Bild
Nästa artikel

Hyundai i kvalitetstopp

Nyheter

Hyundais kvalitet är i topp. Det visar den tyska biltidningen Auto Bild's årliga kvalitetsrapport - som rankar Hyundai högre än märken som Toyota, BMW och Audi.

- Kvalitet har högsta prioritet hos Hyundai. Det är förstås mycket hedrande att vinna en så framstående undersökning, särskilt på den tyska marknaden som är mycket hårt konkurrensutsatt, säger Alla Rushforth, vice ordförande för Hyundai Motor Europe.

Auto Bild's årliga kvalitetsrapport bygger på frågor som ställts till drygt 9000 bilägare. Dessa frågor handlar om garantier, information om återkallande och data hämtade den tyska TÜV-rapporten (som omfattar 7,5 miljoner bilinspektioner).

Enligt kvalitetsrapporten tar Hyundai hem segern före tillverkare Toyota, BMW och Audi, efter en omfattande analys av tillförlitlighet, långsiktig kvalitet och kundservice.

Diskutera: Vad tycker du? Står Hyundai för bättre kvalitet än konkurrenterna?

Taggar: Nyheter, Hyundai
Hyundai i kvalitetstopp

Kommentarer

#1
Svante
2010-08-05 14:28

Grattis till Hyundai! Synd att bilarna saknar själ.

#1
Bertil Stanniol
2010-08-05 14:34

Helt klart verkar Hyundai vara jämsides med Toyota kvalitetsmässigt, och snart kanske gått om?

#1
Benny H
2010-08-05 15:12

Sådana här undersökningar har egentligen ganska lite värde eftersom man inte vet vilka kriterier man har när man jämför. Har bilarna gått lika långt? Är det liknade utrustningsnivå? Är det bensin eller diesel osv...frågorna hopar sig. Kanske finns dessa parametrar med i undersökningen? Någon som vet? eller jämför man äpplen och päron?

#1
Jarl
2010-08-05 16:10

Kia bättre än TOYOTA? Muhahahahaaa...

#1
Peter i Sydney
2010-08-05 16:59

Vi har 4 Hyundai i vår familj och kan inte göra annat än att hålla med tyskarna. Inte ett enda fel på någon av dom. Bilarna är mellan åtta månader (i30CW bensin) och åtta år (Accent). Framför allt min H1 diesel är helt otrolig.

#1
Peter i Sydney
2010-08-05 17:16

Jo, och nya i45 som tråkigt nog för er inte säljs i europa tar enligt alla biltester Hyundai till en helt ny nivå när det gäller design, kavalitet och kvalitetskänsla som nu är helt likvärdig med t.ex. Honda. Nackdelen är väl Hyundai har börjat ta bra betalt. i20 som är helt ny på den Australiska marknaden är 20.000:- drare än Getz, 6000:- dyrarare ån en motsvarande utrustad Mazda 2 och samma pris son VW Polo.

#1
jojo
2010-08-05 17:40

Var snäll ge länkar till undersökningarna så man kan bedöma själv.

#1
Kjell
2010-08-05 18:14

Jag har en i30 crd första årsmodellen.
Det enda som jag har behövt åtgärda är byte av en trasig glödlampa.
Den mest själlösa och tråkiga bil som jag ägt är en golf III.
Hyundaien är mycket trevligare att köra än andra motsvarande bilar som jag jämförde med (-97) innan jag bestämde mig.

#1
Arne L
2010-08-05 18:50

Jag har en Getz -07 som gått ca 4800 mil. Den har varit problemfri hitintills och jag är mycket nöjd med den. Det blir nog en Hyundai nästa gång också.

#1
kent
2010-08-05 19:09

Har en arbetskamrat som bytt ut sin strulande Toyota Avensis 2006:a som gick problemfritt i ca 6000 mil för att sedan bara strula... Han bytte "Toyota aset" mot en Hyundai och är väldigt nöjd med bilbytet! Han säger aldrig mer än en Toyota men förmodligen blir det Hyundai igen. Tror jag.

#1
S-E S
2010-08-05 21:20

Hyundai är i kvalitetstoppen. Det är därför märket behöver så långa garantier, eller är märket så bra att du får betala dyra pengar på en garanti som inte kommer till användning? Sätten att lura bilisterna är många. En ny infallsvinkel att fånga lättlurade bilister?

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-05 21:38

Hyundai/Kia är inte att leka med. Sedan är dessa bilar helt okej att köra.

#1
ss
2010-08-05 22:46

JARL........Håller med dig,toyota är bäst!!!Med förutsättning såklart att du förkärlek åt rost,plast,dåliga bromsar och ständiga återkallningar.

#1
fingerspitzgefühl
2010-08-05 22:51

Jag ska vara ärlig.Så onyckter blir jag aldrig att jag dra på mig en hun die,eller klia.Nä nån ordning få de vara,vill ha en tysk vagn där känner man kvaliten ut i fingertopparna.

#1
leifer
2010-08-06 11:17

OM Hyundai och Kia också lyckades ljudisolera sina bilar lika bra som dom bästa konkurrenterna, så skulle dom börja dominera svenska marknaden. Deras 1,6 liters diesel med kamkedja är en mycket bra och snål motor.

#1
SLAM
2010-08-06 11:21

Hyundai och Kia har idag värdens i särklass högsta kvalitets kontroll i tillverkningen de har studerat Toyota för att sedan ytligare förbättra kvalitén i tillverkningen så i dag har Tyska och andra biltillverkare med intresse börjat följa Hyundai koncernen kvalitets höjande förbättrings process som ett föredöme. Som vanligt tar det tid innan gemene man förstår och upptäcker dessa förbättringar, så var det till exempel för Toyota och där många i dag inte inser att även de har blivit om körda, sedan finns det många som har tillverkare som en fanatisk religion vilka också ofta blundar för de tillverknings problem som uppstår, för tillverkarna är främsta uppgiften att tjäna så mycket pengar som möjligt så att få märkesfanatiker är det bästa som kan hända!
Kvalitetsingenjören.

#1
Nils
2010-08-06 13:00

För att få märkesfanatiker så måste bilmärket ifråga ge sina ägare ett mervärde på något plan som sticker ut ifrån mängden. Bilintresserade brukar sällan attraheras av plastiga bilar med simmig styrning, även om de håller ihop väl. De bilarna får en annan kundkrets.

#1
Peter i Sydney
2010-08-06 14:14

Till Leifer. Jag är nöjd med ljudisoleringen i båda våra i30CW. Min 1.6L diesel bullrar väl lite mer än hustruns 2.0L bensinmotor. Och vägljudet upplever vi inte heller som störande. Dock år våra bilar tillverkade i Korea och inte i länder som ingen normal mäniska hört talas om. Tjeckien låter som ett laxativmedel! Det kan även bero på däcken. På våra bilar sitter de numera aldeles utmärkta koreanska Hankook däcken. För några år sedan var de ett skämt men även där har koreanerna lärt sig mycket snabbt är är nu bland de världsledande. Min H1 är mycket tystare än min HiAce jag hade tidigare. Jag tror inte de skitvägar vi har här är bättre än i Sverige. Dock är inte längre Hyundai ett lågprismärke. Den rollen har tagits över av kinesrena, GWM 240X är 50.000:- billigare än ix35 och då får t.o.m. läderklädsel på köpet.

#1
S-E S
2010-08-06 19:24

SLAM, jag vore nog lugnare om Hyundai och Kia hade den mest omfattande kvalitetskontrollen, men det som stör är kombinationen hög kvalitet kombinerat med långa garantier! Varför behövs en lång garanti när kvaliteten är hög? Är det så att det är vanligt att produktionsfelen kan dyka upp under en 7-årsperiod? Vore det en riktig kvalitetsbil kunde det heta: Vi lagar alla fel på bilen gratis i 10 år från inköpsdatum. Det är riktig garanti det. Inget fjant med att binda sig till dyr service hos märkesverkstäder eller korta serviceintervaller.

#1
leifer
2010-08-06 19:29

Peter i Sydney, vi har mycket grövre asfalt i Sverige. s.k. skelettasfalt. På vintern blir det också "tvättbrädda" av is och snö. Även dubbdäck bullrar mer. Dvs det krävs rejält mycket bättre ljudisolering i bilarna här, det fattar inte t.ex. dom japanska/asiatiska tillverkarna, alt bryr dom sig inte för en sån liten marknad. Man måste uppleva detta på plats för att förstå. Toyota har bättrat sig lite på senare år, men om dom fattade hur viktigt detta är så skulle dom lätt kunna dubbla sin försäljning tror jag. Gäller förstås även Hyundai. Jag har provkört i30 och det var en riktigt bullerburk på svenska vägar, kanske har man bättrat sig lite nu.

#1
leifer
2010-08-06 19:33

S-E-S du är inte bunden av märkesverkstad på Hyundai. Men inte heller Kia längre, efter ett EU beslut som trädde i kraft nyligen. Det ska dock vara en godkänd service, enl service boken. Innan du börjar kräva 10 år etc på lågprisbalar, så kan du väl börja med s.k. premiummärkena. Betalar man 400,000-500,000 för en bil, så vore väl 10 års garanti rimligt. Istället är dom märkena både sämre garantimässigt och håller sämre. Dyrare att reparera också.

#1
S-E S
2010-08-07 12:15

LEIFER, du missar frågan! Frågan är: Varför en lång garanti när bilen är så bra?
1. Är det för att den behövs, dvs att bilen i verkligheten inte är så bra som det påstås, så att garantien därmed är nödvändig för att skydda konsumenten ett rimligt antal år?
2. Är bilen så bra att garantien i verkligheten inte behövs och att Kia/Hyundai utnyttjar detta genom att ta betalt för en garanti som inte behövs och därmed lurar konsumenten på pengar?
Du är inte bunden av en märkesverkstad de första 2 åren, men för att få de sista 5 årens garanti är det väl märkesverkstäder som gäller, eller har jag läst det finstilta fel? Jag tror inte att du kan gå till Mekonomen och serva din bil och låta Hyundai rycka in och laga enbart felen och detta dessutom gratis i 7 år!
En ärlig garanti lyder:Vi reparerar alla fel utom slitagefel gratis i 7 år. Är det så Hyundais garanti funkar?
Frågan gäller inte bilarnas pris utan hur seriös garantiutfästelsen är!
Ur din synvinkel är det konstigt att Hyundai/Kia inte är ett premiummärke, men inte ur min synvinkel.

#1
leifer
2010-08-07 15:00

S-E-S, som sagt, med de nya EU-reglerna så behöver inte serva på märkesverstad, garantierna gäller ändå. Sen kan det förvisso säkert vara så att det är svårare med bevisföringen om garanti ska åberopas.
Diskussionen om "premiummärken" blir meningslös eftersom man aldrig definierar vad som menas. Jag fokuserar på sånt som individuella modeller, motoralternativ och växellådor när jag bedömer lyxkvaliteter (bättre ord en premium). Och i lyx och lyxkänsla ingår för mig att bilen håller ihop bättre än andra bilar, liksom inte minst få oplanerade verkstadsbesök, eller enorma verkstadsnoter.

#1
Hanzzon
2010-08-07 15:00

S-E-S, Du försöker vända det här på ett konstigt sätt, hade Hyundai/Kia verkligen haft halvdålig kvalitét så hade man aldrig haft råd att lämna så generösa garantier då det i så fall hade kostat alldeles för mycket pengar.
Och det stämmer inte att man får betala massa extra för denna garanti, Huyndai/Kia är definitivt inte dyrare än Européiska konkurrenter!
Man utnyttjar alltså det faktum att man håller väldigt jämn och hög kvalitét på produkterna med att ge konsumenterna branschens bästa garantier och all reklam detta ger samt att det ger nöjdare kunder.
På samma sätt utnyttjar Toyota detta faktum att bilarna håller väldigt hög kvalitét då man ger ännu bättre garantier än Hyundai/Kia på sina begagnade bilar sålda hos Toyota där man ger 8år/15000mils "Toyota kvalitets garanti".
Hade det varit så enkelt att man höjer priset en massa för att täcka alla garanti-skador så skulle alla tillverkare ha gjort detta för länge sen om man kunde, men då man inte skulle ha råd med detta om bilarna börjar strula mycket efter nått år så gör man helt enkelt inte det.
Dessa garantier gynnar ju fämst konsumenterna och kommer förmodligen tvinga fler och fler tillverkare att försöka höja kvalién och införa bättre garantier i längden.

#1
Peter i Sydney
2010-08-07 15:06

Här i Australien har Hyundai 5 årig fabriksgaranti samt ytterligare 3 års garanti som handlaren står för och som givetvis skall locka bilägaren till verkstaden. De tre första servisarna är kostnadsfria som också handlaren står för och då går man givetvis dit. Sedan servar man bilen hos en icke märkes verkstad för halva priset. Garantin gäller ändå. För att garantin skall gälla de sista tre åren måste man serva bilen hos handlaren där man köpte bilen. Jag tror inte det är något bekymrar nybilsköparen då väldigt få behåller bilen så länge. Dessutom har ¨vår¨hndlare gratis biltvätt som gäller så länge bilen ägs av första köparen och som även det är ett sätt att få folk att komma tillbaka till handlaren och kanske så småningom köpa en ny bil vilket ju faktiskt funkade i vårt fall. Vi har på två år köpt tre stycken bilar!

#1
S-E S
2010-08-07 18:07

HANZZON, du menar sålunda att garantierna i detta fallet är onödigt tjafs och ett spel för galleriet för att markera bilens förträfflighet? Hur ser du då på Mercedes 30-åriga rostgaranti? Rostar inte en Merca? Eller den senaste 5-årsgarantien från Opel? Ar Opel felfri? Toyotas begagnadgaranti 8 år eller till dess att bilen kört 15000 mil gäller naturligtvis för de begagnade bilar som inte har körts eller kommer att köras så långt, för att lättare bli av med dom. På 50 och 60-talet hade vi östbilar av fabrikat Pobeda, Warzawa, Volga etc som i princip hade evighetsgarantier. Du behövde inte betala något om bilen gick sönder. Var det kvalitetsbilar? Som du ser så är Huyndai inte lika bra i Australien. Endast 5 års garanti där!
Vad jag vänder mig mot är att lång garantitid ska vara ett kvalitetsbevis när det i själva verket visar att det är något som måste till för att hålls kunden skadefri och rimligt nöjd. Att flagga med onödvändiga garantier är att rubricera som BONDFÅNGERI! Har Mercan blivit mindre rostbenägen de senaste 15 åren av en 30-årsgaranti! Får du fel på bilen är det i alla fall du som får problemen. Mot det finns ingen garanti.

#1
Peter i Sydney
2010-08-08 14:20

Långa garantier är en ren marknadsförings åtgärd som inte har ett dugg med kvalitet att göra. Det låter helt enkelt bra i reklamen och drar säker in en hel del köpare. Vi har bl.a. en nu 8 år gammal Accent (inköpt begangnad 2006 utan några garantier) som det inte varit ett enda fel på under den tid vi har haft den i alla fall. Den är dessutom fortfarande helt skrammelfri trots att allt är gjort så billigt som möjligt. Det är faktiskt en helt suverän liten bil för folk som mina döttrar som är helt ointreserade av bilar och som vill ta sig från A till B så billigt och driftsäkert som möjligt. Alla ni som har synpunkter på Hyundais kvalitet har förmodligen aldrig haft någon själv. Det är väl ungfär spm 70-talet när alla vi som aldrig haft någon Skoda viste att det var en skitbil. Kompisen som hade en var hur nöjd som hellst. Idioten begrep inte att han skulle vara missnöjd.

#1
Conny Karlsson
2010-08-08 15:17

SES.
Frågan är om Toyota beöver denna garanti för att bli av med bilarna, som du menar? Jag menar att Toyotas bilar säljs ändå! De står inte speciellt länge i bilhallarna även om de säljs av icke auktoriserade bilhandlare, det är välkänt om man är insatt i "marknaden". Så varför erbjuder man då garantin? Jo, för att stärka förtroendet för märket ännu mera. Utan att det kostar Toyota speciellt mycket då bilarna sällan drabbas av fel jämförelsevis.
Hyundai skulle jag vilja säga är Toyotas tuffaste konkurrent på marknaden globalt. Man är inte speciellt rädda för VW som många tror. Men Hyundai/Kia har man mycket respekt för. Skulle själv kunna tänka mig en Hyundai IX 35.

#1
S-E S
2010-08-08 20:27

CONNY KARLSSON, där kom det fram. De långa garantierna, t ex Mercedes 30 år mot rost (som aldrig gäller) eller Kia/Hyundais 7 år kvalitetsgaranti är just reklamtrick som inte kostar ett märke speciellt mycket. Och varför? Jo, de flesta bilförsäkringar har en maskinskadeförsäkring som gäller 8 år eller 10-15 000 mil. Om du kommer in till en märkesfirma med en trasig växellåda, vad blir då första frågan som ställs? Jo - har du maskinskadeförsäkring? Sedan ombeds du att ta kontakt med försäkringsbolaget och berätta var bilen står. Som motprestation bjuder märkesfirman på självrisken. (som faktureras försäkringsbolaget)
Så går det till när ett garantiärende omvandlas till ett försäkringsärende som blir gratis för märkesverkstäderna och du betalar dubbelt. Det är bland annat med denna vetskap jag kallar garantierna för BONDFÅNGERI. Du betalar märkesfirman för garantien och försäkringsbolaget för maskinskadeförsäkringen, fast med maskinskadeförsäkring är garantien helt onödvändig och utan risk för utfärdaren av garantien. Inse att du har blivit lurad av Toyota!
När den dagen kommer då försäkringsbolagen inte längre tecknar maskinskadeförsäkringar för bilar som har gällande garanti, då har inte leverantörerna råd med garantierna längre! Vilket bilmärke blir först med en verklig kvalitetsgaranti som börjar vid 10 000 mil eller 8 år (efter det att maskinskadeförsäkringen inte längre gäller) och varar till 20 000 mil eller 16 år. Inte blir det väl Toyota eller Hyundai?

#1
Kjell
2010-08-08 22:15

S-E S
Du skriver
"Vilket bilmärke blir först med en verklig kvalitetsgaranti
som börjar vid 10 000 mil eller 8 år
(efter det att maskinskadeförsäkringen inte längre gäller) och varar till 20 000 mil eller 16 år.
Inte blir det väl Toyota eller Hyundai?"
Svar:
Hyundai!
Den garanti som gäller just nu är:
5 års Nybilsgaranti (utan milbegränsning)
5 års Lackgaranti
5 års Vägassistans
12 års Rostskyddsgaranti
3 års Vagnskadegaranti
Mao gäller nybilsgarantin även efter 10.000 mil inom nybilsgarantin (5 år).
Vilket annat bilmärke kan matcha denna garanti?
Jag väljer alltid bästa bil med hög kvalite med bästa garantierna till bästa pris.
Just nu är Hyundai på topp.
Nästa gång jag byter bil kanske det blir något annat märke.
Opel har tydligen börjat sin resa mot högre kvalite, så vem vet.

#1
Jan-Erik Boholm
2010-08-09 01:57

Jag sällar mig nog till de som anser att överdrivet långa garantier skapas pga av undermålig kvalitet, om än temporärt, samt för att ingjuta ett förtroende för märket hos köparna.
Alla aktörer vet att det kostar mycket mer att att värva en nu kund än att behålla en befintlig. Märkeslojaliteten är därför mycket viktig.
Kia ceed hade väldigt mycket elektronikproblem med första årsmodellerna (T ex låstes dörren och det gick inte komma in i bilen) och vid denna tid hade märket inga märkvärdiga garantier alls.
En kund som köper en ny bil och ständigt drabbas av problem kommer förmodligen byta bilmärke nästa gång. Och i samband med dessa problem dök plötsligt mycket genererösa garantier upp. Särskilt långa var de för elektroniken. Om du som mycket irriterad Kia Ceed ägare fick dina elektronik problem gratis åtgärdade av leende personal minskar risken att du skall byta märke nästa köp. Det finns något som kallas strategi.
Så dessa extremt långa garantier finns i mina ögon bara av en av två orsaker:
1: Bilen har problem. Se till att åtgärda dessa och behåll kunden
2: Bilen är ny på marknaden och kunderna är osäkra. Ge dem generösa garantier så de vågar köpa fordonet.

#1
Jenny R
2010-08-09 02:28

Jan Erik Boholm: Du behöver nog läsa på din Kia Ceed-historia lite bättre. Det var inte många rätt där.
Klart att långa garantier är ett smart försäljningsknep, men vem kan ha något emot att det finns nybilsgaranti i sju år!? Som nästa ägare dessutom får ta del av om man säljer bilen efter 5 år.
Inte illa att kunna köpa en 5 år gammal bil med 2 års nybilsgaranti kvar! Kan ett beg-köp bli tryggare?

#1
S-E S
2010-08-09 12:13

KJELL, vi talar inte om nybilsgaranti, vi talar om den garanti som erbjuds efter det att maskinskadeförsäkringen inte längre gäller. Du säger att nybilsgarantin gäller efter 10 000 mil inom 5 år. Den gäller för 1 000 000 mil också för de som kör så mycket och vill skryta litet om "sitt" bilmärke, men de som åberopar garantiskada vid mer än 10 000 mil inom 5 år är rätt få. Det vet billeverantören. Med detta tilbaka till garantier. Vilken garantihjälp får en Hyundaiägare som får mekanisk haveri efter 61 månader och 1 500 mil. Svar: ingen, fast garantin är så bra! I detta fall fick nybilsköparen 1 500 mils nybilsgaranti
Se de långa garantierna som bluff och båg. Håller bilfirman vad den lovar är det en bonus! En riktig garanti innehåller ingen tidsbegränsning, endast milbegränsning. En bil går inte sönder av att inte användas!
Vilka garantier har du på din Hyundai mellan 8-16 år och 10-25 000 mil, det område där man kan se vilka bilar som är kvalitetsbilar eller plåthögar?

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 14:37

SES.
Om jag förstår dej rätt så anser du att inte Toyota har bra långtidskvalitet, och antagligen inte Hyundai heller stämmer det? Eller anser du att bilarna överlag har dålig kvalitet?
Isåfall undrar jag vilka märken som har högkvalitet mellan 8-16år och 10-25000mil som du svarar signaturen Kjell enligt dej?
Om nu inte Toyotas TKG garanti gäller

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 14:43

Glöm sista meningen i mitt senaste inlägg.

#1
S-E S
2010-08-09 15:30

CONNY KARLSSON, jag bryr mig inte om kvaliteten på de fabrikaten du nämner, jag bara undrar hur det är med garantierna efter 8-16 år och sådär 20 000 mil på mätaren? En hållbar bil borde väl ha garanti även då och inte en intetsägande onyttig nybilsgaranti på sådant som i alla fall täcks av maskinskadeförsäkringen.

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 16:22

SES.
Men man blir ju fundersam när du skriver att tex Toyota inför deras TKG garanti (Toyota kvalitets garanti) för att som du svarar Hanzzon, citat. "Toyotas begagnadgaranti 8 år eller till dess att bilen kört 15000 mil gäller naturligtvis för de begagnade bilar som inte har körts eller kommer att köras så långt, för att lättare bli av med dom." Slut citat. Visst vill man bli av med bilarna, helt naturligt. Men Toyota tillhör de bilmärken som står kortast tid i beghallarna även hos icke auktoriserade Toyota handlare som inte erbjuder Toyotas TKG garanti. Utan Toyota säljs på sitt goda kvalitets rykte fortfarande. Och TKG garantin har införts för att ytterligare lättare sälja bilarna naturligtvis. Och att kunderna ska känna sig tryggare. Toyota tror stenhårt på sin egen kvalitet att de vet att många inte kommer att åberopa TKG garantin och därmed inte kosta Toyota pengar att ge denna garanti.
________________________________________________
Visst du har maskinskadeförsäkring. Men studerar du Länsförsäkringarrapport om hur olika märken drabbas/ utnyttjas så har Toyota/Lexus de lägsta kostnaderna på maskinskadestatistiken hos Länsförsäkringar. Och bevisar Toyotas kvalitet. http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Och detta vet Toyota själva därför erbjuder man TKG garantin. Och den täcker mer än vad maskinskadeförsäkringen täcker.
http://www.toyota.nu/kopa-och-aga/tkg-1

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 16:34

SES.
Så nu undrar jag vilka märken som är kvalitetsmärken eller plåthögar som du svarar Kjell. citat "Vilka garantier har du på din Hyundai mellan 8-16 år och 10-25 000 mil, det område där man kan se vilka bilar som är kvalitetsbilar eller plåthögar? slut citat. Då måste du ju ha en uppfattning vilka märken det är som har högre kvalitet mellan dessa miltal du uppger i det området,eller hur? Är det märken som har sämre garantier än Hyundai eller Toyota? Så vilka märken är det!

#1
S-E S
2010-08-09 20:16

CONNY KARLSSON, 8 år eller 15 000 mil maskinskadegaranti kan du få om du köper en VW och tecknar försäkring i Trygg Hansa. Märkvärdigare är det inte! Motsvarande garantier får du av flera försäkringsbolag om du tecknar en sk "märkesförsäkring" vid nybilsköp t ex VOLVIA/if, dessutom får du de 3 första månaderna gratis.
När nära vem som helst kan teckna en maskinskadeförsäkring för nära vilket bilmärke som helst som motsvarar de garantier Toyota/Hyundai ger, vad är det då som är så märkvärdigt?
Nu är det så att långa garantier har man för att kunden ska känna sig trygg i sitt val, t ex vid köp av "udda" märken eller märken med ett "skamfilat rykte". Långa garantier är INGEN kvalitetssignal utan återförsäljarens sätt att hålla kunden skadefri beroende på de erfarenheter denna har av det märke han säljer.
Jag tolkar alltså en lång garantitid som att återförsäljaren vet att det dyker upp en massa problem under de första 7-8 åren och vill trots detta ha en nöjd kund.
Med andra Toyota/Kia ger mig helt felaktiga signaler när det gäller kvalitet, ungefär som att utrusta en Finlandsfärja med 100 extra livbåtar därför att "den är så säker"!
För att få en uppfattning om hållbarheten hos den Svenska bilparken brukar jag titta mig om när jag är ute och kör. Titta där en Volvo 72, en SAAB 79 oj då en Ford 32 osv. Sålunda ett subjektivt intryck. Eller gå till en bilskrot och titta på vilka märken som finns där i relation till registreringsstatistiken. Där finns många "plåthögar", men i relation till antalet sålda bilar relativt få Svenska.
En bra garanti säger: Kom in till våra verkstäder om du får problem. Vi fixar det gratis, i alla fall de första 10 åren!
Långa innehållslösa garantier = BONDFÅNGERI!

#1
Kjell
2010-08-09 21:23

S-E S
Det finns ingen biltillverkare som ger obegränsade garantier, inte ens Hyundai/KIA.
Jag anser emellertid att Audi/VW/Skoda/Seat, Ford, Opel etc har betydligt sämre garantier.
Dessutom är Audi/VW/Skoda/Seat urkassa på goodwill, vilket jag vet av egen erfarenhet.
Mercedes behöver väl knappast nämnas i sammanhanget.
Toyota däremot är däremot kända för sin goodwill.
Man kan mao med stor sannolikhet få hjälp med en gammal Toyota även efter garantitiden utan kostnad.
Min Toyota som jag ägde tidigare blev återkallad efter garantitiden för byte av packningar
i motorn och då hade jag inte ens hunnit märka något oljeläckage.
Det kallar jag bra goodwill.
OBS att återkallanden inte är ett misslyckande utan ett sätt att ta ansvar för sina produkter och kunder.
Det här har gjort att Toyota idag är världens största biltillverkare.
Anser du att alla dessa Toyota-kunder är grundlurade eller är mindre begåvade?
Många biltillverkare försöker idag kopiera Toyotas framgångskoncept (vilket är bra).
Hyundai/KIA har lyckats mycket bra och kanske tom blivit bättre än Toyota.
Bra garantier är naturligtvis till för att locka osäkra köpare vilket KIA har bevisat.
Om kvaliteten skulle vara dålig och garantin behöver utnyttjas mer än kalkylerat,
blir det mindre vinst eftersom försäkringsbolaget som Hyundai/KIA har försäkrat i vill ha mer stålar.
Hela upplägget leder alltså till bättre kvalitet och nöjdare kunder.
Jag begriper inte varför detta skulle vara bondfångeri?
Om de europeiska biltillverkarna ska kunna överleva måste de bli bättre på kvalite och garantier.
Hyundai/KIA och Toyota började som rena skitbiler men de har lärt sig och blivit världsledande på kvalite.
Du har en förutbestämd uppfattning att de fortfarande är skitbilar men så är inte fallet.
Snart kommer kinesiska bilmärken att ta över europa.
Nu är det skräpbilar men de lär sig väldigt fort och kommer förmodligen konkurrera ut ett antal etablerade bilmärken.

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 21:27

SES.
Sicket resnomang!! Hur många Saab -79 och Volvo-72 tror du du ser på japanska eller koreanska vägar? Troligtvis inte många, och troligtvis inte många gamla Toyota heller pga de regler man har i Japan för gamla bilar att de måste byta diverse delar även om inga fel föreligger på bilarna och detta blir svindyrt att äga gamla bilar i Japan. Alltså för att få ut så mycket ny teknik på marknaden som är miljövänlig, och att hålla igång industrin i Japan. Man kan ha synpunkter på systemet man har där.
Jag kan säga att min egen erfarenhet av bilar visar att japanska bilar har varit de med minst fel genom åren. Men detta har jag skrivit om så många gånger. Och då jämför jag med bilar så som Audi,BMW, MB, Saab, Volvo mfl. Just nu har jag Volvo V70 att jämföra med mot Toyota även en BMW 5-serie gissa vilka som är felfriast?!
Men som du gör och förkastar garantierna som du gör tycker jag är för enkelt sätt att avfärda de långa garantierna. Vad säger du om kostnaderna för Länsförsäkringar har för maskinskador ? Där har ju Toyota de lägsta kostnaderna,vad beror det på? Att de är sämre? Du menar ju att när Toyotakunden kommer och åberopar sin TKG garanti så frågar kundmottagaren om han har maskinskadeförsäkring i något försäkringsbolag och att de ska stå för det. Det kan jag säga att så går det inte till alls. Utan Toyota står för det hela vad gäller TKG. Men skulle det hända (har själv Länsförsäkringar) att jag skulle välja mellan två olika bilmärken som har lång eller kort garantitid skulle jag välja den med den längre garantin. Eller studera vilka märken som har minst med motorskador hos tex Länsförsäkringar, det ganske ger en indikation på hur märket ligger till kvalitetsmässigt. Sedan om vi tar bilprovningens resultat och även Vibilägares Autoindex så kan vi få fram vilka märken som har bra kvalitet eller ej på marknaden. Så slipper man att leta efter gamla bilar på vägarna och sedan bedömma vilka märken som har högst kvalitet på det viset. För inte tror du att kvaliten på bilarna är lika på 70talet som nu år 2010? Vissa har blivit bättre andra sämre, och är en kostnadsfråga för bilföretagen. Men att påstå att Hyundai är ett märke med låg kvalitet får du sannolikt äta upp om några år.....

#1
Kjell
2010-08-09 23:04

CONNY KARLSSON
Jag vill bara påpeka att Hyundai även har kopierat Toyotas kvalitetsgaranti på begagnade bilar.
Garantin gäller i 3 år på bilar yngre än 9 år och som gått högst 14000 mil.
S-E S
Det här leder till högre
andrahandsvärden för nybilsköparen vilket i sin tur leder till ökad nybilsförsäljning.
Hyundai har uttalat sina ambitioner att bli störst och bäst, det här är ytterligare ett verktyg på vägen mot målet.
Begagnatköparen får en större trygghet men till ett större pris på bilen pga andrahandsvärdet.
Toyotas bilar är mycket dyra och populära som begagnade.
Förmodligen kommer samma hända med Hyundais begagnade bilar vilket gynnar mig som nybilskund
den dag jag bestämmer mig för att byta bil.

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 23:25

Kjell.
Visst är det så. Toyota är livrädda för Hyundai! Många snackar nu om att VW ska gå om Toyota i försäljning världen över, det är inte det som oroar Toyota. Ordet stavas Hyundai det är de som kan ge Toyotas VD Akio Toyoda magsår och sömnlösa nätter i framtiden.
________________________________________________
Toyota har ett mycket starkt andrahandsvärde på marknaden och är dyra även som begagnade. Trots detta efterfrågas bilarna hittills. Men även här får man se upp för Hyundai i framtiden. Toyota har fortfarande en väldigt låg milkostnad tack vare sitt andrahandsvärde trots att de är dyrare än många billigare konkurrenter. Men jag väljer att varna för Hyundai även i framtiden.

#1
S-E S
2010-08-10 01:08

CONNY KARLSSON, du har rätt! Man behöver inte bry sig så mycket om att producedra en långlivad bil pga "de regler man har i Japan", men det är inte det saken gäller. Jag tycker att långa garantier hör till bilar med problem, oavsett märke. Felfria bilar behöver ingen garanti och det är ett väldigt starkt säljargument i motsats till bilar som behöver ändlösa garantier. Det är min ståndpunkt. Ett bra mått på kvalitet är storleken på eftermarknaden. De märken du gillar har inte mindre eftermarknad än t ex Skoda och Opel. Till din felfrihetsmani vill jag säga: Titta på Scanias långtradare och antalet fel per mil upp till 80 000 mil så får du något att tänka på. Till slut: hoppas att du har roligt och trivs med din bil när du är ute och kör!

#1
Conny Karlsson
2010-08-10 01:41

SES.
Du hade inte mycket att komma med som hållbara argument när man synade dig i sömmarna.....;o)

#1
Sigge
2010-08-10 11:43

Nu måste väl ändå ViB ta tag i spammen Conny Karlsson. Han formligen dränker kommentarsfälten med Toyotareklam. ViB bör införa max antal tecken och kommenterer per person. Spammare förstör för övriga.

#1
S-E S
2010-08-10 13:39

SIGGE, CK är kanske politiker, en sådan som är enögd och inte mottaglig för andra åsikter än sina egna, eller fackpamp? Fy f--n för bilar som måste ha långa garantitider för att kunna säljas. Att CK påstår att jag inte har något att komma med beror kanske på dysleksi? Vad tror du Sigge?

#1
Kjell
2010-08-11 21:47

S-E S och SIGGE
Så om man har en avvikande åsikt än den rena korrekta läran så får man inte ge uttryck för den.
Det liknar religiöst förtryck tycker jag.
Det är endast den korrekta trosuppfattningen som är sann.
Undrar vilken sekt det kan vara?
Är det BMW, VW, Volvo, Opel eller Ford månntro?
Kommer Volvo omvärderas nu när det ägs av kineser?
Jag vill påpeka att S-E S har fler inlägg i debatten än CONNY KARLSSON.
Vem som är spammare eller inte får var och en avgöra.
Sedan vill jag påpeka att argumenten som anförs om det förkastliga med långa garantier verkar vara som kopierade från vissa
oroliga europeiska bilföretagsrepresententer isamband med att KIA introducerade 7 års garanti i Sverige.
Det är upp till var och en att avgöra om man vill ha en lång nybilsgaranti eller en kort.
Personligen föredrar jag en lång garantitid!
Tydligen är jag inte ensam om den uppfattningen.
KIAs försäljningsframgångar beror delvis på den förmånliga garantin.
Det här blir mitt sista inlägg i debatten eftersom jag tycker att den spårat ur fullständigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.