Bild
Nästa artikel

Hyundai i-Flow - ny dieselhybrid

Nyheter

Dieselhybrid, minimalt luftmotstånd och futuristiska former. Konceptbilen Hyundai i-Flow är en skiss på en framtida utmanare till Ford Mondeo.

Nu ger sig Hyundai in i det tuffa D-segmentet där bilar såsom Ford Mondeo, Volvo S60, Audi A4 och BMW 3-serie konkurrerar.

Konceptbilen Hyundai i-Flow, som ska visas upp på bilsalongen i Genève, ger en indikation på att seriebil kan vara på väg.

Dieselhybrid

Längs bilens låga och aerodynamiskt optimerade kaross sträcker sig sportiga och futuristiska linjer.

Den största nyheten med bilen är drivlinan som består av en elmotor kopplad till litiumjonbatterier och en 1,7-liters dieselmotor med turboladdning i två steg.

Kraften levereras via en sexväxlad dubbelkopplingslåda.

0,3 liter per mil
Med denna motorkonfiguration blir förbrukningen endast 0,3 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 85 g/km.

Ã-vriga detaljer som är kända är att Hyundai till stora delar använder sig av lättviktsmaterial och solceller för att förbättra bränsleeffektiviteten.

Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai i-Flow?
Taggar: Nyheter
Hyundai i-Flow - ny dieselhybrid

Kommentarer

#1
JAN
2010-02-25 11:52

Hybrider verkar vara den nya melodin för alla tillverkare som nu nyktrat till efter några år av elbilsentusiasm.

#1
kenneth
2010-02-25 16:27

Äntligen ngn som tillskillnad från Toyota tänker på att använda en dieselmotor i kombination med elmotorn. Detta är en betydligt miljövänligare mix jmf med Toyota Prius bensinmotor. Fastän det vore än bättre att para ihop en etanolmotor med elmotorn men det blir väl nästa utvecklingsfas. Bra jobbat Hyundai men än bättre kan ni!

#1
Svenne
2010-02-25 16:46

KENNETH:
Att Toyota inte bygger diesel hybrider beror inte på att dom inte kan, det beror på utsläppen från en dieselmotor. Man vill inte gå tillbaka i utvecklingen. Dessutom är det svårt(mkt dyrt) att få en dieselmotor miljöklassad i nya Euro 6, pga farliga utsläpp och är därmed förbjudna att sälja i bla kalifornien

#1
Erik
2010-02-25 16:48

Kenneth:
Etanol borde förbjudas omedelbart. Tillverka drivmedel av matvaror. Att du inte skäms!

#1
kenneth
2010-02-25 17:58

Att jag inte skäms för etanol är enkelt att besvara:
Etanol är ett biodrivmedel som ger arbete åt fattiga bönder i 3:e världen. Då en tanker med olja går på grund och etanolen hamnar i vattnet sker ingen som helst miljöskada tillskillnad då en oljetanker går på grund och vi får oljeutsläpp som destrueras efter 100 tals år. I bästa fall. Vidare säljs bara certifierad och oerhört miljövänlig etanol i Sverige. Betänk sedan vad händer då oljan tar slut vad ska vi köra på då? Nej, det är tveklöst bäst för oss alla att börja tänka miljöhot nu oh ta till oss etanolen som det hitintills bäst fossilfria bränslet vi har idag. Låt oss bege oss till bensinmacken och antingen tanka enbart etanol eller också "blandtanka" dvs blanda in ca 30% etanol. Det klarar varje bilmotor helt utan justeringar eller problem!

#1
Lasse Åberg
2010-02-25 19:07

Hej Kenneth har du provat starta en etanolbil i 10gr kyla efter en natt. alla ford focus etanol bilar körs på ren bensin. Men du åker bara sommartid förstår jag. hälsn Lasse

#1
Lasse Åberg
2010-02-25 19:10

Hej Kenneth har du provat starta en etanolbil i 10gr kyla efter en natt. alla etanol bilar körs på ren bensin. Men du åker bara sommartid förstår jag. hälsn Lasse

#1
kenneth
2010-02-25 21:52

Lasse Åberg:
Det är nog förmodligen bara du som inte har testat en etanolbil under -10grader. Vår, min frus SAAB Biopower körs i princip bara på etanol och det är inte alls ovanligt att det är såväl -25 som - 30 grader ute och den startar ALLTID alldeles utmärkt.I helgen var det tex -28 grader på lördagen. Startade SAABen? Självklart! Den förra SAAB 9-5 Biopower körde vi i drygt 19000mil med endast byte av ett hjullager utöver sedvanlig service. Av den anledningen köpte hon en helt ny SAAB Biopower, etanol, 2,3t för snart en månad sedan av 2010 års modell. Den förra SAABen var en 2006 års modell med Biopower, etanol, motor. Som sagt kör vi nästan bara på etanol sommar som vinter och absolut helt felfritt. Självklart står bilen utomhus året om eftersom jag anser att bilar är byggda för att stå utomhus under bar himmel dock använder vi motorvärmare till och från trots att den egentligen alltid borde användas. Men ibland orkar man inte gå ut och sätta i kontakten....

#1
MT
2010-02-25 22:31

Ursprungs bränsle för den första dieselmotorn var jordnötsolja. Så att byta bränsle från dieselolja till något annat är relativt enkelt på en dieselmotor.

#1
Lasse åberg
2010-02-26 09:39

Hej igen Kenneth.
Etanolinblandningen på våra bensinstationer är max 5%.prova du med dina 30% inblandning. Mercedes upplyser enl Vi bilägare inte om att bilen ej kan köras på etanol vintertid. Hoppas du läser Vi bilägare. Snart soliga hälsningar.
Lasse Åberg

#1
Kenneth
2010-02-26 13:31

Hej Lasse Åberg!
Jag har inte en Mercedes men väl en SAAB 9-5 Biopower som vi nästan enbart kör på etanol. Det blir bensin enbart då etanolpumpen är trasig eller etanolen är slut. Jag tankar på OKQ8. Sedan har jag en Volvo XC70 D5:a också en 08:a. Vad gäller att blandtanka går det utmärkt. Jag har flera bekanta som har i ca 30% etanol i helt vanliga bilar och har inte haft bränslerelaterade problem med sina bilar. De är olika bilmärken och åldrar. Du kan läsa mer på följande sida:
www.etanol.nu

#1
Patrik...2
2010-02-26 14:29

Kenneth:Där etanolen tillverkas är inte arbete och lön samma sak. läs mer om Fair trade (märkningen på matvaror) i övrigt tycker jag att bilen är snygg och ett co på 85g/Km är bra men det finns en rymligare bil på 89g/Km att köpa i dag, PRIUS för 270 000 Den vänder sig till en större kundgrupp då den är lite större än tex volvo V50 både att sitta i och lasta. den kommer även med de miljöfarligare litiumjonbatterierna som laddhybrid snart och då blir co/Km betydligt lägre

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.