Bild
Nästa artikel

"Full fart framåt!"

Bilfrågan

"Allt fungerar bra till den dagen då gaspedalen vidarebefordrar en annan order än den föraren givit. Datorn tänker inte utan verkställer bara ordern."

S/S Motala Express sjösattes i Jönköping sommaren 1895.

Hon har, precis som alla fartyg från den tiden, en maskintelegraf.

Den är ett sätt för befälhavaren att tala om för maskinisten vilken fart båten ska framföras med.

Om bryggan beställer halv maskin så ställer maskinisten in, enligt order, ångmaskinen för detta.

Maskinisten ska inte tänka själv utan göra som kapten säger.

För det mesta fungerar det bra men jag har med egna ögon sett när båten skulle lägga till vid Visingsö och maskinisten istället för stopp i maskin, gav full fart framåt.

Båten hamnade i en sandbank och ingen blev skadad.

Värre i USA där ett 30-tal människor mist livet då man misstänker att bilarna inte lydde order.

En modern bil fungerar nämligen som en ångbåt.

Gaspedalen tar emot önskemål från föraren och skickar informationen vidare till bilens centraldator.

Där tas hänsyn till en mängd variabler varefter order ges till motorns insprutningssystem.

Allt går på bråkdelar av en sekund men principen är densamma.

Allt fungerar bra till den dagen då gaspedalen vidarebefordrar en annan order än den föraren givit.

Datorn tänker inte utan verkställer bara ordern.

Är denna full gas kan en fatal olycka uppstå.

Kanske gasvajer inte är så dumt ändå, eller vad säger Toyota?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
Gösta
2010-08-19 13:46

Helt korrekt, gasvajer är definitivt bättre än en potentiometer till gaspedal. Givetvis skall man ha en mekanisk länk mellan foten och trotteln. Förstår inte hur man kan få bygga bilar med datorer och grejer som man gör idag. Tillverkarna behöver ta två steg tillbaka och tänka över sina konstruktioner. Gör om, gör rätt, back to basics.

#1
K
2010-08-19 14:42

Det är nog en oundviklig utveckling, speciellt då fler och fler bilar får flera motorer (i samma bil). Även mekaniska saker som t ex vajer kan hänga sig eller gå sönder på ett farligt vis.

#1
Krister
2010-08-19 15:19

Förstår inte hur en vajer skulle vara säkrare.
En skitig eller dålig vajer kan mycket väl hänga sig, dvs ingen skillnad från en givare.
Någonstans på vägen måste det på en modern bil sitta en dator som beräknar insprutning, luftblandning, turbotryck mm, annars får man en rykandes skitig gammal amazon.

#1
FUD?
2010-08-19 15:27

"...i USA där ett 30-tal människor mist livet då man misstänker att bilarna inte lydde order"
Källa? Vem misstänker?

#1
Christian
2010-08-19 15:46

Så länge bara amerikanska bilister med sin advokats visitkort i plånboken drabbas av skenande bilar väljer jag att tro att gasvajer tillhör det förgångna.
För övrigt byggs en hel del "sandbankar" längs vägarna numera för att vi ska stanna mjukt och fint :-)

#1
Rålle
2010-08-19 16:21

På min underbara gamla Citroen CX hängde sig gasen en gång pga av isbildning på vajern. Ingen större dramatik utan jag kunde enkelt med foten peta upp pedalen och köra vidare. Är vajer "givetvis" bättre Gösta? Om du ogillar datorer och "grejer" i bilarna så får du väl skaffa dig valfri 60-talare med usel: komfort, väghållning, krocksäkerhet och stor miljöpåverkan. Med svårjusterade förgasare och en bränsleförbrukning på det dubbla mot motsvarande biltyp idag. Året är 2010 ffs!

#1
olle
2010-08-19 16:39

Gaswiren gick av på min NSU Prinz 4 -63 en gång på långresa. Gick att koppla in chokewiren i st och fortsätta färden. Förr kunde man ofta komma vidare med ståltråd och tape. Nu finns inte ens reservhjul på en del bilar...

#1
Carl P. Dahl
2010-08-20 00:07

Förra gången amerikansk bilindustri kände sig hotad så var det 6000 audi-bilar med automatlåda som var livsfarliga. Denna gång är det Toyota som ska bort från den fria marknaden. Tre-tusen klagomål, 75 dödsolyckor varav EN anses vara bevisad som orsakad av tekniska brister.

#1
jan
2010-08-20 02:01

min gas fatnade på full gas vajern hade fransat sig och gick inte tillbaka mekaniskt är inte i alla lägen bra.dagens bilar har ändå mindre fel gällandes motor än förr i tiden och det tror jag beror på mindre antal rörliga delar i motornelektroniken.

#1
Emme som inte skriver fud
2010-08-20 02:22

Det finns inte ett flygplan med vajer till roder/motor idag... Tänk på det, Bengt. Och anklaga inte Toyota!

#1
Tommy
2010-08-21 22:42

Det är inte bara Toyota som saknar gaswire. Min SAAB 9-5 har elektrisk gas också. Däremot har jag inte hört talas om "skenande SAAB:ar". Så det är nog någon datatekniker på Toyota, som inte gjort rikigt det han / hon ska. Jag kan tänka mig att alla nykontruerade bilar idag saknar gaswire, så det är nog bara att gilla läget.

#2
2014-08-05 22:12

Styckeindelningen som gud glömde? ;)

Håller nog med de flesta här med - drive-by-wire är ett krav idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.