Bild
Nästa artikel

Mekaniker sparkad efter avslöjande

Nyheter

En servicetekniker på Bilia fick sparken efter Vi Bilägares avslöjande om verkstadsfusk. Nu stäms Bilia i Arbetsdomstolen.

Fackförbundet IF Metall har nu lämnat in en stämning till Arbetsdomstolen mot bilkoncernen Bilia.

- Alla vägande skäl och företagets ansvar gör att vi anser att uppsägningen inte står i proportion till det som inträffat, säger Christer Persson, chef för förhandlingsenheten på IF Metall.

IF Metall kräver att mekanikern ska få jobbet tillbaka och yrkar dessutom på 120 000 kronor i skadestånd.

Avslöjande om verkstadsfusk
Tidigare i år lämnade Vi Bilägare in ett antal bilar, försedda med fel, till fem serviceverkstäder.

Spolarvätskenivån var låg, däcktrycket på vänster bakdäck sänkt och den högra strålkastaren felinställd.

En av verkstäderna var Volvo-auktoriserade Bilia Haga Norra utanför Stockholm.

Bilia är i särklass störst inom Volvohandeln i Norden.

Efter servicen kunde Vi Bilägare konstatera att Bilia inte ställt in ljuset och missat att justera lufttrycket i däcket.

Fick sparken
Samtliga testade verkstäder slarvade med att ställa in ljuset och flera justerade heller inte luftrycket.

Men till skillnad från de övriga valde Bilia att säga upp mekanikern som utfört servicen.
 
- Han har kryssat i protokollet att han utfört arbete utan att han gjort det, säger Arne Ericsson, regiondirektör för Bilia Stockholm.

- Det är självklart att personer kan missa någonting, den mänskliga faktorn.

- Men vi anser inte att det här var misslyckat arbete utan snarare bedrägeri mot oss och kunden.


"Saknar grund"
IF Metall menar däremot att uppsägningen saknar saklig grund.

Christer Persson säger att fackförbundet i sådana här tvister skapar sig en helhetssyn genom att bedöma bland annat rutiner, utrustning, utbildning och tid för att utföra arbetet.

Syftet är att undersöka om individen hamnat i en sits där möjligheten att göra fel finns.

- Vi försvarar inte att någon gjort fel. Men står felen i proportion till en uppsägning? säger Christer Persson.

- Det är straffsatsen vi diskuterar. Och en uppsägning är en väldigt långtgående konsekvens.

Det håller Arne Ericsson på Bilia inte med om.

- Jag tycker att det här är väldigt allvarligt eftersom det skadar Bilias rykte och dessutom kan ett lågt lufttryck äventyra säkerheten i en undanmanöver med bilen, säger han.

Utökade kontroller
IF Metall påpekar att Bilia har ansvar för att företagets rutiner ska fungera så att fel inte ska inträffa.
 
- De har även ansvar att följa upp. Och det försöker Bilia göra med kontroller, men det kanske inte är tillräckligt, säger Christer Persson.

Christer Persson menar att felen kan tyda på ett strukturellt problem snarare än att en mekaniker gjort fel.

- Vore det här mer utbrett borde vi ha fått signaler från Kontrollerad Bilverkstad, säger Arne Ericsson på Bilia.

Arne Ericsson framhåller att Kontrollerad Bilverkstad under 2009 gjort 42 kontroller av bilar som varit inne för olika ärenden hos Bilia Haga Norra.
 
39 av dessa var felfria och tre hade mindre avvikelser, uppger Arne Ericsson.

Bilia har nu utökat sina egna kontroller och meddelar att ytterligare åtgärder är att vänta.

Kan dröja till 2011
Christer Persson på IF Metall beskriver situationen utifrån ett mer vardagligt exempel.
 
- Hur ofta är det inte man skriver en lista på vad man ska handla och likt förbaskat glömt något när man kommit hem.

Enligt Christer Persson kan det dröja så länge som till efter årsskiftet tills Arbetsdomstolen tar upp ärendet.

Diskutera: Rätt eller fel att säga upp serviceteknikern?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-06-18 14:20

Den lilla människan får alltid ta smällen.

#1
Jay
2010-06-18 14:20

Säg upp honom.
Som konsument betalar man hur mycket pengar som helst till sin bilverkstad. I dessa dagar, då man knappt kan byta glödlampa själv utan att garantin på bilen försvinner, så måste man kunna lita på 100% på verkstadskillen. Om han kryssar i att han har gjort något, då ska det vara gjort.
Jag byter verkstad blixtsnabbt om jag upptäcker att det sker fusk. Dessutom låter jag dem få veta det. Därför är det rätt att sparka mekanikern.

#1
Johan
2010-06-18 14:28

Re: Jan
Den lille människan i detta fallet valde själv att hoppa över dessa kontroller och får då stå för konsekvenserna! Jag betalar och förutser att jobbet blir gjort, helt rätt att ge honom foten!

#1
JAN
2010-06-18 14:31

Det är så mycket mer som påverkar än att mekanikern valde att hoppa över kontrollerna. Rutiner, utbildning, utrustning som nämns i artikeln. Jobbet på en verkstad kan ofta vara stressat på grund av ackordlöner. Jag tycker också att det är illa om en verkstad missar något, men verkstaden borde ta ansvaret, inte mekanikern.

#1
Ola Cornelius
2010-06-18 14:33

Det är självklart så att Bilia har dålig intern struktur och att detta är en återkommande problematik där en ensklid tekniker blir syndabock. Detta agerande visar bara att Bilia inte tar kritiken på allvar och faktiskt erkänner att man har strukturella problem som man från ledningen tänker jobba med på allvar. Bilia kommer att ha fortsatta problem om man inte tänker om.

#1
Erik F
2010-06-18 14:34

Principiellt kan det vara rätt att sparka honom, men hur många får sparken för ev. misstag man gör på jobbet? Tandläkare som råkat slarva med en fyllning? Kassörskan som förr råkade slå in fel belopp? En varning/löneavdrag vore mer rimligt första gången.
Detta är nog ett mer organisatoriskt problem. En mekaniker jag känner berättar om hur kundmottagarna bokar in orimligt många fordon på en mekaniker under en dag - år efter år. Klart att någon blir missnöjd; mekanikern eller kunden. Allt detta beror på GIRIGHET hos företagen och kanske ibland på lathet hos mekanikern - att jobbet inte görs alltså.
Mekanikerns arbete måste få ta den tid det tar, och många gånger dyker oväntade problem upp - det måste finnas tid till det. Bilias ledning borde kicka sig själva tillsammans med denna mekaniker som det ser ut nu.

#1
Gösta
2010-06-18 14:47

Kanon att era granskande reportage leder till åtgärder. En stor eloge till VIB som tar upp denna typ av bedrägerier. Klart mekanikern skall sparkas, åtminstone ett rötägg mindre i en sjuk bransch. Tyvärr lär han troligtvis få jobb hos någon annan bilverkstad. Enda sättet för oss kunder att säkerställa att man får den service man betalar för är att alltid medverka hela tiden under arbetets gång. Sorgligt men sant.

#1
jan
2010-06-18 15:18

Fretagsledningen skulle ha fått betalt skadestånd antagligen är det dom som fån början pressat honom att ta genvägar.Brukar funka så på arbetsplatser ledningen slimmar organisationen arbetstagaren gör fel och får ta hela smällen han /hon är av med jobbet jag tycker att det är fel att sparka löser väl egentligen ingenting..

#1
Skjut pianisten
2010-06-18 15:22

Typiskt. Så fort någon gör fel skall han sparkas, avsättas osv. Självklart är det både allvarligt och fel det som skett. Att för att ha missat lufttryck och ljusintällning få avsked låter som första april. Den som kört med ett så lågt luftryck att det förorskar livsfar om det inte kontrolleras på verksatd borde kanske inte ens köra bil själv? Hur säkras kvalitetsarbete på Bilia kan man också fråga sig. Hade montören kanske en tidpress på sig? Skjuter vi pianisten för att musiken är dålig?

#1
JOM
2010-06-18 15:29

Nog bör väl mekanikern få en chans att bättra sig?
Det tror jag att han gör.

#1
Jarl
2010-06-18 15:52

Sparka honom! Nu!

#1
Krille
2010-06-18 15:57

Dåligt att man sparkar någon för de här ringa misstagen. Överför man samma toleransnivå på läkarkåren, då skulle vi inte ha kvar många läkare i detta land. Jag blir besviken på Bilia, som kunde ha skött detta mycket bättre.

#1
Kocken Christian
2010-06-18 16:00

De är naturligtvis inte saklig grund om de har skett första gången. Däremot kan jag förstå om man bli förbannad om man inte levrera de man betatalar för,
Men en hel del bilföretag lovar ochså mer än de kan hålla avseende kvalität, levreantider mm. DE som saknas är dessutom kvalitätskontroll.

#1
Simpa
2010-06-18 16:01

Självklart borde han INTE få sparken. Det är ju detsamma som att Bilia anser sig ha gjort sig av med problemet, när det i själva verket får ses som troligt att fusket är mer regel än undantag (vilket även bekräftas iom att de andra verkstäderna begått motsvarande fel). Vad som vore rimligt är att den lokala ledningen får straffet och att man presenterar vilka konkreta åtgärder man tänker vidta för att förändra kulturen i det egna företaget. Som det nu blir så är det bara ett löjligt utspel från Bilia som på ett futtigt sätt försöker visa att man "tar i med hårhandskarna". Den enskilde mekanikern får bära hela branschens hundhuvud. Resterande mekaniker kommer säkert göra ett kanonjobb i några månader framöver, tills allt blir som vanligt igen. Nä, bättre kan ni, Bilia!

#1
Uno
2010-06-18 16:11

problemet är väll att verkstäderna som reparerar volvo kör med Ackord så ju snabbare meken gör arbete desto mer pengar, så skulle det tas bort skulle nog missarna och sånt bli färre.
Sen att bli pressad av en chef som kommer med fler arbeten som ska bli klar under dagen än vad man har haft tid för är ju andra orsaker som ställer till det för meken.
byt lönesystem på verkstäderna kör med fast timlön för det med Ackord är endast rättvist mot de mekaniker som jobbat länge och stöt på de fel och reparationer de gör tidigare då man jobbar snabbare när man gjort ett arbete ett x antal gånger. och vet hur man ska lägga upp det hela.....

#1
Håkan
2010-06-18 16:56

Bilia skall man tydligen akta sig för. Ett sånt nedrans skitföretag! Tänker aldrig lägga ens en femtioöring i deras kassalåda mer. Skitstövlar!! Återanställ mekanikern och avskeda chefen istället!

#1
Christer W.
2010-06-18 17:15

Få se nu. Mekanikern har kryssat i att han utfört åtgärder, vilket det senare visas att att han inte har. Förstår inte att problemet. Han har ju uppenbarligen inte skött sitt jobb, medvetet ljugit för kunden (man "råkar" ju bara inte kryssa i åtgärdsrutorna av misstag) och dessutom har han genom detta skadat sin arbetsgivares rykte. Klart han skall sägas upp.

#1
Anders
2010-06-18 17:27

Ett försök att försök att minimera skadan på det egna varumärket genom att använda mekanikern som syndabock.
Ser man till helheten så tror jag beteendet avspeglar organisationen snarare än den enskilde. Ackordslöner, tidspress och vinstintressen etc. Sannolikt blir dem väll fällda i AD vilket ger en viss upprättelse för mekanikern samtidigt som Bilia får sig en smäll.

#1
Bröl-Pelle
2010-06-18 17:29

Alltså dessa fackförbund, mekanikern har fuskat och slarvat - punkt. Att det alltid i sverige ska skyllas på någon annan. Helst ska man landa i att det är samhällets fel och inget individuellt ansvar kan utkrävas. Skriver man under på att man gjort arbete som inte gjorts så är det bedrägeri och inget slarvfel - de senare har väl de flesta överseende med. Vi skulle få betydligt bättre kvalité om folk visste att man kunde få sparken för tjänstefel istället för idag få skadestånd. Dagens lagar är horribla.

#1
S-E S
2010-06-18 17:44

För mig är de missade kontroller som serviceteknikern avskedades för sk "egenkontroller" som bilägarna bör klara av själva och i onödan fördyrar servicerna. i samma kategori hör slitna vindrutetorkarblad, dåligt med luft i reservdäcket, avsaknad av varningdtriangel, obalans på ett däck, spricka i vindrutan etc. Hade han däremot missat skadat däck, saknad hjulbult, glapp i framvagn eller läckande bromsledning, så hade åtgärden vara mera motiverad.

#1
Uno
2010-06-18 17:59

Är det någon som skulle ha sparken så är det väl cheferna som som har det s.k.ansvaret och som dessutom troligtvis har beordrat mekanikern att skynda på så de hinner med så mycket som möjligt så företaget ökar sin vinst och cheferna kan därmed stoppa mer i sin egen feta plånbok.
Går företaget bra,så tar cheferna åt sig äran.
Går företaget dåligt,så skyller man på fotfolket som arbetar in pengarna,för att cheferna ska klara sitt eget skinn.

#1
Gustav
2010-06-18 18:08

I bilbranchen har det säkert förekommit outtalade krav på mekanikerna att fuska, för ökad lönsamhet. Det verkar därför lite hårt att inte ge mekanikern en andra chans. Någon chef borde känt ansvar och kollat sin personal, innan det gått så långt som till avsked.

#1
Jes
2010-06-18 18:09

Sicket skitföretag Bilia.
För det första är jag helt säker på att en varning ska föregå en uppsägning och för det andra kan Bilia sparka varenda mekare de har anställd just nu.
Sparka cheferna vill jag tycka ... de behöver inga varningar!!!

#1
karl-olov molen
2010-06-18 18:28

ja de är på tiden att de ska smaka när de inte vill göra sitt jobb ja som kund ska kunna lita på att de jobb som ska göra blir gjorda facket är ute å cyklar som försöker få de till en bagatell de är stöld å oärlighet mot folk som lämnar in sina bilar låt flera huvuden rulla när de fuskas osett vad som görs de är fuxxna mäniskor vi pratar om å inte sjuåringar tack vi bilägare för att ni uppdagar hur de ligger till olle

#1
jossi
2010-06-18 18:41

Om åtgärden med avsked är motiverad beror väl på omständigheterna. Om det är praxis på den aktuella verkstaden att utföra alla uppgifter och servicepunkter till punkt och pricka och det enbart är den aktuelle mekanikern som med berått mod i akt och mening att på oriktiga grunder tillskansa sig vinning underlåtit att utföra momenten men ändå kryssat för dem som utförda, då har han/hon gjort fel och får ta konsekvenserna. Om påföljden (förlust av anställning) i sig är korrekt eller rimlig, det beror på omständigheterna. Bl. a. ska det vara klargjort att man får sparken om man inte kollar däcktrycket.
Skulle det å andra sidan vara så, att det är praxis att slarva med de punkterna så har ju mekanikern i fråga bara följt praxis, och att då enbart avskeda honom/henne är fel. Antingen ändrar man i det fallet praxis och säger att "hädanefter gör vi inte så", eller så avskedar man samtliga mekaniker som följt denna praxis och slarvat med detta, samt alla i arbetsledningen och inom Bilia Haga Norra i övrigt som känt till denna praxis och därmed gett sitt godkännande till densamma.

#1
Daniel Ericsson
2010-06-18 18:55

Snart kommer dom inte att ha en enda mekaniker kvar på Bilia.

#1
Jes
2010-06-18 19:05

Exakt Jossi, att just denna mekare ska få bära hundhuvud för hur alla gör (eller inte gör) .. är helt fel.
Det ÄR företagsledningen som gjort/gör fel! Sparka den!
Som kund betalar du drygt 1000 lappen per timma .. mekaren får 125 minus skatt ...
Den aktuella mekaren får betala ett orimligt högt pris för vad som faktiskt ÄR praxis.
Dessutom har Bilia, mest troligt skrivit på kollektivavtal ... Alltså MÅSTE mekaren först få en skriftlig varning.
Slutsats är; att Bilia fullständigt skiter i både Er som kunder och sina anställda ... följer man inte det ena avtalet följer man nog inte det andra heller!
Får mekaren en skriftlig varning .. kommer säkerligen både han och flera andra att kolla både ringtryck, ljusinställning och spolarvätska framöver och allt annat sådant som företagsledningen tidigare inte brytt sej om att kontrollera tidigare.

#1
Jes
2010-06-18 19:07

Bojkotta Bilia !!
Nazi-fasoner

#1
Epo
2010-06-18 19:21

Landet Sverige där ingen är ansvarig. Spelar ingen roll om det är bankdirektörer eller bilmekaniker. Ska detta land överleva måste ansvariga se att det finns risker med att skita i att göra som man ska.

#1
Olle
2010-06-18 19:22

- Han har kryssat i protokollet att han utfört jobbet
utan att han gjort sitt arbete!
Det är bra att Bilia statuerar exempel!
Bilägarna betalar för att få servicen gjord,
ingen annanstans vill folk betala utan att få beställda varor, detta är bedrägeri och straffbart och kan dessutom vara livsfarligt när gjorde servicearbeten uteblir!

#1
Harry
2010-06-18 20:10

Utan att veta några detaljer mer än vad som skrivits kan jag bara ansluta mig till den ekonomiska maktfaktorn och profithungern som de ledande i många företag besitter. Det var slarvigt, ja, att inte göra den mest elementära kontrollen, en så enkel sak, att kontrollera lufttryck och ljusinställningen. Men sedan vet vi ju inte mera. Hur är situationen på arbetsplatsen? Finns det utrymme för att göra ett bra jobb utan att någon av chefernas fallskärm påverkas eller ens hamnar i riskzonen?
Det är vad det egentligen och till 99 % är fråga om när det gäller de flesta företag i den storleksordningen. Skulle allt göras så som det skall och borde göras på en service, så skulle den verkstadsräkningen bli så hög att ingen kund utom de allra högst avlönade kunderna skulle kunna lösa ut sin bil från verkstaden. Utvecklingen och framåtskridandet med både ekonomi, kvalitet och kvantitet har gått överstyr för länge sedan. Det är många år sedan som en verkstadsmekaniker kunde göra ett anständigt arbete till en rimlig kostnad. Och hur det än är med s.k. auktoriserade verkstäder med "originaldelar" så är det ju ändå "bara" människor som arbetar där och inga robotar, vilket de styrande fullständigt tycks ha förträngt. Att sedan gå ut och helt kaxigt börja vifta med foten tycker jag är rent avskyvärt. Bara för att skyla det egna ansiktet utåt, för att rädda det som räddas kan av fallskärmar och andra pengajakter.
Men det är ju bra att facket får jobba lite för lönen de också, så vässa pennorna.
Att byta verkstad så fort det blir ett fel går ju inte heller för så många fel som begås finns det inte tillräckligt många verkstäder som kan täcka upp för under bils livstid.
Jag gjorde ett test jag också. Jag satte en liten röd prick på tändstiften inför en service där byte av stiften skulle ingå. Efteråt kunde jag konstatera att de naturligtvis inte var bytta. Jag gick då in och bad att få köpa en omgång till av exakt samma sort som de hade satt i och som jag betalt för. Hur de än gjorde så blev jag inte nöjd, för de stiften som jag ville ha extra av var inte desamma som de som satt i bilen. De hade ju bytt stift, det vidhöll de... tills det gick upp för dem att det inte fanns stift som hade en röd prick i deras sortiment. Det uppstod en mycket pinsam situation under åtminstone 20 minuter med väntande, fnissande kunder ty jag är tyvärr inte så lågmäld i talet på grund av min hörselskada.

#1
Per
2010-06-18 20:59

Klart han skulle få sparken. Vad skall man annars göra med folk som inte har vett att bära sig ordentligt åt. Bedrägeri, fruktansvärt synd om alla kunder som blir lurade.

#1
Staffe
2010-06-18 21:12

Alla som inte vill ta sitt ansvar och bara försöker fuska, borde sparkas. Oavsett yrke och befattning.

#1
Jes
2010-06-18 21:16

Per och Olle borde omgående sparkas .. för jag är 100% säker på att båda gjort fel någon gång !!

#1
Staffe
2010-06-18 21:31

Alla gör fel nån gång, men att aktivt påskina att man utfört en tjänst; som inte utförts, då är det fusk och bedrägeri.

#1
Janne
2010-06-18 21:45

Att bli av med jobbet är ett hårt straff, om det är första gången mekanikern kryssat i rutan för utfört arbete som inte är gort.
Har det tidigare varit en varnig då är det helt ok att sparka vederbörande.

#1
Lars
2010-06-18 22:05

Först en varning om man inte utfört uppgiften, om det redan förekommit varning pga misskött arbete så är det ok med uppsägning. Som detta skötts är det uppenbart någon i ledningen som skall gå hem då man ej kunnat hantera problemet internt och få ordning på rutiner så att "fusk" ej förekommer. Detta fusk drivs fram genom orimliga vinstkrav på medarbetarna.

#1
Dom små först.....
2010-06-18 23:17

Konstigt exempel?
Hur ofta är det inte man skriver en lista på vad man ska handla och likt förbaskat glömt något när man kommit hem.
Kryssar man för det man "glömt" när man kommer hem och anser att det finns hemma?
En varning i första han.
Sen avslut utan injobbad lön.

#1
ERIK nylen
2010-06-18 23:39

SOM VOLVO ÄGARE I 40 ÅR, HAR JAG UPPTÄCKT ATT
DET FUSKAS PÅ SERVICE INOM BILIA.HAR FÅTT LÄMNA IN BILEN PÅ EN ANNAN VOLVO VERKSTAD
DÄR DET GÖRS BÄTTRE ARBETEN TILL BÄTTRE PRISER
OCH TREVLIGA SERVICEMÄN SOM TAR SITT ANSVAR

#1
Johnny
2010-06-18 23:47

Jag tycker att Bilia ska utbilda sina anställda att ta hand om kunderna. Finns mycket att förbättra.
Exempel:
Reservdelsbutiken uppmanade mig att gå till BILTEMA i samband med ett garantiärende.
Aldrig mer Bilia för mig.

#1
sacke
2010-06-18 23:55

Ni som tycker det var bagateller, vad hade hänt om han slarvat med t.ex bromsarna?
Mek. får betalt för att utföra ett jobb. Sköter han sig inte så är det grund för avsked. Och här har han medvetet kryssat för ett utfört arbete som han bevisligen inte utfört. I juridiska termer kallas detta bedrägeri.
Och facket, detta är bara för att visa att "de gör något", att de ger mångmiljonbelopp till sossarna utan att få medlemmarnas medgivande är OK enl många...
Snart så kommer väl någon ID 10 T och påstår att detta är Alliansens fel...

#1
Hanzzon
2010-06-19 00:18

Jag är själv Personbilstekniker och ni som anklagar teknikern för att bära ansvaret i det här fallet vet inte hur det fungerar på alldeles för många företag här i Sverige och Europa:
-Det sitter en VD med fet lön högst upp som bestämmer och tror sig veta allt vilket speglar av sig på mellanchefer osv som pressar de slavlikt anställda på golvet till orimliga krav och tidspress med ackordlöner allt för att man tror att företaget ska tjäna mer pengar.
Jag jobbade under min utbildning på bla Volvo, Audi/Vw, Susuki och Toyota och främst på Volvo men även Susuki och Vw var det oerhörd tidspress på Teknikerna och det var förbestämmt att man skulle hinna det verkstadschefen hade pressat in i schemat punkt slut. (På Susuki var man i mitt fall dessutom oerhört slarviga!)
Men i verkligheten uppkommer alltid problem, problem som chefer på kontoret inte ser eftersom man inte har någon större verklighetsuppfattning från verksamheten på verkstadsgolvet och då fallerar det mycket snäva tidsschemat och följden av detta blir att teknikerna blir tvingade att "spara tid" och gena för att inte göra chefer och kommande inbokade kunder allt för besvikna och missnöjda och det är knappast den enskilde teknikerns fel att man försöker göra det bästa av situationen...

#1
Lägerleffe
2010-06-19 01:25

Ingen tvekan. Bilia har ingen känsla för "the small people". Då ska man ha stryk.

#1
sacke
2010-06-19 10:50

@HANZZON:
Då skall inte mekanikern kryssa för att ett jobb blivit utfört. Om då AG hotar så kan facket göra det de skall göra, inte som här ett pseudofall.
Nästa gång kanske är det någon som "inte hinner med" att sätta dit en viktig sprint och orsakar en olycka. Skulle du kunna ta på dig det ansvar?

#1
SH
2010-06-19 10:50

Man betalar för en tjänst, och litar på att det man betalar för också utförs. Visst, man kan ju kolla allt, men då försvinner ju idéen med att köpa tjänsten.
Man kan vara stressad och kanske då missar, så första gången kan en varning vara på sin plats. Kanske till och med till hela kollektivet om det är ett generellt problem. Dock skall ju de som sköter sitt jobb inte straffas.
Upprepas det så är ju givetvis ett avsked i slutändan enda möjligheten. Det är ju på något vis bedrägeri och att man inte följer gällande arbetsrutiner. Detta gäller ju på de flesta arbetsplatser.

#1
S-E S
2010-06-19 12:17

De kontroller som du lär dig genomföra i bilskolan innan du startar bilen och går under begreppet "säkerhetskontroll", bör aldrig lämnas till en verkstad. Du har ju redan genomfört kontrollen, däribland lufttrycket i däcken, innan du startar bilen, eller fuskar du med säkerhetskontrollen innan du åker i väg?

#1
Leif
2010-06-19 12:22

Inte en chans att detta är ett enstaka fall. Jag är helt övertygad om att det funkar så här generellt, dvs att man gör de viktiga punkterna medan de som ägaren själv borde sköta vid tankning hoppas över.
Visst har killen gjort fel, men detta är en ledningsfråga. Verkstadschefen är ansvarig!

#1
Kjell-Åke
2010-06-19 13:08

"Skjut inte på pianisten". Läs och begrunda Hanzzon:s inlägg som torde belysa både bilmarknaden och arbetsmarknaden i övrigt. Genom nedskärningar för arbetsgivarens bästa skapas detta fenomenet, vem tänker ett ögonblick på den lilla människan nederst i kedjan, inte förrän det händer en olycka eller att pressen tar tag i det. Då kommer plötsligt den lilla människan i fokus.

#1
Spencer Wilks
2010-06-19 14:06

Det här fusket förekommer på ALLA bilverkstäder.
Var själv med på ANA, från mitten på 60-talet till en bit in på 70-talet, och gjorde kontroller på hur mycket av det kunden fick betala för som effektuerades.
Runt hälften.
Märkfärg applicerades på t ex fördelarlockets klammor, ventilhattar, luftrenarklammor, oljefilter m fl saker.
Skrämmande var att det uppdagades fall där oljefitret inte byttes utan bara torkades av, att tändstft inte byttes.
I dessa fall fick kunden betala för saker som inte var bytta.
Facket, och underförstått socialdemokraterna, har sedan flera decennier urholkat arbetsmoralen.
Hade sedan slutet på 80-talet och in på 90-talet en MB som tjänstebil.
Samma fusk på Philipsons - trots att de visste att jag var anställd på ett ackrediterat foronskontrollföretag.
Ingen skam alls. Bytte bl a ett batteri utan att det var fel på det eller byte hade begärts.
När jag ville ha det gamla batteriet "var det redan kasserat" - samma dag!
Har själv en nyköpt MOPAR-bil sedan några år tillbaka.
Gör själv all service. Inte för att jag inte litar på det företag där jag köpt bilen utan för att jag inte vill riskera att komma i delo med företaget ifråga.

#1
Spencer Wilks
2010-06-19 14:30

Till Christer Persson IF Metall vill jag säga att visst är det mänskligt att du inte förmår handla det som står på din lapp.
Men den stora skillnaden är att DU BEHÖVER INTE BETALA FÖR DET DU INTE KÖPT på konsum, eller var du nu handlar.
Du, och hela övriga fackföreningsrörelsen måste komma till insikt om att man begår en kriminell handling om tar betalt för en vara eller tjänst som kunden inte får.
Svårere än så borde det inte vara, ens för en facklig representant.
B t w så har jag gått den långa vägen och haft "Metalls lilla röda" sedan 1954.
Moralen hos det facket var betydligt högre än hos nutida motsvarighet.
Fackbasen kunde "ta en i örat" om han upptäckte något olämpligt eller regelvidrigt.
Må skammen rodnad stilla sänka sig över Christer Person och hans kollegor med samma syn på arbetsmoralen.

#1
Previa
2010-06-19 14:59

Det är uppenbart att uppsägningen inte står i proportion till det som inträffat. Man bör väl få en skriftlig varning, och om man inte följer den kan det bli tal om uppsägning vid fortsatt slarv.
Vi som inte varit med våra bilar på en bilverkstad än har tydligen inte missat något, och sparat en del pengar.
Men alla kanske inte börjar med en bil som är begagnad där garantierna gått ut, eller så kan man inte serva bilen själv och då är man utlämnad åt verkstädernas godtycke gällande service och reparation av bilen.

#1
Volvo RWD
2010-06-19 15:39

Någon mer än jag som tvivlar på att den här meken kommer att göra några fler missar om han får tillbaka jobbet? ;) Tycker också att det är fel, fast att verkar som att det är fel på organisationen så hittar man en syndabock och säger att allt är hans fel och inte någon annans, hade någon annan av dom andra mekarna gjort arbetet så hade det inte hänt, eller hur är det nu?

#1
Bengt
2010-06-20 02:33

Jag utsattes för några år sen för fusk på Bilias verkstad, men kunde inte överbevisa så det sluade med att jag fick kosta på mycket extra och till slut skrota min bil på grund av Bilias mekaniker. Bilia erkänner aldrig fel om inte man kan ge vatten tät bevis att de har gjort fel. BRA gjort att avslöja fusk. Mekaniker som fuskar är en livs fara och måste BORT !

#1
Anders
2010-06-21 00:36

Helt rätt att han får kicken,sen att facket ger sig in i leken förvånar väl ingen.
Tur man som arbetare insett det och lämnat skiten.

#1
Anders
2010-06-21 00:39

Insett att facken är skit alltså,hoppas fler än jag inser det och hoppar av när dom får veta vart pengarna går.

#1
Seken
2010-06-21 00:46

Jag misstänker att signaturen JES är den mekanikner, som jag inte vill riskera att anlita. Inom den kåren råder en slapp och kollegial anda utan motstycke. Mottot lyder: "Kunden är både korkad och rik. Skinna honom bäst du kan."
Vad gäller facket, så är deras huvuduppgift numera att skydda de medlemmar som betalar avgift. Sen struntar de hur illa de beter sej.

#1
staffe
2010-06-21 01:04

Jag är imponerad. Äntligen en tråd som inte urartat i en sågning av Toyota.

#1
Staffe
2010-06-21 01:05

...Ännu.

#1
Coma
2010-06-21 13:06

Jag jobbade i lutet av 90-talet som mekaniker på en auktoriserad hondaverkstad. Där uppstod aldrig såna här saker, för vi hade FAST LÖN och var med i "Kontrollerad Bilverkstad". Kunden fick alltid vad han betalade för. Jag minns att priset för en "1000-milaservice" (ja, intervallerna var kortare då) var 780 kronor. Då ingick demontering/rengöring/smörjning av bromsarna fram, samt påfyllning av spolarvätska - något som verkar kosta extra idag. Hursomhelst, för att undvika fusk - förbjud ackordslöner och ge mekarna rimlig tid att utföra sitt arbete. Förslagsvis den tid som faktureras till kunden. Många kommenterar här nedan att det är ett lagbrott att ta betalt för ej utfört arbete, men att verkstäderna fakturerar betydligt mer arbetstid än vad som lagts ner på bilen verkar ingen bry sig om. Betalar du som kund för en timmes jobb kan jag garantera att meken inte spenderat mer än 20 minuter på din bil.

#1
S-E S
2010-06-21 21:10

Jag tycker frågan är löjeväckande. Tänk, här sitter vuxna bilister och ondgör sig över att en mekaniker inte fyllt efter luft och fyllt på vindrutespolaren. De som inte klarar detta utan en mekannikers hjälp borde nog lämna in körkortet. Klarar dom bromsa själv utan mekanikerhjälp eller är vi säkra på att de vet var bromspedalen sitter. Skärpning "gnällgubber".

#1
Seken
2010-06-22 00:19

S-E S du tycks i mina ögon vara mer än lovligt förvirrad. Ingen som retar sej på att en mekare skiter i att fylla luft i däcken. Men illa när han snor 200 kronor för att strunta i detta överflödiga arbete.

#1
Lasse
2010-06-22 00:45

För ett antal år sedan hade jag min Saab 900 på service hos märkesverkstaden och fick då veta att båda framhjulslagren behövde bytas. För att spara lite pengar anlitade jag en mindre verkstad för bytet istället men där hittade man inga fel. Bilen har nu gått 15.000 mil ytterligare, fortfarande samma framhjulslager. Har mekanikerna provision på de reservdelar man byter? Eller vem är det som tjänar på sådant bedrägeri? Min lärdom är att aldrig lita på en (1) verkstad när det gäller större reparationer, kontrollera hos en annan verkstad först. Men det är ju inte så lätt när det gäller rutinservice... Tyvärr!

#1
S-E S
2010-06-22 12:03

SEKEN, tillhör du en tekniskt hjälplösa skara som inte kan fylla på en spolarbehållare eller kolla lufttrycket i däcken själv utan låta en mekaniker göra det åt dig för dyra pengar? Du måste tillhöra en ekonomisk överklass eller vara oförlåtligt slö? Tänk på att denna okunnighet/slöhet gör det möjligt för bilverkstäderna att debitera 1000 kr/t för skitsaker. Har du tänkt

#1
Fredrik
2010-06-22 21:46

Otroligt att Bilia ger en mekaniker sparken för detta. Pinsamt att höra Arne Ericsson uttala sig på det vis han gör, tyder verkligen på bristande kunskaper i arbetsrätt och avsaknad av förmåga att hjälpa, stödja och utbilda anställda . Det här är ju bara ett vis att hitta en syndabock och skylla på någon. Felet är väl mer att ingen tex en verkmästare eller någon annan ansvarig kontollerar bilen en gång extra gång innan den går ut till kunden, det kan säkra kvalitén.
Det är också så att man genom detta indirekt hotar alla anställda på Bilia - gör du fel så får du sparken........man undrar hur personalen trivs på Bilia Haga Norra?/Fredrik

#1
Jägaren
2010-06-24 02:13

Tyvärr tror jag att verkstadsledningen mycket väl kände till arbetsrutinerna, men nu känner sig tvungen att visa handlingskraft genom att sparka den som har gjort så som han egentligen har blivit tillsagd. Företagsledningen har satt ribban men måste nu försöka komma ur rävsaxen.
Jag har själv stått och hört hur en verkmästare frågade mekanikern som servade min bil varför han fortfarande höll på med den efter 45 minuter. När jag frågade meken vad det där var om sa han att de vill att jag bara byter olja och filter och sedan rullar ut bilen igen.

#1
leifer
2010-07-02 22:04

STAFFE, är väl just Toyota-verkstäderna som varit föredöme i branschen. Dom är noga, har proaktivt underhåll, byter olja även i manuella växellådor regelbundet m.m. Hos Bilia har funnits en kultur att ta så mycket betalt som möjligt, för så lite arbete som möjligt. Nåt som visserligen säkert kan bero på vårt skattesystem, som ger en enorm skattekil när privatpersoner köper tjänster. Bilia i Stockholm som tar 1500 kr per timme mot privatpersoner, fattar alla att det funkar dåligt när kunderna kommer med sina äldre rätt slitna gamla volvos. Det blir då omöjligt att motivera kostnaden mot kunden på arbeten som tar lång tid. När får vi ROT-avdrag för bilverkstadsjobb?

#1
Bj
2010-07-06 12:07

Efter 20 år i branschen så kan jag konstaterade att det är skrämmande att se/höra verkstadschefer som tycker det är bra med "fort men fel" än lite mer tid och ett seriöst arbete. Man tar hellre backjobben. Långsiktighet idag verkar vara något man knappt kan stava till längre. Svensk kvartalsekonomi gäller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.