Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vibrationsfri motor?

Bilfrågan

"Vilken motor är mest vibrationsfri och bäst balanserad; en rak sexa eller en boxerfyra?"Vi Bilägare svarar.


FRÅGA:

Det sägs att boxermotorer med sina "motgående" kolvrörelser är bra balanserade. Vilken motor är mest vibrationsfri och bäst balanserad; en rak sexa eller en boxerfyra?

Mitt minne av boxermotorn på 1 200 cc i gamla VW-bubblan är att den hade allt annat än diskret gång.

En som va mä förr


SVAR:

En boxermotor har genom sin konstruktion en automatisk utbalansering som gör dess gång vibrationsfri.

Tändföljden kan dock bli något ojämn vilket märks mest på fyrcylindriga boxermotorer. Att mo-torn i Volkswagen typ 1 och 2 förde en hel del oväsen berodde nog mest på en högvarvig kylfäkt.

En rak sexcylindrig motor är utomordentligt väl utbalanserad och har identiskt intervall mellan tändpulserna, vilket gör att gången upplevs som jämn och behaglig.

Fler cylindrar ger alltid en jämnare gång och därför kan nog den raka sexan anses vara överlägsen boxerfyran i detta sammanhang.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vilken typ av motor föredrar du?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Vibrationsfri motor?

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-08-09 10:39

Historiskt sett räknas väl Lanchesters tvåcylindriga boxer med dubbla motroterande vevaxlar och dubbla svänghjul vara mest vibrationsfri, men det var ju för över hundra år sedan och det skulle vara intressant att få reda på hur den skulle upplevas i dag.
En liknande kostruktion hade ju Broughs fyrcylindriga boxer och det är ju inte så länge sedan.
Annars håller jag helt med om att sexcylindriga fyrtaktsmotorer oftast är helt överlägsna, men en välbalanserad trecylindrig tvåtaktare kan bli väldigt vibrationsfri under stora delar av det effektiva varvtalsområdet.

#1
Tommy
2010-08-09 13:09

En boxersexa, typ Honda Goldwing är väl det optimala

#1
lubos
2010-08-09 15:09

Ju fler cylindrar, dess bättre! Men även vinklarna mellan vevarna spelar roll och ju mindre vinkel dess mindre vibrationer så att en 3-cylindrig fyrtaktare är bättre än en 4-cylindrig dito.
Speciellt hos dieselmotorer har cylinderantalet mycket stor inverkan. Det är för mig en gåta hur köparna till svindyra husbilar accepterar 4-cylindriga turbomatade dieslar, de låter som stenkrossar! Mercedes-chassierna kan fås med 5-or men annars finns det endast amerikanska husbilar som har tystgående relativt vibrationsfria motorer med åtta cylindrar. Scania-Vabis hade en gång i tiden 4-cylindriga dieslar till de minsta lastbilarna och bussarna. Dessa gick bland förarna under benämningen "skakfyror"!

#1
Saabnisse
2010-08-09 16:56

Jag håller fortfarande på en rak sexa.
Jag hade för ett antal år sedan en trecylindrig båtdiesel, Volvo/Penta MD 17, en genomkorkat konstruerad motor som var den mest skakiga jag någonsin träffat på.
Den krävde 27mm statisk nedfjädring av vibrationsdämparna för att det skulle gå att vistas i båten.
Vid vissa varvtal syntes knappast motorn.
Jag har aldrig hört talas om en vibrationsfri trecyl. fyrtaktare.

#1
leifer
2010-08-09 17:08

Saabnisse, vankelmotorn räknas väl som den mest vibrationsfria?

#1
Johan L
2010-08-09 17:13

Sterlingmotorn används ju i ubåtar för att den går ljudlöst. Vet inte hur det är med regelrätta vibrationer, men när man ser på konstruktionen så ser den ju mycket välbalanserad ut.

#1
Saabnisse
2010-08-09 17:23

Jodå Wankelmotorn är ganska vibrationsfri, men den är ju lika sällsynt som gasturbinmotorn (i bilar) som är ännu mer vibrationsfri.
Jag jobbade en del med Stirlingmotorer på FFV i Linköping under tidigt -80 tal.
Det var en V-motor som var långt ifrån vibrationsfri.

#1
Jimmy
2010-08-09 17:35

Mest vibrationsfri vet jag inte, men skönast ljud ger nog en rejält tilltagen V6 med kompressor.
Skulle gärna vilja testa en RX-8 med wankel dock!

#1
Conny Karlsson
2010-08-09 18:32

Nog är väl wankel eller rotationskolvmotorn mer vanlig än en gasturbinmotor,Saabnisse? Sedan var ju inte det frågan hur vanlig den är. Utan vem som är mest vibrationsfri och där ligger nog rotationskolvsmotorn (wankeln) bra till. Liksom Honda Goldwings sexcylindriga boxermotor som går extremt jämt och fint. För att inte glömma flera av Lexus motorer.

#1
Larry Bird
2010-08-09 19:08

Subarus boxersexa går fruktansvärt jämnt och fint, men även raka sexor brukar ju vara väldigt vibrationsfria. Däremot måste jag säga att när det dieslar så är det mest vibrationsfria jag provat Subaru´s boxerdiesel. Vid körning hade jag svurit på att det var en bensinmotor....

#1
Hanzzon
2010-08-09 23:02

Självklart är det en fördel ju fler cylindrar motorn har om man vill ha den så vibrationsfri som möjligt, alltså borde 6 cylindrar vara att föredra före 4 cylindrar ur den synvinkeln.
Min Lexus med rak 6:a har tex. väldigt vidrationsfri och fin gång men Lexus V8 motor är ännu mycket mer vibrationsfri, den utsåsgs väl för övrigt till världens mest vibrationsfria och komfortabla bilmotor och hylladed av pressen i slutet på 80-talet och på 90-talet för just detta liksom bilen i övrigt.
Minns att man bla gjorde ett test där man startade upp en Lexus LS400 med en hel stapel med 15st äkta champange-glas ställda ovanpå varandra till en hög triangel på motorhuven fyllda med champange där denna startades och kördes i rullande landsväg från 0 upp till toppfart 240km/h utan att en droppe champange spilldes ur på motorhuven.
Detta testades sen av tvivlande motorjornalister och detta visade sig stämma och vara sant vilket inte någon av de tyska konkurrenterna klarade av då dessa motorer helt enkelt inte var lika vibrationsfria.
Hittade föresten en kul video på detta här; http://www.youtube.com/watch?v=kzjESxiN850

#1
leifer
2010-08-09 23:14

Kanske inte ett svar som nån tänkt på men elmotorn i t.ex. Toyota Prius kanske slår alla!

#1
Hanzzon
2010-08-09 23:36

Ja den märks ju knappt alls när den går på en Prius iaf...
Men på tal om underbara motorljud som nån nedan kom in på så måste jag säga att jag hörde en underbar bil i helgen då jag var och körde Bankörning med min Toyota MR2 Turbo och det var en gammal 80-tals Alfa Romeo med den klassiska V6 motorn som killen hade kompressormatat!
Vilket jäkla hårresande motorljud alltså!
Den lät otroligt grymt måste jag säga och den gick för jäkligt också samtidigt som ägaren var riktigt grym på att köra bil så det var en fröjd att kolla på... =)

#1
leifer
2010-08-10 11:17

Saabnisse, snart kommer väl explosionsmotor blir förpassad till att ladda ett batteri, ej kopplad till drivning direkt. Då är ju frågan vilken typ av motor man vill ha för denna laddning. Som ger lite vibrationer och jämt varvtal.

#1
Saabnisse
2010-08-10 13:05

Leifer, jag gissar på en konstantvarvsgående trecyl. tvåtaktare.
Det är en motor som har väldigt bra verkningsgrad under dessa förhållanden och med en låg tillverkningskostnad.
Conny, jag skrev att wankelmotorn var lika sällsynt som gasturbiner i bilar, det stämmer ju nästan, Wankel är det ju bara Mazda som fortsätter med och det är inte så många märken som haft den överhuvudtaget.
Gasturbiner har däremot många provat utan att lyckas särskilt bra.
En av de intressantaste var ju Volvos seriehybrid ECC med en liten gasturbin kopplad till en högvarvsgenerator.
Den föll som vanligt på gasläckaget bl.a. men den var väldigt vibrationsfri.
Den kom ju redan 1992 och vad hade hänt om man fått fortsätta med en billig tvåtaktare som laddmotor?
Hanzzon, det är ju en variant på det gamla klassiska Rolls-Roycekonceptet med ett kantställt mynt på motorn som inte fick falla omkull vid uppvarvning.

#1
S-E S
2010-08-10 13:50

Jag hade en Buick 48 med rak 8:a, Rätt vibrationsfri. Klarade mynttricket, men inte uppvarvningen. Motoren vred sig litet.

#1
JohnW
2010-08-10 21:32

En vibrationsfri motor ser ni här:
http://www.youtube.com/watch?v=-ltreXdBlC4

#2
2014-06-19 19:53

att en wankel nästan bara suttit i Mazda är ju direkt fel då NSU sålde rättigheter till en massa märken som satte in dessa motorer i sina bilar med varierande resultat skulle faktiskt tro att det är fler tillverkare som testat wankel än turbin, har ju tom funnits en tre fyra motorcyklar som testat wankel, bla Triumph.

#3
2014-10-25 19:04

Äldre bilar har ibland bättre balanserade motorer än nya bilar . Ställ ett glas med vatten på motorn och varva upp till sextusen varv och se om det blir en krusning på vattnet på egna bilen. Den här bilmodellen har forsatt att vara tystast av bilar i ljudtester även i nutid.
http://youtu.be/3Y-Gdz6N-dU
Kanske samma film som Hanzzons som jag inte ser då det står privat när man försöker starta den.

#4
2014-10-25 17:55

Citroën har kört med wankelmotor... Citroën GS Birotor...

#5
2014-12-30 14:53

Praktexemplet är DKW som gjorde reklam redan i modellbeteckningen: 3=6, med betydelsen att deras 3-cylindriga 2-taktare gick lika vibrationsfritt som en 6-cylindrig 4-taktare.

#6
2015-08-11 15:20

Köpte en ny Misubishi Galant V6 1998 automat. Med motorn igång och automatlådan i drive samt handbromsen åtdragen. ställde jag en enkrona på högkant och den stod kvar! Till saken hör att det kan vara svårt att ställa en enkrona på högkant på ett vanligt bord. Kronan var ny vilket ju underlättar, de ni ;)

#7
2015-11-28 20:10

Båda mina Porshes var rätt så vibrationsfria. Dels Audi-Porschen (924 Turbo) och 3-liters 911:an. Den motor som förvånar mig mest i avsaknad av vibrationer är min EN-CYLINDRIGA MC; Suzuki LS 650 ! Totalt utbalanserad av Japanerna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.