Nästa artikel
Bilfrågan: Ingen 4-WD bakåt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ingen 4-WD bakåt?

Publicerad 3 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Har en Volvo XC70 D5 manuell -09. Instruktionsboken säger "Fyrhjulsdriften är alltid inkopplad". Ändå saknas den då jag backar. Är det något fel på bilen?"
Vi Bilägare svarar.
Sedanen S90 och kombin V90 har mycket att leva upp till. Volvo kliver upp ett steg till premiumsegmentet och sätter stort hopp till sina nya bilar. Säkerhet är a och o för Volvo som lyfter fram autobromsen speciellt utvecklad för stora djur. Efter fjolårets tredjeplats i Årets Bil med XC90 är biltillverkaren med största sannolikhet sugen på revansch.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-08-03 11:51
jarl (ej verifierad)

Volovs 4wd-system är ju känt för att vara riktigt kasst. http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

#2 • 2010-08-03 12:08
leifer (ej verifierad)

Jarl, vad är det för modellår på volvon? haledex gen 4 skulle nog ge full driving

#3 • 2010-08-03 12:18
Nils (ej verifierad)

När kom generation 4 då? Är det först då grejerna började fungera ordentligt?

#4 • 2010-08-03 12:46
leifer (ej verifierad)

För mig att gen 4 kom rätt nyligen, säg från modellår 2008 eller så. gen 3 fungerar hyfsat också, men i vissa lägen blir det sämre. Alla 4wd har för och nackdelar. Blir alltså inget bra som på filmsekvensen att ensidigt hylla ena märket, ger inte en komplett bild.

#5 • 2010-08-03 13:31
Samuel (ej verifierad)

Jarl:
Det är snarare så att DU är känd för att vara kass! Sätt på din staniol-hatt och inse att de stora biltillverkarna köper Volvos dvs Heldex AWD system tex Audi, VW, Skoda BMW sedan två år tillbaka etc. Haldex AWD blev mycket kompetent på alla Volvos AWD system från 2003 års modell. Att sedan "Toyota asen" har mängder av fel på helt nya bilar är väl inget nytt? Tex Bromsar, ventilstyrningar, rusande motorer, styrningar som glappar / lossnar är väl heller inget nytt? Att Du sedan relaterar till ett gammalt fejkat test på "YouTube" är dig likt. Som vanligt eller om man så vill: Staniol - hatt på!

#6 • 2010-08-03 14:15
Nils (ej verifierad)

Var har du läst att BMW köper Haldex? Så vitt jag vet är det Magna Steyr som har tagit fram xDrive systemet. Upplys mig gärna.

#7 • 2010-08-03 14:37
leifer (ej verifierad)

Audi har ett eget system quattro som suttit i de större bilarna A4, A6. Det är baserat på Torsen diff. A3 har haft haldex.
Audi har ett nyutvecklat 4wd system på gång, som är mycket mer elektronikbaserat. Det gamla quattro, som var mycket bra, hade bl.a. nackdel att den inte klarade för stor skillnad mellan hjulen (faktor 5 till 1 om jag minns rätt). Den nya har också lite mer drivning bak än fram, nåt som ska ge roligare köregenskaper.

#8 • 2010-08-03 19:21
Stig (ej verifierad)

Varför krängla till det?
Ett AWD-system ska bara fungera. Låt transissionen driva alla hjulen samtidigt utan elektronik eller annat tjafs.
Subrau har fixat det i alla år och de har aldrig problem, vare sig med framkomlighet eller funktion. Dessutom spar deras system däck och köregenskaperna är alltid konsekventa eftersom bilen aldrig växlar mellan tvåhjuls- och fyrhjulsdrift.
Att ett Haldexsystem sparar bränsle är bara nys eftersom alla roterande delar alltid - just det - roterar med hela tiden.

#9 • 2010-08-03 19:53
roger (ej verifierad)

Vad kasst ! Volvo suger

#a • 2010-08-03 21:25
leifer (ej verifierad)

STIG, Subaru har olika system vad jag hört, i olika modeller. Sen vill du ha drivning på alla hjulen i alla lägen, då krävs diffspärr fram och bak. T.ex. Range Rover har det. Med deras system är tungt, törstigt, tar palts och dyrt, dyrt att repa också säkert. Elektronik är smartare och förbättras varje år. Mekaniska lösningar är för begränsade och oflexibla. Därför kommer haldex och liknande dominera/ta över helt i framtiden. Produktionskostnad är också en viktig faktor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.