Bild
Nästa artikel

"Behöver bilar varvräknare?"

BENGT DIEDEN:

En vanlig fråga till Bilfrågan är vilka instrument som behövs i en bil. Behövs till exempel varvräknare? Det osentimentala svaret blir naturligtvis nej.


Bengt Dieden är redaktör för Vi Bilägares Bilfrågan.

Det enda som verkligen behövs i en modern standardbil är en hastighetsmätare (gärna digital), en tankmätare och ett instrument som visar den genomsnittliga bränsleförebrukningen.

Om vi backar 50 år i tiden hade aldrig en standardbil varvräknare.

Motorerna var lågvarviga och kunde genom sin konstruktion helt enkelt inte övervarvas.

Däremot gav de bra vridmoment redan från låga varvtal.

Med tävlingsbilar var det precis tvärtom.

Dessa hade ett mycket smalt varvtalsregister där motorn gav sin effekt och det var viktigt att föraren hade kontroll på detta.

Amilcar C6 hade till och med två stora mekaniskt drivna varvräknare, om en skulle haverera.

Auto Unions GP-racer från 30-talet hade en tallriksstor varvräknare med olikfärgade fält för att hjälpa föraren att få ut det mesta ur motorn.

Förutom varvräknare var instrumenteringen sparsam i en tävlingsbil och hastighetsmätare ingick aldrig.

På sportvagnar införds tidigt varvräknare för att efterlikna tävlingsbilarna men på standardbilar dröjde det ända till 80-talet innan varvräknaren kom att ingå i standardutrustningen.

Idag är det tvärtom.

En tävlingsbil har ingen
varvräknare men så gott som alla standardbilar har det.

Varför?

I F1-racers och extrema rallybilar finns lampor som talar om för föraren när det är dags att växla.

Vill man köra riktigt ekonomiskt i sin standardbil kan man ha användning av varvräknaren men i de flesta fall är den där bara för syns skull.

Motorn har övervarvningsskydd och riskerar aldrig att övervarvas.

Växlingsindikator talar om för föraren när det är dags att växla.

Men handen på hjärtat
, vem vill betala 200 000 kr för en bil med bara hastighetsmätare?

Instrument har kommit att bli status.

Diskutera: Behöver bilar varvräknare?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
Lennart Sandling
2010-06-22 11:14

Min första bil hade bara en hastighetsmätare och 4 kontrollampor, laddning, olja, helljus och körriktningsvisare.
Mer behövs egentligen inte men det är ju kul med mycket mätare, och då gärna analoga.

#1
Seken
2010-06-22 12:06

Personligen använder jag varvräknaren. Motorn är mycket tyst, omgivningen bullrar och jag hör rätt dåligt. Därför tycker jag varvräknaren är ett bra kontrollorgan. (Tycker artikeln tyder på att författaren hade svårt att hitta på nåt intressant att skriva om.)

#1
Sune S
2010-06-22 12:25

Talad information är bättre än instrument.
Då kan man helt andvända synen för att koncentrera sig på trafiken.

#1
Jägaren
2010-06-22 13:13

Men manuellt växlad bil anser jag att varvräknaren är ovärderlig. Jag har alltid kört väldigt snålt (ecodriving är alltså inget nytt för mig) och då är varvräknaren ett oslagbart hjälpmedel.
Jag håller med Seken om artikelns överflödighet.

#1
Krister
2010-06-22 13:22

Försök att köra en lite äldre diesel-bil med manuell låda utan varvräknare.
Effektivt område mellan 2000 till 4000 varv. Hamnade man utanför detta hände inget.
Ovärderligt på just dieselbilar.

#1
Volvo RWD
2010-06-22 13:34

Det blir väldigt svårt att köra ecodriving utan varvräknare. Man vet var 3000 rpm är exakt, man vet exakt när det är lagom att frikoppla efter att man har motorbromsat innan ett rödljus tex. Nä varvräknare ska man ha..

#1
Tommy
2010-06-22 13:43

Den är nog inte så onödig ändå. Jag tittar rätt mycket på den. Även när jag kör automatlåda. Vist hör man mycket hur motorn går. Men när man t ex lyssnar på radio så är det inte lätt att höra motorn. Är det fyran eller sexan som ligger i? Min bil går så tyst på tomgång att jag ibland tror att motorn stannat. Med en snabb blick på varvtalsmätaren ser man läget. När jag motorbromsar vill jag inte heller att varva för mycket och då är den bra att ha. Sen har jag som mål att aldrig dra över tretusen varv innan jag växlar vid normal acceleration. Och det är inte lätt med hörseln och vet var det värdet ligger.

#1
Dman
2010-06-22 14:35

I vår Smart ForTwo finns ingen varvräknare men däremot växlingsindikator. Den är inte så bra ljudisolerad så när det börjar dåna är det dags att växla:D - kör på 0,4/mil i en bensinare vilket är ganska eco! Sen är jag av den åsikten att ju färre saker att hålla reda på - desto mer fokus på vägen framåt dvs jag tror att jag skulle klarar mig utmärkt med manuell låda i större bilar UTAN varvräknare.

#1
Michael
2010-06-22 18:20

Min Xsara Picasso har ingen varvräknare och egentligen är det inget jag saknar då bilen har automatlåda. Med varvräknare skulle den digitala intrumenteringen bara se plottrig ut. Hellre då en färddator som anger momentanförbrukningen. Jag hade en manuell picasso innan och då kanske en varvräknare hade gjort mera nytta, för motorn i picasson är ganska bra ljudisolerad och det hände att jag växlade upp på tok för sent.

#1
Per
2010-06-22 19:27

Jag tycker det är bra med varvräknare, annars kan det lätt bli övervarv tex på 2:an.

#1
Markus
2010-06-22 19:35

Just vid Ecodriving är varvräknaren väldigt bra. Den är också rätt bra för att kolla om rätt växel ligger i. Det är ju mindre blickförflyttning från vägen att kolla varvräknare och hastighetsmätare än att titta ned på växelspaken.
Att Bengt Dieden klarar sig utan varvräknare är en sak, men vi är faktiskt rätt många som använder den synnerligen aktivt.
Då ska sägas att de bilar jag kör till vardags är så bullriga så jag hör om motorn är igång. Men jag har kört minst en bil (Saab 9-3 -03) som däremot hade varit knepig utan varvräknare.

#1
Krille
2010-06-22 21:13

Det man kan undra över är varför en del biltillverkare har gjort varvräknaren lika stor och dominerande som hastighetsmätaren.I min A6 har man satt alla varningslampor i mitten (är det för att bilen krånglar så mycket?)och hastighetsmätaren och varvräknaren på sidorna så att man får bättra på skelningen rejält. Provade nyligen en bil med stor hastighetsmätare i mitten och varvräknaren vid sidan om. Mycket mera avspänt och bara ett snabbt ögonkast räckte för att läsa av hastighetsmätaren. Tyvärr är det inte mode att ha en sådan instrumentering idag. När jag köpte en ny Golf 2 (för länge sedan) så skulle man inte ha radio eller några knappar nere framför växelspaken, det ansågs vara trafikfarligt. I testet av A4 så fick instrumenteringen toppbetyg trots att det både finns vrid och tryckknappar nere framför växelspaken. Det är tydligtvis inte farligt längre. Tiderna förändras.

#1
Fredde
2010-06-22 21:25

VÄNTA NU HÄR....varför ska det finnas ett instrument som visar bränsleförbrukningen för....? Det ser man väl på tankmätaren när det är tomt......färddator kallas det visst....VAD ska man med DEN till....jag har en i min bil...tittar sällan på den faktiskt. Kör med förnuft i stället så går bilen snålt ändå UTAN att nån elektronsik pryl som kan gå sönder talar om det för dig.....BACK TO BASIC säger jag.....hm...varför finns det inga ENKLA bilar mer utan en massa skit på....?

#1
PeterP
2010-06-22 22:32

Snart har man sannolikt en skärm, där man själv väljer vilka mätare och värden man vill se respektive inte se. Då blir alla nöjda.

#1
Lägerleffe
2010-06-23 00:24

Jag gillar varvräknare, behöver den och använder den alltid. Både för att köra snålt och för att kolla att jag kör på rätt växel (vid bullrig väg och tidvis nedsatt hörsel).
Kommer ej att köpa bil utan varvräknare. Om det inte är en automatare, men då ser jag också gärna att den har varvräknare; för att hålla koll på växlingspunkterna, särskilt om det är en adaptiv låda.
Dessutom körde jag på varvräknaren några veckor då kopplingen pajade för något är sedan. Det gick finfint (när man en gång har lärt sig konsten att starta och växla utan koppling).
Så småningom hade min verkstad fått hem en ny koppling och kunde byta åt mig, men under väntetiden kunde jag köra vidare med min bil, med hjälp av varvräknare, motoröra och känslig hand.
Men den aspekten har väl ingen betydelse för herr Dieden - han hämtar bara ut ännu en bil ur teststallet och kör vidare. Samt kan fortsätta att skriva onödiga artiklar.

#1
Gurra
2010-06-23 10:13

Genomsnittsbränslemätare bullshit !
Växlingsindiktator - hur har du fått körkort ? ?? Se ej 50 år bakåt - se framåt. Är 50+ med sämre hörsel och vill se varv m.m. analogt, enklare visuell uppfattning.

#1
Fredrik
2010-06-23 10:30

Rör inte varvräknaren! Behövs för ECO-driving och det ser snyggt ut med dubbla STORA mätare (symmetri).

#1
Behåll varvräknaren
2010-06-23 10:42

Varvräknaren har faktiskt nytta för den som vill optimera sin acceleration vid tex omkörning, motorbromsning, mm. Dessutom indikerar den om man har fel växel när det bullrar i bilen av hög musik eller öppen tacklucka vid hög fart.

#1
Harry
2010-06-23 10:56

Har haft många bilar med omväxlande automatlåda och manuell växellåda och har alltid förvånats och förundrats över varför i h-e det inte funnits varvräknare i de bilar som haft manuellt växlad låda, men i de bilar som jag haft med automatlåda, där har det minsann suttit en varvräknare och jag frågar mig ständigt; Till vilken nytta?
I en manuellt växlad bil förstår jag vitsen med en varvräknare, men i en automatväxlad??
Nu har det nog, tack och lov, blivit lite bättre med ordningen i de manuellt växlade bilarna, men fortfarande frågar jag mig; Vad har jag för nytta av en varvräknare i en automatväxlad bil? Jag tycker att det bara är en fördyrande kosmetik. Eller som min släkting Christer Glenning uttryckte det: Lull-lull.

#1
Sören W
2010-06-23 16:26

Med diselmotor och husvagen är varvräknare ett jättebra hjälpmedel för att optimera körningen

#1
Per Karlsson
2010-06-24 01:18

Själv har jag kört automatväxlade bilar sedan början på 90-talet, så varvräknaren har jag inte haft någon nytta av alls. Dessförinnan körde jag Saab V4, och den behövde inte heller någon varvräknare - man kände och hörde tydligt när det var dags att växla. Men i moderna bilar kan det behövas ett hjälpmedel - och då skulle jag föredra en växlingsindikator i stället för en varvräknare. Ett annat instrument man borde kunna bortrationalisera är temperaturmätaren för kylarvätskan. Det räcker med indikatorer för överhettning, och varför inte en indikator som visar att motorn är kallare än normal arbetstemperatur.

#1
Per Karlsson
2010-06-24 01:21

Menade förstås "i moderna manuellt växlade bilar" i föregående inlägg. Med växlingsautomatik behövs aldrig någon varvräknare.

#1
Tommy
2010-06-24 16:14

För en tid sedan var det en äldre farbror i en bil på en parkering som inte hörde att motorn startat. Han drog och drog på starten samtidigt som han tryckte ner gasen i botten. Motorn som startat gick på toppvarv och det var ett förfärligt väsen med startmotorn i. Men han hörde inget. Sen började det att ryka, då gav han upp och lade i växeln och släppte upp kopplingen innan han släppt gasen, var vid bilen spann loss och drog rätt in i staketet. Hade han haft varvräknare skulle han nog sett att motorn gick. Han klarade sig utan skador.

#1
jh
2010-06-25 00:45

"Det enda som verkligen behövs i en modern standardbil är en hastighetsmätare (gärna digital), en tankmätare och ett instrument som visar den genomsnittliga bränsleförebrukningen.".
Vem sjutton behöver verkligen veta den genomsnittsliga bränsleförbrukningen när det kommer till kritan? Man kan tom ifrågasätta om man ens behöver hastighetsmätaren med tanke på hur mycket fel de kan visa. Bättre då med en bra GPS som visar rätt så exakt hastigehet, och då är den enda mätare som man VERKLIGEN behöver tankmätaren.

#1
S-E S
2010-06-26 19:07

Bilen behöver inte varvräknare, hastighetsmätare, oljetrycksmätare, innerbelysning, ställbara stolar, radio, CD-spelare mm, men det är trevligt om det finns.

#1
Seken
2010-06-27 08:51

JH är allt en bra bortskämd bilist. Min 2:a bil, Bubbla, -62:a hade ingen tankmätare. Bara en spak för att vrida om till reserven. Den icke-existerande tankmätaren saknades aldrig.

#1
Gurra
2010-06-28 10:16

Jag är själv "gammal" men upplever många av er som skriver som senila bakåtstävande ålderspuckon. Bli moderna och aktiva, även trafiken fungerar bättre då.

#1
S-E S
2010-06-29 12:03

GURRA, var lite konkret är du snäll.

#1
Gurra
2010-06-29 17:33

Hej S-E S Konkret- vissa skriver om hur deras bilar var för 20-30 år sedan å fanns det inte då så behövs det inte nu. Dom klarade sig utan. Men vi vetgiriga och framåtsträvande monterade redan då in RPM-are redan då för att bl.a. utnyttja motorn bättre. Förståpr du?

#2
2015-03-04 13:24

Trots att jag sällan och aldrig på de flesta bilar kör med släp så måste jag ha hjälp en insugnings manometer i kombination med varvräknare för att inte belasta motorn med ett högre vridmoment vid aktuellt varvtal och växel än vad jag har för avsikt att göra, vilket är helt omöjligt utan dessa hjälpmedel. Gaspedalens läge eller försök att uppskatta vägens lutning är inte till någon som helst hjälp.

Besväret med att eftermontera dessa mätare tar jag gärna för att få en tillfredställande och mer vilsam körning. I min första bil VW 1200 1963 samt frugans FIAT 128 1973 och Volvo 245 1985 har bl.a. dessa mätare saknats och därför blivit eftermonterade. I SAAB 9-3 2001 fanns en varvräknare så där behövde bara en ingas manometer som visade både under- och övertryck eftersom Saaben var försedd med Turbo.

#3
2015-10-25 02:18

Kollar faktiskt bara någon gång ibland att tomgången fortsatt står rätt.
Mina sinnen talar om hur motorn vill ha det, dock så kollar jag numera allt oftare på hastighetsmätaren och det är fartkamerornas fel men där har man ordnat till det bra med en extra och lättavläst digital display och så finns det en farthållare, nej jag skulle inte sakna varvräknaren.

#4
2016-02-26 09:09

Jag tycker att jag har nytta av min varvräknare, även fast jag kör automatväxlad. Inte bara för tomgångens skull, men också för att motorn är ju så väl isolerad i min bil, att det är svårt att höra om den är igång och hur den låter. Varvräknaren ger mig en visuell bekräftelse på att motorn verkar må bra och att den fungerar som avsett (bland annat att växellådan växlar som den ska, etc .etc.).
Jag vill också ha en tempmätare, något som tycks ha tagits bort på de flesta (små)bilar idag. Inte bara en lampa som lyser när det är "för sent".
Digitala mätare tycker jag är "djävulens påfund". Visuellt sett så ger de ingen känsla av hur man ska anpassa sin fart för att hålla hastighetsbegränsningarna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.