Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Lägre buller med andra däck?

Bilfrågan

"Jag kör Skoda Octavia som vid grövre asfalt har en pinande hög bullernivå. Kan jag byta till andra däck för att minska bullret?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Kör Octavia -08. Enligt registreringsbeviset är bilens "konstruktiva maxhastighet" 209 km/tim. Bilen är standardutrustad med 205/55R 16 V.

Vid lite grövre asfalt pinande hög bullernivå, inte minst från bakvagnen. Har provat ett par olika däckfabrikat, ingen nämnvärd skillnad. Synd på en i flera avseenden vettig bil.

Enligt Vägverkets regler ska jag ha däck som klarar "konstruktiv maxhastighet eller mer". Vid kommande däckbyte bör jag följaktligen kunna byta till H-däck.

Registreringsbeviset talar (festligt nog) om 195/65-däck. Finns dimensionen 195/55 H? Om, kan den monteras på mina 205-fälgar?

Att byta från V till H-däck med korrekt specifikation, påverkar det bilens vägegenskaper i någon nämnvärd grad, och, lönar det sig att lägga in en extra matta i bagagerummet med någon form av ljudisolering under?

"Lomhörd"

SVAR:
Jag gissar att det som står i registreringsbeviset är 195/65R15 och inte 16. Du kan troligen byta till 15" men då måste du även byta fälgar.

Vid varje tillfälle då man sänker däckens hastighetskod förändrar man även däckens egenskaper.

Mycket kort kan man säga att denna förändring troligen påverkar alla trafiksäkerhetsegenskaper (bromssträcka, vattenplaning, våtgrepp, undanmanöver etc.) till det sämre medan komforten kan påverkas positivt.

Huruvida ljudnivån förändras till det bättre är omöjligt att säga. Ett däcks ljudnivå i kupén är helt olika för samma däck på olika bilar.

Torsten Johansson, STRO

Diskutera: Skulle du byta till andra däck för att minska bullret? Vad kan annars göras?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Lägre buller med andra däck?

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-01 11:40

Bilen har ett typfel, andra däck gör nog ingen större skillnad.
Köp en annan bil säger jag.

#1
mctar
2010-04-01 12:18

Det är stor skillnad på buller mellan däck och däck. Köper man ett mjukt sportdäck så kommer bullret att sjunka. Men däcken kommer att slitas snabbare. Ett annat sätt är att tilläggsisolera hjulhusen bak, kanske både inifrån och utifrån. Det blir ändå ett billigt sätt att bli nöjd, om man gillar bilen i övrigt.

#1
Erik
2010-04-01 12:44

Dessvärre är det så att Octavian lider av högt vägbuller pga dålig ljudisolering. Man får vad man betalar för i detta fallet och någonstans måste de ju spara in för att kunna erbjuda en bil till ett lågt pris.

#1
Gösta
2010-04-01 14:41

Tyvärr är grundproblemet att ljudisoleringen i Octavia är undermålig. Provkörde men blev avskräckt pga däcksljudet.

#1
leifer
2010-04-01 17:30

Grundproblemet är svenska asfalten, det fattar inte VW som ju har en tydlig profilering med syskonmärkena där Skoda inte får vara för bra ljudisolerad för då kan dom konkurrera på allvar med Audi.
Prova att ta din Skoda på en resa ner till Tyskland så kommer du bli förvånad hur tyst det blev i bilen helt plötsligt.

#1
leifer
2010-04-01 17:31

En rejäl rostskyddsbehandling dämpar en del, värt att prova och skyddar ju bilen mot rost.

#1
Erik
2010-04-01 17:41

Att byta från 16 till 15 påverkar inte trafiksäkerhetsegenskaperna såvida det inte handlar om att köra 160+

#1
leifer
2010-04-01 18:17

Finns väl en del som kör med friktionsdäck (dvs vinterdäck utan dubb) på sommaren, dom sägs vara tystare än riktiga sommardäck. Men det är väl inget att rekommendera.

#1
Krille
2010-04-01 18:19

Vi hyrde en ny Golf och körde ungefär 100 mil med dubbdäck. Man undrar hur man resonerar på VW, de kan väl inte vara omedvetna om problemet. Vi blev tvungna att åka in på ett apotek för att köpa alvedon och hörselskydd. Provkör bilen ordentligt innan ni köper den.
Tyvärr ingen golf för oss.

#1
PREVIA
2010-04-01 18:49

I alla biltidningars tester står det."Den bästa bilen i golfklassen heter fortfarande VW Golf."
DN. "Golfen ger inte mycket väsen ifrån sig."
Sydsvenskan. "Tysken är också behagligare att köra och åka i" .Ingen tidning skriver något om hög ljudnivå i Golfen som anses bäst, så KRILLE måste vara den första att upptäcka detta fenomen.

#1
sven
2010-04-01 20:36

Vår -89 Mitsubishi Galant går mkt tystare än både en ny Golf eller oktavia. På detta område har inte utvecklingen gått framåt.

#1
Seken
2010-04-01 21:29

Jaru, Dum-Krille du är den förste som påstår att Golf är bullrig. Men sen får även jag ta på mej dumstruten. Vid mitt årliga nybilsköp brukar jag alltid provköra en Golf. För att jag gillar mycket med bilen. Men jag står inte ut med Golfens vägbuller. (Och då hjälper det inte att Octavian är snäppet värre.) Sen, om man ska vara riktigt petig, så är inte Krille den förste att klaga på Golfens vägbuller. I stort sett alla svenska motorjournalister, har i varierande grad klagat på bullret. Med undantag för de som varit för lata för att prova den på svensk asfalt. (T.ex. Lasse Swärd, DN, som fann den behagligt tyst på släta isländska vägar.)

#1
Seken
2010-04-01 23:31

MCTAR´s råd att isolera hjulhusen bak, ger jag inte 5 öre för. Testade på en Fiesta -05, både bak och fram. Gav ungefär noll förbättring. Problemet är att bullret går från vägbeläggning, via däck, nav, axel och hjulupphängning till kupén.
Jag säger som JARL. Eller kör nere på kontinenten. Där man inte har småsten som vägbeläggning.

#1
leifer
2010-04-02 00:44

Krille har rätt, flera har klagat på nya golfen vad gäller vägbuller. Dvs dubbdäck går bort helt klart. Vi bilägare har påtalat att nya golfen fortfarande är bullrig, även om den är bättre än gen 5. Nya Polo t.ex. är faktiskt bättre än Golf.

#1
leifer
2010-04-02 00:48

Tystast i Golf klassen just nu vad gäller vägbuller, är nog nya Opel Astra.
Eftersom Golf gen 6, bara är en remake av gen 5, så får man nog vänta på gen 7, som ska komma rätt snart. Tror det var 2012 redan planerat. VW har blivit alltmer premium, så troligen kommer man förbättra ljudisoleringen. Det tycks ha att göra med att karosserna är lasersvetsade och blivit styvare. Den äldre Golf gen.4 var faktiskt betydligt mindre bullrig.

#1
Christer W.
2010-04-02 08:28

Håller med er övriga. Mina erfarenheter av Skoda (vilka bara sträcker sig till provkörningar) är att det du sparar in på priset betalar du med i buller. Jag har aldrig kört några bilar som är så bullriga som Skoda, inklusive nya Superb, vilket direkt har diskvalificerat dessa bilar när jag har varit på jakt efter ny bil.

#1
Krille
2010-04-02 11:45

Previs påstår att golf är en tyst bil, han gjorde väl som jag, läste alla tester som gjordes i början, där man provade bilen i alla andra länder än i Sverige. En annan sak kan också vara att han inte provat bilen under en längre färd med dubbdäck. Men det mest troliga är att han inte haft någon bil som gått riktigt tyst och kunnat jämföra. Ett premiummärke som VW försöker vara, skall ha en mycket låg ljudnivå.

#1
leifer
2010-04-02 13:44

Krille, står i senaste nr5 av Vi bilägare på sidan 22 att Skoda förbättrat ljudisoleringen till bl.a Fabia som lanseras nu i maj. Dom testat i Grekland och där var den riktigt tyst. Igen är svenska asfalten boven som gör att svenskar måste köpa dyra bilar för att få hygglig ljudisolering till bilen.

#1
Peter i Sydney
2010-04-02 14:58

Jag tror att Leifer har rätt när det gäller den svenska asfalten. Hyundai i30 kombi anses bullrig i sverige men min går otroligt tyst och fint. Den har innerskärmar som standard både fram och bak visade det sig. Tyvärr tvingas jag besöka gamla sverige i maj och då skall ta mig tid att provköra en liknande bil. Jag tror dock att däcken kan ha viss bedydelse. Hankook Enfin däcken verkar vara ett otroligt bra däck och jag tror inte de sitter som standard på de europeiska bilarna.

#1
Hanzzon
2010-04-02 19:07

Det kanske vore på sin plats att Skoda och Vw gör som Toyota gjorde när man lanserade förra Avensisen och man fick klagomål från Svenska ägare om vägbuller, man åkte till Sverige och inspekterade vår Svenska asfalt och tog till och med med sig en bit hem till Japan där man byggde en helt ny testbana med "Svensk" asfalt, sen modifierade man bla gummiblandningar i gummibussningar och förbättrade isoleringen för att få bort resonansen som uppstod på våra Svenska vägar och införde dessa åtgärder i produktion samt erbjöd alla som upplevde bullret som ett problem på de tidigare tillverkade Avensisarna att lämna in sina bilar för att få dom ombyggda till de nyare specifikationerna helt kostnadsfritt vilket tog en hel dag på verkstad!

#1
Anders
2010-04-02 19:23

Den som påstår att Golf är en tyst bil har definitivt inte kört en sådan mellan Stockholm och Uppsala - bara för att ta ett exempel från svenska vägar. Jag själv gillar kvaliteteskänslan hos VW och Audi och har därför varit VAG-spekulant ett flertal gånger de senaste 15 åren. Men - efter provkörning både av Audi, Vw och Skoda - alltid valt något annat fabrikat. För mycket buller, vilket gäller även med sommardäck! Senaste chocken kom i höstas när jag blev tvungen att hyra en splirrans ny Passat med dubbdäck. "Vem har glömt att veva upp fönstren"? var den första instinkten... Nej tänk om VAG! Sedan ett par år kör jag Citroen - där kan man snacka om konfort. Tyvärr inte alltid om kvalitet - men det är en annan historia...

#1
John
2010-04-02 20:49

Den som påstår att en bil måste vara dyr för att vara tyst pratar mot bättre vetande. Många Renaulter t.ex. är knäpptysta, billiga, bekväma, och framför allt krocksäkra.

#1
Seken
2010-04-02 21:53

JOHN, du glömde nämna att Renaulter är ovanligt bra rostskyddade för vårt klimat. Men nya Megane har allt en bra opraktisk design. Utan att ens vara speciellt snygg.

#1
Henrik
2010-04-03 00:26

Vi har i familjen en äldre BMW E39 och en ny SAAB 9-5, SAABen är tyst, men BMWn är KNÄPP-tyst. SAABen har varit hos plåtverkstan och som lånebil fick jag en sprillans ny Mondeo. Det var en plåga att färdas i den, 10 milaturer var snudd på outhärdliga. Jag kom på att om jag vevade ner fönstrena så tog vindbruset hjälpligt bort resonansen i chassiet, men tyvärr blev detta något kallt. För mig spelar det nästan ingen roll hur bra bilen är i övrigt (nu är Forden dock rakt igenom usel) sådant här diskvalificerar den direkt, jag kan inte förstå hur man kan stå ut vid exempelvis en sälen-resa eller dylikt.

#1
Henrik
2010-04-03 00:28

Jag har dock åkt i en billig bil som faktiskt var behaglig ljudnivå i, det var en Peugeot 307 kombi, kanske var det en tillfällighet men jag blev positivt överaskad.

#1
Matt
2010-04-03 01:08

Har ägt både Octavia och Golf och jag håller med om att däcksbullret är för högt. Det gäller även den nya versionen av Golf. Nu har jag bytt till en ny Polo, som är betydlligt bättre isolerad mot vägbuller än Golf och Octavia.
Som sagts tidigare så gör nog andra däck enbart en marginell skillnad. Det är nog bara att byta bil om man är missnöjd med bullernivån.

#1
Seken
2010-04-03 01:16

Vi var 3 personer som provkörde en Golf -08, och nya Polon på samma normalgrova asfalt. Vi var överens om att Golfen var tröttsamt bullrig, medan Polon var helt OK.

#1
Anders
2010-04-03 04:17

(VARIANT 1,4 TSI -09)
Golfen är ganska bullrig på motorväg oavsett däck.
Värst bullrar den mellan 105 - 125km/h.
Kör man över 130 km/h blir den betydligt tystare.
Ett fenomen som man ser på många nya bilar.
(Ps, du kan bara kasta stenen om din fru kan intyga att du alltid använder blinkers, aldrig kör över heldragna linjer & alltid stannar vid obevakat övergångställe.)

#1
leifer
2010-04-03 12:45

Ett starkt argument för ett dubbförbud vore om det på sikt kunde resultera i tystare vägbeläggning. Sen ska det vara skillnad på olika orter, ex södra Sverige har vägar med tystare beläggning. Man har också på gång nya blandningar av asfalt, där man använder gamla däck, för att på så sätt öka hållbarhet och få ner bullernivåer. Bullernivåerna vill man ha ner för de som inte färdas på vägarna i området, men en direkt effekt blir ju att det även blir tystare i bilen.

#1
leifer
2010-04-03 12:51

Nordiska vinterdäck utan dubb bullrar klart mindre. Dels för den mjukare gummiblandningen, dels för att man då ofta har en högre profil på däcket. Breda lågprofilsdäck bullrar mycket. Att gummiblandningen har stor betydelse märker man på gamla däck som blivit torra och slitna, dom bullrar mer.

#1
carsten christiansen
2010-04-03 16:23

Sorry for my Danish... Jeg har en Fabia 06, og skiftede de originale 15" dæk med Michelin Energy Saver og lydniveauet blev forbedret ganske væsentligt. Jeg tjekker altid mine dæk for buller på www.tyretest.com

#1
PREVIA
2010-04-03 17:03

Re:KRILLE. Nej jag påstår inte att VW Golf är en tyst bil, men nästan alla motorjournalister höjer VW Golf till skyarna när den dels vinner tävlingen om vilken bil som är bäst av alla bilar. Det står ofta att man direkt känner kvalitén så fort man sätter sig i bilen.
Re: ANDERS. Skriver "Jag själv gillar kvalitetskänslan hos VW och Audi" 'Det är nog bara samma känsla som motorjournalisterna känner för bilmärket, men det har inte så mycket med verkligheten att göra då det är i Golfens fall svårt att byta ner sig till en bil med högre ljudnivå en den man stod ut med i tidigare. Att man sedan kanske inte vill ha VW som motpart när dörrarna var vinter buktar ut av frusen is gör inte kvalitetsintrycket bättre hos Golfen som får hoppas numera kanske fått ordning på sina felaktiga DSG lådor och trasiga fönsterhissar.
I VW Polo har tydligen VW komit till rätta med däcksljuden vilket visar att det inte borde vara omöjligt att åtgärda även i Golfen i framtiden.

#1
leifer
2010-04-03 18:08

carsten christiansen, dansk vägbeläggning är nåt helt annat än den svenska, särskilt om du kommer en bit upp i Sverige,

#1
kent
2010-04-03 19:20

Kör en CL600 97a.
Däcken har dim 295x35-18.
Men vägljudet är betydligt lägre än Allroad från 2005 bed smala ballongdäck

#1
carsten christiansen
2010-04-03 20:49

@Leifer. Du har ret, men jeg bor i Sverige, og det er et faktum at min bil blev mere tyst efter jeg skiftede dæk. Jeg kører 4000 mil om året, og jeg kører på alle typer asfalt. Specielt fordi Fabia er dårligt isoleret høres forskellen tydeligt.

#1
leifer
2010-04-04 00:24

@carsten christiansen
Ok, håller med om att de nya lågenergidäcken ger lägre ljudnivåer. Dom rullar med lägre friktion mot vägbanan.

#1
Anders
2010-04-04 02:00

Octavian kommer aldrig att bli tillräckligt tyst, så enkelt är det. Felet sitter i grundkonstruktionen. Men om jag visste att jag skulle behålla bilen en längre tid skulle jag i alla fall prova att gå ned en dimension till 15 tum och en högre profil. Den högre profilen är mindre stum och verkar kunna "svälja" bullret. Själv hade jag en rolig men bullrig Peugeot 206 GTI för några år sedan, bytte därför från 16 (45-profil) till 15 tum (55-profil och orginaldim året innan) och fick en markant tystare bil.

#1
Seken
2010-04-04 11:38

Jag upprepar, byt bil. Det kostar inte mer att byta, än att hålla på med hjulbyten, tilläggsisolering o.dyl. Men ett bilbyte ger fantastisk lättnad för öronen. Medan övriga åtgärder, bara ger knappt märkbara skillnader i bullerträsket. Och tyvärr fungerar det inte så att man med tiden vänjer sej vid oljudet. Utan snarare tvärtom.
Men, som sagt, det är inte Octavian det är fel på. Utan vår vägbeläggning. Min Octavia II, med huvmatta, gick behagligt tyst i södra Frankrike.
Vidare, Octavia är långt ifrån ensam. Förutom en massa mindre bilar som är värre, finns även flera mellanklassare, som låter ungefär lika illa.
Många människor skulle inte förstå ett jota, om vad som avhandlas i denna tråd. Eftersom de inte upplever vägbuller som obehagligt. Har bekanta, som äger en Fabia -06. Är det nåt som stör er med bilen, har jag frågat? Nej, är svaret.

#1
Pettersson
2010-04-04 12:19

Lågprofildäck har liksom de gamla diagonaldäcken stela däcksidor vilket leder till buller och spårkänslighet. Har bytt från 45profil till 65, tyst billigt snyggt och trafiksäkert.

#1
Va?
2010-04-07 19:00

http://www.hpb.se/images/bilder/produkt/skydd/huvud/horselpropp.jpg

#2
Elias B
2010-10-18 11:23

Octavia har fått förbättrad ljudisolering i 2011 års modell, som började tillverkas i juni 2010. Detta enligt Skodas kundservice.

#3
2014-05-15 16:27

För att återgå till frågeställaren:

Ja, det går bra att byta däck till en högre och smalare profil och montera på samma fälg. Dock får man inte låta rullomkretsen avvika mer än 5%.
En bra omräkningstabell finns här:
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

Att byta från 205/55-16 till 195/60-16 gör bara 1,6% skillnad, så det är lagligt och fungerar. 195/65-16 blir på gränsen för stort: 4,6%, men fortfarande lagligt. Däremot är det tveksamt om det gör någon större skillnad i buller.

Jag kan tänka mig att lägga in extra isolering gör mer skillnad. Likaså finns det ju vissa däck som är bevisligen tystare.

Sedan vill jag nog inte hålla med om att lågenergidäcken är tystare än vanliga, jag tycker det är tvärtom. Lågenergidäcken har en hård yta med stora gummiytor som ibland går varvet runt utan avbrott. Jämför med friktionsdäcken som består av många små gummiytor, det går mjukt och tyst. De sväljer grov asfalt lättare och sprider inte vibrationerna vidare.

#4
2014-06-01 20:08

Jag har en Skoda Superb 2002 och en 2009. Bytt upp från 205/55/16 till 205/60/16 när däcken behövt bytas. Brukar även försöka välja däck som anses "tysta". Jag tycker det hjälpt . I 2009 skodan har dom tyvärr gått ifrån multilänk upphängning fram till hedenhös billig hjulupphängning anno 1960. Mc Phearson som skickar upp bullret genom fjäderbenet . Hiskeligt hemskt dubbmullrande från låg hastighet i den med original CONTI dubbdäck. Gick inte att acceptera. Provade att byta däck i kors etc och vänta på ev bättring men det är inte där felet ligger. Det blev mycket bättre året efter med Nokia dubbade vinterdäck med högre profilen (mjukare däcksidor). I 2002 Superben hörs dubbar minimalt pga den avancerade multilänkupphängningen fram.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.