Nästa artikel
Skenande Toyotabilar kan ha krävt 89 liv
Nyheter

Skenande Toyotabilar kan ha krävt 89 liv

Publicerad 26 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
89 personer kan ha fått sätta livet till på grund av skenande bilar från Toyota, det uppger USA:s transportdepartement.
Nu har det amerikanska transportdepartementet analyserat 6 200 rapporter om skenande bilar från Toyota.

Rapporterna gäller USA och perioden mellan 2000 och maj 2009.

Slutsatsen är att 89 personer kan ha omkommit och 57 personer skadats i olyckor orsakade av skenande Toyotabilar.

Uppgifterna publicerades under tisdagen i flera amerikanska medier.

"Detaljer saknas"
Tidigare har det amerikanska transportdepartementet bedömt att 52 personer omkommit.

Den siffran justeras nu upp.

Toyota framför i ett uttalande kondoleanser till personerna och familjerna som påverkats av olyckorna.

Men Toyota påpekar också att många av rapporterna i transportdepartementets databas saknar tillräckliga detaljer för att med säkerhet kunna bestämma orsaken till en olycka.

Därtill uppger Toyota att företaget kommer att fortsätta att arbeta nära myndigheten.

Diskutera: Vad tycker du om uppgifterna om 89 döda?
TESTVINNAREN - EN DRÖS GODA EGENSKAPER

1. Testvinnaren! Det blir folkets favorit Kia Picanto som tar hem spelet den här gången. Den sopar banan med sina konkurrenter, i synnerhet när det handlar om prestanda och garantier. Dessutom har Kia testets bästa andrahandsvärde, ett faktum som gör att milkostnaden hålls nere trots testbilens förhållandevis höga pris. Picanto har även en hel drös andra goda egenskaper, inklusive ett bra rostskydd, och är dessutom ensam om att erbjuda tre sittplatser bak. Kanske inte den mest högprioriterade egenskapen i storleksklassen, men någon gång då och då kan den säkert vara till stor nytta. Klagomålen gäller främst körsmidigheten, åkkomforten och förarstolen. Och visst borde en ny bilmodell som lanseras 2017 ha fem stjärnor hos Euro NCAP.

2. Veteranen VW Up är den egentliga favoriten hos testlaget. Den är smartast förpackad, smidigast att köra och samtidigt bekvämast att åka i. Det som hindrar en testseger är det osäkra ägandet. Modellen fasas snart ut och någon ersättare planeras inte.

3. Nyuppfräschade Toyota Aygo är pigg i stan och billigast i test, både att äga och privatleasa. Men utanför stadsmurarna har den inte så mycket att komma med. Det skrala rostskyddet och tveksamma uppträdandet i undanmanöverprovet ger heller inga plus i protokollet.

 

Kommentar av Erik Rönnblom, testförare:
Kia erbjuder mer än de två andra. Motorn är starkare och gör bilen kvick, utan högre förbrukning. Därför är den roligare att köra och omkörningar är möjliga, där de två andra kommer till korta. Köregenskaperna är så lugna och stabila som man kan kräva av en minibil. Rattvärme är härligt vintertid. Sjuårig garanti väger tungt. Men jag sitter inte bra i Picanto, så det slutar med att Up blir min favorit. Aygo känns billig och sviker i undanmanövern.

Kommentar av Mikael Schultz, testledare:
Picanto har starkast motor, flest sittplatser, den mest ombonade interiören och de bästa garantierna. Sammantaget gör det Kia till testets mest kompletta bil. Men den är också stötig, bullrig och otrevligt ryckig att hantera i köer och stadstrafik. Det är inte VW Up, som enligt min mening har testets bästa åkkomfort och smidigaste köregenskaper.Min favorit, knappt men klart. Aygo går helt bort. Kul och pigg i stan, men har inte så mycket mer att ge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-05-26 14:32
Haubits77B (ej verifierad)

Nu börjar de svarta siffrorna att uppdagas. Skrämmande!
Toyota måste ta sitt ansvar nu och betala STORA SUMMOR i ersättning till alla offer, anhöriga och andra drabbade parter.

#2 • 2010-05-26 15:02
Jarl (ej verifierad)

Bullshit. Mediahype är vad det är.

#3 • 2010-05-26 15:04
pg (ej verifierad)

Det står ju inget om orsakerna till olyckorna. Någon säker statistik lär ju inte finnas i USA.
Är 89 dödsfall lika med alla dödsfall som just Toyota drabbats av. Med den mängd bilar och den mängd dödsolycker som sker i USA, har säkert alla förekommande bilmärken minst lika många dödsolycker per bilmodell som Toytota.
Och som sagts i artikeln, -Hur många av olyckerna berodde på skenande bilar?

#4 • 2010-05-26 15:07
Pelle (ej verifierad)

OJOJOJ, vad kostar ett människoliv? Plus kostnad för de minst 57 skadade Detta blir oerhört dyrt för Toyota. Sen tillkommer all badwill - dvs ingen vågar köpa/köra Toyota!!
Jarl - att bara skylla på media är att ha skygglappar, men du är väl en (fanatisk) Toyotaägare.

#5 • 2010-05-26 15:07
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Jarl m.fl
Utredning pågår ju - men räkna med att detaljerna kommer att falla på plats. Det här kommer att bli dyrt för denne mediokra så kallade "bil"-tillverkare.

#6 • 2010-05-26 15:18
Emme - Den riktiga (ej verifierad)

Jarl: Hur förklarar du att allt är en Mediahype när det gäller Toyota fast när det kommer till andra märken är det ren fakta?

#7 • 2010-05-26 15:18
WallBo (ej verifierad)

Hej å hå
Någon har visst fullständigt förlorat perspektivet.
Att döma ut någon på grund av vad som skrivs i advokaternas förlovade land är milt sagt naivt.
Ingenstans är man så benägen att framhäva sina egna produkter och ta varje tilfälle att skita ner ryktet för en enligt deras egna köpare framgångsrik tillverkare. Min första bil var en "jänkare" som jag gillade, men det var då det.
Åker i dag det som försäkringsbolagens statistik räknat som det säkraste. Behövs det nämnas märket?

#8 • 2010-05-26 15:23
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Wallbo
Kanske dags för en uppdatering av dina statistik-kunskaper?!?! Det avgörande är ju vilka som kör märket!
När farbror Bosse med sin keps kör 500 meter till lanthandeln och köper snus så kan det ju inte hända så många olyckor - när en aktiv bilförare med en kraftfull bil kör 5000 mil per år kan fler olyckor hända... Var det inte Mark Twain som yttrade följande: "Det finns tre grader av lögn; lögn, förbannad lög och statistik." Det sistnämnda hänger vissa undermåliga biltillverkare upp sin marknadsföring på. Känns det stabilt?

#9 • 2010-05-26 16:07
jarl (ej verifierad)

Ingen har dött i Europa, men typ 100 i USA... Yeah right. Med tanke på att Toyota har en miljard bilar i trafik i USA är det nog helt "normala" siffror. Tyvärr.

#a • 2010-05-26 16:13
Haubits77B (ej verifierad)

Re: Jarl.
Nej, Toyota har inte "en miljard" bilar i trafik i USA.
Och nej, det är ej normalt att dö pga byggfusk. Det är skandal.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.