Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508

Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Uppdaterat: 2018-02-22 09:45

Kommentarer

Guran skrev:

christer_1 wrote:Guran wrote: "Allt förutom att flytta stolen i längsledd är elektriskt ".
Låter som en budgetvariant tycker jag. Den viktigaste funktionen är manuell!?!
Är en varianten som sitter standard på BMw5-serie och i SE versionen av MB.
För egen del räcker det, småjusterar oftast ryggstödets lutning under längre turer. Längsledd ett hack åt endera hållet beroende på vilkna skor jag har på mig.
Absolut sämst på en stol är den med en spak man skall dra i för att sedan kunna justera ryggstödets lutning, ganska hopplös lösning som jag har på Astran.
Men skulle nog aldrig betala extra för elstol, om inte det saknades tiltfunktion av dynan på en utan. Dom pengarna lägger jag hellre på ett bättre ljudanlägg.

Nja där tänker vi olika. Tur att vi inte tänker lika hela tiden:)

Uppdaterat: 2019-01-15 20:34
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Nja Guran - skillnaden var betydligt mindre mellan t ex R16 och R4 än mellan R16 och dagens kupé-sportkombi-karosser - eller vad man skall kalla dom.

Uppdaterat: 2019-01-15 20:49

Då var en 508 5D GT-Line 180 Premium business vit pärlemor beställd till sist, efter många provkörningar.
Hade lite svårt att bestämma mig för 5D eller SW, men att jag är trött på kombi och SUV fick avgöra även om det kanske blir lite negativt vid nästa byte tänker jag. Färgen är jag kanske även lite tveksam till då den inte funnits att se irl. utom på andra modeller.
Ska få hem den redan om ca. 2 veckor.

Uppdaterat: 2019-01-29 19:09
ffodil skrev:

Då var en 508 5D GT-Line 180 Premium business vit pärlemor beställd till sist, efter många provkörningar.
Hade lite svårt att bestämma mig för 5D eller SW, men att jag är trött på kombi och SUV fick avgöra även om det kanske blir lite negativt vid nästa byte tänker jag. Färgen är jag kanske även lite tveksam till då den inte funnits att se irl. utom på andra modeller.
Ska få hem den redan om ca. 2 veckor.

Grattis till en riktigt snygg bil.
Och ett vettigt val av kaross.
Och lycka till. :)

Uppdaterat: 2019-01-29 21:00
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

ffodil wrote:Då var en 508 5D GT-Line 180 Premium business vit pärlemor beställd till sist, efter många provkörningar.
Hade lite svårt att bestämma mig för 5D eller SW, men att jag är trött på kombi och SUV fick avgöra även om det kanske blir lite negativt vid nästa byte tänker jag. Färgen är jag kanske även lite tveksam till då den inte funnits att se irl. utom på andra modeller.
Ska få hem den redan om ca. 2 veckor.
Grattis till en riktigt snygg bil.
Och ett vettigt val av kaross.
Och lycka till. :)

Tack!
Alltid lite spännande och kul med ny bil, ett tag iaf. sen får tiden utvisa hur bra el. dåligt val man gjort.
Om inte annat så blir det en lite annorlunda bil, mot (som jag just nu tycker) de lite tråkiga kombi och SUV som jag haft de sista åren.

Uppdaterat: 2019-01-29 21:39

Det är bara att gratulera till köpet av marknadens tjusigaste mellanklassare.

Uppdaterat: 2019-01-30 16:53

Trodde jag skulle haft min nya 508 nu men har blivit försenad 14 dagar.
Efter mycket funderingar bensin diesel, vad man kan trivas bäst med, har jag roat mig med lite beräkningar eftersom jag nu byter från diesel till bensin vilket inte blev riktigt som förväntat, men intressant då jag trodde diesel blev något billigare men har ändrats lite de sista åren. Detta är inget jag räknat så hårt på tidigare eftersom det viktiga var att få en bil med bra komfort och som man trivs med, inte bränslekostnaden som är det lilla av kostnaderna om man inte kör väldigt mycket.

180 hk bensin ska då förbruka 0,68 - 0,69 beroende på hjulstorlek 16/17" blandat efter WLTP .
180 diesel 0,55 - 0,58, hjul 17/18", 2000:- högre skatt.
Detta gör sammantaget att 180 bensin blir något billigare att köra 1500 mil/år. Bränslekostnaden blir marginellt högre på bensin, men högre skatt på dieseln.

Samma beräkning mot SUV 3008/5008 180 diesel som förbrukar nästan lika mycket diesel som 508 180 bensin lite beroende på 17 el 18" hjul, vilket gör ca. 3000:-merkostnad pr år med skatt.
Alltså SUV drar nästan 1 dl. mer pr. mil i både bensin och diesel trots samma vikt.

Tittar man sen på 4-hjuls drift får man lägga på ytterligare 20 g Co2 till,alltså 1 dl, vilket iofs. 508 el. 30008 inte har som val men lite större förbrukningsskillnad än jag trodde.

Har även räknat in att dieseln är lite dyrare än bensin för närvarande.
Sen kanske man trivs, eller det passar bättre med det ena eller andra, diesel/bensin och eller SUV, 4 hjuls drift, som är upp till var och en.
Får väl se om jag själv kan trivas med bensin efter en lång tid med diesel.

Nu är det iaf. sagt att 508; ska var klar nästa måndag 25/2, man går ju ändå och väntar lite.

Uppdaterat: 2019-02-15 12:45
ffodil skrev:

Trodde jag skulle haft min nya 508 nu men har blivit försenad 14 dagar.
Efter mycket funderingar bensin diesel, vad man kan trivas bäst med, har jag roat mig med lite beräkningar eftersom jag nu byter från diesel till bensin vilket inte blev riktigt som förväntat, men intressant då jag trodde diesel blev något billigare men har ändrats lite de sista åren. Detta är inget jag räknat så hårt på tidigare eftersom det viktiga var att få en bil med bra komfort och som man trivs med, inte bränslekostnaden som är det lilla av kostnaderna om man inte kör väldigt mycket.
180 hk bensin ska då förbruka 0,68 - 0,69 beroende på hjulstorlek 16/17" blandat efter WLTP .
180 diesel 0,55 - 0,58, hjul 17/18", 2000:- högre skatt.
Detta gör sammantaget att 180 bensin blir något billigare att köra 1500 mil/år. Bränslekostnaden blir marginellt högre på bensin, men högre skatt på dieseln.
Samma beräkning mot SUV 3008/5008 180 diesel som förbrukar nästan lika mycket diesel som 508 180 bensin lite beroende på 17 el 18" hjul, vilket gör ca. 3000:-merkostnad pr år med skatt.
Alltså SUV drar nästan 1 dl. mer pr. mil i både bensin och diesel trots samma vikt.
Tittar man sen på 4-hjuls drift får man lägga på ytterligare 20 g Co2 till,alltså 1 dl, vilket iofs. 508 el. 30008 inte har som val men lite större förbrukningsskillnad än jag trodde.
Har även räknat in att dieseln är lite dyrare än bensin för närvarande.
Sen kanske man trivs, eller det passar bättre med det ena eller andra, diesel/bensin och eller SUV, 4 hjuls drift, som är upp till var och en.
Får väl se om jag själv kan trivas med bensin efter en lång tid med diesel.
Nu är det iaf. sagt att 508; ska var klar nästa måndag 25/2, man går ju ändå och väntar lite.

Ja det blir spännande att höra ifrån dig framöver. :)
Jag tror att du kommer att uppskatta bensinmotorns tysta och milda ljud.
Och det du räknar på här uppe får man ju numera också verifierat av både säljare och brukare som köpt nya bilar.
Lycka till. ;)

Uppdaterat: 2019-02-15 13:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min nya 508 hemma på gården i en vecka nu så jag har hunnit köra den en del.

Komforten med allt vad det innebär, såsom körkänsla med väghållning, väldigt fin fjädring, perfekt sittkomfort, otroligt tyst, smakfullt ombonad med lättanvänd lättöversiktlig i-cockpit, allt detta är absolut i toppklass för min personliga smak.
Kan låta som den perfekta bilen, vilket det så klart inte är för den finns inte, men mycket positivt hittills av det som jag prioriterade som viktigast.
Sen kan där säkert komma fram en del mindre bra saker efter man använt den en tid och därför väntar jag med att göra ett mer utförligt utlåtande.

Uppdaterat: 2019-03-04 17:28
ffodil skrev:

Min nya 508 hemma på gården i en vecka nu så jag har hunnit köra den en del.
Komforten med allt vad det innebär, såsom körkänsla med väghållning, väldigt fin fjädring, perfekt sittkomfort, otroligt tyst, smakfullt ombonad med lättanvänd lättöversiktlig i-cockpit, allt detta är absolut i toppklass för min personliga smak.
Kan låta som den perfekta bilen, vilket det så klart inte är för den finns inte, men mycket positivt hittills av det som jag prioriterade som viktigast.
Sen kan där säkert komma fram en del mindre bra saker efter man använt den en tid och därför väntar jag med att göra ett mer utförligt utlåtande.

Fortsätter på mitt tidigare inlägg nu när jag fått klart med att behålla bilen, efter en del fel i spec. på tillvalsutrustningen.
Fick välja på att lämna tillbaka den, eller få kompensation som var lite fjuttig till att börja med, men sen blev så ok att kompensation blev mitt val. Försäljningschefen skötte detta på ett väldigt tillfredsställande fint sätt för oss så vi blev nöjda.

Har haft den nu 14 dagar och börjar bli lite hemmastadd i den, samt att man efterhand upptäcker fler detaljer, såsom att Peugeot lagt ner mycket på förbättrad kvalitet på i stort sett allt, iaf. synligt och kännbart, såsom man lovade på denna modellen.
Det mest märkbara som jag tror de flesta först skulle känna, är den fina komforten med tystheten i kupén, samt sömlösa omärkbara växlingar vid normal lugn körning.
Tyckte första gången jag testkörde den att den kändes förvånansvärt trång i kupén, men den känslan vändes snabbt till tvärtom väldigt rymlig av konstiga anledningar, kanske för att det är mörkt tak och den breda konsolen i mitten. T.ex. armbågsutrymmet är hela 5 cm bredare och bakbensplatsen 3 cm mer än t.ex. Audi A5 som den ofta jämförs med. Lastutrymmet är stort till ytan och lättlastat med bra insyn utan att hatthyllan kommer i vägen, dock inskränker den sista sluttande delen på lasthöjden, samt enkelt att fälla säten bakifrån. alltså räcker gott till vårt användande. Annars får man ta släpen vid speciella tillfällen, där max släpvagnsvikt är 1600 kg. Motoriserad baklucka är så klart även ett plus.
Full-LED strålkastare hade vi på förra och blir då nästan ett måste, men dessa har även aktivt kurvljus som lyser upp imponerande bra.
Highway Assist: Adaptiv farthållare (till fullt stopp) med Stop & Go samt
avancerad filhållningsassistent, är något jag måste få utvärdera mer för att uttala mig hur väl det fungerar på denna, men känns att gå som på räls och parerar avvikelser ganska omärkbart även om det kan kännas lite ibland. Det är min tidiga känsla som kanske inte håller i sig då jag trivs med att själv ha aktiv kontroll över bilen.

Finns så klart hur mycket som helst att säga om denna bilen vilket får räcka just nu, men lovade att komma tillbaka med nåt utlåtande.
Vi är iallafall väldigt nöjda hittills, efter att vi fått uppgörelsen med Peugeot klart igår, vilket var lite olustigt innan.

Uppdaterat: 2019-03-09 15:13

Intressant att läsa! Fortsätt gärna berätta om dina upplevelser och vad som är bra och vad som är dåligt, eller möjligen kunnat gjorts bättre.

Uppdaterat: 2019-03-09 20:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Intressant att läsa! Fortsätt gärna berätta om dina upplevelser och vad som är bra och vad som är dåligt, eller möjligen kunnat gjorts bättre.

Tack!
Ja, man får så klart ha den en tid och ett antal mil innan man kan ge nåt riktig utlåtande om den.
Ska försöka att allt eftersom komma med information, om både bra/dåligt och vad som kunde gjorts bättre.

Uppdaterat: 2019-03-09 20:23

Guran, vi har inte haft några fönsterproblem med 309. Fungerade bra. Sen behövde jag en kombi så det blev en Xsara kombi.

Uppdaterat: 2019-03-16 14:41

508:ans stolar har inget med Opel att göra. Peugeot och Opel samarbetade visserligen om 3008/Grandland som gjordes på PSAs plattform men 508 var helt skilt från det projektet. Utvecklingen av 508 skedde ju på den tiden då Opel och PSA var separata bolag, de hade helt olika utbecklingsavdelningar. De samarbetade bara om 3008/Grandland och C3 Aircross/Crossland.

Det fanns planer på att ta fram en ny gemensam större bil. Alltså nya 508 och Vectra. Men efter att ha undersökt möjligheter så beslöt de sig för att lägga ner den idén. De drog åt olika håll där och kunde inte komma överrens om vilken plattform de skulle utgå från. Så de övergav det projektet väldigt tidigt i processen.

508 är alltså ett Peugeot projekt och den har Peugeot stolar. Att PSA satsat på en tysk märkning handlar om att de vill bryta sig in på den tyska marknaden. Då var Opel och Peugeot fortfarande bittra konkurrenter.

Uppdaterat: 2019-03-16 14:51

Jag provsatt en 508 igår och det bestående minnet är mittkonsolens återkomst. Tyvärr hade jag inte möjlighet att provköra. En prislapp snubblande nära 400 lät som att det blir en dyr bil att ha.

Uppdaterat: 2019-03-17 09:02

Mittkonsolen har återkommit för kunderna kräver hållare för koppar, burkar, laddplatta för mobiler och större förvaringsfack. Vi har ju sett i forumet här en del gnäll om en bil inte har detta... :)

Uppdaterat: 2019-03-17 09:26

Då är ju denna skapade plåttunnel ett utmärkt ställe att placera en stor del av elbilarnas batterier i - relativt krocksäkert mitt i bilen.

Uppdaterat: 2019-03-17 09:33

Pi, fast då får man ju inte plats med förvaringsgrejjerna om det ska vara batterier där.

Uppdaterat: 2019-03-17 09:36

Jodå Raphael - med vettigt utrymmesutnyttjande så går det absolut. Hållare för muggar och mobiler är ju dessutom mer eller mindre ovanpå "tunneln".

Uppdaterat: 2019-03-17 09:42
Pi skrev:

Då är ju denna skapade plåttunnel ett utmärkt ställe att placera en stor del av elbilarnas batterier i - relativt krocksäkert mitt i bilen.

Volvos nya hybrider har väl batterierna i kardantunneln och därav den mediokra räckvidd på el då utrymmet är begränsat.
Men en elbil skall väl absolut ha dom i bottenplattan, finns väl ingen nyutvecklad bottenplatta för eldrift som inte har batterierna under hela golvet.

Uppdaterat: 2019-03-17 10:19

Allt blir ju bara högre då. Peugeot har redan idag bland de största utrymmena i bilvärlden, ”it’s enormous” som britterna säger och stoppar ner hela armlängden och skojjar om att det ryms en liten människa i förvaringsfacket i mitten.
Men ok låt oss säga att Peugeot skulle ta bort sitt stora fack och därmed förlora en viktig fördel gentemot konkurrenterna för att istället stoppa ner batterier - Hur tänker du om tyngdpunkt. Man kan räkna med att batterier iaf väger 300 kg. Så du tar 300 kg i mitten av bilen i längsled och bygger på höjden vilket flyttar bilens tyngdpunkt uppåt.

Jag ber om utsäkt för att jag gör dig besviken nu men jag kan faktiskt inte se hur detta skulle vara en god idé. Jag tror att de som idag placerar ut batterier är medvetna om vad de gör, jag litar på dem.

Uppdaterat: 2019-03-17 10:23

Guran, absolut. PSAs bottenplatta för elbil har batterierna i golvet.

Uppdaterat: 2019-03-17 10:25

Tänker mest på 2 saker som är negativa med placering under hela golvet nämligen att den inre höjden på golvet kommer att höjas vilket kan ge sämre komfort i främst baksätet. Dessutom problemet med sidokrockar som kan ge deformation av batteripaketet och då ligger en brand nära... Det finns nog inte en enda lösning som alltid är den bästa men kommer man ändå att behålla nån form av "kardantunnel" - kanske av hållfasthetssynpunkt - så är ju det ett bra ställa att stuva undan så mycket som möjligt av batterierna i även om inte hela batteripaketet får plats.

Uppdaterat: 2019-03-17 10:40
Raphael skrev:

Pi, fast då får man ju inte plats med förvaringsgrejjerna om det ska vara batterier där.

Eftersom Rapayel har blockat mig sedan 250 punkters tråden om flygplanshandbromsen på aircross så kan jag skriva att så jäkla korkade inlägg av den mannen.

Som pi säger så tar förvaring och mugghållare mm ca 1% av detta utrymme mellan sätena från golvnivå till topp även om peugot får minska extrema sitt 65 liters armstöd något.
Kardantunnel placering förefaller som en säker placering av batterier.

Jag tycker nog att ibland saknas sunt förnuft och man måste väl kunna erkänna att den egna favoritmärket kan ha en brist eller mindre bra lösning även om man håller det högt.

Uppdaterat: 2019-03-17 10:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Pi, du menar att en bil som t ex Nissan Leaf har dålig komfort i baksätet? Batterier är krocktestade, jag ser ingen anledning till oro. Här är information om krocktester av batteribilar och särskilda säkerhetskrav för elektriska bilar.
https://www.dekra-solutions.com/2017/09/crash-test-with-electric-cars/?lang=en

Uppdaterat: 2019-03-17 10:51

Konstigt att det börjar gnällas över att golvet kommer högre upp om batterierna placeras i golvet och försämrar komforten.
Varför vill då många ha SUV med högre golvplacering, fast då är det den högre markfrigången som tar plats.
Ibland är det bra med högt golv, ibland inte, kanske det beror på vilken bil man själv valt, hög el. låg.

Uppdaterat: 2019-03-17 10:59

Vi har helt enkelt lite olika åsikter i denna fråga Raphael.
Jag kommer inte ihåg hur jag uppfattade baksäteskomforten på just Leaf men väldigt många normala bilar idag har redan dålig komfort i baksätet p g a att sittdynan sitter för lågt relativt golvet och med ett ännu högre golv så är risken uppenbar att det kommer att ske på baksäteskomfortens bekostnad. Men höjer man hela bilen så kan man absolut lösa det problemet men då blir samtidigt den projicerade frontarean större vilket speciellt för eldrivna bilar är negativt ur energieffektivitets-synpunkt. Dock kvarstår riskerna för deformation av batteripaketet vid sidokollisioner och just sidokollisioner är väl redan idag den svagaste punkten på våra bilar.
Men som sagt - vi tycker olika och kommer nog inte längre i denna fråga.
Edit: ffodil - såg just din kommentar och jag talar om normala, "lågbyggda" bilar vilka är lite mera energieffektiva än våra högbyggen.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:03

Pi, vi har olika åsikter om allt det tycker jag bara är underhållande, Även ett deformerat batteripaket är säkert. Läste du inte länken jag gav om krocktester av batterier och särskilda säkerhetskrav på elbilar? Alla elbilar som säljs i EU måste uppfylla särskilda säkerhetskrav som är unika för elbilar.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:10

Deformerade Li-baserade batteripaket är nåt man väldigt gärna vill undvika, Raphael. Här kan det kanske hända att jag har en aning större erfarenheter än du av olika orsaker.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:12

Pi, jag säger igen - läs lånken jag gav. Batteripaket i elbilar krocktestas och måste uppfylla vissa säkerhetsstandarder för att få säljas i EU. Man har krav på deformation, isolering, säkerhet osv osv. Detta är fakta som du kan se i länken.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:22

Pi, givetvis förstår jag att man vill undvika en krock. Jag var själv med om en krock för 15 år sedan. Jag har aldrig hävdat att någon skulle vilja krocka. Jag har aldrig uttryckt att en krock och deformationer är eftersträvansvärt.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:24
Pi skrev:

Vi har helt enkelt lite olika åsikter i denna fråga Raphael.
Jag kommer inte ihåg hur jag uppfattade baksäteskomforten på just Leaf men väldigt många normala bilar idag har redan dålig komfort i baksätet p g a att sittdynan sitter för lågt relativt golvet och med ett ännu högre golv så är risken uppenbar att det kommer att ske på baksäteskomfortens bekostnad. Men höjer man hela bilen så kan man absolut lösa det problemet men då blir samtidigt den projicerade frontarean större vilket speciellt för eldrivna bilar är negativt ur energieffektivitets-synpunkt. Dock kvarstår riskerna för deformation av batteripaketet vid sidokollisioner och just sidokollisioner är väl redan idag den svagaste punkten på våra bilar.
Men som sagt - vi tycker olika och kommer nog inte längre i denna fråga.
Edit: ffodil - såg just din kommentar och jag talar om normala, "lågbyggda" bilar vilka är lite mera energieffektiva än våra högbyggen.

Då är det en helt annan sak, att placera batterierna i golvet på en annars lågbyggd bil tar då platsen från fel ställe och då måste den höjas.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:26

Och jag har varit med om flera bränder när Li-batterier deformerats p g a olyckshändelse även om det inte varit batterier i bilar så jag har mycket stor respekt för den risken.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:28

Pi, jag har full förståelse för det. Men som jag säger: batterier i bilar krocktestas och måste uppfylla extremt stränga säkerhetskrav. Nu ber jag dig snäölt och vänligt läsa lånken jag gav som berättar om detta.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:34
mso 1000 skrev:

Raphael wrote:Pi, fast då får man ju inte plats med förvaringsgrejjerna om det ska vara batterier där.
Eftersom Rapayel har blockat mig sedan 250 punkters tråden om flygplanshandbromsen på aircross så kan jag skriva att så jäkla korkade inlägg av den mannen.
Som pi säger så tar förvaring och mugghållare mm ca 1% av detta utrymme mellan sätena från golvnivå till topp även om peugot får minska extrema sitt 65 liters armstöd något.
Kardantunnel placering förefaller som en säker placering av batterier.
Jag tycker nog att ibland saknas sunt förnuft och man måste väl kunna erkänna att den egna favoritmärket kan ha en brist eller mindre bra lösning även om man håller det högt.

Kardantunnelns volym ger ju inte möjlighet att få plats med tillräckligt med batterier. Sen har vi ju hela problematiken med kylning av batteriet. Det finns ju en anledning till att man försöker få ut dom på en stor yta för att fixa värmeavledningen så effektivt som möjligt.
Jag tror nog att biltillverkarna har betydligt bättre kontroll på vad som är bästa möjliga placering än ett gäng med gamla gubbar i ett forum.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:38
ffodil skrev:

Pi wrote:Vi har helt enkelt lite olika åsikter i denna fråga Raphael.
Jag kommer inte ihåg hur jag uppfattade baksäteskomforten på just Leaf men väldigt många normala bilar idag har redan dålig komfort i baksätet p g a att sittdynan sitter för lågt relativt golvet och med ett ännu högre golv så är risken uppenbar att det kommer att ske på baksäteskomfortens bekostnad. Men höjer man hela bilen så kan man absolut lösa det problemet men då blir samtidigt den projicerade frontarean större vilket speciellt för eldrivna bilar är negativt ur energieffektivitets-synpunkt. Dock kvarstår riskerna för deformation av batteripaketet vid sidokollisioner och just sidokollisioner är väl redan idag den svagaste punkten på våra bilar.
Men som sagt - vi tycker olika och kommer nog inte längre i denna fråga.
Edit: ffodil - såg just din kommentar och jag talar om normala, "lågbyggda" bilar vilka är lite mera energieffektiva än våra högbyggen.
Då är det en helt annan sak, att placera batterierna i golvet på en annars lågbyggd bil tar då platsen från fel ställe och då måste den höjas.

Tesla S är en lågbyggd bil, hur stora problem har den med att den fattar eld vid kollisioner och att takhöjden inskränks???

Uppdaterat: 2019-03-17 11:42

Har du suttit i baksätet på en Tesla S, Guran ? Det finns helt klart bättre alternativ...
Och så länge som tillverkarna envisas med "kardantunnel" är det väl bra att använda den till nåt vettigt och centralt placerad, hög vikt borde vara en bra egenskap - även om inte alla batterier får plats där. Nåja - det vara bara en tanke ifrån min sida så jag låter det stanna där.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:47

Guran, gamla gubbar? Tala för dig själv, jag är medelåders och ung. :) Det är klart vi vet bäst, vi har ju livserfarenhet det har inte de ungdomar som sitter och gör nya bilar idag.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:49

Guran: Där har Pi rätt, för att en vuxen ska kunna sitta rakt med överkroppen bak i Tesla Model S så är sätets dyna placerat ganska lågt vilket tillsammans med det högre golvet pga batterierna gör att benen får en vinkel som ger dåligt lårstöd.
I senaste uppdateringen har de gjort glastak standard vilket ger lite bättre huvudutrymme och skapat en ny sittdyna som är bättre utformad och lite högre.
Nu har jag inte vuxna baksätespassagerare speciellt ofta så ingen dealbreaker för mig. Min 9-åriga dotter sitter på dyna och sitter bra oavsett.

Uppdaterat: 2019-03-17 11:55
Henrik M skrev:

Guran: Där har Pi rätt, för att en vuxen ska kunna sitta rakt med överkroppen bak i Tesla Model S så är sätets dyna placerat ganska lågt vilket tillsammans med det högre golvet pga batterierna gör att benen får en vinkel som ger dåligt lårstöd.
I senaste uppdateringen har de gjort glastak standard vilket ger lite bättre huvudutrymme och skapat en ny sittdyna som är bättre utformad och lite högre.
Nu har jag inte vuxna baksätespassagerare speciellt ofta så ingen dealbreaker för mig. Min 9-åriga dotter sitter på dyna och sitter bra oavsett.

Säg mig vilken coupeformad bil som en fullvuxen person sitter bra och bekvämt med väl tilltagen takhöjd i baksätet?

Uppdaterat: 2019-03-17 14:16

Nej troligtvis ingen, har man behovet av att köra vuxna av längre modell ofta i baksätet väljer man nog en annan karosstyp :)

Uppdaterat: 2019-03-17 14:20
Guran skrev:

Henrik M wrote:Guran: Där har Pi rätt, för att en vuxen ska kunna sitta rakt med överkroppen bak i Tesla Model S så är sätets dyna placerat ganska lågt vilket tillsammans med det högre golvet pga batterierna gör att benen får en vinkel som ger dåligt lårstöd.
I senaste uppdateringen har de gjort glastak standard vilket ger lite bättre huvudutrymme och skapat en ny sittdyna som är bättre utformad och lite högre.
Nu har jag inte vuxna baksätespassagerare speciellt ofta så ingen dealbreaker för mig. Min 9-åriga dotter sitter på dyna och sitter bra oavsett.
Säg mig vilken coupeformad bil som en fullvuxen person sitter bra och bekvämt med väl tilltagen takhöjd i baksätet?

Skulle nog ställa frågan om det finns nån bil överhuvudtaget där en fullvuxen person sitter bekvämt i baksätet och som du säger iaf. inte i en kupé el. ens i nån vanlig sedan
Tycker det är svårt nog att hitta bilar där jag sitter bekvämt fram med min längd.

Uppdaterat: 2019-03-17 14:24

Ffodil, och din längd är?

Uppdaterat: 2019-03-17 16:23
Raphael skrev:

Ffodil, och din längd är?

191 nu, för att jag börjat krympa lite vid 70 års ålder.

Uppdaterat: 2019-03-17 16:52

Jag tänkte inte främst på "huvudutrymmet" i baksätet (kan säkert vara ett stort problem för er som är långa) utan på avståndet ifrån sittdynan till golvet så att man slipper sitta som en fällkniv. Och det finns flera "normala" bilar som i vart fall jag sitter bra i även i baksätet men tyvärr också väldigt många tillverkare som helt tycks ha glömt komforten i baksätet. Och med tjockare golv p g a batterierna så är nog risken uppenbar att man tvingas till att sitta än mer som en fällkniv - om inte bilen är lite mera högbyggd.

Uppdaterat: 2019-03-17 17:01
Pi skrev:

Jag tänkte inte främst på "huvudutrymmet" i baksätet (kan säkert vara ett stort problem för er som är långa) utan på avståndet ifrån sittdynan till golvet så att man slipper sitta som en fällkniv. Och det finns flera "normala" bilar som i vart fall jag sitter bra i även i baksätet men tyvärr också väldigt många tillverkare som helt tycks ha glömt komforten i baksätet. Och med tjockare golv p g a batterierna så är nog risken uppenbar att man tvingas till att sitta än mer som en fällkniv - om inte bilen är lite mera högbyggd.

Ja, är det inte problem med huvudhöjden, så är det problem med långa ben som får än mindre stöd med lågt säte, om nu knäna möjligen får plats till framstolarna, alltså får man sitta mer som en fällkniv ju längre man är. De flesta bilar, höga som låga är inte gjorda för långa personer i baksätet och som jag sa svårt nog att hitta framstolar som räcker till för att få nåt lårbensstöd.
Självklart blir allt detta ändå sämre med höjt golv för batterier, om inte bilen höjs för övrigt.

Uppdaterat: 2019-03-17 17:32

Sen kanske man kan förstå att inte alla bilar är byggda för att hantera lite överdimensionerat byggda människor både fram och bak. Då skulle många åka runt med väldigt onödigt mycket utrymme.
Men anar du ffodil trivs bäst med säten som går att vinkla hela sittdynan rätt bra på tillsammans med utdragbart lårstöd? Testat S/V90? Rikrigt bra skjutmån på det sätet. Jag brukar åka bak och sitta med en fullstor laptop uppfälld i knät mellan mig och ratten som då är kvar i normalläge. Och jag har ju minst 15-20 cm kvar till taket från mitt huvud. (tycker om att sitta lågt).
Vet inte om du har behov av bra insteg i baksätet på din privatbil, annars tror jag en lite större 2-dörrars coupémodell är den som är lättast för dig. Breda dörrar med generöst insteg och oftast i dem rejäla framstolar med all världens inställningsmöjligheter samt möjligheten sitta rejält lågt. En bekant till mig som med är väldigt lång har en E-klass coupé och sitter utmärkt.

Uppdaterat: 2019-03-17 17:42
ffodil skrev:

Pi wrote:Jag tänkte inte främst på "huvudutrymmet" i baksätet (kan säkert vara ett stort problem för er som är långa) utan på avståndet ifrån sittdynan till golvet så att man slipper sitta som en fällkniv. Och det finns flera "normala" bilar som i vart fall jag sitter bra i även i baksätet men tyvärr också väldigt många tillverkare som helt tycks ha glömt komforten i baksätet. Och med tjockare golv p g a batterierna så är nog risken uppenbar att man tvingas till att sitta än mer som en fällkniv - om inte bilen är lite mera högbyggd.
Ja, är det inte problem med huvudhöjden, så är det problem med långa ben som får än mindre stöd med lågt säte, om nu knäna möjligen får plats till framstolarna, alltså får man sitta mer som en fällkniv ju längre man är. De flesta bilar, höga som låga är inte gjorda för långa personer i baksätet och som jag sa svårt nog att hitta framstolar som räcker till för att få nåt lårbensstöd.
Självklart blir allt detta ändå sämre med höjt golv för batterier, om inte bilen höjs för övrigt.

Jag har faktiskt suttit i baksätet på min GLC i drygt 10 mil. Där satt jag väldigt bekvämt, plats för både ben och huvud och ingen fällknivsvinkel på benen. Men så klart då är det igen sedanbil. Utan ett sådant där tydligen helt onödigt falsarium till SUV som ingen egentligen behöver :)

Uppdaterat: 2019-03-17 17:45
Henrik M skrev:

Sen kanske man kan förstå att inte alla bilar är byggda för att hantera lite överdimensionerat byggda människor både fram och bak. Då skulle många åka runt med väldigt onödigt mycket utrymme.
Men anar du ffodil trivs bäst med säten som går att vinkla hela sittdynan rätt bra på tillsammans med utdragbart lårstöd? Testat S/V90? Rikrigt bra skjutmån på det sätet. Jag brukar åka bak och sitta med en fullstor laptop uppfälld i knät mellan mig och ratten som då är kvar i normalläge. Och jag har ju minst 15-20 cm kvar till taket från mitt huvud. (tycker om att sitta lågt).
Vet inte om du har behov av bra insteg i baksätet på din privatbil, annars tror jag en lite större 2-dörrars coupémodell är den som är lättast för dig. Breda dörrar med generöst insteg och oftast i dem rejäla framstolar med all världens inställningsmöjligheter samt möjligheten sitta rejält lågt. En bekant till mig som med är väldigt lång har en E-klass coupé och sitter utmärkt.

Som långväxt kan jag bara meddela att Volvos säten är helt obrukbara för min del. Sittdynan är ok, men ryggstödet är för kort, en mystisk valk i stolens överkant hamnar mellan skulderbladen och nackstödet som inte går att justera tar i uppe på axlarna.

Uppdaterat: 2019-03-17 17:49
Henrik M skrev:

Sen kanske man kan förstå att inte alla bilar är byggda för att hantera lite överdimensionerat byggda människor både fram och bak. Då skulle många åka runt med väldigt onödigt mycket utrymme.
Men anar du ffodil trivs bäst med säten som går att vinkla hela sittdynan rätt bra på tillsammans med utdragbart lårstöd? Testat S/V90? Rikrigt bra skjutmån på det sätet. Jag brukar åka bak och sitta med en fullstor laptop uppfälld i knät mellan mig och ratten som då är kvar i normalläge. Och jag har ju minst 15-20 cm kvar till taket från mitt huvud. (tycker om att sitta lågt).
Vet inte om du har behov av bra insteg i baksätet på din privatbil, annars tror jag en lite större 2-dörrars coupémodell är den som är lättast för dig. Breda dörrar med generöst insteg och oftast i dem rejäla framstolar med all världens inställningsmöjligheter samt möjligheten sitta rejält lågt. En bekant till mig som med är väldigt lång har en E-klass coupé och sitter utmärkt.

Jag har precis hittat en bil med för mig perfekt sittkomfort och bra insteg, en 508 som tråden handlar om. Utdragbart lårbensstöd, el inställbara AGR - stolar fram, el inställbart svankstöd, detta går att ställa in för så gott som alla kroppar. Massage som jag lika gärna kunde vara utan då det inte passar mig. Gott om plats på alla ledar, kan ha stolen i högsta läge om jag skulle vilja, utan att huvudet går i taket och med bred armbågsplats.
Baksätet har jag inget direkt behov av, men bra om även det fungerar skapligt för några få fall av passagerare.
I denna är bra baksätesplats med bred dörröppning, men så klart för lågt för längre personer om det ska vara tillfredsställande sittkomfort.

Uppdaterat: 2019-03-17 18:43