Nästa artikel
BMW och Volvo i botten
Nyheter

BMW och Volvo i botten

Publicerad 15 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
BMW och Volvo hamnar i strykklass när Bilprovningen presenterar sin årliga statistik. BMW 5-serie och Volvo XC90 är bland de mest prickade bilarna.
5-serien och suven X5 från BMW och S60, V70, XC 70 och XC90 från Volvo placerar sig bland bilarna med högst felprocent.

För BMW och Volvo handlar problemen så gott som uteslutande om glapp i styrleder.

BMW överraskade
För BMW kommer de negativa rapporterna mycket överraskande.

- Ja, eftersom vi inte sett de här problemen på de äldre årsmodellerna, säger informationschef Michael De Geer.

- Konstruktionen är densamma och det är märkligt att just 06:orna nu drabbas. Vi måste göra en egen utredning för att ta reda på orsaken.

BMW uppger att det kostar cirka 4 000 kronor att byta styrled på en sida.

- Kunder som är trogna och där bilarna inte rullat alltför långt kommer vi att erbjuda en viss goodwill.

Fukt orsakar rost
Volvo hade för några år sedan stora problem med glapp i både spindel- och styrleder, men en kvalitetsuppryckning gjorde att resultaten därpå blev bättre.

Men nu är Volvo tillbaka på ruta ett igen.

- Ja, tyvärr, suckar presschefen Bo Larsen.

- Från 2008 har vi modifierat lederna och tätningen till det bättre, men dessvärre får vi dras med detta i statistiken även nästa år.

Orsaken till att Volvos leder glappar är att fukt tränger in i gummidamaskerna och så småningom orsakar korrosion.

- Vi visste faktiskt inte att vår underleverantör bytt underleverantör, säger Bo Larsen.

- Från början tillverkades gummidamaskerna i Tyskland, men därefter i Polen. Nu har vi fått tillbaka den ursprungliga leverantören igen.

Renault uppåt

På Volvoverkstad kostar det cirka 1 200 kronor att byta styrled på en sida, och även Volvo säger sig vara inställda på en viss goodwillhantering till trogna kunder.

Trots att Renault parkerar i botten med sina MPV:er Espace och Trafic har det franska märket totalt sett gjort en stor uppryckning.

- Det är glädjande att Renault för några år sedan valde att detaljstudera vår rapport för att försöka komma till rätta med problemen, säger Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle.

15 utan anmärkningar
Spännvidden för modellrelaterade fel för årsmodell 2006 är stor, från noll procent underkända till 30,9 procent.

15 bilmodeller klarade sig igenom besiktningarna utan några modellrelaterade anmärkningar, däribland BMW X3, BMW Z-serien och Volvo S40 - en lite tröst i bedrövelsen.

Vilka bilar hade mest respektive minst fel? Läs mer.

Diskutera: Hur kan premiumtillverkare som BMW och Volvo vara bland de mest prickade?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2010-04-16 17:34
leifer (ej verifierad)

BENNY H, min poäng är att dom hålls uppe delvis av ett överdrivet starkt varumärke som är inarbetat snart i ett decennium. Driftskvalitetsmässigt lever dom inte upp till det, jämför bara med Lexus, om du nu menar att de ska gå sönder saker. Sen är givetvis även Lexus dyrare att serva än en Toyota. Bl.a. är stora motorer dyrare att serva, inte minst om dom pajar. Sen visst, det är livstilsbilar, Audi t.ex. har länge varit ledande på kaross-design, så pass att japaner och andra kopierar. Men premiummarknaden har tätnat på senare år och nästan alla stora bilmärken har rört sig mot de segmentet. Och jag skulle ändå påstå att t.ex. Toyota Avensis är premium är idag, och då är det ändå så att Toyotas driftskvalitet är ganska överlägsen de stora tyskarna.

#11g • Uppdaterat: 2010-04-16 17:34
leifer (ej verifierad)

Menade sekel, inte decennium.

#11h • Uppdaterat: 2010-04-16 17:54
TommyL (ej verifierad)

Är inte svagheten i dessa rapporter att de presenteras utan hänsyn till körsträcka? Det är väl troligt att BMW och Volvo som ju faktiskt är populära aven bland tjänstebilarna går mycket längre an många andra.
Har faktiskt själv en BMW 318 -04 som hittills är den bästa bil jag har haft. 13000 mil. Även om Jarl kallar den slö. 0-100 på 9,2 sek 220 km/h räcker för mig. (Och borde faktiskt räcka för alla ;)).
Och inte har den varit särskilt dyr i service heller. Särskilt inte de tre första åren!! ( Gratis!). Och billigare än t.ex. Volvo S60 och SAAB 9-3 som ligger nära till hands att jämföra med. Sen kan ju natvis vissa modellserier ha problem vissa år vilket rapporten tydligt visar. Men att dra generella slutsatser utifrån detta som inverkar på märkets totala produktion är nog lite magstarkt. Därför är bilprovningen BRA! Synd att de inte kan fortsätta som hittills..

#11i • Uppdaterat: 2010-04-16 18:21
leifer (ej verifierad)

Tommy L service tre första åren är inte gratis, det är inbakat i priset. Men det kan mycket väl vara så att Bmws kvalitet höjts rejält sen man införde denna typ av garanti och kanske nåt som andra premiummärken borde ta efter. Att kunna garantera 3 helt bekymmerfria mil, det kan nog faktiskt sägas vara premium och troligen tjänar Bmw igen pengarna ändå just genom ökad försäljning och bättre kvalitetsrykte. Sen håller jag med om motorerna, Bmw gör "snabba" motorer, även 4-cyl. Som jag sa tidigare, Bmw handlar mycket om motor/drivlina.

#11j • Uppdaterat: 2010-04-16 18:30
Virre (ej verifierad)

Beträffande servicen: Ni tycks inte läsa Vi bilägare??
Dom kom ju fram till att Mercedes har väldigt låga servicekostnader även jämfört med Ford och Skoda...

#11k • Uppdaterat: 2010-04-16 20:14
leifer (ej verifierad)

Vad ingår i Bmws tre åriga service för normalköparen av en Bmw? Första tre åren brukar det ju vara väldigt lite service på en bil. Dessutom kan man ju misstänka att Bmw fixar till fel i smyg. Det avgörande är ju hur bilarna håller på sikt, och inte minst för alla människor som blir lurade av stjärnglansen och betalar höga andrahandspris för en gammal premium-bil.

#11l • Uppdaterat: 2010-04-16 20:22
mctar (ej verifierad)

TOMMYL: Visst har du rätt i det, men miltalet redovisas. Tex har Passat färre fel än Avensis fast den rullat dubbelt så långt. Men sedan är det haltande redovisningar från vissa journalister som säger att den eller den är sämst, men den bilen kanske också har rullat längre än näst sämsta bilen...

#11m • Uppdaterat: 2010-04-16 20:53
Haubits77A (ej verifierad)

Re: Gösta
Aktiv körning är man skiter i de här löjliga märkena med siffror på och kör efter varvräknaren istället.

#11n • Uppdaterat: 2010-04-16 20:59
Gösta (ej verifierad)

Haubits77A: Köra efter varvräknaren? Du menar det man brukar göra när hastighetsmätaren gått sönder.

#11o • Uppdaterat: 2010-04-16 21:29
Haubits77A (ej verifierad)

Re: Gösta
Man tittar inte på hastighetsmätaren - det är irrelevant. Man gasar tills det blir rött på varvräknaren - och är det Toyotaåkare eller andra väglöss ivägen så får de väl väja ned i diket om de inte kan tåla race-et. Det är aktiv körningt det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.