Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Byta olja i automatlådan?

Bilfrågan

"Jag äger en BMW 320D som gått 12 000 mil. Ska oljan i automatlådan bytas?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag äger en BMW 320D -02 med automatlåda. Bilen har gått strax över 12 000 mil och jag funderar lite på att få oljan i automatlådan bytt.

När jag förhörde mig om saken med BMW Group Solna så hävdade de bestämt att oljan i automatlådan aldrig behöver bytas, utan ska hålla hela bilens livslängd.

De visade även att byte av oljan i automatlådan inte heller finns med på service-schemat.

När jag ställde samma fråga till en annan verkstad i Stockholmsområdet fick jag där en rekommendation om att byta oljan varje 12 000:e mil och att de var villiga att genomföra arbetet.

Jag har tre specifika frågor.

1. Är byte av automatlådans olja på denna bil att rekommendera och i sådana fall i vilket intervall?

2. Är det rimligt att transmissionen håller hela bilens livslängd, oavsett användningsområde, utan byte av oljan? Vad är i så fall livstidens längd på bilen/transmissionen/oljan?

3. Om automatlådan skulle haverera under bilens livslängd utan yttre påverkan, tar BMW på sig kostnaden för byte, baserat på att de själva säger att lådan inte kräver annat än yttre underhåll?

Anders Mullo, Solna

SVAR:
1. I automatlådor använder BMW oljor som inte är avsedda att bytas under driftförhållanden som kan anses vara normala för biltypen.

Skulle bilen långvarigt ha utsatts för extremt hård belastning, exempelvis använts som dragfordon för tunga släp, och växlingsstörningar noterats av föraren, bör växellådan kontrolleras av en BMW-verkstad.


Beroende på diagnos, kan byte av olja och oljefilter bli aktuellt.

2. Ja, automatlådan håller bilens livslängd under normala driftförhållanden.

3. BMW har ingen särskild drivlinegaranti. Nybilsgarantin gäller under förutsättning att dess villkor uppfylls, inklusive att instruktionsbokens anvisningar följts.

Michael De Geer, BMW Group Sverige


Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Byta olja i automatlådan?

Kommentarer

#1
Jes
2010-03-29 11:24

Motoroljan ska bytas vart 12 månad enligt alla rekommendationer, bromsoljan ska också bytas, nog inte lika ofta men ska bytas.
Hur kommer det sej att växellådsolja och styrservoolja inte tycks föråldras?

#1
Sigge
2010-03-29 12:07

Natrurligtvis vet tillverkaren bäst vad som gäller för deras produkter. Men om insändarskribenten tror mer på en amatörmekar tycker jag han ska byta olja istället för att skriva insänadare. Osedvanligt dum punkt 3. Har du livstidsgaranti på någon del av bilen?
Det klagas alltid i insändare att det är dyrt att serva men när det inte behövs gnälls det på det!

#1
Jägaren
2010-03-29 12:13

JES: Ny motorolja är honungsgul. Sliten motorolja är svart! Detta beror på att avgaser och i vissa fall bränsle följer med ner i oljan och gör den dålig.
Bromsvätska är hydroskopisk, d.v.s. det suger åt sig vatten. Av den anledningen blir den också dålig med tiden.
Växellådsoljor däremot utsätts inte för avgaser eller bränsle som gör den svart och dålig. Den är lika klar efter 24 000 mil som den var när den var ny. Eventuella smutspartiklar i form av metallspån fångas upp av en eller flera magneter.
Inte hller styrservooljan undrligger ovannämnda nedsmutsningsbeskrivning.

#1
Erik F
2010-03-29 14:44

Jägaren: Växellådsolja är inte lika klar efter 24000 mil som när den var ny. I min bil av årsmodell 2000 var oljan efter 12 000 mil på 5 år svart! Då är det ändå bra växellådor som Peugeot gör - inga metallspån alls, till skillnad från många mercor t.ex. Oljan behöver visst bytas, för självklart slits oljan av alla temperaturförändringar och friktion. Annars hade oljan varit klar och fin i min bil också. Allt slits/går mot upplösning - termodynamikens andra huvudsats.

#1
Gustav
2010-03-29 15:34

Det är nog så att för de allra flesta kommer en BMW automatlåda att fungera under hela bilens livslängd utan byte av växelådsolja.
Ett riktigt utfört byte av olja och filter kan knappast skada och den som är extremt rädd om sin bil vill ju ta hand om den på bästa sätt. Så det är aldrig fel att byta olja lite tidigare än absolut nödvändigt.

#1
Jägaren
2010-03-29 15:42

JES: Måste bero på att det är just Peugeot. Själv har jag petat i många manuella växellådor från tyska tillverkare men aldrig sett svart växellådsolja - då ska sägas att det främst handlat om manuella lådor.
T.ex. motoroljor "slits" egentligen aldrig ut. Det som förstör oljorna är just inblandningen av avgaser och bränsle.

#1
Markus
2010-03-29 19:04

JES: Problemet för olja är alltid olika former av förorening. Motorolja ska bytas var 12:e månad precis som du skriver (även om biltillverkaren föreslår hälften så ofta, annars riskerar man oil-sludgeproblem eller liknande, långtifrån bara på Saab).
Bromsvätskan ska bytas vartannat år eftersom det (riskerar att) tränga in vatten i den.
Styrservon (liksom då kanske växellådan) har så täta system att smuts inte kommer in. Styrservon arbetar ju under tryck, så där lär det vara tätt. Vet inte varför växellådan är så tät, men tydligen ska det hålla.

#1
Göte§
2010-03-29 20:06

Bytte automatolja på min Mercedes var 4000 mil
och när den såldes efter 42000 körda mil var i kanonskick.
Byte INTE automatolja på min Chevapickup och efter 16000 mil var det dags för renovering.
Bytte INTE automatolja på min BMW och efter
18000 mil var det dags för renovering.
Så tag lärdom - byt olja.

#1
kungen
2010-03-29 20:07

hm, wv passsat tdi automat.
Enligt vw ska oljan ej bytas punkt slut.
Enligt märkesverkstäder o Vw Söder huvudkontoret vägrar svara på detta som jag visar nu.
Ringer jag till VW i tyskland,Österike, och croatien mm så ska oljan BYTAS.
Enligt swe VW så kör de anurlunda där borta så därför ska de byta, och inte vi.
ENLIGT mig bara SKIT snack.
För att hålla servisen nere så byter de ej oljan för vem tycker att stor servicar är rimliga i pris, och nu intervaller på 3k mil detta slutar med bara i efetr kostnader för konsumenten i senare led och VW går som vinnare i byte av växellåder o motoreer mm.
Jag för min del köper aldrig ett bilmärke som ljuger för mig, min låda rasade pågrund av att det alldrig har bytts.
Ring Saab och Volvo så får du höra vad de anser om attt ej byta, har servat min bil i min privata bilverksatad nu i 10 år utan ngt fel dax datum och jag byter olja. Lycka till alla där ute och tänk på att tanka bilen är mångt mycket dyrare än att byta olja med kvalite mm :)

#1
Björn
2010-03-29 20:31

Min förra bil med manuell låda så bytte jag växellåde-oljan på fast man inte behövde det enligt serviceplanen. Oljan var den svartaste olja jag någonsin sett. Pratade med verkstaden som servade både mitt märke (Saab) och Toyota. På Toyotorna ska oljan bytas med regelbunden intervall, men inte på Saabarna.
Man kan ju till viss del spåra varför Saab haft problem med växellådorna. Har även bytt olja i nuvarande bils låda,(intervall 15000 Mil) som var lika svart.
På Swedol har dom transmisions-olja till bra priser.

#1
Jes
2010-03-29 20:58

Min fråga var retorisk.
Klart växellådsolja föråldras och slits.
Även om BMW anser att oljan duger hela bilens livstid är det allt annat än korkat att byta ett par gånger.

#1
leifer
2010-03-29 21:02

I en konventionell automatlåda så slits olja och det är en stor oljemängd på ca 7 liter. Den är klarröd (som jordgubbsaft) när den är ny, men blir smutsig med tiden (som coca cola). Kollar man oljestickan för automatlådan då och då så kan man se detta själv. Givet är det läge att byta efter 12,000 mil i en automatlåda! I manuella lådor och i torra automatlådor som DSG-7 så är det inte lika viktigt. Oljemängden i systemet skvallrar huruvida det är en olja som slits eller inte. Stor mängd (större än några liter) indikerar att det är ett system där oljan slits.

#1
Bo johansson
2010-03-29 22:20

Jag har en renault laguna 2 V6 med en Aisin-Warner 55 automatlåda med lock up på de fyra översta växlarna. Enligt renault ska oljan inte bytas. Den har gått 18000 mil och växlar fortfarande som en dröm. Är det någon som har erfarenhet av att kört långt med en sådan automatlåda?

#1
leifer
2010-03-29 22:25

Bo, har du kollat hur oljan ser ut? Du vet väl att biltillverkarna har en tänkt livslängd på ca 25,000 mil i åtanke när dom dimensionerar prylarna. Vill man att bilen ska hålla längre? Man kan bara svara själv. Att byta olja proaktivt till en automat är nog det bästa man kan göra. För få saker är dyrare än att byta en trasig automat. Vem vill köpa en beggad bil med automat som gått 18,000 mil där bilägaren säger att han aldrig bytt oljan? Inte jag.

#1
johan
2010-03-30 00:15

det är väll så här man byter väll automatlåde oljan om bilen rycker vid växling eller hur de nu är. många byter ju olja i sina volvos om man är bilnörd rätt så ofta för att kunna åka utan att behöva oroa sig.

#1
maltdryck
2010-03-30 13:10

Jag har servat, bytt och renoverat ett antal automatlådor och håller med Leifer.
Självklart mår en automatlåda bra av oljebyte och nytt filter. Det är kanske inte nödvändigt, men inte heller skadligt, snarare tvärt om.
Jämför gärna med att byta motorolja och filter var 500 mil, inte heller nödvändigt men definitivt ingen nackdel.
Jag tycker Anders ska byta växellådsoljan och filter i sin BMW, helst innan den visar några felsymtom, då kan det redan vara för sent.

#1
Micke
2010-03-30 14:02

Kan Vi Bilägare vidarebefodra denna fråga till BMW:
Om jag som kund är beredd att betala för byte av automatlådeoljan - kan ni då åta er att göra detta arbete (och skriva in detta i serviceboken) och har ni ett pris på detta byte eller går det på löpande räkning?
Jag anser att jag inte kör bilen under "normala" driftsförhållanden.
E46 325 2004 11000mil, nästa service vid ~12000mil.

#1
Micke
2010-03-30 14:06

Två saker att tänka på generellt:
Nya bilar har ingen oljesticka för automaten. Det är altså svårt att kontrollera färgen och lukten på oljan. Lammeller slits väl med tiden och därmed bör oljan bli smutsig.
I tex Aisin-lådorna sitter enbart ett metallfilter som lämpligen rengörs och inte bytes. Äldre lådor har filter av papp/textil och skall bytas.

#1
leifer
2010-03-30 16:03

Att byta all olje i en automat är svårt, finns specialfirmor som tar ett par tusen för att suga ut oljan, finns ju bl.a. i kylaren och är väl mest för racing. Men att byta merparten av oljan är nog tillräckligt bra. Så att den återfår en klarröd färg, dvs ett tecken på att den är ok. Ca 12,000 mil borde vara max att köra på oljan, sen är den rejält skitig och börjar tappa sina smörjande och kylande egenskaper.

#1
ronny
2010-04-03 11:22

Jag har en caravelle som har gått 66 000 mil nu med samma motor o man låda kostade på ett oljebyte i lådan vid 55 000. Det enda svaret på frågan om oljebyte är att skicka oljan på analys men jag tror att det är billigare att byta och betänk vilken som tjänar på om växellådan rasar.BMW. Ett alt är då brynäs transmission en väldigt bra firma ang automatlådor.Och bra priser.

#1
Mikael
2010-04-05 13:37

MB sa att oljebyte inte var nödvändigt i automatlåda sen kom rasen, Nu skall man byta . Mitt råd BYT.

#1
Coma
2010-05-10 14:58

Det är många som hakar upp sig på oljans färg. Färgen i sig själv är inte intressant, de partiklar som färgar oljan påverkar inte oljans egenskaper. Dock är det klart att färgen skvallrar om oljans ålder, och därmed ev. hur "sliten" den är. Det största problemet för en olja är hög temperatur, inte partiklar. Oljan oxiderar, och dess från början korta molekylsträngar slås ihop till längre. Detta gör oljefilmen ineffektiv. Oljan oxiderar lättare ju högre temperaturen är. Alltså åldras även servooljor och transmissionsoljor (både manuell och aut), speciellt om man kör med tung last osv. Jag har jobbat med motorutveckling och oljor i många år. Se till att byta alla oljor i bilen med jämna mellanrum, allt annat är vansinne.

#2
Peter H
2010-12-04 22:27

Jag hade min bil inne för byte av olja och verkstaden (Christers automatlådor)sa att den var bränd och behövde bytas . Dom rekomenderade att spola lådan och det blev utfört genom att via kylaren låta motorn pumpa ut den gamla oljan tills det kom ren och fin ny olja .Bilen går nu som ny så att byta olja tror jag är rena investeringen för framtiden .

#3
2011-02-08 08:59

Slutnot från mig som skrev insändaren.

Jag vill tacka Michael De Geer, BMW Group Sverige för de svar som han ger på frågeställningen ovan, samt tacka alla som diskuterat ämnet.

Dock lämnar ju BMW Groups svar mycket utrymme för egen tolkning varvid jag önskar ett klargörande vad som innefattas av begreppet "normal användning" och "normala driftsförhållanden". Man får anta att detta begrepp, i god tysk stil, finns definierat?

Den aktuella bilen har nu bytts mot en ny BMW 320d med automatlåda då svaret från BMW gjorde oss osäkra på livslängden på lådan. Bilen byttes in vid 16.000 mil skall noteras. Vår E46:a gjorde mycket god tjänst och BMW kan sannerligen bygga en högkvalitativ produkt, men svaret från BMW centralt om autmatlådan lämnar en del i övrigt att önska.

Onekligen så är det intressant att notera att Vibilägares läsare i denna diskussionstråd och BMW centralt tydligen har två helt olika bilder på hurvida oljan i en automatlåda skall bytas eller inte.

//Anders Mullo
Solna
E91LCI N47/GA6HP19Z

#4
2011-12-20 18:29

ZF som tillverkar automatlådorna rekommenderar byte mellan 8000-12000mil eller 8år . Detta är fakta och allmänt känt. Det absolut längsta man kan köra utan olje byte är 25tusen mil (och det är under dom mest gynnsamma förhållandena.) Och hur kul är det om lådan rasar vid 26tusen och bilen fortfarande är fräsch och värd ca 80tusen kr??

Ska själv byta i min 325d -08 i vår då kommer den ha gått 10tusen, den växlar inte lika mjukt till 3:an längre och oljebyte ska hjälpa, BMW har tydligen en service bulletin om det och olje byte är lösningen.

Kommer att göra oljebytet själv med olja TITAN ATF 6000 SL (uppfyller bmw spec som stå skrivet på växellådan) beställd från Tyskland, kommer bara att kosta 700kr totalt.

#5
2014-05-20 15:25

Byt olja om den är gammal, en minimal kostnad jämfört med att få strul med växellådan. Bytte nyligen "Lifetime oil" i min BMW med manuell låda, den var mörkbrun. Den nya olja var väldigt ljus orange/gul.
"Bilens livslängd" är ett väldigt vagt begrepp som biltillverkarna slänger ur sig. Vad är det? 25000 mil? 15 år? något annat?

#6
2020-05-20 06:45

Läs och begrunda vid tillfälle:

http://www.stmab.se/svenska/rad-tips/

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.