Nästa artikel
"Kör något gammalt!"
<b>BENGT DIEDEN:</b>

"Kör något gammalt!"

Publicerad 3 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"När jag hör om dessa orimliga kostnader undrar jag om det inte vore bättre att köra en äldre bil med mindre elektronik."

Bengt Dieden är redaktör för Vi Bilägares Bilfrågan.


Bilfrågan får regelbundet brev från ägare till relativt nya bilar med kostsamma elektronikfel.

Om garantin gått ut blir det ofta en stor och ovälkommen utgift. Är det rimligt att drabbas av den typen av problem om man skött sin bil väl?

Knappast.

ABS-lampan tändes, vittnar en Peugeot-ägare om i detta nummer. Det kostade honom 11 000 kr att åtgärda.

Att ett bakljus slutade lysa kostade en BMW-ägare 12 000.

En ny gaspedalgivare kostade en Fiat-ägare 5 800 kr innan det upptäcktes att det var motorstyrningen det var fel på. Kostade ytterligare
16 700.

När jag hör om dess orimliga kostnader undrar jag om det inte vore bättre att köra en äldre bil med mindre elektronik. Borde inte garantin på nya bilar utsträckas?

Ute i Europa blir fem års nybilsgaranti mer och mer vanligt medan Sverige släpar efter med två-tre år.

Är det dags att använda och modifiera en gammal slogan från Auktionsverket: "Förnya dig, köp något gammalt!" till "För god bilekonomi, kör något gammalt!".

Diskutera: Vad tycker du om krönikan?
Testvinnaren - en harmonisk helhet

1. Testvinnaren! Väldigt mycket i nya Volvo V60 är riktigt bra, men allra bäst är nog den genomgående höga åkkomforten och känslan av säkerhet. Bilen rullar tyst oavsett underlag och är verkligt stabil även på utmanande partier. Strålkastarna ger ett nästan obegripligt sken, säkerhetsutrustningen håller högsta klass och är komplett redan i grundpriset. Stolarna hör till de bästa oavsett prisklass och kupéutrymmena är klart bättre än i gamla V60, utan att bilen för den skull känns omotiverat stor – vilket V90 kan göra. Motor och växellåda i D4-versionen arbetar bra ihop, den låga förbrukningen är ett glädjeämne för ekonomin, liksom ett förväntat gott andrahandsvärde. En bil som utstrålar harmoni, helt enkelt.

2. Audi A4 Avant är snarlik nya V60, med lätt sportig karaktär, stark motor och trygga köregenskaper. Nästan manisk finish och väl avvägd finjustering i stort och smått, fram träder en lockande men dyr bil som absolut inte behöver annat än sitt standardchassi.

3. En Volkswagen Passat är förstås det säkra och nästan givna kortet för familjen som inte vill köra Volvo. Här finns utrymmena, de praktiska lösningarna, körsäkerheten – det mesta man behöver håller hög nivå. Men det riktiga habegäret kan nog svikta.

 

Kommentar av Mikael Schultz, testförare: Audi A4 Avant är finfin att köra och erbjuder dessutom en kvalitetskänsla och förarmiljö som varken V60 eller Passat når upp till. Ändå är Volvon
mitt givna förstaval i det här testet. Det V60 vinner på är i första hand den utsökta åkkomforten. Fjädringen är mjuk och behaglig, kupébullret väl dämpat och förarstolen rena drömmen att sitta i. Att bilen dessutom är laddad med mängder av vettig säkerhetsutrustning gör förstås inte saken sämre.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Passat har de sammantaget bästa familjeegenskaperna, tack vare sin rymlighet. För mig är dock bilen alldeles för alldaglig. Mellan Audi och Volvo är det stenhårt, båda har utrymmen som täcker mina behov. Testets A4 lider av alltför mycket chassitrim och är nästan obekväm att färdas i, men i övrigt är bilen synnerligen smaklig. Jag väljer till slut ändå Volvo. V60 har högst åkkomfort, lägst ljudnivå, bäst ekonomi och bra körkänsla. En väl genomtänkt allrounder.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-03 10:14
Gösta (ej verifierad)

Här slår Bengt huvudet på spiken. Att köpa ny bil i dag är ett verkligt lotteri. Har man otur kan ekonomin ruineras för vem som helst. Det är dags för oss konsumenter att slå tillbaka mot elektronikhysterin.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-03 10:34
Jarl (ej verifierad)

Jag slår ett slag för Amazon!

#3 • Uppdaterat: 2010-09-03 11:04
Saabnisse (ej verifierad)

Om man tänker på hur det var för femtio år sedan kommer man att märka att det är betydligt säkrare, komfortablare och dessutom oftast väsentligt billigare att ha en någorlunda likvärdig bil idag.
Det gäller att jämföra med den nettolön man hade då och nu.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-03 11:28
Anti Timing Belt (ej verifierad)

In most cases the "black box" they replace has only a minor defect - say a broken circuit - that would cost next to nothing to repair.
The vox.de TV-series "auto mobil" has each week two experienced auto mechanics solve such problems. They do so by systematic trying out possible faults and narrowing them down one by one to the guilty one.
Such logical error-searches should be computerized for each auto model to save time and costs. Instead of just replacing giga expensive parts without even trying to find out whether they need replacing in the first place.
Or even better: A legal obligation to warrant these parts for the life-time of the car.
And what about the second-hand value of autos that cannot be serviced and repaired by hobby mechanics? Those are the only people that might profit economically by buying cars more than 1-3 years old.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-03 12:45
Gabbe (ej verifierad)

Saabnisse: du behöver inte gå så långt bakåt i tiden. Ta till exempel en bil från 2000 talet, 2001 eller 2002. Den uppfyller oftast kravet på en "vanlig" bil. Eller? Bengt har rätt i sitt resonemang, varför ska man betala så j***a mycket pengar för en ny bil när du egentligen får en mycket bra bil om du köper en från 2001 eller 2002?

#6 • Uppdaterat: 2010-09-03 13:05
spiken (ej verifierad)

Huvudet på spiken Bengt. Bra att ngn tar upp detta, då det tyvärr är så att en nyare bil med all elektronik kostar mycket pengar. Detta är orimligt egentligen med tanke på att elektronik komponenterna är väldigt billiga att producera. Här tjänar bilföretagen stora pengar på billig skit.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-03 13:48
Thor (ej verifierad)

.. kör en Dacia istället-ingen krångligt elektronik och billig i inköp.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-03 13:53
jan (ej verifierad)

jag tycker bilarna krånglade mer förut trots mindre electronik..

#9 • Uppdaterat: 2010-09-03 14:02
Larsa (ej verifierad)

Förutom kostnaderna för service på min Volvo 745 som jag köpte ny 1987 har jag de senaste åren varit tvungen att byta fördelare och rotor. Kostnad 450:80.
Trasigt lyktglas, vänster strålkastare på husbilen årsm 2009. Kostnad drygt 16000:- eftersom hela insatsen måste bytas.
Köpte insatsen från Tysklad och kom undan med SEK 11229:-

#a • Uppdaterat: 2010-09-03 14:04
C (ej verifierad)

Tjura och dra nåt gammalt över mig? Nej tack.
Längre garantier? Ja tack! Här kan ViB göra en insats. Våga vara lite besvärliga. Vi är för snälla i det här landet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.