Nästa artikel
Bilfrågan: Tre frågor om dieselvärmare
Bilfrågan

Bilfrågan: Tre frågor om dieselvärmare

Publicerad 31 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Har en Volkswagen Passat med dieselvärmare och har tre frågor. Går den automatiskt? Hur mycket bränsle? Dubbla batterier?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Har en Volkswagen Passat med dieselvärmare och har följande frågor.

1. Går dieselvärmaren automatiskt? Har hört det brummar och luktar avgaser när man stänger av bilen ibland, fast man fått upp motortempen. Låter inte om man kört lite längre sträckor.

2. Hur mycket bränsle tar värmaren?

3. Har dubbla batterier, ett i motorrummet och ett i bagageutrymmet. Om man ska ladda batterierna med batteriladdare är det bara att koppla på laddaren som vanligt på batteriet i motorrummet då?

VW4EVER

SVAR:

 1. Ja, parkeringsvärmaren fungerar även som tillsatsvärmare om motortemperaturen är under 50° C och yttertemperaturen är under ca +5 °C.

Om man kör korta sträckor kommer värmaren att gå en stund efter avstängning, detta för att bränna ur brännkammaren och förhindra driftstörningar senare på grund av oförbränt bränsle.

2. Ungefär 0,67 liter per timme vid full last, vilket motsvarar ca 5 kW.

Men effekten styr värmaren själv utifrån förutsättningarna som råder.

3. Ja, det främre batteriet är det viktigaste batteriet, den styr eller levererar energi till bilens vitala funktioner, det bakre batteriet är ett förbrukningsbatteri för just parkeringsvärmare och annan utrustning som går när bilen står still och är avstängd.

Förbrukningsbatteriet är separerat (av ett skiljerelä) från bilens övriga system och man kan således inte tömma bilen på ström så att man inte kommer från platsen.

När sedan bilen går kopplas detta batteri in och laddas som vanlig av bilen generator.

Är då det främre (huvudbatteriet) fullt så kommer en större mängd energi att fördelas till förbrukningsbatteriet.

Marcus Thomasfolk, Svenska Volkswagen

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-31 11:51
Gustav (ej verifierad)

Undrar om dieselvärmaren släpper ut orenade avgaser, eller om den är avgasrenad?

#2 • Uppdaterat: 2010-08-31 17:49
S-E S (ej verifierad)

Ja du Gustav, inte lär det väl finnas någon avgasrenare och man undrar på varför man får köra en dieselvärmare längre än 1 minut i stadsmiljö när förbrukningen tämligen exakt överensstämmer med vad motorn förbrukar på tomgång? Att fatta vad som är miljövänligt eller miljöförorening i detta fall hoppas jag att någon reder ut. Vad med de Gröna bilisterna?

#3 • Uppdaterat: 2010-08-31 22:55
olle (ej verifierad)

Kör Renault Trafic som har likadan värmare (Webasto). Den har fungerat i 3 år utan fel. Den går bara när motorn går. En strömbrytare för att kunna koppla in den som p-värmare tyckte tydligen Renault var för dyrt. Nå´n som vet vilka av snåldieslarna som har likadan värmarefunktion: 207/Corsa/Focus/Golf/C3/Kia?

#4 • Uppdaterat: 2010-09-01 10:27
JettaForever (ej verifierad)

I en värmare sker förbränningen vid konstant och lågt tryck (isobar process), till skillnad från i en kolvmotor där värmen omvandlas till mekaniskt arbete under extremt högt tryck (polytrop process). I en värmare bildas därför varken kväveoxider, koloxid eller partiklar, varför ingen avgasrening behövs.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-02 11:28
Tommy (ej verifierad)

Jag kör en Peugeot Partner Pickup på jobbet. Den har en Webasto också. Vad som är irriterande är att den inte går att stänga av! Ibland ska man bara köra bilen några hundra meter. Då hinner den precis tända, när man stannar står den och ryker och luktar illa i flera minuter. Väldigt kul om man kört in den i garaget!

#6 • Uppdaterat: 2010-09-02 13:10
S-E S (ej verifierad)

JETTAFOREVER, jag tror dig när du visat att du kan andas in avgaserna från den "koloxidfria" brännaren i 10 minuter utan kolosförgiftning. Men koldioxid släpper väl brännaren ut och det är den vi straffskattas för som förorening och moljöskada. Alltså: Max 1 minut tomgångskörning och brännaranvändning i tätort!

#7 • Uppdaterat: 2010-09-02 14:15
JettaForever (ej verifierad)

Om brännaren släpper ut koloxid är antingen lufttillförseln strypt eller något fel på insprutningsmunstycket. Med fri tillgång på luft skall förbränningen bli fullständig, dvs alla kolatomer förenas med två syreatomer var, dvs bilda CO2 istället för CO. För att få klarhet, det borde vara en enkel sak för ViB att mäta koloxidhalten i en brännares avgaser?

#8 • Uppdaterat: 2010-09-02 21:25
S-E S (ej verifierad)

Så är det i teorin ja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.