick ringa tillbaka flera gånger. När vi väl
bokat tid hade Bilia dubbelbokat och återkom med en ny tid en vecka
senare. Suckar från kundmottagaren när vi kommer och lämnar in bilen.
Här känns det som om man ställer till besvär som kund. Vi får tre olika
servicepriser, vilket är mycket förvillande. Kan man lita på att Bilia
inte trixar med priset? Nja, helt säkra på den saken är vi inte.



Autoexperten
(Bilvårdsteknik i Stockholm)
2 FEL

Bil: Volvo XC70.
Service: 9 000 mil.
Pris: 4 040 kr.
Olja: Motul 8100 X-clean Plus, 5,5 liter, kostnad 852,5 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 897 kr.

Lufttryck däck:
NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA

Plus
Enkelt att boka servicetid.

Minus
Högt pris, missade kontrollpunkter, slarvig hantering.

ViB:s kommentar: Mekanikern glömde att stänga igen motorhuven i låsläge. De glömde också låset till fälgarna vilket gjorde att vi fick återvända till verkstaden någon dag senare. De hade fyllt på spolarvätska, men inte fyllt upp helt.


MECA
(Min Bil i Stockholm)
1 FEL

Bil: Volvo V50 1,8 Flexifuel.
Service: 14 000 mil.
Pris: 2 307 kr.
Olja: Mobil OW30 4,3 liter, kostnad 640 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 490 kr.

Lufttryck däck: JA
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA

Plus
Lågt pris.

Minus
Krångligt att boka tid, missade ljusinställningen.

ViB:s kommentar:
Snålt att bara en liter spolarvätska ingår. Mekanikern provkörde endast några hundra meter, ovanligt lite.


Mekonomen
(Södermalms Bilverkstad)
2 FEL

Bil: Volvo V50 T AWD.
Service: 10 000 mil.
Pris: 4 250 kr (3 690 kr utan bromsvätskebyte).
Olja: Edge 5W30 5,8 liter, kostnad 980,50 kr.
Pris hos auktoriserad Volvoverkstad (Upplands Motor): 2 856 kr.

Lufttryck däck:
NEJ
Ljusinställning: NEJ
Spolarvätska: JA

Plus
Enkelt att boka servicetid.

Minus
Kollade varken ljuset eller lufttrycket. Dyrare än Volvoverkstad.

ViB:s kommentar: Enkelt att komma fram i telefon och de erbjöd servicetid samma vecka. Ringer tillbaka vid 12-tiden och säger att bilen är klar 14.15 istället för vid 16-tiden, som avtalat.

Läs hela testet med mer fakta, analyser och verkstädernas kommentarer i Vi Bilägare nummer 6 som finns i butik från 27 april.


Diskutera: Vad tycker du om testet?
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Roland
2010-04-21 13:32

Samma visa igen. Att det inte finns en yrkesstolthet att göra ett fullgott jobb. De som fuskar och tar betalt för ett arbeta som inte utförs skall bötfällas.
Vore bra om det fanns en internetsida där de fuskande bilverkstäderna finns så man kan välja bort dom.

#1
Seken
2010-04-21 13:58

Vad majoriteten av bilverkstäder pysslar med är inte slarv. Utan medvedet bedrägeri. Lika kriminellt, som om du själv går in i en butik och stjäl med dej varor.
Själv har jag bra kontakt med två verkstäder plus en lackfirma, som aldrig skulle se fusk, som ett tänkbart alternativ. (Plus numera serviceavtal på en Toyota.)

#1
Thomas
2010-04-21 14:46

Undrar om det inte finns ngn slags basservice eller borde finnas. En service där de moment som ingår faktiskt kräver kunskap som är lite utöver den som bilägaren själv kan tänkas ha? Att kolla lufttryck och att det finns spolarvätska klarar bilägaren alldeles utmärkt själv. Koncentrera service jobbet på väsentligheter, oljebyte, bromsar, hjulupphängningar, ljusinställning, avgasrening och låt övriga moment vara tillval om kunden så önskar! Sedan kan man ju fundera en del över hur kvalitetsarbetet sköts på verkstäderna borde ju vara mkt enkelt för dem själva att göra det test som Vib. gjorde.

#1
patrik
2010-04-21 14:49

Är inte förvånad att Bilia hamnar i blåsväder igen, senast var det Aschbergs program i TV3 som uppdagade fusk i deras verkstäder.
Förmodligen stressar Bilia (ett aktiebolag) sina anställda till det yttersta vilket medför att personal söker genvägar. Tala om undermåligt ledarskap....

#1
Bj
2010-04-21 15:36

Roland, prova med www.reco.se om det kan vara något.

#1
Harry
2010-04-21 16:28

Varför är jag inte förvånad? Själv har jag uppmärksammat detta massor av gånger. Bland annat när jag skulle besiktiga min bil, och hade beställt tid på verkstaden innan besiktningen, för att i akt och mening inte behöva få någon tvåa. Vad händer? Jo, jag kör de två-tre hundra metrarna från verkstaden till besiktningen och får en tvåa på belysningen. Halvljuset stod helt fel! En annan gång, som graverade sig i mitt minne, råkade jag ut för ett mycket allvarligt misstag. Jag hade besökt verkstaden för en åtgärd som innebar att man tog bort höger framhjul. Då jag åkte från verkstaden upptäckte jag att ratten ruskade ordentligt. Jag vände naturligtvis tillbaka och gick ut och tittade innan jag gick in och sa till. Jag upptäckte att höger framhjul endast satt kvar med hjälp av två halvt urskruvade hjulbultar och hjulet hade en märklig vinkel som ingen toe-in, camber eller caster kunnat justera. Jag frågade verkstadschefen om man möjligen glömt något, som till exempel att skruva fast hjulet. "Nej, det är omöjligt" svarade verkstadens chef. "De drar ju med lufttryck" (?!?) Jag försökte med att "det är väl ingen garanti mot glömska?" Verkstadschefen gick ut och tittade först, (för han trodde mig säkert inte), gick sedan in och hämtade ett fälgkors, och stod sedan och fumlade och svor över dåliga fälgkors då han inte fick det att passa på de kvarvarande bultarna. Jag sade lite försiktigtvis, för att inte såra hans stolthet alltför mycket, att det nog kanske vore en bra idé att ta bort plasthuvarna från bultskallarna så skulle nog fälgkorset passa bättre... suck! Sedan påstår de i reklamen "(Märket)....ett sätt att ha det bra" och "Vi kan din ....(Märket)" Suck igen... Auktoriserad? Ja, men "vad hjälper det med en tiger i tanken, när det sitter en åsna bakom ratten" skrev GULF en gång i sin reklam. Det uttrycket står sig än idag, och kan nog appliceras lite varstans i samhället kan jag tänka.

#1
Martin Höijertz
2010-04-21 17:07

DROT
Efer att tagit del av denn förnämliga artikel så kommer frågan
Behövs det specialutbildade tekniker för att fylla på
vindrutespolarvätska för det är ju det enda som alla kunnat utföra.
Är kontrollerad någon komendi eller.
drot

#1
Benny H
2010-04-21 17:19

Borde detta inte vara åtalbart som bedrägeri? Man tar alltså betalt för något man inte utför? Varför inte ta och göra ett prejudicerande rättsfall i domstol av detta?Skulle gjorts för länge sedan..

#1
Jan Wiklund
2010-04-21 17:50

Ja, tack gode Gud att vi har macken i Liden och Lars-Åke som fixar allt. Billigt, direktkontakt, gör mer än han måste men bjuder på "extrat", kollar hela bilen, kommer med råd, säger att "den där behöver du inte byta ännu"... Säg den märkesverkstad där detta händer. Skulle gärna vilja veta hur mycket de överdebiterar företagsbilar. Oj oj oj...

#1
Göran
2010-04-21 17:51

Det vore intressant att se en prövning i rätten om detta är att klassa som bedrägeri. Vill till att ha på fötterna, men kanske det enda som skulle hjälpa i ett långt perspektiv!
Ni som har dåliga erfarenheter, varför inte skriva ut vilket företag det gäller? Tro inte för fem sekunder att de bryr sig om er som kund, bara att ni betalar och håller k-ften.
Mycket bra konsumentjournalistik!

#1
Micke
2010-04-21 18:09

Som vanligt när Vi Bilägare testar verkstäder finns inte en enda OK-verkstad med i undersökningen. Om jag inte tar fel är OK-verstäderna Sveriges största verkstadskjedja. Motormännens Riksförbund (M) har erbjudit OK att göra en test av OK-verkstäderna med fått nej!!
När kommer Vi Bilägare att ta med en OK-verkstad i sina undersökningar. Sannolikt aldrig. Min närmaste verkstad är en OK-verkstad. Min erfarenhet av den verkstaden är inte alls bra!!

#1
Erik F
2010-04-21 18:18

Jag klipper in min kommentar från Bäcklunds blogg:
Jag säger det igen: Man kan inte lita på stora opersonliga verkstäder. Bäst är en enskild mekaniker som tar personligt ansvar. Jag vet hur det går till på bl.a. en mercedesverkstad, där man spolar ut glykol och spillolja i dagvattenbrunnarna och sen låter varmvattnet rinna resten av dagen för att få bort oljan! Kolvar som renoveras i motorer läggs på det grusiga golvet och rengörs inte innan man plockar i dem i cylindrarna igen o.s.v.! Trevligt, Mercedes!
Den Peugeotverkstad vår bil hade servats på innan vi köpte den har knappast blivit uppsmord i dörrgångjärn etc., vilket lett till att rullarna där rostat fast helt. Bra jobbat, Peugeot Center, Hisingen!
Nej, bojkotta stora verkstäder, som dessutom tar ockerpriser.

#1
Jarl
2010-04-21 18:41

Man ska alltid serva sin bil själv - då vet man vad som blir gjort. Stämplar i serviceboken kan stockholmsfjollor hålla på med...

#1
Seken
2010-04-21 19:05

Grunden till eländet, är att vi har kosumentfientliga lagar och praxis.
Missar du att visa giltigt färdbevis på spårvagn, får du direkt en straffavgift på 1200 kr.
Missar du att utföra service/rep. som du fakturerat, får du i värsta fall komplettera i efterhand.

#1
Poshpanda
2010-04-21 19:59

När man får chansen att göra ett sådant här test så borde man ta vettiga stickprov.
Spolarvätska måste man ju fylla på dagligen så det är kanske inte så intressant att ta med, kanske hellre se vad de gör med bromsarna.
Tar man inte ut beläggen och smörjer dem regelbundet, så beckar de fast och så får man byta skivor istället.
Ett problem är ju fasta priser på arbete så att man betalar samma sak två ggr. Sist gjorde de rent bromsarna och frågade om de skulle byta bromsvätskan också -OK , sa jag, när bilen ändå var upphissad och hjulen borta. Men i priset så ingår i princip att de tar bilen från parkeringen. 10 min jobb kostnad ~800 kr. (VW-hos oss).
Så det var ju sista gången vi gör det.

#1
Poshpanda
2010-04-21 20:14

När man gör ett sådant här test måste man ta relevanta stickprov. Spolarvätska måste man ju fylla på dagligen om man vill se något, så det klarar nog folk själva.
Intressantare är om de gör rent och smörjer bromsarna annars beckar de ihop och man får byta skivorna istället.
Ett annat problem är fasta priser så att man betalar för samma sak 2 ggr.
Sist gjorde de rent bromsarna och frågade om de skulle byta bromsvätska också. Enkelt när bilen är upphissad och hjulet borta.
-OK, sa jag, pris drygt 800 kr för 10 min arbete, för det är ett eget jobb, där de i princip kunde ta bilen från parkeringen.(VW-hos oss)
Så den går jag inte på fler gånger.

#1
Paul
2010-04-21 20:17

Micke: Intressant kommentar du gör. Vi Bilägare har testat fem verkstäder och alla fem lurade bilägarna. Du upprörs inte över det utan att ViB inte testat OK-verkstäderna denna gång. Det är många verkstadskedjor som inte är med i testet. Djäklar vad lack du ska bli när du upptäcker det.

#1
leifer
2010-04-21 21:04

Den enorma skattekilen när privatpersoner köper tjänster av företag är ett problem i sammanhanget (skattekilen är lägre för företag som köper tjänster av företag). Det ger dåliga marginaler och dåliga löner. Bilmekarna verkar inte vara så engagerade eller intresserade många gånger. Som bilägare av lite äldre bilar får man jaga, jaga, jaga. Ringa ringa ringa (för bilverkstäder ringer sällan tillbaka under arbetets gång). Sen gäller det att kolla arbetet och fråga. Dubbelkolla att man inte fuskat. Sen ta bilen runt på olika verkstäder för olika typer av jobb etc. Man måste ta reda på det mesta om biltypen man har, vilka typiska fel den har, vad man kan byta och göra för att vara proaktiv och slippa bli stående etc. Ett motsvarade ROT-avdrag kanske för bilunderhåll så att folk till rimlig peng kan få ordning på sina gamla bilar?

#1
leifer
2010-04-21 21:10

Bilverkstads-branschen verkar lika rutten som hantverkarbranschen har varit. Som kund är man inte kung, utan får ständigt finna sig i verkstädernas nycker och saltade räkningar. Man känner sig ständigt lurad och misstänksam på att dom har fuskat. Dom gillar heller inte privatpersoner med lite äldre bilar, för det är ingen bra kund (finanskrisen har ändrat attityden lite). Dom vill ha företagskunder med nya bilar så dom kan ta bra betalat för enkla jobb.

#1
leifer
2010-04-21 21:18

Lämnade bilen för AC-renovering förra året, fick ett prisförslag på ca 4000 kr. Sen upptäckte man brister under arbetets gång, man fick göra en del tillägg, det drog ut på tiden och slutligen hamnade notan på 8500 kr. Som s.k. kund känner man sig som gisslan i ett terrordrama. Man har noll chans att dra sig ur eller veta om det är verkliga problem och kostnader som man får betala. Prisförlag vad är det?
Jag lämnade också bilen på trim på BSR för jag tyckte den var tokslö. Det visade sig att turbon var trasig, tror ni dom ringde och berättade det innan dom fullföljde jobbet? Nej dom ringde och sa att dom bytt wastegate och chip och att jag kunde hämta bilen och "förresten, turbon är trasig". 6000 kr och bilen var inte ett dugg piggare. Man är för snäll som svensk och betalar bara.

#1
Micke
2010-04-22 00:30

Re: Paul
Min kommentar gällde inte bara denna test. Vib har gjort väldigt många verkstadstester. För några år sedan hade dom i stort sett i varje nummer en verkstadstest. Dom fick då väldigt mycket kritik för att de aldrig testade någon OK-verkstad. Mycket mycket tveksamt om Vib skall ägna sig åt verkstadstester. Vad Vib gör är att dom testar sina konkurenter. Ungefär som att Saab skulle testa Volvo och påstå att Volvo är en skräpbil. Inte speciellt trovärdigt.
Motormännens Riksförbund, också mycket kritisk till Vib:s tester, erbjöd sig då att i samarbete med Vib göra en test av OK:s egna verkstäder. Det sade OK nej till. OK var enbart intresserad av att testa sina konkurenter. Verkstadstester är självklart bra men då skall man inte avsiktligt utesluta vissa verkstäder. De man själva äger. De som utför verkstadstester skall själva inte äga verkstäder. Vi har många andra motortidningar som skulle kunna göra mer trovärdiga tester.

#1
andreas
2010-04-22 00:46

det här är ju ingen nyhet det här testet gjorde ju även robert aschberg på tv 3 för några år sedan o även då fick vi ju se hur de gick till på verkstäderna, att det har fuskats o samtidig tagits rätt bra betalt för det kom inte för mig iallafall som nån överraskning, det e helt sjukt hur dem kan få hålla på så,borde finnas nån lex verkstad

#1
Håkan Jönsson
2010-04-22 01:40

Litar inte alls på de stora verkstäderna
Påsista garantiservic så glömde de byta bromsoljan
Påpekade det, de tyckte det var tråkigt

#1
Håkan Jönsson
2010-04-22 01:40

Litar inte alls på de stora verkstäderna
På sista garantiservic så glömde de byta bromsoljan
Påpekade det, de tyckte det var tråkigt

#1
Kenneth
2010-04-22 10:06

Jag bor i Stockholm men servar ytterst sällan bilen här eftersom jag vet att man blir "uppskjortad" samtidigt som de tar oehult bra betalt för jobb som inte blivit av eller för tilläggsjobb som ej behövs. Jag har tagit för vana att serva bilen under semestern eller på sport - påskresor då man åker från Stockholm till ngn mindre stad eller samhälle oftast norrut på väg till fjällen och servar bilen där och får ett gott bemötande och ett betydligt lägre pris på servicen OCH jobbet blir väl utfört!!!

#1
Eskil
2010-04-22 11:10

Idealet är små verkstäder specialiserade på ett visst märke. De ska kunna märket men inte kunna tvinga in kunder med "garantier" som de störa märkesverkstäderna gör.
Har fått skador på underredet varje gång bilarna varit inne på service/obligatorisk rostskyddskontroll på märkesverkstad. OK:s verkstad inte bättre-de tryckte upp ett stort hål under min Opel pga slarv med lyftpunkter. Har fått lyftskador även på VW-verkstäder.
Tröttnat på att krypa under bilen och kolla lyftskador efter varje verkstadsbesök.
Enklare att byta motorolja själv än att betala för svindyr service och sedan oroa sig för skador på bilen.
Misstänker att märkesverkstäderna sätter PRAO-elever på enklare servicejobb.

#1
Jürgen Hundt
2010-04-22 12:25

Då är det skönt att kunna åka till Bil& Motorservice i Genarp! En verkstad som jag har anlitat för alla mina bilar i snart 35 år! Mekanikerna är otroligt kunniga och ingen del i servicen lämnas åt slumpen! Går det att reparera gör man det hellre än att använda dyr reservdel! Måste man byta något som man inte hade räknat med innan, ringer de och frågar för att få en bekräftelse!
AAA i kreditvärdighet sedan många år tillbaka!Efter fadern driver numera sonen verkstaden med samma inställning! Kvalité, kunskap och service framför allt!
J.Hundt
Vallmostigen 7
Genarp

#1
Irfet
2010-04-22 12:26

Test & prov

Bilar
Däck
Ljus
Rost
Produkter
Tjänster

Felanmälan
Rostregistret
WEBB-TV
Artiklar & guider

Nyheter
Reportage
AutoIndex
Resereportage
Ledare
Shop

Tidigare nummer
Biltester som PDF
Begköpguiden
Blogg

Bäcklunds blogg
Forum

Startsida
Allmänt om bilar
Gör det själv
Om Vi Bilägare

Redaktion
Annons
Prenumeration
Marknad
Int. körkort
Logga in

Användarnamn
Lösenord
Kom ihåg mig

Bli medlem Redaktionellt
"En slutsats man kan dra av det här testet, om man är rädd om sitt körkort, är att inte lita på de här mätarna om de visar något annat än 0,0 promille."
Läs mer

Nils-Eric Frendin chefredaktör
Fusket på verkstan: "Jättepinsamt!"
De testade verkstäderna är självkritiska. Ett par verkstäder erkänner slarv - men två skyller också på fel med deras ljusapparater.
Skicka vidare
Skriv ut
4 kommentarer
ARTIKLAR
Fel på kulturen hos verkstäderna
Se Rapports inslag om Vi Bilägares avslöjande
Verkstan slarvar med servicen - du betalar
2010-04-22
Du har väl inte missat Vi Bilägares avslöjande om bilverkstädernas slarv? Läs reportaget här.
Samtliga fem verkstäder i undersökningen missade att ställa in ljuset korrekt vid servicen.
"Finns inga ursäkter"
Tre av fem verkstäder slarvade också med att justera lufttrycket i däcken.
- Vi har missat den punkten helt enkelt, säger Rickard Wiberg, servicechef på den Mekonomenanslutna verkstaden Södermalms Bilservice.
- Jag ser ingen annan förklaring till det. Uppenbarligen har man gjort fel, det är beklagligt.
- Det finns inga ursäkter till det.
"Fel på kalibreringen"
Två verkstäder, Fordonsteknik i Nyköping (AD Bilverkstäder) och Min Bil i Stockholm (Meca), säger att de har haft fel på kalibreringen av ljusinställningen när Vi Bilägare frågar varför de inte ställt in ljuset rätt.
- Då måste min ljusinställare visa fel, det är första gången. Förra våren gjordes en kalibrering av den, men den kan ju ha ramlat omkull, säger Niclas Hagberg, som äger Fordonsteknik.
- Vi har haft fel på kaliberingen av ljusinställaren, det är vårt fel. En annan kund har också haft problem med det och hört av sig till oss, säger Mikael Persson, servicerådgivare på Min Bil i Stockholm.
- Det är en plump i protokollet.

Den verkstaden hade bara provkört bilen något hundratal meter och ändå bockat för åtta kontrollpunkter på servicen som görs vid provkörning.
Det handlar om motors tillstånd, kontroll av styrmekanism, fjädring, växellåda, bromsar och instrument.
Hinner ni verkligen kontrollera allt det på några hundra meter?
- Vår bedömning är att det räcker att köra så långt för att kontrollera punkterna, säger Mikael Persson.
- Till exempel att kolla ABS-bromsarna kan vi göra på gården när det är isigt, det kräver ingen hastighet direkt.
- Punkterna kollas inte i samma ordning som i protokollet, det är olika och upp till varje mekaniker att avgöra i vilken ordning det ska göras.
Autoexpertens verkstad hade missat lufttrycket i däcken, ljusinställningen, inte fyllt upp spolarvätska helt och glömde dessutom att stänga igen motorhuven ordentligt efter sig.
- Det är rent slarv av mekanikern, det får absolut inte ske. Det får vi ta på oss, säger Martin Westlund, kundmottagare.
- Jag har inget bra svar på varför vi har missat det här. Det är jättepinsamt. Helt oacceptabelt, rent slarv av oss.
Varför har ni inte utfört de här punkterna när det står i serviceprotokollet att ni ska göra det ?
- Jag har inget bra svar på det, man ska alltid göra det som ingår i servicen.
- Spolarvätskan till exempel ska fyllas upp helt, på vissa bilar är det lite s

#1
Aldrig Audi
2010-04-22 14:08

Aldrig Audi mer
Verkstadsfusket är ju inte allt! Ta auktoriserad verkstäder dom har ju skrämmande låg kompetens över vad de sysslar med också.
Då jag hämtade min Audi vid leveransdagen, så rycker den till. Ryckandet börjar bli allt tätare så jag besöker Audi verkstan för åtgärd. då har bilen gott ca 600 mil. Det tog 15 månader a 3100 mil på 9 verkstads besök på 41 dagar innan jag fick felet åtgärdat. Verkstaden gjorde inget åt felet förr en jag vända mig till en annan verkstad som bekräftade vad felet var. Och det var lagrat i minnet.
Och inte bara det! De försöker också luras. Jag var med om att kontroll lampan tändes för motorstörning. Och det var lamdasonden som hade havererat. Garantin gäller till 8000mil eller 5 år på samtliga bilar som är svensksålda. Auktoriserad verkstan sade att det var nonsens att det var garanti på bilen den är ju mer än 2 år gammal .
Detta skedde 2 ggr för mig att jag skulle betala reparationerna. Jag fick göra del reser fram och tillbaka för att bevisa att det är garanti på miljödelen av bilen.
Vorsprug durch Technik Audi vilket skämt!

#1
Tjommen
2010-05-05 01:14

En önskan vore ju att någon gång faktiskt lyfta fram alla dom positiva verkstäderna.
För mig som jobbar med bilar är det tråkigt att läsa sånt här.
Inte minst är det desto tråkigare att alltid bli bemött med den tro att "alla" fuskar och lever om, för det är just vad alla ger bilden av.
Jag har extremt dålig erfarenhet av hantverkare, men inte tusan är alla rötägg.
Men rötäggen syns mer än nått annat och det är det vi pratar om när det kommer på tal, det negativa.
Man pratar om att vi tar mycket betalt.
Om man ser till omkostnader en bilfirma har är det väldigt dyrt att driva.
Diagnosutrustning, inköp 30-100.000 + mjukvara/uppdateringar ca 3000/mån
Verktyg/specialverktyg ca 50.000/gubbe
Lokalhyra etc.
Ställ det i relation till vad en besiktningsman tar för en överlåtelsebesiktning av ett hus, 8000kr
Omkostnader? laptop + bil mer eller mindre.
Just ja, han hade utbildning...
Ja det har ju vi med och vi har krav på fortbildning årligen med efterföljande kontroller 0ch certifikat för att ens få jobba inom vissa områden.
Så lite mer perspektiv på detta behövs.

#1
olle
2010-05-05 18:27

Man blir inte förvånad av resultatet. Jag hade min Hyundai Atos på service hos märkesverkstan i Västerås. Handbromsen var inte justerad och remmarna gnisslade och tjöt efter servicen, det gjorde dom inte före. Frugan var två gånger tillbaks för för att de skulle göra jobbet "färdigt", men hon bemöttes med spydigheter av kundmottagningen. Vad göra, är det i lokaltidningen som man ska ta upp problemet?
Verkstan tycker väl att min bil inte har nog hög status för att fullgöra ett arbete som man tar fullt betalt för.

#1
Jarl
2010-05-07 00:47

Alla mekaniker borde göra som Toyota-folket: informera om hur stora och hur tjocka deras staniol-hattar måste vara för att skydda sig mot UFO-påverkan!

#1
peter
2010-05-07 10:23

Men herregud. låg spolarvätska är väl inget fel heller? Och lite luft i däcket är ju tveksamt det med. Nästa gång preparera riktiga fel som verkligen är för verkstan och inte för föraren att verifiera. Sätt i en trasig centrallåsmotor, sätt dit ett trasigt gummi på avgasröret, peta i ett bränt relä osv.

#2
Perqele
2010-11-11 16:44

Kanske att de skulle kollat ifall oljan byttes, oljefiltret och om det var RÄTT olja och ingen skräpolja. Sedan verkar verkstäderna ta betalt för dryga timmen på jobb som tar 20 minuter med ett timpris om 1000-1200:-.

Det finns mycket att tjäna när det gäller den vanliga lilla servicen!! Jag litar inte på verkstäderna längre. Har köpt en servicevagn (hora) för framtida service i det egna garaget.

#3
Perqele
2010-11-11 16:46

En till sur grej.... De brukar ta betalt för spolarvätska trots att bilen har fullproppad spolartank vid Servicetillfället :-( Dyr vätska dessutom! LURAD!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.