Bild
Nästa artikel

Fusket på verkstan: "Vi är chockade!"

Reportage

Bilia lovar krafttag efter Vi Bilägares avslöjande om verkstadsfusket. Nu utökar koncernen sina kontroller.

Bilia är Nordens största bilkoncern och har ett 50-tal verkstäder, främst för Volvo. Även Renault, Ford och Hyundai ingår bland koncernens märken.

Krismöte
Utgången för Bilia i vår verkstadsundersökning var dock negativ. När Bilia fick veta resultatet blev det krismöte för att diskutera konsekvenserna.

- Vi från Bilia beklagar verkligen det inträffade. Det är något som vi absolut inte accepterar, säger Arne Ericsson, regionsdirektör för Bilia Stockholm.

- Vi är med i Kontrollerad Bilverkstad och självklart hittar de ibland något. Verkmästarna gör också kontroller på bilar som ska lämnas ut.

- Men det räcker inte. Nu tillsätter vi ytterligare resurser som ska jobba mer med det här.

Utökar kontroller
Att verkstaden missade ljusinställningen och lufttrycket gör att Bilia tänker utöka sina egna kontroller av det utförda arbetet.

- Vi har tagit betalt och ska utföra de här kontrollerna. Vi har inga bortförklaringar, säger Arne Ericsson.

Det här kommer att få konsekvenser för mekanikern, han kommer inte längre att få arbeta med service eller reparationer hos oss.

- Så allvarligt ser vi på det. Vi är nog lika chockade som bilägarna, vi trodde vi hade en bättre kvalitet. Det här kommer jag att informera Bilias styrelse om.

"Risk att skrämma kunden"
När Vi Bilägare bokade servicetid fick vi ett pris per telefon, ett annat pris (1 039 kronor högre) och ett tredje pris när vi skulle hämta ut bilen.


- När du beställde servicen fick du bara ett pris på just service. Att det stod ett annat pris på mottagningsbeviset berodde på att vi då räknat med bromsvätskebyte också. Volvo rekommenderar det vartannat år, säger Arne Ericsson.

- Men när vi kollade på bromsvätskan behövdes den inte bytas så därför blev priset lägre när du hämtade ut bilen.

Varför talar ni inte om det i telefon, att bromsvätskebyte eventuellt tillkommer och vad det kostar?
- Du vet hur det är med priskrig och liknande. Risken är att vi skrämmer kunden med prisuppgifter på åtgärder som vi inte vet om vi behöver utföra, som fallet med bromsvätska på den aktuella bilen.

Diskutera: Vad tycker du om Vi Bilägares avslöjande?
Taggar: Reportage
Fusket på verkstan: "Vi är chockade!"

Kommentarer

#1
Hälge
2010-04-23 11:26

Volvoservice original. Vi har haft elektronikfel och
besökt volvoservice för en Volvo. Första överraskningen var inom samma volvoverkstäder
på olika orter (en närmare) accepterades inte
deras egen verkstads felanalys.
Bilia Malmö har också sökt fel. Det började med startfel, assistans, visade med starter, oljetryck
på ventillyftare, gammalt batteri. Batteriet används
2 år senare i Volvo 240. Det var batterikontaktens skruv för vek o dra ihop kontakten, glapp o lamporna lyste i kontrollpanelen. Bes. 2.
De analyserade turbokontakter fel.
Privat mek.verkstad rättade upp felen.
Däremot ¨besök gärna bilhallen för bilbyte¨.
Hälsningar

#1
guntes
2010-04-23 13:06

hee.. hee.. he .. Volvo .. Jävlar...

#1
Gustav
2010-04-23 15:50

Man får vara glad när verkstaden inte gör något åt bilen. På min Renault bröt den provade verkstaden sönder plastdetaljer, då mecken inte orkade skruva bort dem.

#1
Karin
2010-04-23 16:09

Verkstadsfusk inbjuder man till!
Så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Läs igenom vad din service skall omfatta. Lägg ut diskreta märken för att se om servicepunkten genomförts. Uppenbara saker som vindrutetorkargummi är inte så vanligt numera, men kolla i alla fall! En bild av motorrummet före och efter kan vara ganska avslöjande. Har bilen gått X km och det står tändstiftsbyte men ingen verkar ha rört motorn? KLAGA!
Oväntade byten av bromsbelägg? Kan vara billigare på utlandsresan...
Karin

#1
J.Hundt
2010-04-23 17:08

"Vi är chockade"!!! Ja det säger man varenda gång kontroller görs med dessa resultat! Lär man sig aldrig någonting på "resan". Men det är kanske billigare att göra"pudlar"!
I ett så stor företag måste det väl för Jösse namn finnas egenkontroller? Eller är man inte certifierade?

#1
Andreas
2010-04-23 17:55

Det här kommer att få konsekvenser för mekanikern, han kommer inte längre att få arbeta med service eller reparationer hos oss, säger
säger Arne Ericsson, regionsdirektör för Bilia Stockholm.
Konstigt , konstigt det är alltid mekanikerns fel , när något avslöjas ...
Självklart är det högre upp felen sitter , misstänker att mekanikerna jagas med blåslampa och tvingas ta genvägar ...
Och sen när det blåser stoppar cheferna huvedet i sanden , och låter dom längst ned få ta smällen ...
Nä vill bilia verkligen göra något , sparka uppåt , det är där felen ligger !!

#1
Mikael Johansson
2010-04-23 17:58

Hej jag är inte förvånad har haft bilen på bilia i Tyresö me slut körda vinterhjul bakbroms som låg på o enligt dom så va de 7millimeter kvar på däcken o dom hade kollat bromsar o allt va ok enligt dom sen när ja hämtade bilen så vart ja sur o sa hur dom kan påstå att allt va ok så fick ja till svar om de är något fel måste ja säga de men enligt deras service papper går dom igenom allt så varför ska man betala för nått som dom inte gör?

#1
Nicke Lundström
2010-04-23 18:40

Katastrof givetvis, dock verkar det som att alla verkstäder är bovar, själv över 20 år som bilmekaniker bakom mig och nu 4 år som kundmottagare kan jag bara konstatera att det alltid fuskas på alla verkstäder enligt media. Själv vet jag att så är absolut inte fallet, prata gärna med många av våra kunder och hör deras kommentarer, får ofta lovord från nöjda kunder där vi gjort de vi lovat dem, och de som de får betala för. Kunde vara kul med ngt positivt i media ngn gång, men det är klart det säljer inga nummer, tråkigt att oftast är den auktoriserade verkstan större bov än den lilla mekonomenverkstan?????
Gnällpelle från Strenkan.

#1
Blir inte bättre förrän....
2010-04-23 18:53

Lösning.
Termos, ett gäng mackor + ett stoppur.
Så sätter man sig bredvid bilen och kollar att jobbet blir utfört.
Och betalar för tiden, delarna m.m.

#1
Stefan
2010-04-23 20:31

Chockade.....tur att någon blir chockad. Vi blir det inte!!

#1
Volvo
2010-04-23 21:08

Senast hade man missat att det var delbar dragkrok på bilen????
Men han kanske var blind?

#1
Seken
2010-04-23 21:15

Till BLIR INTE BÄTTRE FÖRRÄN: Visserligen har du lösningen. Men eftersom den lösningen skulle innebära att verkstan tvingas göra den service du betalar för, så kommer de flesta att inte tillåta tockna konsumentfasoner.

#1
Robert
2010-04-23 23:01

I tex ST:PETERSBURG har alla seriösa bilvärkstäder inglasad verkstad så du kan sitta i en störtskön lädersoffa och se vad som sker, i svedala är det tveksamt om du alls få gå in i verkstaden..

#1
Kjell-Åke
2010-04-24 12:19

Hur svårt kan det vara, läskunniga mekaniker har ett serviceprogram att följa. Felet måste ligga högre än så, sannolikt har ledningen satt en så kort tid på servicen att mekanikern måste hoppa över en eller flera punkter för att hinna. "Skjut inte på pianisten".

#1
leifer
2010-04-24 17:37

KJELL-ÅKE, ja det handlar om att jaga lönsamhet. Och med vårt skattesystem så blir skattekilen enorm när privatpersoner köper tjänster av företag. Det handlar då om att prioritera företagskunder och hålla lönerna nere för bilmekarna. Duktiga bilmekar tröttnat och sticker från märkesverkstäder, eftersom dom inte får märkbart bättre lön än nya, som dom dessutom måste lära upp. Ett liknande ROT-avdrag skulle troligen öka kvalitén och tillgängligheten till duktiga mekare.

#1
Pär G
2010-04-25 09:08

Felet ligger naturligtvis i ackordsystemet där mekaren får betalt ber bil utan uppföljning på vad som gjorts. Detta kombinerat med biltillverkarnas vilja att stödja servicemarknaden, vilket dom gör genom läjligt långa kontrollprotokoll. Höger bakddörr, kryss finns, finns ej. Löjliga punkter som ingen normal mekare faktiskt utför. Vet av egen erfarenhet att på vissa (de största V****) är det vanligt att oljan bara toppas om den är brun och fin, bromsvätskan byts bara i behållaren snabbat och enkelt - totalt utan effekt kunden nöjd. En oljad tia på varj nyckel, sedan är alla glada. Gör de enkla jobben själv- spar tid och ökar kvaliten, tummen mitt i handen sök upp mindre verkstäder gärna enmansverkstäder på mindre orter.

#1
anders bergström
2010-04-25 14:09

Finns även andra problem för mekanikern han vill göra ett bra jobb men tyvärr så är lönesystemet helt fel ackordet skulle bort och ersättas av en kvalitets bonus då uppmuntras han att göra ett bättre jobb som det är nu så gäller bara volym inte resultat kunden skall heller inte hänga över mekanikern när jobbet utförs då ökar risken för att han kan glömma vissa kontroller gå istället igenom med kunden när han eller hon hämtar bilen och redovisa vad som är gjort och varför tillkommer något så ring upp kunden och fråga om det är okej att utföra jobbet då blir det betydligt bättre!!!!

#1
Olle
2010-04-25 14:44

Erfarenhet av ett par större märkesverkstäder i Kronoberg är att det finns olika kulturer. Volvo-verkstäder vill gärna briljera och visa hur duktiga de är med datorstödda felsökningshjälpmedel och tar bra betalt för arbetet men vill helst inte smutsa ner sig. Hos Ford-verkstäder finns en kultur att göra så lite som möjligt, i stort bara kryssa i listan och byta olja coh sedan är det klart. Det beror kanske på kunderna; Volvo-kunder är nog lite mera alerta och har också råd att betala medan Ford-kunder är nöjsamma och ifrågasätter inte vad verkstaden gör eller inte gör.

#1
börje auer
2010-04-25 16:22

Jag bor sen något år tillbaka i Thailand och här är en service något helt annat än vad jag upplevt när det gäller service i Sverige. Priset är också helt annat. ex jag har en Mitsubishi Triton plus där man bytte kondensorn och gjorde samtidigt 5.000 mila service. Kondensorn kostade i 700 kr, Samma kondensor kostar i Sverige ca 7000 kr. Bilen går igenom ett schema och några missar är nästan med 100% helt uteslutet. Verkaren kollar att allt som skall utförs, serviceboken fylls alltid i i samband med betalning. Svenska bilverstäder borde åka hit och lära här är det service inte fusk som i Sverige där det skall tjänas pengar i första hand, bilägaren kommer kanske i andra hand

#1
leifer
2010-04-25 16:24

Tycker det gäller, som med hantverkare, att återupprätta yrkesstoltheten. För det krävs nog också ett annat skattesystem på verkstäder som vänder sig mot privatpersoner. På samma sätt som ROT ny hjälper hantverksbranschen mot privatpersoner att bli mer seriös och lönsam. En olönsam bransch skapar utrymme för fusk, dåliga löner (så att duktiga mekare tröttnar), och mycket svartjobb. Personligen lämnar jag hellre bilen till några svartmekare som jag känner väl, då vet jag att man inte lurar mig.

#1
Urban Wallin
2010-04-25 17:12

Inför och kommentera verkstadstester i samband med era långtidstester av bilar. De nu genomförda testerna av verkstäder, med fixade fel, har i alla år gett samma tråkiga resultat!
Skriv gärna en artikelserie om de goda exemplen (finns säkert!) och berätta hur man gör för att få service att fungera!

#1
Seken
2010-04-25 20:08

LEIFER, du menar att hantverkare blivit mer seriösa tack vare ROT-avdraget. Den allmänna meningen tror jag är den motsatta.
Att slarvet ökat. "Det blir ju så billigt, så det är inte så noga".
Att räkningarna saltas. "Det blir ju ändå så billigt".

#1
leifer
2010-04-25 22:07

SEKEN, jag anlitade en hantverkare tack vare ROT i höstas, han gjorde ett kanonjobb. Om det blir möjligt för seriösa firmor att verka och tjäna pengar på BRA jobb till privatpersoner, så är det just en sån drivkraft till bättre verkstäder. En sund bransch gör att de som gör ett bra jobb drar till sig kunderna. Och för att få en sund bransch krävs lönsamhet och bra löner för de som gör jobbet.

#1
leifer
2010-04-25 22:12

SEKEN, räkna på skattekilen när du först arbetar och skattar för det, och sen betalar bilmeken och deras alla skatter för det, inkl 25% moms. Klart det påverkar kvalitén. Företag får inte samma skatteffekt, och verkstäderna vill ju också helst bara ha enkla företagskunder. Vi som äger våra bilar själva och vill ha lite mer avancerade jobb utförda får leta med ljus och lykta för att hitta en duktiga bilverkstad som gör jobbet till rimligt pris, t.ex. genom att använda renoverade reservdelar när så är möjligt. 25% moms på tjänster/arbetet till privatpersoner är sjukt, möjligen kan det vara acceptabelt på reservdelarna.

#1
leifer
2010-04-25 22:16

SEKEN, nån pratade här om Thailand, där är skattekilen tvärtom mycket liten, och där har du en helt annan kultur när det gäller service. I Sverige har vi pga skattesystemet dåligt utbud av servicetjänster och litet intresse hos befolkningen att betala för service, speciellt då att betala extra för extra bra service. Sverige är ett GDS folk, eftersom staten inte tar ut skatt på det du gör själv på din fritid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.