Bild
Nästa artikel

Bilarna med minst fel

Nyheter

En stor amerikansk undersökning har kartlagt antalet fel som drabbar olika bilmärken. Saab och Volvo hamnar under industrisnittet.

Det amerikanska undersökningsföretaget J.D. Power har undersökt hur olika bilar står sig kvalitetsmässigt efter tre år i trafik. Genom att fråga 52 000 bilägare som kört samma bil i tre år, från det att bilen var ny, har antalet fel per bil och bilmärke sammanställts.
 
Ingen hänsyn har tagits till felens storlek eller bilarnas körsträcka. Resultatet redovisas i en skala där fel per 100 bilar anges. Lägre poäng innebär bättre resultat.

Porsche toppar
I topp återfinns Porsche med endast 110 fel per 100 bilar. Det kan jämföras med industrisnittet på 155 fel. Av de större tillverkarna placerar sig Toyota, Honda och Ford bland de tio främsta.

Saab och Volvo hamnar däremot under industrisnittet.

Sett över alla märken har resultatet förbättrats med sju procent jämfört med i fjol då snittet var 167 fel. J.D. Power konstaterar också att vissa tillverkare har högre kvalitet än många kunder tror.

Detta gäller framför allt Cadillac, Ford, Hyundai, Lincoln och Mercury.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen och resultatet?

Hela topplistan:


(Fel per 100 bilar)

Porsche 110
Lincoln 114
Buick 115
Lexus 115
Mercury 121
Toyota 128
Honda 132
Ford 141
Mercedes-Benz 142
Acura 143
Hyundai 148
Cadillac 150
Infiniti 150
Subaru 155


Industrisnitt 155

Saab 158
Saturn 164
BMW 165
GMC 165
Chrysler 166
Kia 167
Volvo 167
Hummer 169
Jaguar 175
Chevrolet 176
Nissan 180
Audi 182
Dodge 190
Pontiac 192
Mazda 195
Scion 201
Mitsubishi 202
Mini 203
Jeep 222
Volkswagen 225
Suzuki 253
Land Rover 255

Vinnare i olika bilklasser:

Sub Compact Car
Honda Fit
Toyota Yaris
Hyundai Accent

Compact Car
Toyota Prius
Toyota Corolla
Pontiac Vibe

Compact Multi Activity Vehicle
Honda CR-V
Subaru Forester
Hyundai Tucson

Compact Premium Sporty Car
BMW Z4
Mercedes-Benz SLK-Class
Mercedes-Benz CLK-Class

Compact Sporty Car
Mazda MX-5 Miata
Saturn Sky
Pontiace Solstice Convertible

Midsize Car
Buick LaCrosse
Mercury Milan
Honda Accord

Midsize Multi Activity Vehicle
Toyota Highlander
Toyota 4Runner
Ford Freestyle

Midsize Pickup
Honda Ridgeline
Dodge DakotaFord Ranger

Midsize Premium Car
Audi A6/S6
Lexus ES 350
Cadillac STS

Midsize Premium Multi Activity Vehicle
Lexus GX 470
Lexus RX
Infiniti FX-Series

Midsize Sporty
Chevrolet Monte Carlo
Toyota Solara
Ford Mustang

Large Car
Mercury Montego
Buick Lucerne
Ford Five Hundred

Large Multi Activity Vehicle
Toyota Sequoia
GMC Yukon
Ford Expedition

Large Pickup
Toyota Tundra
Ford F-150
Chevrolet Silverado

Large Premium Car
Cadillac DTS
Lexus LS 460
Lincoln Town Car

Large Premium Multi Activity Vehicle
Lincoln Mark LT
Lincoln Navigator
Cadillac Escalade EXT

Minivan
Ford Freestar
Toyota Sienna
Buick Terraza
Chrysler Town & Country

Entry Premium Vehicle
Lincoln MKZ
Acura TSX
Cadillac CTS

Premium Sporty
Mercedes-Benz SL-Class
Porsche 911
BMW 6 Series

Taggar: Nyheter
Bilarna med minst fel

Kommentarer

#1
lubos
2010-03-19 15:15

J.D. Power kan sägas vara konsumentupplysningens Guide Michelin så att ett gott omdöme från dem får stort gensvar hos aktiva bilkunder och det är ju verkligen av större vikt för bilägaren att bilen har så få fel som möjligt än t ex accelerationsförmågan 0-160 eller toppfarten, för att inte tala om "miljöindex" och andra löjliga bedömningsgrunder!

#1
Sigge
2010-03-19 16:13

Tramsundersökning...att mugghållaren inte håller måttet ses allvarligt som att bromsarna slutar fungera. Fel som fel. Förstår inte att någon tar denna undersökning på allvar.

#1
Christer W.
2010-03-19 18:36

Exakt Sigge. Som du säger återspeglar den här undersökningen allt från allvarliga fel som innebär livsfara till saker man önskade vore lite annorlunda t.ex mugghållares placering.

#1
TFAN
2010-03-19 19:03

Jaha Toyota i topp igen det suger för Volvo freksen

#1
Klasse
2010-03-19 19:44

Audi och VW är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ner på listan. Lite kul faktiskt.

#1
Seken
2010-03-19 20:01

J.D. Power kan sägas vara
konsumentupplysningens Ranelid.
Men även en blind höna kan hitta ett korn. (T.ex. min Yaris placeras i topp.)

#1
Forskaren
2010-03-19 22:05

Jo, det här är icke-vetenskap när det är som sämst. "FEL" kan ju vara 1. totalhavererad motor eller 2. dåligt injusterad glöd på cigarettändaren..... Vad säger det om något, överhuvudtaget. dessutom är själva faktainsamlingen YTTERST tveksam. Detta skulle inte räcka långt om det vore en akademisk undersökning!

#1
Forskaren
2010-03-19 22:05

Jo, det här är icke-vetenskap när det är som sämst. "FEL" kan ju vara 1. totalhavererad motor eller 2. dåligt injusterad glöd på cigarettändaren..... Vad säger det om något, överhuvudtaget. dessutom är själva faktainsamlingen YTTERST tveksam. Detta skulle inte räcka långt om det vore en akademisk undersökning!

#1
Brinken
2010-03-19 23:12

Och som vanligt så kan vissa inte inse fakta...such loosers

#1
Sven
2010-03-19 23:14

Brinken:
Håller med dig, hade tyskarna legat i topp hade undersökningen varit jättebra

#1
Haubits77B
2010-03-20 00:33

Rde: brinken
Du menar alltså att man endast ska köpa Porshe, Lincoln och Buick som ligger tre-i-topp?
Underbart säger jag, då de två senare ej sänds i Sverige - men när vi blir av med de efterblivna japan-köparna kanske vi kan satsa på US-kvalitet. Det var väl det ni menade, eller hur?

#1
Simon
2010-03-20 02:42

Haubits77B du är bra korkad va...? Efterblivna japan köparna..?
Vill man hänga med i den tekniska utvecklingen så är det japan som gäller, inte konstigt att de andra biltillverkarna försöker ta efter....
Snart har dom ju utvecklat hybrider.... Ha, ha....

#1
Birger
2010-03-20 10:09

Banna Haubits!!!!!!!

#1
Haubits77B
2010-03-20 13:35

Re: Birger.
Jag vill förtydliga mig, då det känns som att du mfl har hakat upp sig på mitt ordval. Jag skrev efterblivna -men avsåg eftersatta. Jag anser att de som fortfarande tror att japanska biltillverkare "leder" bilutvecklingen är eftersatta i sin kunskap om bilindsutrin i stort - och i synnerhet kraften i den europeiska bilindustrin. Om någon känner sig kränkt för min felskrivning är jag deb första att be om ursäkt. Fakta är dock fakta, och asiatiska bilar är med kraft överreklamerade.

#1
Tommy
2010-03-20 14:58

Mercedes bättre än BMW. Mercedes är Mercedes.

#1
Jag
2010-03-20 16:05

JD Powers, so what! Det finns nog advokater nog för att få JD P att peka vartsomhelst. Jag litar inte på någon undersökning från USA. Kan man såga Toyota lika lätt som Audi (när det begav sig) visar det bara det allvar man kan ta dessa undersökningar på.
Jag är något förvånad över att ViB nappar på detta strunt.

#1
albert
2010-03-20 18:52

"tysk kvalite" Golfen som alla motorjournalister skryter om som alltid ska ligga i topp, men vad sägs om avbrytna gaspedaler, dörrplåtar som viker sej o när dom har gått 10000 mil så blåröker dom o har dom börjat o krångla så slutar dom alldrig.
grannens 02 motor skar, min läcker vatten i värmepaketet m.m.m. o servicen ska man inte tala om ( VAG )

#1
mikael
2010-03-20 19:04

det är nog inget större fel på toyotas kvalite förutom rostskyddet. och till det här med den tekniska utvecklingen som vissa tror japan leder med sina hybridbilar.tja ska man bara köra stadstrafik och mest stå still vid rödljus och korsningar och köer fyller dom nog sin uppgift.men ska använda bilen till att pendla till jobbet åtta tio mil om dan är den inte särskilt snål.bensinmotorn är rätt plågad i 100-110km/h för att inte talaom när hela semesterpackningen ärlastad med dito folk.Nä hybrider bara om du kör istaden .bättre med en snål diesel både för plånbok och miljön.eco.flex

#1
Johan
2010-03-20 20:01

Pendlar med en Toyota 8 mil om dagen det går riktigt bra men jag skulle vilja ha en 6e växel så blir den lite tystare och kanske ännu snålare.

#1
Jarl
2010-03-20 20:24

Corolla 1,6 är hemsk på motorväg.
Tacka vet jag Auris 2.0D. 2000rpm i 120km/h

#1
Jarl
2010-03-20 20:31

Son vanligt är Toyota bäst. Å andra sidan kostar ju en bra bil lite mer också... (jämför med Ford typ... junk)

#1
mctar
2010-03-21 08:13

En gaspedal skall självklart inte gå av. På en äldre Caddy på min arbetsplats hände det ändå. Varför? Jo, 50st användare, ingen städar. Det var 5cm is/skräp på golvet. Bilen gick i 30km/h, sedan gick inte pedalen ned längre - vad händer? Man trycker allt man är värd på pedalen. OJ! den gick sönder - vilket skräp.

#1
Egil
2010-03-21 09:39

Hahaha!
TRE AMERIKANSKA MÄRKEN är bättre placerade än den bästa japanen. Dags nu alla Toyotaägare att köpa amerikanskt! Det är ju uppenbart!

#1
Johan
2010-03-21 13:20

Kör Corolla 1,6 och ja den surrar lite på motorvägen det är ju ingen volvo eller saab direkt men billg och hållbar. Mercedes vore ju det ultimata men jag tjänar vad en sådan kostar i årsinkomst så jag satsar på japanskt.

#1
kel
2010-03-28 01:28

Var lega subaru i listan alla andra utom usa säger att subaru är bland dom bästa i toppen. och amerikarnarna har haft dålig kvalitet jämt huxflux är dom i toppen så vad säger det om testet. Jag är inte japan älskare eller amerika hatare jag läser bara

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.