Bild
Nästa artikel

Kia Picanto är den mest pålitliga bilen

Nyheter

Kia Picanto är årets mest pålitliga bil i Storbritannien, visar en ny undersökning.

Den brittiska undersökningen Which? Car har, med stöd av drygt 64 000 tillfrågade bilister, kommit fram till att Kia Picanto är Storbritanniens mest pålitliga bil 2010.    

Kia Picanto fick 98,1 procent i tillförlighetsbetyg av sina ägare, vilket innebar en knapp seger framför Mazda3 på 97, 6 procent. På delar tredjeplats hamnade Daihatsu Sirion och Honda Insight  på 97, 0 procent.

Land Rover opålitlig

Land Rover Discovery 3:s ägare har däremot inget större förtroende för modellen, då den fick 73,9 i pålitlighetsbetyg och därmed hamnade sist.

Nedanför kan du se topp-10 samt de tio sämst rankade modellerna. Är det någon placering som överraskar dig? Bjud på din åsikt i kommentarsfältet.   


Mest pålitliga bilar (Max tre år gamla)

1 Kia Picanto - 98.1%
2 Mazda3 - 97.6%
3 Daihatsu Sirion - 97.0%
3 Honda Insight - 97.0%
5 Honda Jazz - 96.2%
6 Toyota iQ - 96.1%
7 Toyota Prius - 95.4%
8 Volkswagen Golf Plus - 93.3%
8 Mercedes-Benz SLK - 93.3%
10 Mazda2 - 93.2%

Minst pålitliga bilar (Max tre år gamla)

137 Volvo S80 - 77.6%
137 Ford S-Max - 77.6%
139 Citroën C4 Grand Picasso - 77.4%
140 Ford Focus CC - 77.2%
141 Jaguar S-type - 76.0%
142 Volkswagen Eos - 75.7%
143 Land Rover Range Rover Sport - 75.8%
144 Renault Mégane CC - 75.7%
145 Hyundai Santa Fe - 75.0%
146 BMW 3 Series convertible - 73.9%
147 Land Rover Discovery 3 - 67.8%
Taggar: Nyheter
Kia Picanto är den mest pålitliga bilen

Kommentarer

#1
Tobbe
2010-07-22 14:27

Inte en enda brittisk bil i topplistan, men däremot en hel del i botten listan. Saker och ting är som de alltid har varit.

#1
jojo
2010-07-22 14:55

Vib!
Kan vi få hela listan. Tack!

#1
StigRoger
2010-07-22 15:18

Vart har Honda Civic tagit vägen ?
Förra året gjordes en enkät hos Englands tio största biluthyrare (underlag ca 1 miljon bilar ! )
och där vann Civic tillförlitlighetsrankingen !
Vad säger SBP:s statistik för Sverige ?
Någon som vet ?

#1
leifer
2010-07-22 16:13

Idel koreanskt och japanskt i topp, inga s.k. premium-märken heller i toppen.

#1
Benny H
2010-07-22 17:16

Till Leifer...
En sådan här undersökning visar väl måhända att enklare bilar är mer tillförlitliga, vilket ju knappast är någon överraskning. Visst det finns några lite mer utrustade bilar ganska högt på listan men trenden är tydlig. Sen att folk efterfrågar komplicerade premiumbilar kan tyckas märkligt men bilköpare betalar tydligen gärna för finesser. Så länge det finns köpare för "premiumbilar" kommer dom att finnas kvar...

#1
S-E S
2010-07-22 18:08

Det står en massa % i listan. Jag säger som min gamla mattelärare: "Procent av vad?".

#1
leifer
2010-07-22 19:33

BENNY H, aldrig sagt annat än att dyrare bilar tillför andra värden som t.ex. komfort och prestanda. Problemet är att man inte får vad man betalar för när det gäller kvalitet, utan tvärtom sett till priset. Man har heller som konsument ingen möjlighet att veta exakt vad man köper, då det saknas en ordentlig varudeklaration. Vad gäller "premium" har det nästan alltså börjat stå för dålig kvalitet, oplanerade verkstadsbesök och dyrare reparationer. Icke premium-märken är ofta bättre där, håller bättre och har billigare reservdelar. Låt vara ett enkelhet i konstruktion och lite extrautrustning är en förklarande faktor.

#1
Lägerleffe
2010-07-22 19:55

Pålitlig - närdå? Ja, när man kräver att den ska starta, rulla och hålla igång. Nej, när man kräver att den ska skydda vid en smäll.

#1
Per Karlsson
2010-07-23 01:54

Intressant att två hybridbilar (Insight och Prius) placerar sig så bra, trots att de har avancerade elektroniska styrsystem (särskilt Prius).

#1
Calle
2010-07-23 10:52

Skulle vara intressant att få med körsträckan. Misstänker starkt att dessa pensionärsbilar rullar max halva sträckan som 'premium'-bilarna.

#1
Seken
2010-07-24 11:05

Jag känner starkt med LÄGERLÄFFE m.fl. som slår knut på sej själva, i sina försök att visa att fel bil vann.
Underlig matematik i listan: De bästa bilarna hamnar högre upp (lägre platssiffra) listan ju bättre de är. Men i botten, så hamnar de sämsta bilarna högst (också lägre platssiffra!!). Man undrar hur det ser ut i mitten. Hamnar bilarna där huller om buller?

#1
stefan
2010-07-26 10:51

Jag antar att det gäller kundernas upplevda pålitlighet. Köper du en billig bil så är du antagligen fullständigt nöjd med att den startar i ur och skur. det var det du köpte bilen för. köper du en lyxbil förväntar du dig enormt mycket mer och är känslig för varenda grej som inte är exakt som du vill. trots att de bilarna antagligen också startar i ur och skur. men för lyxbilsköparen är det en självklarhet.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.