Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508

Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Uppdaterat: 2018-02-22 09:45

Kommentarer

Håller med hultarn. Nu styr vi in på rätt linje igen och släpper suv-spåret..

Uppdaterat: 2018-03-22 10:25

Jag ser inga nackdelar med att ha instrumenten över ratten, tvärtom känns det konstigt att efter provkörningen kika igenom ratten på min vanliga bil.
De har spånats om att det skulle vara ett problem ihop med progressiva glasögon, men det upplever jag inte alls. Avståndet funkar utmärkt.

Då upplever jag mer problem med läsning på mittmonterade displayer som i stort sett alla bilar har numera.
Detta då synfältet genom progressiva glasögon är smalare, vilket gör att jag måste vrida huvudet mer.

Kanske är 508 ändå försedd med HUD, så då spelar det ingen roll om instrumenten sitter bakom eller över ratten.

Uppdaterat: 2018-03-22 10:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag ser inga nackdelar med att ha instrumenten över ratten, tvärtom känns det konstigt att efter provkörningen kika igenom ratten på min vanliga bil.
De har spånats om att det skulle vara ett problem ihop med progressiva glasögon, men det upplever jag inte alls. Avståndet funkar utmärkt.

Då upplever jag mer problem med läsning på mittmonterade displayer som i stort sett alla bilar har numera.
Detta då synfältet genom progressiva glasögon är smalare, vilket gör att jag måste vrida huvudet mer.

Kanske är 508 ändå försedd med HUD, så då spelar det ingen roll om instrumenten sitter bakom eller över ratten.

Uppdaterat: 2018-03-22 10:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fast just detta med hur man upplever högt monterade mätare i kombination med progressiva glasögon är nog väldigt personligt så det måste nog testas av den som är spekulant på en sån bil. Det som passar mig bra kanske inte passar dig och vice versa. För mig fungerar normalt placerade mätare utmärkt tillsammans med de progressiva glasögon jag har. Beträffande mittmonterade displayer så är det ju inget man normalt tittar speciellt mycket på så hittills har jag inte upplevt nåt bekymmer med de jag haft i mina bilar. Sen beror det ju på hur dom monterats, i vilken höjd och hur dom är vinklade samt om dom är antireflex-behandlade eller blanka. Det går att göra många fel som konstruktör om man anstränger sig...:)

Uppdaterat: 2018-03-22 10:45

Pi: det alldeles riktigt. Man måste prova själv, men vad jag menade var att man kan inte avfärda det rakt av utan att först ha provat. För mig funkar det utmärkt, kanske inte för andra.
Jag har t.ex. betydligt större problem med Audis korkade mätarskalor.

Uppdaterat: 2018-03-22 11:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Sen jag vant mig vid mindre ratt och instrumenten över känns det trångt, otympligt att gå tillbaka till tidigare. Ser alltså mest fördelar med instrumentplaceringen och mindre ratt, men så klart säkert lite personlig smaksak även det.

Efter att nu läst, kollat videor kritiskt på allt som jag kan hitta om denna nya 508 har förväntningarna höjts efterhand som fler fördelar än nackdelar har hittats för min personliga smak och behov. Bara att hoppas det blir någorlunda detsamma när man väl får möjlighet att testa den live.

Uppdaterat: 2018-03-22 11:42

Det där är intressant ffodil och mycket viktigt, att man just testar.
Jag vet när vi kiade på bil och läste och hade mig. Fastnade starkt för Mazda 6 (som vi hade innan, innan den tyvärr gick till gud på E18 kring lunchtid en vårdag). Men sedan när vi började provsitta så kände jag att, njaaaee... Har inte provkört än (men vill göra), och eftersom den nya versionen skulle komma först nästa år (enligt rykten) och som dessutom hade gjort om vissa saker (enligt rykten) jag stör mig på och det var inte läge att vänta så länge så, blev det ingen Mazda denna gång. Men prvköra skall jag göra så fort jag har ork över! Det är alltid kul att testa även den biten.
Så bra på pappret kan vara njae eller NEJ! i verkligheten, och vice versa.

Uppdaterat: 2018-03-22 12:25

Problemet med instrumenten är att trots att de sitter högt måste man flytta blicken upp och ner och titta specifikt separat på antingen vägen eller instrumenten om man vill se tydligt vad de visar och inte bara ana lite otydligt.

Med en riktig HUD behöver man normalt inte flytta blicken alls.
När jag körde Insignia tittade jag knappt på instrumenten en enda gång.

Peugeots instrument måste sitta ännu högre och solskyddet ovanpå måste tas bort så instrumenten ligger direkt mot kanten på vindrutan, DÅ liknar det något, men detta är sämre än en riktig HUD.
Det är mer imagebyggare och sätt att skapa karaktär och personlighet än optimal funktion.

Uppdaterat: 2018-03-22 12:31
N-iklas skrev:

Problemet med instrumenten är att trots att de sitter högt måste man flytta blicken upp och ner och titta specifikt separat på antingen vägen eller instrumenten om man vill se tydligt vad de visar och inte bara ana lite otydligt.
Med en riktig HUD behöver man normalt inte flytta blicken alls.
När jag körde Insignia tittade jag knappt på instrumenten en enda gång.
Peugeots instrument måste sitta ännu högre och solskyddet ovanpå måste tas bort så instrumenten ligger direkt mot kanten på vindrutan, DÅ liknar det något, men detta är sämre än en riktig HUD.
Det är mer imagebyggare och sätt att skapa karaktär och personlighet än optimal funktion.

Vill säga att det är nog en ren personlig upplevelse vilket man tycker är bäst då båda har sina för och nackdelar.
Personligen upplever jag inte HUD i vindrutan som nåt bättre, kan i vissa fall även vara lite störande (personligt) och man får ändå fokusera blicken på vad man vill se...om där nu inte sitter nån ratt i vägen.

Uppdaterat: 2018-03-22 12:57

Ja jag har endast kör Insignia med HUD, den kanske är bättre än andra HUD, så vad vet jag?
Innan jag körde den var jag övertygad om att den skulle störa, förvåningen att den var så fantastisk var enorm.
Men det är klart att det är personligt, den råkar vara perfekt för min syn så jag ser visningen och vägen kristallklart och samtidigt, det kanske inte fungerar så för någon annan.

Uppdaterat: 2018-03-22 13:16
N-iklas skrev:

Ja jag har endast kör Insignia med HUD, den kanske är bättre än andra HUD, så vad vet jag?
Innan jag körde den var jag övertygad om att den skulle störa, förvåningen att den var så fantastisk var enorm.
Men det är klart att det är personligt, den råkar vara perfekt för min syn så jag ser visningen och vägen kristallklart och samtidigt, det kanske inte fungerar så för någon annan.

Ungefär som jag trodde och tyckte om HUD i vindrutan på den första jag hade, Saab 9-5, den sista stora modellen som aldrig kom ut mer än konkursbilarna vilken jag avverkade en del mil med. Sen har jag testat en del andra däribland Insignia och tyckt det varit helt ok förutom vad jag skrev ovan, i vissa fall lite störande.
Med typ liten ratt med instrumenten ovanför känns det bättre för mig personligen, men som sagt kanske inte för nån annan.

Har varit bilhandlare största delen av mitt 69 åriga liv, därav mycket testande av olika bilar. Kanske blir det också lite skiljande känsla från gemene man på gott och ont för olika bilmodeller, tekniska lösningar osv.

Uppdaterat: 2018-03-22 14:07

ffodil, då borde du kunna ge ett råd om en "2:a bil" som kostar max 50-60 tkr? N-iklas hade direkt sagt Opel, vad säger du?

Uppdaterat: 2018-03-22 18:13
Styggavargen
Styggavargen skrev:

ffodil, då borde du kunna ge ett råd om en "2:a bil" som kostar max 50-60 tkr? N-iklas hade direkt sagt Opel, vad säger du?

Själv skulle jag inte rikta in mig på något märke alls utan bara på modell som passar behoven, samt bortse från design, färg, och sådant. På en begagnad i den prisklassen är skick och mil tal avgörande, inte så mycket ålder. Oavsett märke så börjar problem med olika slitage delar när de närmar sig 20000 mil som ju alltid kostar och inte så skoj. Menar att ofta när det gäller den prisklassen kan man hitta bättre prisvärdare bilar med låga mil bland dem som inte är så populära. Men sådana diskussioner passar nog bättre i nån annan tråd.

Uppdaterat: 2018-03-22 19:53
Styggavargen skrev:

ffodil, då borde du kunna ge ett råd om en "2:a bil" som kostar max 50-60 tkr? N-iklas hade direkt sagt Opel, vad säger du?

Får nog hålla med N-iklas även om han han inte sagt något ännu, en Astra J 1,4t sport och du får väldigt mycket bil för pengarna. Är väl jävig, men komfortabel med bra säten och billig i drift och fullt tillräcklig prestanda. En likvärdig Golf kostar någon tiotusning mer.

Uppdaterat: 2018-03-22 20:57

Tycker att svaret ifrån ffodil var utmärkt. Sen kan ju mycket väl en Astra vara det som råkar dyka upp om man letar utan speciella krav på bilmodell.

Uppdaterat: 2018-03-22 22:08

Jo, Astra är ju alltid ett starkt alternativ just för vad den ger i förhållande till priset, det är få som kan slå det, någon gång, samma förslag dyker därför upp hela tiden.
Om man inte specifik inte vill ha en Opel.

Den har ju en viss egen stil och personlighet, den är ju inte neutralt utslätad och "grå" så det är inte självklart att precis alla trivs.
MEN Jag vet ingen bättre bil för priset och jag skulle köpa den själv.

Funktion, kvalitet, säkerhet och 1.4 T moderna motsvarigheten till gamla tiders "skottsäkra" "outslitliga" Opelmotorer, låg förbrukning, rena avgaser därtill, sedan att Astras väl påkostade, välbyggda kaross som ger högre vikt, inte medger anmärkningsvärt låg förbrukning, det är inte motorns fel.

Det kan man se som en nackdel, jag personligen värderar kvalitet och krocksäkerhet högre än superlåg förbrukning, så det är bara bra, men är sådana egenskaper inget man prioriterar så...

Dock 2010 njae... den modellen skulle jag nog helst inte rekommendera om jag hade alternativ, jag har alltid haft en skeptisk inställning till första årsmodellen av ren princip.

Sedan finns ju sista årsmodellerna av Vectra 2.0 T 2008-2009, min älsklingsbil, men det är jag förstås.

Uppdaterat: 2018-03-22 23:51

Nja, " gamla tiders "skottsäkra" "outslitliga" Opelmotorer" kan ju diskuteras. De flesta har nog en annan syn på den saken.
På tal om tips för 50-60.000: varför inte en Saab 9-3?
Men, det borde ligga i en egen tråd, och vi borde återvända till 508:an.

Uppdaterat: 2018-03-23 08:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Fast de flesta lite billigare Astra-bilarna har väl den riktigt träiga 1,6 l sugmotorn men visst - accepterar man den så är det säkert ett bra köp. Visst är väl det en kamremsmotor med hyfsat täta bytesintervaller - eller ?

Uppdaterat: 2018-03-23 09:59

(Det kan ju bero på att man i brist på kunskap inte vet vad som avses, det är 4-5 stycken 1.0-1.2 från 60-talet, 1.7-2.2, 3.0 från 1978 och 2.0 8V och 16V, från 1987, inte alla.
Sedan tillkommer andra påverkande faktorer som utomstående inte heller känner till.
Läs vad biltidningarna brukade skriva.)

För egen del anser jag insidan lika viktig att studera som utsidan.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-03-23 10:00
Pi skrev:

Fast de flesta lite billigare Astra-bilarna har väl den riktigt träiga 1,6 l sugmotorn men visst - accepterar man den så är det säkert ett bra köp. Visst är väl det en kamremsmotor med hyfsat täta bytesintervaller - eller ?

Inte på senare modeller, ändrades 2006-2007.
Och den som skulle bytas vid 6000 försvann med 2003.

Uppdaterat: 2018-03-23 10:05

Ok - bra. För det fanns väl en tid som man pressade ner bytesintervallerna på remmen på dessa motorer till väldigt få mil. Liksom Ford som också hade samma sjuka på sina 1,6 l kamremsmotorer.

Uppdaterat: 2018-03-23 10:06
Pi skrev:

Ok - bra. För det fanns väl en tid som man pressade ner bytesintervallerna på remmen på dessa motorer till väldigt få mil. Liksom Ford som också hade samma sjuka på sina 1,6 l kamremsmotorer.

Ja min Astra-99 med 1,8l motorn var just en sådan motor som gick från 12 år till 6 års intervall på kamremsbyte . Hann med 3 byten innan grabben tog över den. Men den lever än på en bilfirma som servicebil i Jönköping.

Uppdaterat: 2018-03-23 11:05
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag förstår inte kopplingen mellan Opel Astra och Peugeot 508, de är ju inte konkurrenter till varandra... De är väldigt helt olika bilmodeller inom helt olika marknadssegment. Sen när det gäller Peugeots i-cockpit - det är ju en smaksak givetvis. Jag tycker i-cockpit fungerar utmärkt bra i de Peugeot jag provkört, jag föredrar det helt klart mot instrument som man måste titta på genom ratten. I-cockpit-instrumenten syns i ögonfältet och ögonrörelsen är minimal. Man måste flytta ögat betydligt mer när instrumenten syns genom ratten. Sen så lyckas i-cockpit att ha en bred mängd på informationen utan att det upplevs plottrigt. Jag tycker absolut det är en fördel att inte ha HUD, att ha en skillnad på att se vägen och att se instrumenten. Men människor är olika vad de föredrar.

Uppdaterat: 2018-03-23 11:19

Det är inlägg #165 som är "kopplingen" men det borde istället varit en egen tråd.

Uppdaterat: 2018-03-23 16:18

.

Uppdaterat: 2018-03-23 16:19

Nu när det närmar sig release på 508 finns det kanske nya reflektionen och kanske någon sitter inne med ny info, data på denna?
Siktar lite på denna då den passar mina behov nu. Har kört kombi i många år men vill inte ha el. har behov av det längre och därför tröttnat på det stuket.
Har varit väldigt när på att köpa en 3008 men har stupat på fler nackdelar än fördelar.
Den nya 1,5 dieseln verkar vara ett bra alternativ, annars får det bli 225 hk bensin om man önskar lite sportigare.
Vad säger panelen om mina funderingar?

Uppdaterat: 2018-06-24 18:02

Honest John gillar bilen...
https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/peugeot/508-2018/

Men finns inga riktiga tester än, bara provkörningar av förproduktionsbilar än så länge.

Uppdaterat: 2018-06-26 14:38
Raphael skrev:

Honest John gillar bilen...
https://www.honestjohn.co.uk/carbycar/peugeot/508-2018/
Men finns inga riktiga tester än, bara provkörningar av förproduktionsbilar än så länge.

Tack för länken.
Nej man får väl tåla sig ett tag till innan där kommer nån riktigt tester.
Får väl åka och testa den nya diesel 1,5 130 med aut. 8 så länge för att få en uppfattning om den jämfört med min nuvarande 120 aut. 6.

Uppdaterat: 2018-06-26 15:22

Jag tycker Honest John är lite fel ute när de klagar på att en 508 i dyraste utförande ligger något högre pris än en Mercedes A-klass. Det är ju ändå en Peugeot i mellan-storlek det handlar om, A-klass är ju den minsta Mercedesen och en klart mindre bil än 508. Om man vill ha en Mercedes och inte har behov av utrymmen så väljer man A-klass, men vill man ha plats för passagerare och bagage och gärna vill ha en större bil men inte har pengar till en stor Mercedes ja då är det väl inte fel om Peugeot kan vara ett alternativ.

Uppdaterat: 2018-06-26 22:59

http://www.dagensps.se/motor/biltest-nya-peugeot-508-tres-fantastique/

Uppdaterat: 2018-07-03 13:22

I morgon blir det klämmande och kännande på nya 508 och kanske provkörning.
Sonen har provkört, tyst, snabb, asfrän och grym kvalitet, var omdömet efter provkörning av en röd GT med 220 hk bensinarn.

Uppdaterat: 2018-11-22 21:51

Guran, var finns den att beskåda?

Uppdaterat: 2018-11-23 15:07
Dinoco skrev:

Guran, var finns den att beskåda?

I dag på Svema Bil i Karlstad
Var och kollade på den och provsatt. Snygg som sjutton IRL.
Dessvärre räckte knappt mina armar fram till ratten när jag ställde in en lämplig sittställning för resten av kroppen. Så jag struntade i att provköra. Men som sagt en riktigt snygg bil av lagomt stort format. Det är GT med med 220 hk bensinaren som finns för test nu. Men är bara i dag.

Uppdaterat: 2018-11-23 16:03

Har också varit och kollat på den och den var väl ungefär som förväntat, men lite snyggare IRL.

Synd den inte var utrustad med Sky Pack som gör den ändå snyggare med det låga taket. Ville kolla så det inte tog för mycket på invändig höjd för att kunna avgöra vad man eventuellt vill ha.
Invändiga känslan är svår att beskriva, men fantastiskt fin.
Den hade förövrigt ingen extra utrustning förutom standarden för GT, som med rättelse har 225 hk, inte 220 hk, men själv kommer jag välja 180 hk versionen om det blir bensin, annars 160 hk diesel. Hade 130 hk diesel funnits med högre utrustning hade jag valt den men finns inte i Allure, GT-Line el. med tillval av den utrustning jag önskar tyvärr.

En detalj jag som jag inte visste är att sido ruterna går automatiskt ner ca. 30 mm vid öppning/stängning för bättre tätning och för ev. is snö. En annan sak som jag inte förstod var att det saknades motorrumsskydd undertill just på denna GT version, men skulle finnas på alla de andra av nån konstig anledning.

Förmodar att det kommer att bli denna när jag får mer möjlighet att kolla på vilken utrustning jag ska välja, med el. utan Sky Pack, Nightvision, osv.
Kombin kommer ju även snart, men har haft kombi så länge nu utan speciellt behov av det längre.

Guran, om du ställt in ratten också hade du säkert nått till med armarna.

Uppdaterat: 2018-12-16 12:40
Guran skrev:

Dessvärre räckte knappt mina armar fram till ratten när jag ställde in en lämplig sittställning för resten av kroppen. Så jag struntade i att provköra.

Det problemet hade jag i min 407:a också. (Är 1,81 lång.) Man måste ju hålla i ratten så benen hamnade i gorillaställning.

Uppdaterat: 2018-12-16 13:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...
ffodil skrev:

Guran, om du ställt in ratten också hade du säkert nått till med armarna.

Nä, självklart drog jag bak ratten maximalt. En standardprocedur för mig i alla bilar. Men skall pröva på nytt nån gång. I fredags anlände demobilen, en rödmetallic GT med taklucka. Jäkligt snygg bil.

Uppdaterat: 2018-12-16 14:21
Guran skrev:

ffodil wrote:
Guran, om du ställt in ratten också hade du säkert nått till med armarna.
Nä, självklart drog jag bak ratten maximalt. En standardprocedur för mig i alla bilar. Men skall pröva på nytt nån gång. I fredags anlände demobilen, en rödmetallic GT med taklucka. Jäkligt snygg bil.

Har nu varit och kollat och även provkört en längre tur ännu en GT med premium business packet men denna gång även med Sky Pack.
Kollade extra noga ratt och sätesinställningar samt invändig takhöjd jämfört med utan Sky Pack och takhöjden är fullt tillräcklig både fram och bak för mig som är 190 lång.
Med nästan raka ben till golv/ pedaler kunde jag inte dra ratten tillbaka fullt utan att få den nästan i magen/bröstet, så visst går det att ställa in den även om man har väldigt korta armar.
Övrig upplevelse av provkörningen är att den känns väldigt tyst, skön i styrning och komfort "svängvillig" som nån testkörare sa. Snygg, trivsam inredning med lättanvänd och tydlig instrumentering.
Dock är jag numera van vid diesel på de senaste bilarna och är därför inte riktigt tillfreds med bensin. Trots 225 hk känner jag inte reaktionen och råstyrkan vid lätta gaspådrag som i en liten 130 hk diesel, utan man måste verkligen trampa på gasen då för att komma upp lite i varv, men å andra sidan känns inte så stor skillnad mellan 130/160/180 hk diesel heller vid sådan körning.
Tycker därför det är synd den inte finns i 130 hk diesel utom bara i active - modellen.
Lutar nu åt 180 hk GT-Line Premium business som jag som blir det närmast bästa valet.
Kanske har MP ett finger med i spelet för att styra in folk att köpa mer bränsleslukande bilar igen efter det att man missar en massa skatteintäkter när folk gått över till för snåla bilar när bonus malus-systemet infördes.

Uppdaterat: 2018-12-19 17:02

Skall nog ta å prova på fredag. Men bara för att man är färdigväxt så är konfigurationen av kroppen inte lika. Som sagt den förta demobil jag satt i var för dålig justeringsmån på.
Förövrigt har dom flesta bilar för dålig justeringsmån på ratten för mig. Bäst för mig är BMW, Audi och Mercedes. Volvo funkar, men där funkar inte sätena över huvud taget, förutom i XC40, men i den får man köra med raka armar då rattens längdjustering är minst en halv decimeter för liten.
Och att du inte får en reaktion från en 1,5 liters 225 hk stark turbobensinare är inte så konstigt då prio troligen ligger på annat varvtalsområde, alternativt att gasa hårdare. Men beror ju egentligen bara på hur gasresponsen är programmerad.

Uppdaterat: 2018-12-19 18:08

Antar att det var automatlåda du testade ffodil -
Automatlådorna är alltid programmerade för bränsle eco nu för tiden och speciellt på en bensinare.
Lägger man in sportläge brukar det bli skillnad som natt och dag på responsen och upplevelsen.

Uppdaterat: 2018-12-19 19:21
skidoo1238 skrev:

Antar att det var automatlåda du testade ffodil -
Automatlådorna är alltid programmerade för bränsle eco nu för tiden och speciellt på en bensinare.
Lägger man in sportläge brukar det bli skillnad som natt och dag på responsen och upplevelsen.

Tror inte den modellen finns att få utan automat. Så din slutsats tror jag är helt riktig.
Min son som säljer sådana vagnar tyckte den var ytterst trevlig och vääääldigt tyst. Bland det tystaste han kört nån gång.

Uppdaterat: 2018-12-19 19:37

Precis det jag säger att jag får inte den responsen jag vant mig vid, utan då måste jag gasa på och få lite varv på bensinaren.
Ja, jag har testat i alla läge på automaten, komfort, standard och sport, men gillar inte känslan av att den måste varva en del för att få nån kraft. Att man sen så klart kan få mycket kraft av en 225 hk bensin om man gasar på och varvar är inte vad jag prioriterar.
Har haft väldigt många muskelbilar med upp till 500 hk plus motorer och vanliga Saab Aero, Volvo med 250 - 260 hk, vilket kan vara kul vid en del tillfälle men inget jag vill ha som vardagsbil. Gillar råstyrkan, vridet i låga varv, framförallt i de nya små 1,5 - 1,6 liters dieselmotorerna som går tyst och fint, med kraft som räcker gott till för vardagligt bruk. 2 liters dieslarna går däremot inte lika fint, utan betydligt hårdare och ljudligare.
En annan sak jag inte gillar just på GT versionen är 18 tums hjul med 235 bredd, tycker att det räcker gott med 17/ 215 som är behagligare. De stora hjulen till trots var GT:n förvånansvärt behaglig att åka i, men som jag tycker ändå bättre med 17/215 hjul, men det går ju att välja.
Ännu en märklig sak med just GT-versionen är att jag upptäckte den inte har nåt motorskydd undertill, vilket jag tycker de måste ha. Dom försäkrade dock att alla de andra har motorskydd, något de själva inte visste innan el. hade reflekterat på.

Guran, hoppas du hittar rätt med sittställning och ratten när du testar igen för du kommer nog uppleva den som en trevlig bil att köra och åka i.

Uppdaterat: 2018-12-19 20:39
ffodil skrev:

Precis det jag säger att jag får inte den responsen jag vant mig vid, utan då måste jag gasa på och få lite varv på bensinaren.
Ja, jag har testat i alla läge på automaten, komfort, standard och sport, men gillar inte känslan av att den måste varva en del för att få nån kraft. Att man sen så klart kan få mycket kraft av en 225 hk bensin om man gasar på och varvar är inte vad jag prioriterar.
Har haft väldigt många muskelbilar med upp till 500 hk plus motorer och vanliga Saab Aero, Volvo med 250 - 260 hk, vilket kan vara kul vid en del tillfälle men inget jag vill ha som vardagsbil. Gillar råstyrkan, vridet i låga varv, framförallt i de nya små 1,5 - 1,6 liters dieselmotorerna som går tyst och fint, med kraft som räcker gott till för vardagligt bruk. 2 liters dieslarna går däremot inte lika fint, utan betydligt hårdare och ljudligare.
En annan sak jag inte gillar just på GT versionen är 18 tums hjul med 235 bredd, tycker att det räcker gott med 17/ 215 som är behagligare. De stora hjulen till trots var GT:n förvånansvärt behaglig att åka i, men som jag tycker ändå bättre med 17/215 hjul, men det går ju att välja.
Ännu en märklig sak med just GT-versionen är att jag upptäckte den inte har nåt motorskydd undertill, vilket jag tycker de måste ha. Dom försäkrade dock att alla de andra har motorskydd, något de själva inte visste innan el. hade reflekterat på.
Guran, hoppas du hittar rätt med sittställning och ratten när du testar igen för du kommer nog uppleva den som en trevlig bil att köra och åka i.

Har efter mycket letande hittat en bil jag sitter och åker ypperligt komfortabelt i, blev en MB GLC 220d och kan hålla med om att vridet från en oljebrännare är ganska så trevligt och även vid tankningstillfällena är det inte så dumt.

Uppdaterat: 2018-12-19 20:49

Det är gassvaret som är bäst med att ha en elmotor under huven. Det kommer väl elektrifierade varianter av 508 framöver om inte mitt minne stökar till det.

Uppdaterat: 2018-12-20 08:30

Provkörde i dag.
En Rödmetallic GT med taklucka.
Sitter skönt i stolarna, väldigt bra svankstöd och massage i stolarna. Körställningen helt ok, men det saknas 5cm justermån på ratten i längsledd för att det skall vara bra. Innerbackspegeln sitter lågt, eller rättare sagt mina 193 cm är i längsta laget för bilen, den hamnar mitt i synfältet och döljer effektivt allt på vägskyltsnivå.
Otroligt tyst bil, obefintligt vägljud en av de tystare bilar jag åkt i.
Motormässigt helt ok, men gillade inte växellådans programmering. Nör man gasat lite rejälare t.ex en omkörning, så hänger växeln i allt för länge med ett omotiverat högt varv på motorn.
Skulle vara intressant att testa 180hk dieseln.
Inredningen håller helt ok standard, dock inte i klass med MB, Audi mfl.

Uppdaterat: 2018-12-21 20:21

Det är alltid kul och spännande att köra nya bilar och allt är nöjd.
Känna sig svårt att veta hur det är upplevelse och kvalitet några månader och år om det händelse ångra att byta bort mot annan märken bättre med bra helhet omdöme och driftsäkerhet. Lycka till er alla. God Jul :-)

Uppdaterat: 2018-12-21 20:40
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Guran, det där med hur du upplever växellådan är exakt hur den ska betè sig för att allt ska bli rätt och är något jag tror du hade kommit underfund med om du kört den lite mer.
Även den 6 växlade jag har gör likadant och är något man först reagerar negativt på men är det absolut mest rätta som jag känner det.
Påbörjar man en acceleration men inte fullföljer ska den inte hoppa upp i nästa växel, för i många situationer vill man fullfölja accelerationen, såsom just vid omkörningar, svängar, om det uppstår tveksamheter vid olika situationer osv. då ska motorbromsen fungera och man ska ha rätta växeln inne för snabb acceleration igen. Fortsätter man hålla jämn gas utan någon minskning el. ger lite mer växlar den upp till nästa steg. Den fungerar på bästa sätt enligt vad jag tycker när man vant sig lite.

Uppdaterat: 2018-12-22 12:40
ffodil skrev:

Guran, det där med hur du upplever växellådan är exakt hur den ska betè sig för att allt ska bli rätt och är något jag tror du hade kommit underfund med om du kört den lite mer.
Även den 6 växlade jag har gör likadant och är något man först reagerar negativt på men är det absolut mest rätta som jag känner det.
Påbörjar man en acceleration men inte fullföljer ska den inte hoppa upp i nästa växel, för i många situationer vill man fullfölja accelerationen, såsom just vid omkörningar, svängar, om det uppstår tveksamheter vid olika situationer osv. då ska motorbromsen fungera och man ska ha rätta växeln inne för snabb acceleration igen. Fortsätter man hålla jämn gas utan någon minskning el. ger lite mer växlar den upp till nästa steg. Den fungerar på bästa sätt enligt vad jag tycker när man vant sig lite.

Tyckte det var väldigt onödigt att motorn skulle ligga å varva drygt 4000rpm i säkert 10 sekunder efter jag släppt av gasen. Skall det vara så är deg bara Peugeot som har detta. Har aldrig kört varken BMW eller Mercedes med bensinmotor som betett sig så. Väldigt otrevligt och helt fel tycker jag. Så trög är då inte motorn på gaspådrag att den skall behöva hänga kvar på detta varv. Speciellt inte i komfortläge.

Uppdaterat: 2018-12-22 12:54
Guran skrev:

ffodil wrote:Guran, det där med hur du upplever växellådan är exakt hur den ska betè sig för att allt ska bli rätt och är något jag tror du hade kommit underfund med om du kört den lite mer.
Även den 6 växlade jag har gör likadant och är något man först reagerar negativt på men är det absolut mest rätta som jag känner det.
Påbörjar man en acceleration men inte fullföljer ska den inte hoppa upp i nästa växel, för i många situationer vill man fullfölja accelerationen, såsom just vid omkörningar, svängar, om det uppstår tveksamheter vid olika situationer osv. då ska motorbromsen fungera och man ska ha rätta växeln inne för snabb acceleration igen. Fortsätter man hålla jämn gas utan någon minskning el. ger lite mer växlar den upp till nästa steg. Den fungerar på bästa sätt enligt vad jag tycker när man vant sig lite.
Tyckte det var väldigt onödigt att motorn skulle ligga å varva drygt 4000rpm i säkert 10 sekunder efter jag släppt av gasen. Skall det vara så är deg bara Peugeot som har detta. Har aldrig kört varken BMW eller Mercedes med bensinmotor som betett sig så. Väldigt otrevligt och helt fel tycker jag. Så trög är då inte motorn på gaspådrag att den skall behöva hänga kvar på detta varv. Speciellt inte i komfortläge.

Det minsta man släpper av på gasen vid acceleration gör den så, för just sådana situationer som jag försökte beskriva ovan.
Misstänker att du släppt av något på gasen då, såsom du beskriver det. Den får då en indikering på att då vill motorbromsa eller med tveksamhet fortsätta accelerationen.
För min del som är van växlar den helt optimalt såsom jag önskar det. Som ovan kan det nog kännas lite fel precis i början och att man då sköter gaspådraget lite fel för just den lådan.

Uppdaterat: 2018-12-22 13:11

Minns att nya C4 Cactus med EAT6 och säger att komma inte upp 6 an efter måste hög varv först innan kom automatisk från 5 till 6 an. Det är ju PSA.
Jag själv gillar inte PSA. Olika personlig smak vad man vill.

Uppdaterat: 2018-12-22 13:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Minns att nya C4 Cactus med EAT6 och säger att komma inte upp 6 an efter måste hög varv först innan kom automatisk från 5 till 6 an. Det är ju PSA.
Jag själv gillar inte PSA. Olika personlig smak vad man vill.

Nu var det inge att lådan inte växlade upp som var problemet. Fungerar helt ypperligt i lådan förutom att den hänger kvar på högt varv efter kraftig acceleration. Men man vänjer väl sig vid detta och anpassar gaspådraget och kanske lör sig att uppskatta finessen. Sen finns paddlarna att använda om man vill växla upp.
Men hur kan du hävda att du inte gillar PSA GF ? Dom har ju massor av bilar med olika utseende, praktikalitet och karaktär. Finns säkert något som du också skulle gilla.
Jag tycker dom flesta biltillverkare har nån modell som jag skullle kunna tänka mig äga.

Uppdaterat: 2018-12-22 13:38