Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur få bort imman?

Bilfrågan

"Jag har problem med imma på rutorna i min Saab 9000. Vad ska jag göra?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har ibland problem med att det blir imma på rutorna i min Saab 9000 när temperaturen varit några plusgrader.

Har försökt med att öka fläkten och öka temperaturen men utan påtagligt resultat. Hur kan jag få systemet att fungera igen?

Saabägare sedan 1980

SVAR:
Luftkonditioneringen fungerar även som avfuktare. Är temperaturen så låg som du beskriver startar den vanligtvis inte och då måste värmesystemet komma igång för att imman ska försvinna.

Detta är mest tydligt under dagar med hög luftfuktighet, till exempel när temperaturen ligger på några plusgrader.

En översyn av AC-anläggningen kan säkert vara motiverad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Hur få bort imman?

Kommentarer

#1
Xavier
2010-05-07 11:31

Byt bil!

#1
jarl
2010-05-07 11:54

Köp en Toyota!

#1
Anders
2010-05-07 12:24

Begåvade 2 första kommentarer...
Kolla att recirkulationsspjället öppnar och stänger som det ska!
Ett vanligt förekommande fel. Motorn går sönder och spjället fastnar i stängt läge.

#1
Saabnisse
2010-05-07 12:24

Ja, helt riktigt är det en kontroll av syatemet som måste göras.
Klimatanläggningen på 9000 var en av marknadens absolut bästa och det här ska inte inträffa.
Och Jarl, idiotiskt förslag, givetvis kan inte en Saabägare sedan 1980 byta ner sig till en primitiv risbrännare.

#1
Conny Karlsson
2010-05-07 12:37

Jag köpte en risbrännare (Lexus Gs 300) istället för min Saab 9-5 Aero. Och jag ångrar mig inte en sekund.....
Men troligtvis är det läckage av klimatanläggningens vätska eller kylarvätska,därav kan det bli en fethinna på insidan av rutan. Den blir du inte av med om det är läckage på klimatanläggningen/kylarvätska oavsett hur du ställer in klimatanläggningen.

#1
romanov
2010-05-07 12:37

byt till
http://www.automotorsport.se/news/17744/dacia-logan-nybil-till-begagnatpris/

#1
Kapten Stofil
2010-05-07 13:32

Börja med att lyfta ut gummimattorna efter vintern och kontrollera att det är torrt under!
Det var dyngsurt under mattorna i min Saab 9000 årsmodel 1991 efter denna vinter, där man dragit in massor med snö i kupén.

#1
Gösta
2010-05-07 13:34

Håller med Romanov. Dacia är en helt okej bil till ett rimligt pris. I alla fall bättre än en gammal SAAB 9000. Det är troligen dags för frågeställaren att byta ut sin pundargurka mot något nyare.

#1
leifer
2010-05-07 14:21

Putsa rutorna på insidan OFTA! När dom är rena så blir det inte alls lika lätt imma. Rutorna blir smutsiga ganska snabbt dessutom, speciellt på äldre bilar utan bra kupéfilter. Det blir då en beläggning på rutorna som gör att det immar lätt.

#1
leifer
2010-05-07 14:23

Köp en microtrasa för rutor. Då kan man putsa insidan på vindrutan då och då från förarplatsen om man t.ex. sitter å väntar.

#1
pg
2010-05-07 15:25

Det finns många orsaker till att bilens rutor immar igen. I de allra flesta fall går det att åtgärda, men det kan vara lite klurigt att hitta orsaken ibland. I mitt fall var det en tätning mellan luftintaget och värmepaketet som torkat. Detta upptäcktes inte förrän värmepaketet läkte. Eftersom det är ett ganska omfattande arbete att byta på en 9000, upptäcktes den uttorkade packningen. Obs det fanns ingen oljefilm på rutorna innan, men efter bytet försvann fuktproblemen för gott.
Detta fel kan säkert inträffa på Japanska bilar likaväl som på den här. Omdömen som riskokare håller jag för väldigt låga, ovärdiga i den här debatten. Tål ni inte att japanerna håller högre kvalitet? Det är ju ett faktum. På tal om riskokare, så finns de att köpa på JULA.

#1
Saabnisse
2010-05-07 15:33

Gösta
En tjugo år gammal Saab 9000 är förmodligen oändligt mer säker, bekväm, rymligare och trevligare än en skräpbil som grundar sig på avlagda Renaultmodeller.
Men 9000 har en klimatanläggning med kupefilter, som än idag är toppmodern, om den blivit modifierad till R134a, och den ska fungera automatiskt utan att det blir imma på rutorna.
Men prova Leifers tips med rengöring av rutorna, det är ju billigt.

#1
johan
2010-05-07 15:39

kan ju röra sig om att bilens mattor har vattensamlingar, vilket ger kondens (imma) torrbollen kanske kan va användbart...
gör ren rutorna med fönsterrengöring de ska väll ha nån sorts motverkande effekt mot imman.

#1
Gustav
2010-05-07 15:51

Jag har fått för mig att bilar som konstruerats med AC och avstängd AC immar igen mer än gamla bilar utan AC. Det verkar som om tillverkaren räknar med att kylanläggningen ska ha evigt liv. Bäst mot imma är manuell AC, så man kan slå på denna oavsett hur luftflödet riktas.
Bilar med stora sluttande framrutor är extra känsliga.

#1
MASA
2010-05-07 16:35

Kan det finnas en liten läcka i värme-elemnt?

#1
Blöt filt
2010-05-07 18:31

Läcka i värmeelementet?
Då har man inte öppnat motorhuven på länge.
Kör tills det kokar, vatten finns i diket än.

#1
David
2010-05-07 18:45

Fantastiska svar som kommer upp om alternativa fordon, det var ju inte det som var frågan... Mitt tips är att kupéluftfiltret med tiden kan bi igensatt och ha tagit upp fukt. Byt ut det om det ser smutsigt ut. /David

#1
autocare
2010-05-07 19:36

Gamla bilar skall icke tvättas OFTA ! Tvätta "pärlan" högst ett par gånger per år,vatten tränger in och blir det imma!

#1
helge
2010-05-07 21:17

förfan...byt bil

#1
Harry
2010-05-07 21:19

Stackars dig. Jag råkade också ut för att vindrutan immade igen med början på passagerarsidan. Jag hade då en Opel med så kallad automatisk klimatkontroll. Nåja... Då jag talade om mitt problem på verkstaden fick jag en intelligent motfråga om jag hade passagerare i bilen...
Min undran blev naturligtvis: Kan man inte ha det i en Opel? Idag kan jag skratta åt det...

#1
Onehp
2010-05-07 21:34

Fungerar bilen som den ska men har imma ändå, så är ett tips att efter en längre biltur släppa ut varma luften ur bilen. Det kan man göra genom att öppan alla dörrar efter ankomst i nån halv minut eller så. Eller så öppnar man alla fönster precis innan ankomst.
Då transporteras fukten ut med den varma luften som kan innehålla mer vatten i gasform än kall luft.

#1
monsieur
2010-05-07 22:36

tror det är värme paketen läcker om man inte anväder destilerat vatten. Fin bil annars tycker du ska behålla den!

#1
Kenth Wallin
2010-05-07 23:16

Kolla så att kupeluftutsläppet fungerar, vet ej vart dom sitter på 9000 sitter men på 900 så sitter dom på bakskärmarna. Om dom inte fungerar samtidigt som filtret för kupevärmaren sitter igen så får du ingen cirkulation på varmluften,det går att köra med en sidoruta öppen men hur roligt är det. Om du har mycket fukt i bilen kan du testa att göra en egen luftfuktare modell större, ta en hink och sätt ett durkslag över den som du fyller med grovsalt samtidigt som du kör en kupevärmare, saltet absorberar fukten som rinner ner i hinken, fungerar bra om du har mycket fukt i mattorna. Det fungerar bra på båtar som täcks med pressening över vintern

#1
Roger
2010-05-08 02:37

Jag hade stora problem med imma på rutorna i min Opel Astra. Det visade sig att dräneringen till luftintaget var igentäppt av löv och annat skräp. Efter lite rensning var problemet löst!

#1
pg
2010-05-08 18:20

Många bra tips kommer emellanåt även på det här forumet. Självklart är dräneringen vid luftinsläppet en viktig faktor liksom kupeluftfiltret.
Det är ju det första man ska titta på och billigaste alternativen. Ett läkande element ger ju en fet hinna på rutorna. De förstnämnda felen har ju inget med bilmärke att göra rent generellt sett, utan förekommer hos alla bilmärken.

#1
Jag
2010-05-08 18:29

Hej,
när Du har fått Ac:n kontrollerad köp en vanlig 10-litershink. Häll i c:s 3 liter vägsalt och ha den i bilen. Saltet suger åt sig fuktigheten. När det börjar bli blött i hinken (om det nu blir det), töm ut och fyll på nytt. I och för sig tror jag att du slipper dina problem några dagar efter att Du ställt in salthinken. Det viktiga är att hinken inte välter ut saltet i bilen. Om det händer, sälj bilen å fort som möjligt!
Jag

#1
Timo
2010-05-08 18:43

Använd fläkten vid all användade av bilen. Det är viktigt att luften i kupén har genomströmning för att kunna torka upp i bilen, samt att man har lite värme på. Samla inte grejer bak på "hatthyllan" i bakfönstret. Det tätar kupén och stoppar upp luftflödet.

#1
Lasse
2010-05-08 18:50

Kolla att inte värmesystemet "hängt" sig på återcirkulation. Vanligt fel.

#1
preben
2010-05-08 21:08

Jag 8 maj 2010
Hej,
när Du har fått Ac:n kontrollerad köp en vanlig 10-litershink. Häll i c:s 3 liter vägsalt och ha den i bilen. Saltet suger åt sig fuktigheten.
---------------
Ris är ett bättre alternativ, lägg ett par 1-2 kg säckar under säterna. Byt säckarna då och då.

#1
Claes
2010-05-09 04:40

BYT Kupefilter, klart!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-05-09 15:02

Om du har AC eller ACC på bilen så kolla att inte det lilla dräneringsröret där vattnet från avfuktaren ska rinna ut är igensatt.
Är ibland en liten slang under bilen som sticker ut.

#1
Jag
2010-05-10 16:58

preben 8 maj 2010
-------------
Ris är ett bättre alternativ, lägg ett par 1-2 kg säckar under säterna. Byt säckarna då och då.
--------------
Har själv provat ris men det var inte tilllräckligt. Kan nog ha med kupevolymen att göra, själv har jag en 2-sitsig cab, där luftfuktigheten stiger mycket snabbt vid regn. Med ris sjönk luftfuktigheten helt OK de första 10 dagarna, sedan blev det sämre. Salt håller för mig c:a 3 veckor och säsongen för mitt problem med fuktighet är c:a 9 veckor. Någon annan som har erfarenheter av ris/salt/??? -lösningar? Tips, förslag, mm?
(Jag har AC och tillhörande avfuktning som fungerar mkt bra under normala förhållanden)
Jag

#1
leslie
2010-05-10 22:49

Stor humor: "Det viktiga är att hinken inte välter ut saltet i bilen. Om det händer, sälj bilen så fort som möjligt!"
Till vem då? Någon annan stackare som får skriva till ViB och undra varför hans golv är bortfrätt?? Hahaha

#1
jarl
2010-05-11 23:39

Låter som klassisk kåtimma. Sluta jöka i bilfan så ska ni nog se att problemet försvinner. Om inte, köp en Toyota.

#1
Jarl (Den utan staniolhatt)
2010-05-12 00:38

Ja, köp en Toyota - för då har du större problem än lite imma på insidan. SKROT=TOYOTA (Obs, bara under bra dagar), Ni töntar som åke rToyota - köp en staniolhatt och dra över huvudet, det är mitt råd det! /Jarl

#1
Jag
2010-05-15 04:27

Kul att man anses ha humor. Bara som kommentar till ett inlägg som inte tillförde frågan någonting alls.
Jag

#1
Niklas
2010-05-16 20:42

Jag har haft samma problem med min Saab 9000cs, på den var en av framdörrarna fylld med vatten! Jag upptäckte det pga att det kluckade vid inbromsning. Jag tog bort en dräneringsplugg i botten av dörren och vattnet rann ut sedan var det löst.

#1
Tommy
2010-05-18 11:39

Mycket tjafs om andra ovidkommande bilmärken. Jag har haft 2st 9000. Den första hade ett läckage i värmepaketet. Då kunde jag tydligt känna den söta lukten av glykol i bilen. Förutom det har klimatanläggningarna i båda fungerat perfekt. Ingen annan bil jag suttit i har haft tillnärmelsevis lika perfekta ACC. Jämn temperatur och ingen imma! Jag instämmer med många gamlingar - Det var bättre förr!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.