Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Ingen 4-WD bakåt?

Bilfrågan

"Har en Volvo XC70 D5 manuell -09. Instruktionsboken säger "Fyrhjulsdriften är alltid inkopplad". Ändå saknas den då jag backar. Är det något fel på bilen?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Har en Volvo XC70 D5 manuell -09.
Instruktionsboken säger "Fyrhjulsdriften är alltid inkopplad". Ändå saknas den då jag backar. Är det något fel på bilen?
Framåt går det bra med släp men då jag backar börjar lamellerna lukta, för något måste man ju slira.

På verkstaden säger man åt mig att vara försiktig då lamellerna är mjuka.

Tornedaling


SVAR:
Enligt Haldex, som är tillverkaren av fyrhjulsdrivningen, sker inkopplingen även när du backar.

Det kan dock vara svårt att se detta från förarplats då inkopplingen sker först efter ett halvt varvs hjuldifferens mellan fram- och bakhjulen.

Att kopplingen slirar visar snarare att fyrhjulsdrivningen griper in, annars kan man misstänka att framhjulen hade slirat.
Att den slirar så mycket att den luktar ger ett kraftigt slitage och bör förstås undvikas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Ingen 4-WD bakåt?

Kommentarer

#1
jarl
2010-08-03 11:51

Volovs 4wd-system är ju känt för att vara riktigt kasst. http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

#1
leifer
2010-08-03 12:08

Jarl, vad är det för modellår på volvon? haledex gen 4 skulle nog ge full driving

#1
Nils
2010-08-03 12:18

När kom generation 4 då? Är det först då grejerna började fungera ordentligt?

#1
leifer
2010-08-03 12:46

För mig att gen 4 kom rätt nyligen, säg från modellår 2008 eller så. gen 3 fungerar hyfsat också, men i vissa lägen blir det sämre. Alla 4wd har för och nackdelar. Blir alltså inget bra som på filmsekvensen att ensidigt hylla ena märket, ger inte en komplett bild.

#1
Samuel
2010-08-03 13:31

Jarl:
Det är snarare så att DU är känd för att vara kass! Sätt på din staniol-hatt och inse att de stora biltillverkarna köper Volvos dvs Heldex AWD system tex Audi, VW, Skoda BMW sedan två år tillbaka etc. Haldex AWD blev mycket kompetent på alla Volvos AWD system från 2003 års modell. Att sedan "Toyota asen" har mängder av fel på helt nya bilar är väl inget nytt? Tex Bromsar, ventilstyrningar, rusande motorer, styrningar som glappar / lossnar är väl heller inget nytt? Att Du sedan relaterar till ett gammalt fejkat test på "YouTube" är dig likt. Som vanligt eller om man så vill: Staniol - hatt på!

#1
Nils
2010-08-03 14:15

Var har du läst att BMW köper Haldex? Så vitt jag vet är det Magna Steyr som har tagit fram xDrive systemet. Upplys mig gärna.

#1
leifer
2010-08-03 14:37

Audi har ett eget system quattro som suttit i de större bilarna A4, A6. Det är baserat på Torsen diff. A3 har haft haldex.
Audi har ett nyutvecklat 4wd system på gång, som är mycket mer elektronikbaserat. Det gamla quattro, som var mycket bra, hade bl.a. nackdel att den inte klarade för stor skillnad mellan hjulen (faktor 5 till 1 om jag minns rätt). Den nya har också lite mer drivning bak än fram, nåt som ska ge roligare köregenskaper.

#1
Stig
2010-08-03 19:21

Varför krängla till det?
Ett AWD-system ska bara fungera. Låt transissionen driva alla hjulen samtidigt utan elektronik eller annat tjafs.
Subrau har fixat det i alla år och de har aldrig problem, vare sig med framkomlighet eller funktion. Dessutom spar deras system däck och köregenskaperna är alltid konsekventa eftersom bilen aldrig växlar mellan tvåhjuls- och fyrhjulsdrift.
Att ett Haldexsystem sparar bränsle är bara nys eftersom alla roterande delar alltid - just det - roterar med hela tiden.

#1
roger
2010-08-03 19:53

Vad kasst ! Volvo suger

#1
leifer
2010-08-03 21:25

STIG, Subaru har olika system vad jag hört, i olika modeller. Sen vill du ha drivning på alla hjulen i alla lägen, då krävs diffspärr fram och bak. T.ex. Range Rover har det. Med deras system är tungt, törstigt, tar palts och dyrt, dyrt att repa också säkert. Elektronik är smartare och förbättras varje år. Mekaniska lösningar är för begränsade och oflexibla. Därför kommer haldex och liknande dominera/ta över helt i framtiden. Produktionskostnad är också en viktig faktor.

#1
Björn
2010-08-04 01:11

Leifer, sen när har Range rover inte elektronik som jobbar i deras 4wd-system . Det går ju att med ett vred ställa in vilket underlag det är så att gasrespons och så vidare är optimalt för det underlaget. För en terränggående bil kan ju inte en diffspärr ersättas med nedbromsade spinnande hjul. För bromsarna överhettas snabbt. Naturligtvis så utvecklas ju saker och ting. Men man kan ju inte jämföra en xc70 (pseudo 4wd) med en Range rover eller liknande. För krävande situationer så krävs kontinuerligt inkopplad 4wd lågväxel och differentialspärrar samt riktig körteknik. Inte något som kanske kopplar in när bilen redan har spunnit ner sig. Och det är ju allmänt känt att Volvon inte hävdar sig så bra jämfört med Subaru, Audi med torsendiff osv.

#1
Mctar
2010-08-04 11:37

Det är flera som lever i det förgångna här. Att prata skit om Haldex som är väldsledande tycker jag är beklämmande. Nu när gen 4 sitter i många bilar (vet ej som den sitter i XC70 dock) som kan kombineras med diffen (som finns i 9.3x) så är den bilen minst 3-hjulsdriven. Det är lika bra som Subaru har i sina bäst utrustade bilar. Det är långt ifrån många Subaru som har diffenbromsen, så dessa är sämre att ta sig fram än Haldex-utrustade Saaben. Att sedan säga att bilen grävt ner sig innan 4wd systemet aktiverats är lika fel som att säga att XC70 har viscokoppling som V70XC hade för 10 år sedan.

#1
leifer
2010-08-04 17:30

Björn, med elektronik menar jag att själva diff broms lösningen är elektronisk och mekanisk, inte i sig att det är elektronik som styr. T.ex. Haldex, men även Audis nya quattro-system. Läs på om Audis nya, mycket avancerad elektronik i lösningen!
Haldex gen 4 finns med elektronisk diffbroms bak, men det är inget som Volvo har på sina modeller, dock Saab. Men i normalfallet räcker Haldex gen 4 mycket långt. Givet finns omständigheter när det är mindre bra än andra system. Men för varje gen blir det bättre. Haldex är dock inte optimerat/gjort för terrängkörning längre sträckor.

#1
Björn
2010-08-04 19:33

Ett automatiskt inkopplinsbart 4wd/AWD system med "förladdning" så att inkopplingen sker på en bråkdel av ett hjulvarv är ju oftast tillräckligt för vägbruk. Och haldex-sytem generation 4 är ju ett kompetent system för sådana förhållanden.
För några år sedan så sändes ett nyhetsinslag om ett större snöoväder. I bild så såg man en V70 polisbil som stod alldeles stilla med spinnande bakhjul. Inte helt lyckat på ett sådant fordon i skarpt läge. Bilen var ju inte speciellt gammal och var säkerligen utrustad med ändamålsenliga däck. Sen hjälpte det ju inte vad som stod på bakluckan. Detta är ingen kritik som enbart är riktad mot Haldex. Även t.ex första generationen av Honda cr-v reagerade lika.
Att elektroniken är här för att stanna i våra fordon råder det ju ingen tvivel om. Att ha ett 4wd-system som man kan ställa in för optimerade förhållanden för olika underlag är ju bra, så att drivkraftfördelning, fjädring, växlingspunkter o.s.v samverkar. Men det finns ju inte allt för gamla system som inte tillåter speciellt mycket hjulspinn, motoreffekten stryps för mycket och fordonet fastnade. Utvecklingen går ju som sagt framåt, och tur är väll det.

#1
johan
2010-08-04 22:55

är nån som typ klaga på viskokopplingen.
fan bästa jag kört med när man behöver fyrhjulsdriften finns den. och enkelt när det bara är mekaniska fel som kan bli. inte nå joll med nån elektronisk haldex enheter osv.
dom som klagar på visko har nog alldrig kört en med sånt fungerande i vinterväglag med massvis av ny snö på vägen.
driver på bra nog bak. V70XC kung!!

#1
mctar
2010-08-05 09:55

Johan, det finns flera filmer på youtube som Subarufolket gör sig roliga över. Det är när Subaru utan problem kör upp för en backe där V70XC fastnar för att viscokopllingen slirar hjälplöst. Sedan att den bilen hade diffbroms på bakaxeln hjälper den inte för att kraften inte når dit...

#1
lubos
2010-08-05 22:50

Köp en bakhjulsdriven bil i stället, MB eller BMW så slipper du dyra servicar, extravikt, och hög bränsleförbrukning. Med min gamla bakhjulsdrivna Volvo 740 kunde jag åka till änden på den våta gräsängen med en stor boggievagn på släp, med framhjulsdrivna S80 blir det att stanna på grusdelen om det är vått, därför har Volvo-köpare nu tvingats köpa "4-hjulsdrivning".
Till råga på eländet är S80 så högt växlad på ettan och backen att man tvingas slira på kopplingen så att det luktar vidbränd fisk för att kunna rangera släpet när det går tungt.

#2
Claes oregistrerad
2010-11-18 20:00

haldex gen 4 kom 2008. gen 4 fungerar likt toyotas och audis torsen, dvs kan bestämma hur mycket kraft som ska överföras. gen 3 kom på xc70 tillverkade efter vecka 19 2006. haldex gen 3 har instant traction, dvs kopplingen går i hop på några millisekunder och ja den har av sin natur en ytterst liten kraftöverföring i öppet läge, därmed har också bränsleförbrukningen ökat jämfört med gen 2 och 4.
att jämföra audi och volvos personbilar med jeep, hummer osv är som attjämföra bandvagn 206 med ferrari. volvo är ingen bergsget till att klättra över stock och sten, det är en familjebil som ska klara av att ta med husvagnen på skidsemester i fjällen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.