Vi Bilägares forum

Nya Peugeot 508

Nya Peugeot 508

Peugeot har dragit av skynket och släppt info om nya Peugeot 508.
Här är svenska pressreleasen:
http://www.mynewsdesk.com/se/peugeot/pressreleases/premiaer-nya-peugeot-508-foeraendrar-allt-2424469

Intressant är att 508 har en ny bakaxel med multilänk-upphängning, och så har modellen fått elektroniska adaptiva stötdämpare. Ny limningsteknik för karossen för att öka vridstyvheten. Night Vision (finns även i DS7 Crossback) för infraröd upptäckt av djur m m om natten och flera nya - för Peugeot - förarhjälpmedel.

Men det som är mest värt att nämna - det är att med denna modell så går Peugeot in i premium. Inredningen kombinerar trä och alcantra i de mer exklusiva varianterna. Karossen är en lågbyggd "low-rider" - en 5-dörrars fastback coupé-sedan. Den är lägre, bredare och även kortare än den förra modellen och därmed innebär ett kraftigt avsteg från tidigare 40x/50x-modeller. Detta är en ny inriktning på märket.

Vilket kan vara en bra positionering eftersom de som önskar en mer praktisk bil väljer de SUVifierade 3008/5008. Men inte hade jag förväntat mig att Peugeot skulle göra en direkt konkurrent till - eventuellt kommande - Volvo S60. :) Det sägs bli en kombi också, i framtiden. Vi får väl se, men en lågbyggd sport-kombi är väl inte riktigt det jag ser fram emot.

Uppdaterat: 2018-02-22 09:45

Kommentarer

GF skrev:

Minns att nya C4 Cactus med EAT6 och säger att komma inte upp 6 an efter måste hög varv först innan kom automatisk från 5 till 6 an. Det är ju PSA.
Jag själv gillar inte PSA. Olika personlig smak vad man vill.

Ovanliga exemplar av EAT6 du provat då, för mig behövs inget speciellt varv, utan de växlar mjukt och fint upp till 6 an redan vid 70 km om jag vill vid 1200 varv eller lägre.

Uppdaterat: 2018-12-22 13:43
Guran skrev:

GF wrote:Minns att nya C4 Cactus med EAT6 och säger att komma inte upp 6 an efter måste hög varv först innan kom automatisk från 5 till 6 an. Det är ju PSA.
Jag själv gillar inte PSA. Olika personlig smak vad man vill.
Nu var det inge att lådan inte växlade upp som var problemet. Fungerar helt ypperligt i lådan förutom att den hänger kvar på högt varv efter kraftig acceleration. Men man vänjer väl sig vid detta och anpassar gaspådraget och kanske lör sig att uppskatta finessen. Sen finns paddlarna att använda om man vill växla upp.
Men hur kan du hävda att du inte gillar PSA GF ? Dom har ju massor av bilar med olika utseende, praktikalitet och karaktär. Finns säkert något som du också skulle gilla.
Jag tycker dom flesta biltillverkare har nån modell som jag skullle kunna tänka mig äga.

Tredje motoralternativ 86, 110 och 130 hk med 1.2 PureTech har kört flera är Citroën C3, C3 Aircross, C4 Cactus, Peugeot 208 och 308.
Både automat och manuell. Tomgång vibrerar, tungt trampa ned koppling, seg och svårt manövrerar infotainment, långsam uppvärmning motor i vintertid, lång slag manuell växellåda och ryckig EAT6. Ett problem mätarfel är ca 85% nästan full och tanken är 100% full Citroën C3.

Uppdaterat: 2018-12-22 14:20
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
ffodil skrev:

GF wrote:Minns att nya C4 Cactus med EAT6 och säger att komma inte upp 6 an efter måste hög varv först innan kom automatisk från 5 till 6 an. Det är ju PSA.
Jag själv gillar inte PSA. Olika personlig smak vad man vill.

.
Ovanliga exemplar av EAT6 du provat då, för mig behövs inget speciellt varv, utan de växlar mjukt och fint upp till 6 an redan vid 70 km om jag vill vid 1200 varv eller lägre.

Det är faktiskt som GF säger.
Jag har provat C4 och en helt sjukt konstig konfig på denna låda i dom små citrorna.
Vid körning under 100 ligger den kvar på femman i högt varvtal och växlar till 6an vid 99 km/h.
Det spelar ingen roll om man lättar på gasen den håller kvar femman ändå.

Nu har ju citran knäppt nog ingen varvräknare utan bara växlingsindikator så varvtalet går inte att veta men det låter som 2000 varv på femman i 95.
Helt sjukt konstigt och en sådan bil går helt bort.

Uppdaterat: 2018-12-22 14:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller helt med GF när det gäller oviljan att växla upp till 6:an i Cactusens EAT6-låda. Jag låg runt 100 på mätaren på slät väg och med jämn hastighet utan att den växlade upp - det fick jag så småningom göra manuellt. Men kvaliteten kanske är ojämn på bilarna så vissa fungerar bra medan andra är mindre bra injusterade.

Uppdaterat: 2018-12-22 15:30

Vill tro att det kan bero vilken motor som sitter i bilen, vilket vridmoment motorn ger vid olika varv. Kan bara se till min GLC 220d den vill helst gå i minst 95 innan 9-an läggs i. Då är blir varvet ca 1200 rpm. 250 motorn med bättre vrid skall tydligen använda 9-an tidigare. Sen är väl lådan adaptiv oxå även i citroenenn så det tar ju ett antal mil innan den lärt om ett nytt försiktigare gasande. Dom flesta demobilar med automat brukar hänga kvar lite längre på växlarna då prestandan oftas testas lite mer än vid normal körning.

Uppdaterat: 2018-12-22 18:23
Guran skrev:

Vill tro att det kan bero vilken motor som sitter i bilen, vilket vridmoment motorn ger vid olika varv. Kan bara se till min GLC 220d den vill helst gå i minst 95 innan 9-an läggs i. Då är blir varvet ca 1200 rpm. 250 motorn med bättre vrid skall tydligen använda 9-an tidigare. Sen är väl lådan adaptiv oxå även i citroenenn så det tar ju ett antal mil innan den lärt om ett nytt försiktigare gasande. Dom flesta demobilar med automat brukar hänga kvar lite längre på växlarna då prestandan oftas testas lite mer än vid normal körning.

Bra analys och förklaring som jag instämmer helt i.

Uppdaterat: 2018-12-22 20:08
ffodil skrev:

Guran wrote:Vill tro att det kan bero vilken motor som sitter i bilen, vilket vridmoment motorn ger vid olika varv. Kan bara se till min GLC 220d den vill helst gå i minst 95 innan 9-an läggs i. Då är blir varvet ca 1200 rpm. 250 motorn med bättre vrid skall tydligen använda 9-an tidigare. Sen är väl lådan adaptiv oxå även i citroenenn så det tar ju ett antal mil innan den lärt om ett nytt försiktigare gasande. Dom flesta demobilar med automat brukar hänga kvar lite längre på växlarna då prestandan oftas testas lite mer än vid normal körning.

Bra analys och förklaring som jag instämmer helt i.
Samt måste man ju vänja sig vid en ny bil så man hanterar den rätt och kommer överens med kanske lite nya annorlunda egenskaper som inte nödvändigtvis måste vara negativa som en del gärna vill tro, utan kanske tvärtom.

Uppdaterat: 2018-12-22 20:19

Fast det är bara denna automat jag upplevt detta med och när man skall byta bil så få ju varje modell inte så många mil att övertyga köparen.

Uppdaterat: 2018-12-22 21:12
Pi skrev:

Fast det är bara denna automat jag upplevt detta med och när man skall byta bil så få ju varje modell inte så många mil att övertyga köparen.

Har inte sett att du nämnt nåt om att du testat nya 508 an som tråden handlar om, när du säger denna automat, men kanske missat, eller menar du kanske Cactus som du med flera blandat in ?

Uppdaterat: 2018-12-22 21:30

Vi har också diskuterat EAT6 i C4 Cactus och det var den diskussionen mitt inlägg avsåg - ursäkta om det var oklart.

Uppdaterat: 2018-12-22 22:57

EAT6 lådan i Cactus är möjligtvis den sämsta lådan som sålts på 2010-talet. Farsans automatlåda på lastbilen växlar mjukare och snabbare

Uppdaterat: 2018-12-23 11:23

Ja, jag menar alltså automatlådan i den faceliftade Cactusen och hade för mig att den heter EAT6 men där kan jag ha fel eftersom jag inte är så påläst på PSA-bilarna.

Uppdaterat: 2018-12-23 11:59

Var och tittade lite på nya 508:an i dag. Jag är 1,87 lång och jag sitter utmärkt i framsätet. Inga problem med takhöjden. Också förvånansvärt bra i baksätet. Lite ont om plats för mina långa ben men takhöjden var tillräcklig. Bilen gav ett robust intryck.

Uppdaterat: 2018-12-28 16:48

Torr satte mig i nya 508an i dag.
Riktig snygg och kanske den snyggaste sedanen.
Designers på peugot har verkligen ryckt upp sig från botten sista åren.
Lyxig flashigt trevlig interiör.
Förvånansvärt Tajt och låg skuff för storleken måste jag säga.
Dock måste jag säga att med mina 175 cm och ratten i bakersta läget inte kunna få riktigt bra armbågs stöd på båda sidorna är riktigt dåligt.
Ratten borde gått att få minst ett par cm längre bak.
Jag tyckte inte det var jättebra benutrymme i baksätet men tillräckligt ändå.
Bilen i hallen var prissatt till 379000 vilket kanske käns lite dyrt för en peugot även om den var komplett (tror jag)

Det stog en Mitsubishi eclipps bredvid och jag tänker varje gång hur kan man välja en sådan dunderklump istället för peggan eller en kombi.
En huv som är 45 cm högre än peggan och ingen som helst personlighet och körställning som en buss fast inte.

Nä en eloge till peugot designer killarna.

Uppdaterat: 2019-01-08 16:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Visst var den snygg MSO. Du måste provköra :) då kommer den ön mer till sin rätt.
Största plumpen håller jag med dig om, rattens justermån är för kort, fattas 5cm. Andra plumpen enligt mig är automatlådans programmering att hänga kvar på växeln allt för långt efter att man gasat på rejält. T.ex vid en omkörning. Då vill i alla fall jag att lådan skall växla så att varvet går ner så fort man släpper gasen, men det gör den inte oavsett sportläge eller inte. Ligger kvar med rusande motor i några sekunder.

Uppdaterat: 2019-01-08 17:56
Guran skrev:

Andra plumpen enligt mig är automatlådans programmering att hänga kvar på växeln allt för långt efter att man gasat på rejält. T.ex vid en omkörning. Då vill i alla fall jag att lådan skall växla så att varvet går ner så fort man släpper gasen, men det gör den inte oavsett sportläge eller inte. Ligger kvar med rusande motor i några sekunder.

Du tror inte att det där är ett resultat av tidigare provkörningar, då växellådan förmodligen är adaptiv?

Uppdaterat: 2019-01-09 11:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Guran wrote: Andra plumpen enligt mig är automatlådans programmering att hänga kvar på växeln allt för långt efter att man gasat på rejält. T.ex vid en omkörning. Då vill i alla fall jag att lådan skall växla så att varvet går ner så fort man släpper gasen, men det gör den inte oavsett sportläge eller inte. Ligger kvar med rusande motor i några sekunder.
Du tror inte att det där är ett resultat av tidigare provkörningar, då växellådan förmodligen är adaptiv?

Nej
Jag var troligen den förste som tog den nyregistrerade bilen på en provtur.
Även de bortskämda motorjournalisterna påpekar det samma.
Är väl en åtgärd för att den lilla bensinmotorn skall ge kraft snabbare utan fördröjning om man ämnar gasa på en gång till. som vid aktiv körning på svängig väg.

Uppdaterat: 2019-01-09 12:17
Guran skrev:

Visst var den snygg MSO. Du måste provköra :) då kommer den ön mer till sin rätt.
Största plumpen håller jag med dig om, rattens justermån är för kort, fattas 5cm. Andra plumpen enligt mig är automatlådans programmering att hänga kvar på växeln allt för långt efter att man gasat på rejält. T.ex vid en omkörning. Då vill i alla fall jag att lådan skall växla så att varvet går ner så fort man släpper gasen, men det gör den inte oavsett sportläge eller inte. Ligger kvar med rusande motor i några sekunder.

Förståeligt att man kan reagera negativt på lådans uppförande innan man vant sig, dock vill man heller inte ha det på annat vis när man förstår varför den kan bete sig lite annorlunda när man inte hanterar det rätt..
Det är framförallt en trafiksäkerhetsgrej som måste/bör fungera just som det gör för att göra växlingarna mest optimala i alla situationer, för inte minst just säkerhetens skull.. Detta är jag ganska övertygad om att man kommer förstå och kan hantera rätt efter att ha kört dem ett tag och även då kommer att uppskatta.
Såklart i dessa fall även ett resultat av tidigare provkörningar som gör beteendet än mer utmärkande

Uppdaterat: 2019-01-09 12:33
ffodil skrev:

Guran wrote:Visst var den snygg MSO. Du måste provköra :) då kommer den ön mer till sin rätt.
Största plumpen håller jag med dig om, rattens justermån är för kort, fattas 5cm. Andra plumpen enligt mig är automatlådans programmering att hänga kvar på växeln allt för långt efter att man gasat på rejält. T.ex vid en omkörning. Då vill i alla fall jag att lådan skall växla så att varvet går ner så fort man släpper gasen, men det gör den inte oavsett sportläge eller inte. Ligger kvar med rusande motor i några sekunder.
Förståeligt att man kan reagera negativt på lådans uppförande innan man vant sig, dock vill man heller inte ha det på annat vis när man förstår varför den kan bete sig lite annorlunda när man inte hanterar det rätt..
Det är framförallt en trafiksäkerhetsgrej som måste/bör fungera just som det gör för att göra växlingarna mest optimala i alla situationer, för inte minst just säkerhetens skull.. Detta är jag ganska övertygad om att man kommer förstå och kan hantera rätt efter att ha kört dem ett tag och även då kommer att uppskatta.
Såklart i dessa fall även ett resultat av tidigare provkörningar som gör beteendet än mer utmärkande

Konstigt att det bara ör Peugeot som har detta beteende. Tycker mest att det var en komfortsänkande detalj att behöva lyssna till en varvade motor. Som inte alla är så tyst på det varvtal den låg kvar på.
Av mina bilar med automat (totalt 6st) är det ingen som betett sig på detta vis. Men då har ingen haft så liten motor. Oavsett detta så hade det varit ok om den berett sig så i sportläge, kan inte förstå behovet av detta okomfortabla beteende i komfortläget. Fullt tillräckligt snabb ändå i reaktionen.
Nä gör om gör rätt.

Uppdaterat: 2019-01-09 12:48

.

Uppdaterat: 2019-01-09 12:50

Äntligen en snygg Pegga i riktig sedan-form, synd att det inte går att konfigurera den själv på Peugeots svenska hemsida.

Uppdaterat: 2019-01-09 18:26

Det är ju ingen sedan...

Uppdaterat: 2019-01-09 18:31

https://www.youtube.com/watch?v=I4kPDI_CahM

Uppdaterat: 2019-01-12 14:12

Har försökt provsitta ett par olika exemplar av nya 508 men avsaknad av tändningsnyckel (?) gjorde att el-stolen inte gick att ställa in så det var prov utan värde. Sen är den ju väldigt låg så mera en låg kupé-kaross än en konventionell sedan känns det som. Absolut en läcker bil att titta på men jag tror inte jag personligen skulle trivas med den på daglig basis.

Uppdaterat: 2019-01-12 16:11

Pi: Fungerade inte elstolen utan nyckeln i tändningsläge? Det var ju en lite "B" lösning kan jag tycka. Det ska såklart gå att ställa sätet även utan satt på tändningen i en bil, har den som suttit innan t.ex. suttit långt fram och man är längre ska man ju kunna skjuta bak stolen utan att tråckla sig in bakom ratten och slå på tändningen för att sen kunna skjuta bak.....så har det fungerat på iaf de flesta bilar jag haft vill jag nog påstå.

Uppdaterat: 2019-01-12 16:16

Henrik - jag lyckades i alla fall inte få nån respons ifrån inställnings-knapparna på de 2 exemplar jag testat. Absolut lite "B"...

Uppdaterat: 2019-01-12 16:29
Pi skrev:

Henrik - jag lyckades i alla fall inte få nån respons ifrån inställnings-knapparna på de 2 exemplar jag testat. Absolut lite "B"...

Var det nån ström kvar i bilen????
Den jag torrkörde i bilhallen gick fint att justera stolen på utan att slå på tändningen eller annat mixtrande.

Uppdaterat: 2019-01-12 17:58

Kan bara konstatera att det inte fungerade, Guran. Inte i nån av de 2 bilarna. Dom kanske tagit ur nån säkring som dom gör ibland.

Uppdaterat: 2019-01-12 20:27

Enligt instruktionsboken ska stolarna justeras med motorn igång för att inte tömma batteriet vilket antyder att de borde gå att använda utan att tändningen är på.

Däremot de förprogrammerade minnesinställningarna upphör att fungera 45 sekunder efter att tändningen slagits av.
Elhissarna slutar också fungera efter 45 sekunder.

Elstolarna saknar också nödstopp och kan inte glida bakåt vid in och urstigning.

Uppdaterat: 2019-01-13 12:06

Den bil jag satt i var ansluten till laddare och måste varit i något demo mode då jag kunde knappa på displayer och respons på varenda knapp i hela bilen.

Dock måste jag säga att elstol skulle jag aldrig välja då både gumman och jag nästan har samma längd.

Jag tycker det blir för många parametrar och hittar nästan aldrig rätt inställning.

Jag som ofta sträck kör 40-80 mil tycker det skall vara lätt att justera.
Kan köra 30-40 mil och sedan pumpa ner sätet 15 pump och får en lite annan ställning typ.
Nja jag väljer manuell inställning om det går.

Uppdaterat: 2019-01-13 12:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Hade helt struntat i att läsa mer om denna bilen då jag antog att det var en sedanbil. Men nu när jag kollar så är det ju en "halvkombi". Och en riktigt snygg sådan.

Uppdaterat: 2019-01-13 12:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag gillar elstolar. Man kan låna ut bilen och ändå hitta tillbaka till rätt körställning genom att klicka på minnesknappen. Dessutom kan man få lite lättare att kliva i och ur om stolen åker bakåt när man öppnar dörren.

Jag besökte en Peugeothandlare häromdagen, men inte hade de nån 508 att titta på.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:08
L. Mäkinen skrev:

Jag gillar elstolar. Man kan låna ut bilen och ändå hitta tillbaka till rätt körställning genom att klicka på minnesknappen. Dessutom kan man få lite lättare att kliva i och ur om stolen åker bakåt när man öppnar dörren.
Jag besökte en Peugeothandlare häromdagen, men inte hade de nån 508 att titta på.

Jo Mäkinen antagligen en vanesak med elstolen.

Kan man ställa av eller ändra längdbackningen av stolen vid dörr öppning.
Dom bilar jag kört i där den backar har känts som evigheter innan den kört färdigt från bakersta läget.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Den bil jag satt i var ansluten till laddare och måste varit i något demo mode då jag kunde knappa på displayer och respons på varenda knapp i hela bilen.
Dock måste jag säga att elstol skulle jag aldrig välja då både gumman och jag nästan har samma längd.
Jag tycker det blir för många parametrar och hittar nästan aldrig rätt inställning.
Jag som ofta sträck kör 40-80 mil tycker det skall vara lätt att justera.
Kan köra 30-40 mil och sedan pumpa ner sätet 15 pump och får en lite annan ställning typ.
Nja jag väljer manuell inställning om det går.

Märks att du aldrig haft en bil med elstolar MSO. Det är med spdana som det blir enkelt att justera mer exakt.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:23

Det stämmer Guran under dom 30 åren jag i huvudsak bara hade råd köpa bilar med 20 tusen ++ på mätaren undvek man bilar med all extra utrustning som var el/vakumstyrt som tex klima/elstolar.
Det var oftast det som började jävlas först.

Men med elstolar skall man väl aldrig säga aldrig då det som sagt förmodligen är vanesak.

Uppdaterat: 2019-01-13 13:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

N-iklas - du kan ju testa själv först innan du antyder att de skall fungera utan tändning på. Och som jag sagt flera gånger nu - i de 2 bilar jag testade (2 olika ÅF) fungerade inte justeringen. Vet inte vad det berodde på men det är ju lite klantigt att ha bilar i hallen där tänkbara kunder inte kan ställa in förarstolen.

Uppdaterat: 2019-01-13 14:25

De måste ha stulits skisser från Opels designavdelningen i utvecklingsstadiet för den har insignians snygga linjer bortsett fram och bakparti.

Uppdaterat: 2019-01-13 15:58

Tja JAG blir knappast förvånad om något inte fungerar på en Peugeot.
Men den bitvis oklara instruktionsboken säger inte att tändningen måste vara på.

Att inte kunna ställa in stolen är rätt förödande även i en utställningshall, men troligen förväntar man sig att de som vill köpa köper utan att bry sig om att sitta perfekt, franska bilar köps ju huvudsakligen av hängivna älskare och hängivna älskare bryr sig inte mycket om detaljer.
Ju bättre bilen och märket säljer desto mindre jobb och ansträngning brukar säljare lägga ner.
Och i Paris har man rätt höga tankar om sig själva just nu.

"Kan man ställa av eller ändra längdbackningen av stolen vid dörr öppning.
Dom bilar jag kört i där den backar har känts som evigheter innan den kört färdigt från bakersta läget.!

Det går på Opel, som är vad, jag vet...
Om stolen går sakta är det kanske av säkerhetsskäl?
Insignias stol har samma funktion som man hittar i el-fönstren, om de stöter på motstånd stannar de.

Jag ska se om det finns någon hemma framåt våren, Peugeot ligger långt från där jag bor, senaste gången besök där måste ha varit i början av 90-talet.

För övrig finns det visa detaljer i utrustning och utformning som antyder att man varit medvetna om Insignia, det var ju faktiskt så att det ursprungligen var tänkt att Insignia och 508 skulle vara samma bil, GM inledde ju PSA samarbetet för länge sedan.

Det är fullt rimligt att Peugeot låtit sig inspireras här och där, inte minst karossen som ju är ny för PSA medan Insignia 17 är Opels tredje modell av typen 4-5-d Coupe.
Grundformen kombi kupe med utseende som en sedan kommer från Calibra.
(fast ska man vara petig fanns principen redan på Monza 78)

Uppdaterat: 2019-01-14 14:02

Angående elstolen och elstolar.

Är det någon som vet eller har en elstol som man kan stänga av den automatiska backningesfunktionen till det bakersta lägsta läget.
För mig med 174 cm och 80kg känns det helt vansinnigt och oändlig tid innan man är körfärdig.
Det måste vara en premium grej för dom som är 195 cm och överviktiga tycker jag det känns som.
Eftersom sätet både sänks och åker längst bak så blir det värdelöst dåligt insteg och sitta på golvet stuk innan den kör fram och upp sätet efter dörren stängts.
Nja för mig överdrivet Skitt med elstol då man inte har det minsta problem med manuell justering.

Och halvkombi/ hartzback konceptet har väl många haft lääänge och betydligt smartare och rymligare än peggan.
Superben och tillockmed octavian är rymligare där bak i Hz utförande och Saab 900 var väl en av dom tidigaste.

Uppdaterat: 2019-01-15 15:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso1000: Jag tror att alla modeller som har "easy entry", dvs, att stolen åker bak/ner går det att stänga av det på. Iaf har det varit så på alla dem jag haft. Jag har aldrig det aktiverat för jag känner som dig, onödigt då jag kommer in lätt ändå då jag inte är direkt överdimensionerat byggd varken på längd eller bredd. Det jag tycker är en smidig sak med elstolen är att jag kan programmera ett par olika ställningar som passar mig att varva mellan med ett knapptryck på långfärd vilket motverkar stel kropp pga. ensidig sittställning.

Sen först med halvkombi var väl någon Renault eller Simca om jag bara rycker lite ur minnet, kanske finns nån ändå tidigare....tror att någon Citroën hade en liknande lösning redan runt 1940 men tror knappast det kallades halvkombi då....

Uppdaterat: 2019-01-15 15:45

Där har du en poäng Henrik då du kan ha två personliga inställningar att växla mellan på dom längre körningarna.
Det är ju det som ofta gör att man kan sträck köra 100 mil och kliva ut utan träsmak.
En fråga. Hur många inställningar finns att lagra på en elstol.

För egen del så har jag högsta stol inställningen och på en långstyrning brukar jag pumpa ner stolen 15 pump av 30 för att växla körställning temporärt.
Men visst bara ett tryck på knappen är väl inte fel.

Uppdaterat: 2019-01-15 15:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

"franska bilar köps ju huvudsakligen av hängivna älskare och hängivna älskare bryr sig inte mycket om detaljer."

Inga fördomar där inte... Men, N-iklas brukar ju hålla sig till fakta (säger han) så jag förutsätter att han kan verifiera sitt påstående.

När det gäller elstolen och bilhallen, kan det kanske vara så att bilen gått i sparläge (vilket den gör efter en kort stund så att batteriet inte dras ur om t.ex. en dörr är ostängd), och det är därför elstolen inte svarade.

Uppdaterat: 2019-01-15 16:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

mso1000: Vanligtvis är det 2 eller 3 olika minnespositioner per stol. Sen om man är 2 olika stora människor som kör bilen kan man "koppla" minnet till bilnycklen, så när man närmar sig och öppnar bilen känner bilen av vem som ska köra och ställer stolen därefter.

Uppdaterat: 2019-01-15 16:59

Helt klart så har bilen gått i "sparläge" om elstolen inte går att flytta. Jag har samma funktion på elbakluckan om den stått öppen för länge. Då får man väcka liv i bilen med nyckeln t.ex.
Att elstolen går tillbaka längst bak, brukar gå att stänga av i menyn för komfortinställningar.
Du brukar säga mso1000 att du inte skulle köpa en bil utan LED t.ex. Jag skulle aldrig köpa en bil utan elstol åtminstone på förarsidan. Så jävla smart när 2 förare använder bilen, med olika kroppslängd och det finns minst 2 minnen på stolen och nyckeln som du låser med kommer ihåg sista inställningen också.
Elstolarna brukar vara ett snäpp bättre än standardstolarna, men tyvärr allt som oftast ligga i ett dyrt paket, tyvärr.

Uppdaterat: 2019-01-15 17:49
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
mso 1000 skrev:

Där har du en poäng Henrik då du kan ha två personliga inställningar att växla mellan på dom längre körningarna.
Det är ju det som ofta gör att man kan sträck köra 100 mil och kliva ut utan träsmak.
En fråga. Hur många inställningar finns att lagra på en elstol.
För egen del så har jag högsta stol inställningen och på en långstyrning brukar jag pumpa ner stolen 15 pump av 30 för att växla körställning temporärt.
Men visst bara ett tryck på knappen är väl inte fel.

Finns olika dyra elstolar. De med fullelektrisk inställning och minne. Två tre styckna.
Elller semielektrisk, hade det på BMw:n och nuvarande MB. Allt förutom att flytta stolen i längsledd är elektriskt och stolen har inget minne.
Men som du brukar säga, en ditt med vänster pekfinger på vänster sida av stolsitsen och du kan finjustera eller finna nya körställning på nån sekund

Uppdaterat: 2019-01-15 19:15

Renault 16 va först med halvkombi konceptet 1965,

Uppdaterat: 2019-01-15 19:43

Guran wrote: "Allt förutom att flytta stolen i längsledd är elektriskt ".
Låter som en budgetvariant tycker jag. Den viktigaste funktionen är manuell!?!

Uppdaterat: 2019-01-15 19:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

crylen - det var den definitivt inte. Inom Renault-familjen fanns ju redan Renault 4 - sen bl a Austin A40 Futura och säkert också flera om man rannsakar minnet...:)

Uppdaterat: 2019-01-15 20:02
christer_1 skrev:

Guran wrote: "Allt förutom att flytta stolen i längsledd är elektriskt ".
Låter som en budgetvariant tycker jag. Den viktigaste funktionen är manuell!?!

Är en varianten som sitter standard på BMw5-serie och i SE versionen av MB.
För egen del räcker det, småjusterar oftast ryggstödets lutning under längre turer. Längsledd ett hack åt endera hållet beroende på vilkna skor jag har på mig.
Absolut sämst på en stol är den med en spak man skall dra i för att sedan kunna justera ryggstödets lutning, ganska hopplös lösning som jag har på Astran.
Men skulle nog aldrig betala extra för elstol, om inte det saknades tiltfunktion av dynan på en utan. Dom pengarna lägger jag hellre på ett bättre ljudanlägg.

Uppdaterat: 2019-01-15 20:25
Pi skrev:

crylen - det var den definitivt inte. Inom Renault-familjen fanns ju redan Renault 4 - sen bl a Austin A40 Futura och säkert också flera om man rannsakar minnet...:)

Nu är väl ändå nya 508 en ”GrandCoupe” modell, likt Insignia, Arteon, A5 Sportback. Dvs en coupeliknande 4-dörrars bil med liftback lucka bak. Snygg och praktisk på samma gång.
R16 var ju faktiskt lite av det stuket medans R4 var en hatchback

Uppdaterat: 2019-01-15 20:32