Nästa artikel
Bilfrågan: Vibrationsfri motor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vibrationsfri motor?

Publicerad 9 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vilken motor är mest vibrationsfri och bäst balanserad; en rak sexa eller en boxerfyra?"
Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:

Det sägs att boxermotorer med sina "motgående" kolvrörelser är bra balanserade. Vilken motor är mest vibrationsfri och bäst balanserad; en rak sexa eller en boxerfyra?

Mitt minne av boxermotorn på 1 200 cc i gamla VW-bubblan är att den hade allt annat än diskret gång.

En som va mä förr


SVAR:

En boxermotor har genom sin konstruktion en automatisk utbalansering som gör dess gång vibrationsfri.

Tändföljden kan dock bli något ojämn vilket märks mest på fyrcylindriga boxermotorer. Att mo-torn i Volkswagen typ 1 och 2 förde en hel del oväsen berodde nog mest på en högvarvig kylfäkt.

En rak sexcylindrig motor är utomordentligt väl utbalanserad och har identiskt intervall mellan tändpulserna, vilket gör att gången upplevs som jämn och behaglig.

Fler cylindrar ger alltid en jämnare gång och därför kan nog den raka sexan anses vara överlägsen boxerfyran i detta sammanhang.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av motor föredrar du?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-09 10:39
Saabnisse (ej verifierad)

Historiskt sett räknas väl Lanchesters tvåcylindriga boxer med dubbla motroterande vevaxlar och dubbla svänghjul vara mest vibrationsfri, men det var ju för över hundra år sedan och det skulle vara intressant att få reda på hur den skulle upplevas i dag.
En liknande kostruktion hade ju Broughs fyrcylindriga boxer och det är ju inte så länge sedan.
Annars håller jag helt med om att sexcylindriga fyrtaktsmotorer oftast är helt överlägsna, men en välbalanserad trecylindrig tvåtaktare kan bli väldigt vibrationsfri under stora delar av det effektiva varvtalsområdet.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-09 13:09
Tommy (ej verifierad)

En boxersexa, typ Honda Goldwing är väl det optimala

#3 • Uppdaterat: 2010-08-09 15:09
lubos (ej verifierad)

Ju fler cylindrar, dess bättre! Men även vinklarna mellan vevarna spelar roll och ju mindre vinkel dess mindre vibrationer så att en 3-cylindrig fyrtaktare är bättre än en 4-cylindrig dito.
Speciellt hos dieselmotorer har cylinderantalet mycket stor inverkan. Det är för mig en gåta hur köparna till svindyra husbilar accepterar 4-cylindriga turbomatade dieslar, de låter som stenkrossar! Mercedes-chassierna kan fås med 5-or men annars finns det endast amerikanska husbilar som har tystgående relativt vibrationsfria motorer med åtta cylindrar. Scania-Vabis hade en gång i tiden 4-cylindriga dieslar till de minsta lastbilarna och bussarna. Dessa gick bland förarna under benämningen "skakfyror"!

#4 • Uppdaterat: 2010-08-09 16:56
Saabnisse (ej verifierad)

Jag håller fortfarande på en rak sexa.
Jag hade för ett antal år sedan en trecylindrig båtdiesel, Volvo/Penta MD 17, en genomkorkat konstruerad motor som var den mest skakiga jag någonsin träffat på.
Den krävde 27mm statisk nedfjädring av vibrationsdämparna för att det skulle gå att vistas i båten.
Vid vissa varvtal syntes knappast motorn.
Jag har aldrig hört talas om en vibrationsfri trecyl. fyrtaktare.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-09 17:08
leifer (ej verifierad)

Saabnisse, vankelmotorn räknas väl som den mest vibrationsfria?

#6 • Uppdaterat: 2010-08-09 17:13
Johan L (ej verifierad)

Sterlingmotorn används ju i ubåtar för att den går ljudlöst. Vet inte hur det är med regelrätta vibrationer, men när man ser på konstruktionen så ser den ju mycket välbalanserad ut.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-09 17:23
Saabnisse (ej verifierad)

Jodå Wankelmotorn är ganska vibrationsfri, men den är ju lika sällsynt som gasturbinmotorn (i bilar) som är ännu mer vibrationsfri.
Jag jobbade en del med Stirlingmotorer på FFV i Linköping under tidigt -80 tal.
Det var en V-motor som var långt ifrån vibrationsfri.

#8 • Uppdaterat: 2010-08-09 17:35
Jimmy (ej verifierad)

Mest vibrationsfri vet jag inte, men skönast ljud ger nog en rejält tilltagen V6 med kompressor.
Skulle gärna vilja testa en RX-8 med wankel dock!

#9 • Uppdaterat: 2010-08-09 18:32
Conny Karlsson (ej verifierad)

Nog är väl wankel eller rotationskolvmotorn mer vanlig än en gasturbinmotor,Saabnisse? Sedan var ju inte det frågan hur vanlig den är. Utan vem som är mest vibrationsfri och där ligger nog rotationskolvsmotorn (wankeln) bra till. Liksom Honda Goldwings sexcylindriga boxermotor som går extremt jämt och fint. För att inte glömma flera av Lexus motorer.

#a • Uppdaterat: 2010-08-09 19:08
Larry Bird (ej verifierad)

Subarus boxersexa går fruktansvärt jämnt och fint, men även raka sexor brukar ju vara väldigt vibrationsfria. Däremot måste jag säga att när det dieslar så är det mest vibrationsfria jag provat Subaru´s boxerdiesel. Vid körning hade jag svurit på att det var en bensinmotor....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.