Nästa artikel
Kallade bil miljövänlig - krävs på 400 000 kronor
Nyheter

Kallade bil miljövänlig - krävs på 400 000 kronor

Publicerad 26 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
"En riktigt bra affär - inte bara för miljön utan även för plånboken", så löd annonstexten från Kia Motors Sweden som KO anser strida mot marknadsföringslagen. Nu krävs Kia på 400 000 kronor.
Vi Bilägare har tidigare rapporterat om bilhandlaren Upplands Motor som i en annons kallade Renault Mégane för "miljövänlig".

I det fallet krävde Konsumentombudsmannen, KO, att bilhandlaren skulle godkänna ett förbudsföreläggande om att inte använda miljöargument, som gör att bilar kan tolkas som miljöförbättrande, i framtida marknadsföring.

Vite på 400 000 kronor
Bilhandlaren godkände, och riskerar numera ett vite på 300 000 kronor om förbudet skulle brytas.

Nu upprepar sig historien, den här gången med Kia Motors Sweden AB. Men nu gäller det ett brutet förbud och ett vite på 400 000 kronor.

"Riktigt miljövänlig bil"
I juni 2007  godkände Kia Motors Sweden ett förbudsföreläggande från KO om att inte använda formuleringar som kan ge intryck av att bilar förbättrar miljön. Då hade Kia Motor Sweden i en annons kallat modellen Kia Picanto Eco för en "riktigt miljövänlig bil".

- Det här är ett jätteproblem för hela branschen. Vi letar hela tiden efter uttryck som kan beskriva att en bil är bättre än andra för miljön, säger Maria Berglund, marknadschef för Kia Motors Sweden.

"En riktigt bra affär för miljön"
Ett år senare, i juni 2008, marknadsfördes samma bilmodell - den här gången med annonstexten "en riktigt bra affär - inte bara för miljön utan även för plånboken". Dessutom skrev man på sin webbsida samt i en broschyr att "Kia arbetar intensivt för att utveckla nya transportlösningar som är säkra, lättkörda och miljövänliga".

Detta bevismaterial har KO nu lagt fram till tingsrätten för att kräva Kia på vitet.

- Det är tråkigt att det blivit så här, vi har levt i tron att det här skulle vara okej. Vi har verkligen försökt och tagit bort det som tidigare varit problem, säger Maria Berglund.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-26 21:54
Sune S (ej verifierad)

"Kia arbetar intensivt för att utveckla nya transportlösningar som är säkrare, mer lättkörda och miljövänliga".
Så borde de ha skrivit. Att företag visar att de utvecklar ännu bättre produkter än tidigare kan givetvis inte vara vliseledande reklam.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-27 17:24
SN (ej verifierad)

Två försök till komparativ - säkrare -än vaddå? ;
mer lättkörda - än vaddå?; samt en utsaga "miljövänliga" i samma mening. - ingen bra svenska.
En bil kan knappast vara miljövänlig.
Den kan vara rolig att köra och mindre miljöskadlig än genomsnittet etc. - men inte miljövänlig.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-27 17:59
Konservator (ej verifierad)

SN, klart att en bil kan vara miljövänlig. Se bara på Jaguar E-type, Citroën DS, Ferrari 250, Alfa Giulia Coupé o.s.v. Alla dessa och många fler förbättrar miljön (=omgivningen) genom att vara VACKRA, i motsats till t.ex. Kia Picanto, Renault Mégane och de flesta andra moderna bilar.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-30 13:29
kurt (ej verifierad)

KO blir mer och mer löjlig i sina försök att motivera varför han finns till. En dyr pajas för oss skatebetare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.